فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۴ ب.ظ

فرانسه در اقتصاد ایران قبل از انقلاب (3)

 

فرانسه در اقتصاد ایران قبل از انقلاب (3)


خرید فرانسه در سال 1977 [//1356] 10 میلیون تن نفت از کشور ایران را شامل می‌شد و این رقمی بود که در مقایسه با سالهای 1976 [//1355] و 1975 [//1354] کاهش یافته بود. فرانسه سه برابر بیشتر از کشور عربستان سعودی و بیش از آنهم از کشور عراق نفت خریداری می‌کرد. با این وجود، ایران نخستین بازار خرید محصولات فرانسوی در منطقه محسوب می‌شد این تناقضات را بدین‌گونه می‌توان تعبیر و تفسیر کرد که فرانسه برای خرید نفت از منطقه، خود رأسا اقدام نمی‌کند بلکه آن را از شرکت‌های چند ملیتی، که برحسب منافع خود به دلآلی نفت در منطقه می‌پردازند، خریداری می‌کند. کمپانی نفتی فرانسوی،‌ که 6% «کنسرسیوم نفتی ایران»، که صادرات و تجارت نفت ایران را بعهده دارد. را شامل می‌شود سالانه 12 میلیون تن نفت ایران را صادر می‌کند و سپس خود رأسا به توزیع و تقسیم آن در کشورهای مختلف جهان می‌پردازد. در هر حال، مؤسسات دولتی و خصوصی فرانسوی در اقتصاد ایران و بویژه در بخش‌های زیربنایی (انرژی، حمل و نقل، تلویزیون) نقش بسیار مهمی ایفاء کرده‌اند در بخش مربوط به انرژی هسته‌ای، A.E.O.I با وجود چهار مرکزی که تحت نظارت آلمان فدرال طراحی و راه‌اندازی شده بودند. در سال 1977 [//1356] به انعقاد قراردادهای با گروه فرنسوی فراماتوم، در جهت ساخت و راه‌اندازی دو مرکز با ظرفیت 900 مگاوات، مبادرت ورزید. مبلغ این قرارداد 11 میلیارد فرانک بود. بعلاوه 4 میلیارد فرانک برای تهیه و تدارک سوخت (اورانیوم غنی شده) لازم برای راه‌اندازی این مراکز با توجه به مخالفت‌هایی که با انرژی هسته‌ای در کشور ایران صورت می‌پذیرفت، درک چگونگی اجرای این عملیات قدرت دشوار است . 

در بخش حمل و نقل، فرانسه در بخش راه‌آهن بسیار فعال عمل کرده است: ساخت خطوط، نصب خطوط برق، تحویل واگن (فرانگیکو - A.N.F در آغاز سال 1978 [//1357]، قراردادی به مبلغ 175 میلیون فرانک برای ساخت 95 واگن منعقد ساخت)، همکاری همه‌جانبه میان شرکت ملی راه‌آهن فرانسه و راه‌آهن ایران، در بخش مترو، سفرتو، یکی از شعبات R.A.T.P، در سال 1976 [//1355] بعنوان شرکت مهندسی مشاور برای ساخت مترو تهران برگزیده شد. در این راستا چهار خط مترو به طول 70 کیلومتر طراحی شده بود که هزینه آن 14 میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. بخش عظیمی از کار این مجموعه به بخش دولتی ایران محول می‌شد ولی برای تأمین مواد و لوازم مورد نیاز، شرکت‌های فرانسوی در اولویت بودند. 

(ادامه دارد )


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی