فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
شنبه, ۴ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۳۱ ب.ظ

فرانسه در اقتصاد ایران قبل از انقلاب (4)

 فرانسه در اقتصاد ایران قبل از انقلاب (4)

بخش عظیمی از تولید الکتریسیته در ایران بعهده شرکت‌های فرانسوی، بویژه آلستوم - C.G.E بود: سدها و مراکز هیدروالکتریک، مراکز حرارتی سوخت و گاز، خطوط انتقال برق C.G.E در این زمینه فعالیتهای دیگری نیز در ایران انجام می‌داد که از آن جمله می‌توان به ساخت کارخانه مدار سکن* با سرمایه‌ خود ایرانی‌ها اشاره کرد («پارس سویچ»). تلویزیون ایران، که به شیوه S.E.C.A.M فرانسوی رنگی شده است. توسط شرکت فرانسوی تامسون - C.S.F، که از سالها قبل قراردادهایی را در زمینه رادیو و تلویزیون با ایران منعقد ساخته است، تجهیز شده است. در آغاز سال 1978 [//1357]، این شرکت سفارش جدیدی به مبلغ 300 میلیون فرانک برای ساخت شانزده فرستنده امواج کوتاه برای مرکز پخش امواج رادیویی در تهران دریافت کرد. اما تلفن همچنان در انحصار آمریکا و ژاپن قرار داشت. حضور فرانسویان در عرصه فعالیتهای صنعتی بسیار اندک بوده است و در سطح اجرای عملیات عظیم و گسترده در دو بخش، این حضور بیش از پیش کمرنگ شده است: سیمان نسوز و اتوموبیل. سنت گوبن پون اموسون از سال 1957 [//1336] و با سرمایه بنیاد پهلوی به تولید سیمان نسوز در ایران پرداخته است. امروزه یکی از زیرمجموعه‌های آن، ایرانست. در بسیاری از کارخانجات تولید شده و 50% بازار داخل را نیز بخود اختصاص داده است. در بخش اتوموبیل، نخستین شرکت سرمایه‌گذاری سیتروئن (سایپا: موسسه ایرانی تولید اتوموبیل)، که توسط رنو خریداری شد، به تولید و ساخت یکی از محصولات کوچک و ضعیف ژیان و رنو 5 (حدود 10000 رنو 5 در سال 1977 [//1356] تولید شدند) پرداخت که در برابر تولید 100000 خودرو توسط ایران ناسیونال و تحت لیسانس کرایسلر - G.B رقم بسیار ناچیزی محسوب می‌شد. در نوامبر سال 1977، [//1356] پژو با ایران ناسیونال قرارداد همکاری صنعتی امضاء کرد که براساس آن، ایران ناسیونال با استفاده از تکنیک و فن‌آوری پژو، به تولید سالانه 100000 دستگاه «305» در سال 1983 [//1362] می‌پرداخت (البته شرکت فرانسوی در بحث سرمایه‌گذاری شرکت نمی‌کرد). از آنجا که در این بین، پژو تمام سهام اروپایی کرایسلر را خریداری کرد، شرکت سوشو امروزه کنترل تقریبا تمام تولیدات اتوموبیل‌های ایرانی و نیز فروش مستقیم محصولات مونتاژ شده در فرانسه را بعهده دارد. اتاق صنعت و بازرگانی پاریس (که SUP. deCO. H.E.C, C.E.S.A و غیره تحت نظارت آن قرار دارند) و بنیاد ملی مطالعات شیوه اداره موسسات ("Institut of Maragerent studies") مبادرت ورزیدند که در آن مدیران آینده مؤسسات ایرانی توسط استادان فرانسوی و ایرانی تعلیم داده می‌شدند. با این وجود، فرانسه در بخش صنایع سنگین در ایران، حضور گسترده و مستقیمی نداشته است فولاد، مکانیک (که آلمانی‌ها در آن بسیار فعال بودند) و پتروشیمی (ژاپنی‌ها)، پاورقی: 1- 3/4 میلیارد فرانک بنا به آمار کشور فرانسه. 2- 80 میلیون دلار بنا به اظهار بانک فرانسه. *- وسیله‌ای است که قطع‌کننده جریان برق به هنگام نوسان شدید است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی