فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

مصباحی مقدم در گفت‌و‌گو با ایسنا مطرح کرد

...حمایت از خرید ایرباس

شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰

برجام امکان رقابت‌ جهانی شرکت های ایرانی را فراهم می‌کند

ایسنا- اجرای برجام از بعد اقتصادی چه اثراتی می‌تواند برای کشور داشته باشد؟

با اجرایی شدن برجام فضای جدیدی از نظر مناسبات بین‌المللی چه در بعد سیاسی و چه در بعد اقتصادی برای کشور ما به وجود آمده است. به هر حال ما در شرایطی قرار داشتیم که به نوعی تحت تحریم شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های مضاعف آمریکا و اروپا و برخی کشورهای دیگر بودیم و فضا هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی برای کشور ما بسیار تنگ شده بود. با اجرایی شدن برجام آن فضا ابتدا متوقف می‌شود. برخلاف برخی انتظارات ایجاد شده که فضا به یک‌باره می‌شکند چنین چیزی تحقق نیافت و نمی‌یابد اما وقفه‌ای در آن حاصل شده و فضای جدیدی به وجود می‌آید که شرایط سیاسی و اقتصادی بهتری را در مقابل کشور ما پدید می‌آورد. نشانه‌های روشنی هم در این زمینه وجود دارد از جمله برقراری سوئیفت که امکان ارتباط بانکی ما را با بانک‌های جهان فراهم و نقل و انتقالات وجوه را تسهیل می‌کند. گرچه حتی همین امر هم به تدریج اتفاق افتاده اما کمک می‌کند هزینه نقل و انتقال پول در کشور بسیار کاهش یابد.

مصباحی مقدم

همچنین امکان اجرایی شدن قراردادها عملاً بهتر از گذشته فراهم خواهد شد. ما قبلاً در این عرصه با بن‌بست روبرو بودیم. امید و انتظار این است که هم هزینه تجارت‌مان کاهش یابد و هم بیمه‌های بین‌المللی حمل و نقل دریایی ما را تحت پوشش بیمه قرار دهند و امکان پهلو گرفتن کشتی‌های تجاری ما در بنادر کشورهای جهان فراهم باشد.

در شرایط جدید از هزینه تجارت که 20 تا 25 درصد هزینه مبادله را برای ما بالا برده بود کم می‌شود و هزینه نقل و انتقال پول که 10 تا 11 درصد هزینه اضافی را تحمیل می‌کرد برداشته می‌شود. همچنین امکان سرمایه‌گذاری شرکت های ایرانی و ورود آنها در رقابت‌های جهانی فراهم می‌شود. آنها قبلاً ضمانت‌نامه‌های بانکی ما را نمی‌پذیرفتند اما اکنون این مانع برطرف شده است.

سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نیاز به گذر زمان دارد

ایسنا- اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها چقدر می‌تواند موجب افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی شود؟

سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما نیاز به گذر زمان دارد. رفت و آمد دولتمردان و بازرگانان خارجی زودتر شروع شده اما منتهی به قرارداد نشده اما اکنون وقت آن است که منتهی به قرارداد شود.

سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه هم بستر را برای عقد قراردادها فراهم کرده و برخی قراردادها کلید خورده است که اینها نشانگر شرایط جدیدی است که برای کشور بعد از برجام به وجود آمده است.

نباید بعد از برجام خودمان را تحریم کنیم

ایسنا- افزایش مراودات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای دیگر از جمله با اروپا از سوی برخی مورد انتقاد قرار گرفته و عده‌ای معتقدند اگر کشوری در تحریم با ایران همکاری لازم را نداشته با رفع تحریم‌ها ایران نباید مبادلات تجاری گسترده‌ای با ‌آن کشور داشته باشد. آیا این استدلال را برای پرهیز از مبادلات تجاری با برخی کشورها قبول دارید؟

واقع مسأله این است که در شرایط تحریمی ما دچار تحریم‌های عمومی شورای امنیت بودیم که تعدادی از کشورهای اروپایی هم در آنجا حق رأی دارند از جمله فرانسه و انگلیس که طبعاً در ایجاد تحریم‌ها اثرگذار بودند. علاوه بر این اتحادیه اروپا ما را مشمول تحریم‌های اضافی قرار داده بود اما معنایش این نیست که بعد از توافق ایران و گروه 1+5 ما اکنون به تحریم خود اقدام کنیم. اگرچه باید از فضای به وجود آمده استفاده درستی داشته باشیم و نباید اجازه دهیم بازار ما بازار کالاهای وارداتی مصرفی اروپایی شود. آن هم کالاهایی که در داخل امکان تولید آنها وجود دارد. بلکه باید کاری کنیم که هم شرکت‌های اروپایی به ایران بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و هم با آمدن سرمایه، بخشی از سرمایه مورد نیاز ما تأمین شود. همچنین با انتقال فناوری‌های پیشرفته باید به رشد و پیشرفت فناوری در ایران کمک کنیم و کشورهای دیگر سهمی از صادرات منطقه را به ایران به عنوان هاب منطقه بدهند و قراردادها به گونه‌ای منعقد شود که جلوی اقدامات تحریمی مجدد گرفته شود و به گونه‌ای تنظیم شود که برایشان به صرفه نباشد ما را تحریم کنند. این قراردادها باید با مشاوره حقوقدانان آشنا با حقوق بین‌الملل منعقد شود و نظارت قوی از دستگاه‌های ناظر از جمله مجلس و سازمان بازرسی بر روی آن وجود داشته باشد.

قراردادهای بین‌المللی منافع طرفین را مدنظر قرار دهد

این قراردادها نباید به گونه‌ای تنظیم شود که یکطرفه منافع بیگانگان را تأمین کند بلکه منافع دو طرف ایرانی و خارجی باید تأمین شود. به هر حال اقتصاد اروپا با شرایط خوبی روبرو نیست و حتماً اوضاع اقتصادی اروپا تا حدی تحت تأثیر روابط تجاری و اقتصادی با ما دستخوش بهبود می‌شود. ممکن است برای بعضی‌ها این مسأله مهم‌تر جلوه کند که غربی‌ها به خاطر منافع خود به میدان آمدند. ما هم شکی نداریم ولی باید به خاطر منافع خود پا پیش بگذاریم و منافع دوطرف مبنا قرار گیرد.

بین شرق و غرب موازنه برقرار کنیم

اینکه عده‌ای ما را زمانی تحریم کردند نباید باعث قهر ما شود اما نباید به گونه‌ای هم پیش برویم که نشانه ذوق‌زدگی و تسلیم طلبی در قبال آنها باشد. ما باید موازنه‌ای بین رابطه با شرق و غرب برقرار کنیم. در زمان تحریم‌ها شرق روابط خوبی با ما برقرار کرد. حالا هم باید در برخی مسائل مناسبات راهبردی را با شرق از جمله چین و روسیه حفظ کنیم. البته نباید نوعی تعلق خاطر ویژه به شرق یا به غرب نشان دهیم. بلکه برقراری موازنه‌ در مراودات اقتصادی ما با شرق و غرب موجب می‌شود همواره دو طرف رقابتی احساس کنند و سعی کنند رابطه بهتری را با ما برقرار کنند که پایدار و ماندگار باشد.

قرارداد خرید ایرباس عقلایی است

ایسنا- سفر اخیر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه و به ویژه انعقاد قرارداد با ایرباس فرانسه از سوی برخی از نمایندگان مورد انتقاد قرار گرفت. آیا شما این انتقادات را وارد می‌دانید؟

در بررسی‌های اولیه‌ای که درباره قراردادهای منعقده در ایتالیا و فرانسه داشتم به این نتیجه رسیدم که اصلاً این قراردادها جای نگرانی ندارد. به هر حال ما تولیدکننده هواپیما نیستیم و ایرباس هم برند قابل توجه حمل و نقل هواپیمایی بین‌المللی است. آنها تا دیروز به ما هواپیمای نو نمی‌دادند. حالا که این امکان در اختیار ماست آن را پس بزنیم؟ یقیناً این موضوع عقلایی نیست. درست است که حمل و نقل هوایی به درصد کمی از ملت متعلق است اما تا دیروز می‌گفتیم حقوق بشر اقتضا می‌کند ما را در حمل و نقل هوایی تحریم نکنند. سقوط هواپیماها، مخاطره‌آمیز بودن پروازها و به روز نبودن امکانات جای نگرانی داشت. اکنون موانع برای استفاده از امکانات حمل و نقل هوایی بهتر برداشته شده است. آن هم در زمانی که ترکیه، امارات و قطر حمل و نقل گسترده هوایی دارند و بخش اعظمی از حمل و نقلی که ما باید داشته باشیم را در اختیار دارند. چرا نباید این ناوگان را به روز کنیم و خدمات آن را به ملت گسترش دهیم. آن هم به شیوه‌ای که در قراردادها آمده که اجاره به شرط تملیک است. این یعنی ارزی بابت در اختیار گرفتن این هواپیماها بیرون نمی‌رود بلکه از راه درآمدی که حاصل می‌شود این سرمایه‌گذاری برمی‌گردد. به نظرم این امر عقلایی است و اگر بخواهد مورد مناقشه قرار گیرد پاسخ روشنی دارد.

اروپایی‌ها در مناسبات سیاسی و اقتصادی‌شان با ایران جدی هستند

ایسنا- با توجه به اینکه پیش از سفر رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه شاهد حضور رئیس جمهور چین در ایران بودیم آیا این موازنه بین شرق و غرب رعایت شده است؟

در سفر رئیس جمهور چین توافق 600 میلیارد دلاری بین ایران و چین منعقد شد که نشانگر ارتباط راهبردی بلندمدت است. توازن وقتی معنا می‌یابد که ما در مناسباتمان با اروپا هم پیشرفتی داشته باشیم و این مناسبات به نقطه‌ای برسد. فعلاً کفه شرق‌مان سنگین‌تر است. غربی‌ها هم از یک زرنگی و هوشمندی بالایی برخوردارند و حتماً باید در قراردادها تأمل و دقت کافی صورت گیرد.

مصباحی مقدم

من در دوران تحریم به ایتالیا و آلمان سفر کردم و گفت‌وگوهایی را با مقامات عمدتاً‌ پارلمانی این کشورها داشتم. اعتراض من این بود که به عنوان نماینده برایم مفهوم نیست شما چرا ایران را تحریم کردید؟ آمریکا قبل از انقلاب با ملت ایران دشمنی داشته و بعد از انقلاب که دموکراسی برقرار شده هم ما مورد بغض و کینه این کشور قرار گرفته‌ایم اما چرا این دشمنی باید اروپا را تحت تأثیر قرار دهد. جالب اینکه آنها می‌گفتند ما عضو اتحادیه اروپا و تابع آن هستیم. من هم گفتم شما سران اتحادیه هستید و مناسبات تجاری طولانی مدتی با ایران داشتید. آنها می‌گفتند مذاکرات به نتیجه می‌رسد و ما به سمت ایران هجوم می‌آوریم. همانطور که شاهد بودیم این اتفاق افتاد.

من یقین دارم اروپایی‌ها در مناسبات سیاسی و اقتصادی‌شان با ایران جدی هستند و مواضع آنها با آمریکایی‌ها متفاوت است. در آمریکا کنگره این کشور تحت تأثیر صهیونیست‌ها، منافقین و برخی کشورهای عرب منطقه است اما اروپایی‌ها کمتر از این عوامل تأثیرپذیرند. حالا هم شرایط فرق کرده و اسرائیل که پیش از ضدیت روشنی با موضوع برجام داشت مشتش باز شده است. زمانی نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل عکس بمبی را نشان داد و گفت که ایران بمب اتم می‌سازد اما دروغگویی او آشکار شد. او این موضوع را ابزار تهدید علیه ایران قرار داده بود اما اهرم از دستش خارج شد و دیگر نمی‌تواند با این اهرم کشورهای اروپایی را تحت تأثیر قرار دهد و آنها هم راحت‌تر با ما رابطه برقرار می‌کنند.

گفت‌و‌گو از خبرنگار پارلمانی ایسنا: الهه حمیدی کیا

انتهای پیام

سوئیفت ، امکان اجرائی شدن قراردادها ، بیمه حمل و نقل ، هزینه حمل و نقل ، هزینه انتقال پول ، سرمایه گذاری خارجی ، خود تحریمی ، بازار کالاهای وارداتی ، سقوط هواپیما ها ، خرید ایرباس شرط رقابت جهانی ، سهم بیشتر شرق ، 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی