فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
| تاریخ خبر: 24/11/1394 | ساعت: 10:52|

نیلی: اقتصاد ایران نیازمند برون گرایی فعال در دوران پساتحریم است

تهران - ایرنا - مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: ایران امروز در یک مقطع تاریخی حساس و سرنوشت ساز اقتصادی قرار گرفته و برون گرایی فعال اقتصادی می تواند سبب ساز حرکت در مسیر مطلوب توسعه آن باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مسعود نیلی امروز (شنبه) در یازدهمین همایش بین المللی مدیریت پروژه در سالن همایش های رازی اظهار داشت: توسعه روابط اقتصادی بین المللی در پساتحریم، نیاز اصلی کشور در شرایط کنونی است که فرصت ها و تهدیداتی را به همراه دارد. 
به گفته این مقام مسئول، ایران از این فرصت بهره مند است تا با درگیر کردن منافع اقتصادی قدرت های منطقه و بین الملل بتواند به توسعه سیاسی و اقتصادی دست یابد. 
وی تصریح کرد: امروز ایران در یک مقطع حساس و سرنوشت ساز اقتصادی قرار گرفته که اتخاذ تصمیمات سنجیده می تواند مسیر رو به رشدی برای آن ترسیم کرده و کشور را به یک قدرت نوظهور اقتصادی تبدیل کند.
دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: وجود 45 درصد جمعیت کشور در فاصله سنی 15 تا 34 سال، فرصتی مغتنم برای اقتصاد کشور است که در صورت استفاده بهینه و فراهم سازی منابع لازم، می توان مقدمات دستیابی به رشد کشور را فراهم آورد.

** دستیابی به نرخ بیکاری تک رقمی

وی اظهار داشت : جمعیت کشور در یک دهه گذشته با افزایش متوسط 950 هزار نفری سالیانه، در این مدت هشت میلیون و 400 هزار نفر اضافه شد، اما بخش عمده آنها نزدیک به 6 میلیون و 600 هزار نفر وارد بازار کار نشده و غیرفعال باقی ماندند.
به گفته این استاد اقتصاد ،دانشگاه های کشور در دوره مزبور توسعه زیادی داشتند، به طوری که جمعیت دانشجویان، غیرمتعارف و متفاوت از آنچه که سطح توسعه یافتگی کشور اقتضاء می کند، افزایش یافت و امروز به عنوان چالشی فراروی کشور تبدیل شده است.
نیلی افزود: افزایش جمعیت کشور در 10 سال گذشته پیامد رشد اشتغال را دربرنداشت و در واقع تعداد شاغلان ثابت ماند که این موضوع به منزله هشداری برای کشور محسوب می شود.
مشاور اقتصادی رئیس جمهوری اظهار داشت: پیش بینی ها نشان می دهد چنانچه تا پایان دهه کنونی تعداد بیکاران ثابت بماند، نیازمند سالیانه 655 هزار شغل جدید هستیم و لازمه دستیابی به نرخ بیکاری تک رقمی، ایجاد سالیانه یک میلیون اشتغال جدید است. 
وی تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد بهترین عملکرد رشد اقتصادی در برنامه سوم توسعه (83 -1379) با 5.8 درصد رشد و ایجاد 700 هزار شغل جدید در سال حاصل شد.
نیلی گفت: امروز اقتصاد کشور به تحولاتی نیاز دارد که توسعه سرمایه گذاری ها یکی از الزامات اصلی آن محسوب می شود و تحقق برنامه اشتغال و رشد اقتصادی در قالب نگرش خوش بینانه به رشد سالیانه سرمایه گذاری 18.9 درصدی نیازمند است و در حالت بدبینانه این رقم 13.8 درصد مورد انتظار است ، در حالی که در چهار دهه گذشته بالاترین نرخ رشد سرمایه گذاری کشور 10 درصد بود.
وی افزود : منابع خارجی مورد نیاز برای تحقق اشتغال و رشد اقتصادی سالیانه به ترتیب 54 و 28 میلیارد دلار در خوشبینانه و بدبینانه ترین حالت است، اما چنین ارقامی تاکنون تجربه نشده است.
این مقام مسئول، همچنین شاخص نسبت تشکیل سرمایه به تولید ناخالص داخلی را در این راهبردها 41، 39 و 35 درصد ذکر کرد، در حالی که متوسط عملکرد اقتصاد کشور تاکنون نزدیک به 28 درصد بود .
وی گفت: عامل اصلی افزایش این شاخص در سال های دهه 80 شمسی، سرمایه گذاری در مسکن بود، اما امروز کشور به سرمایه گذاری های صنعتی نیاز دارد.
دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تاکید کرد: کاهش بی سابقه 81 درصدی درآمدهای نفتی کشور در چهارسال گذشته، اهمیت شرایط فعلی را مضاعف ساخته و نمی توان در دستیابی به اهداف یاری رسان باشد.
وی یادآور شد: نوع تعامل ایران با جهان در سالیان گذشته، تجاری و مبتنی بر صادرات نفت، صادرات غیرنفتی و واردات کالا و نه سرمایه گذاری تجاری بود، اما آنچه جهان در حال توسعه 20 سال گذشته را متحول کرده، سرمایه گذاری خارجی است .
به گفته نیلی، عملکرد همسایگان جمهوری اسلامی در جذب سرمایه گذاری خارجی، بطور نمونه جمهوری آذربایجان سالیانه بین پنج تا 9 میلیارد دلار، ترکیه 12 میلیارد دلار، عربستان 10 میلیارد دلار، ترکمنستان سه میلیارد دلار و عراق دومیلیارد دلار بود.
وی افزود: براساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مشخصه برون گرایی و درون زایی مورد تاکید است و برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی از جمله فرازهای آن است.
مشاور اقتصادی رئیس جمهور یادآور شد:ایران از ظرفیت و مزیت بالایی برای جذب سرمایه گذاری خارجی برخوردار است و مشخصه تنها کشور امن منطقه، وجود نیروی انسانی تحصیلکرده، همچنین ذخایر غنی نفت و گازی، مواد معدنی، ظرفیت های سرشار گردشگری از ویژگی های جمهوری اسلامی است.
وی خاطرنشان ساخت : نفوذ سیاسی و اقتصادی بیگانگان و خدشه دار شدن استقلال کشور، از دست رفتن ظرفیت های داخلی ایجاد شده در دوران تحریم ها و بروز مجدد بحران بدهی های خارجی، سه نگرانی بزرگ کشور در دوران پساتحریم و حرکت به سوی برون گرایی است.
نیلی افزود: توسعه روابط اقتصادی بین المللی در پساتحریم، فرصت ها و تهدیدهایی برای کشور ایجاد می کند و درگیر شدن منافع اقتصادی با کشورهای منطقه و بین المللی به ثبات سیاسی و اقتصادی ایران، از جمله فرصت های پیش رو است و امید می رود با عملکرد مطلوب و شایسته، مسیر رو به رشدی برای اقتصاد کشور ترسیم شود.
وی اشتغال را مساله شماره یک و اولویت دار اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور توصیف کرد و گفت : دولت در شرایط پسا تحریم برای برطرف ساختن این مشکل تلاش می کند.
این همایش دو روزه، فردا (یکشنبه) با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی