فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۲۳ ب.ظ

موزه لوور همکاری خوبی با ایران آغاز کرده است

مدیر عهد باستان موزه لوور خبر داد؛


موزه لوور همکاری خوبی با ایران آغاز کرده است


1 اردیبهشت 1395 - 16:10


بخش عهد باستان شرق در موزه لوور

مدیر گروه عهد باستان شرق موزه لوور از اینکه این موزه همکاری خوبی را با ایران شروع کرده، ابراز خرسندی کرد. رایزن فرهنگی فرانسه در ایران هم از برنامه همکاری مشترک موزه لوور با کشورمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنفرانس «مجموعه ها در گروه عهد باستان شرق در موزه لوور» به همت ماریل پیک مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور و با همکاری انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران و با حضور «فرانسوا سِمِنو» سفیر جدید این کشور در تهران و تعدادی از اساتید دانشگاه، باستان شناسان و دیرین شناسان، علاقمندان به تاریخ قدیم برگزار شد.

موزه لوور فرانسه با ایران برنامه همکاری مشترک دارد

در ابتدای این نشست «جمال اوبیشو» مدیر انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران گفت: در ابتدا از خانم «ماریل پیک» تشکر می کنم که امروز دعوت ما را قبول کردند و در محل انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران این کنفرانس را برگزار می کنند؛ به خاطر اینکه ایشان جزو هیئت همراه آقای «ژان لوک مارتینز» رئیس موزه لوور فرانسه هستند که چند روزی به ایران آمدند و در رسانه های ایران بازتاب گسترده ای نیز داشت.

رایزن فرهنگی کشور فرانسه در ایران در ادامه افزود: موزه لوور با ایران برنامه همکاری مشترک دارد و تا اینجای کار به خوبی پیش رفته است و خانم پیک هم در همراهی با رئیس این موزه و در سفر چند روزه خود به ایران؛ کارهای مربوط به این همکاری ها را پیگیری کردند و در این کنفرانس هم در مورد مجموعه های موزه لوور که مربوط به ایران است صحبت می کنند؛ از ایشان تشکر می کنم و به سفیر جدید فرانسه هم خوش آمد می گویم که دعوت ما را پذیرفتند و در اینجا حضور دارند؛ درواقع این، اولین حضور ایشان در انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران است.

همکاری با ایران به خوبی شروع شده است

در ادامه این کنفرانس، خانم «ماریل پیک» مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه گفت: من هم به نوبه خود از حضور شما در اینجا تشکر می کنم و خوشحالم که همکاری های خوبی را با ایران شروع کرده ایم و اخیرا آقای «ژان لوک مارتینز» رئیس موزه لوور، بعد از پایان سفرشان، ایران را به مقصد فرانسه ترک کردند؛ ولی ما در موزه ملی ایران با همکاران خودمان در آن جا کار می کردیم و از همین ابتدا این همکاری ها خوب شروع شده است و ما خیلی از آن استقبال می کنیم. چندین سال است که ما شروع به مطالعات تخصصی کرده ایم و امیدواریم با حضور در ایران بتوانیم این شناخت را بیشتر بکنیم.

وی در ادامه، تصاویر بخش های مختلفی موزه لوور فرانسه را با حوصله به حاضران نشان داد و در مورد کارکرد هر کدام از آن ها و همچنین چگونگی مطالعه بر روی تمدن شرقی و شیوه های معرفی آن به بینندگان این موزه قدیمی توضیحات مفصلی ارائه داد و به صورت ویژه و تخصصی در مورد عهد باستان و تمدن شرق در این موزه، به ایراد سخنرانی پرداخت و این بخش را به دقت مورد بررسی و واکاوی قرار داد.

ساخت هرم شیشه ای لوور در سال 1989

مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه در مورد این موزه اظهار داشت: وقت این را داشتیم که از سال 1982 شروع به توسعه موزه لوور بکنیم تا بتوانیم مجموعه هایمان را به خوبی در آن جابدهیم و آنها را معرفی بکنیم؛ در واقع از سال 1989 بود که هرم شیشه ای لوور را در آنجا ساختیم تا جلوه بیشتری داشته باشد.

لوور؛ موزه ای با 9 میلیون بازدیدکننده در سال

وی افزود: لوور همواره به عنوان کاخ شاهنشاهی فرانسه شناخته شده و از قرن دوازدهم میلادی پادشاهان مختلف در آنجا سلطنت کرده اند؛ رفته رفته پادشاهان در این مدت بر غنای این موزه افزوده اند و «فرانسوا میتران» در اواخر سال 1389 دستور ساخت هرم شیشه ای را داد. در زمان ایشان، تمام سالن ها، مجموعه ها و بخش های مختلف آن را بازسازی کردیم و با ساخت این هرم، نوع ورود آن را تغییر دادیم و بازدیدکننده ها از آنجا وارد موزه می شوند.

این کارشناس موزه لوور فرانسه در ادامه افزود: لوور، همیشه موزه نبوده است و درواقع در سال 1793 یعنی بعد از انقلاب فرانسه به صورت یک موزه درآمده است. قبل از موزه، در آنجا کتابخانه سلطنتی بوده است و مجموعه های سلطنتی در آنجا وجود داشتند. نخستین مجموعه تمدن های باستانی در داخل لوور نبودند بلکه در کتابخانه سلطتنی بوده اند. لویی چهاردهم که علاقه زیادی به تمدن های شرقی داشت؛ مأمورهایی را به شرق اعزام کرد برای اینکه شناخت بهتری از تمدن مشرق زمین به دست بیاورد. اولین اشیای تاریخی موزه لوور در همان زمان در میانه قرن 18 به موزه آورده شدند که مهره های استوانه ای بودند.

درج زبان فارسی در بخش اسلام شناسی و هنرهای اسلامی موزه لوور

خانم پیک در ادامه تصریح کرد: در مدت این بیست سال، موزه لوور را گسترش دادیم و پیش بینی ما این بود که در سال، سه میلیون بازدیدکننده داشته باشیم ولی در حال حاضر، حدود 9 میلیون بازدیدکننده در سال داریم. برای ما پژوهش و تحقیق خیلی مهم است و درواقع نوع معرفی موزه هم برای ما خیلی حائز اهمیت است. برای اینکه به گردشگران و بازدیدکنندگان، موزه را به خوبی معرفی کنیم برچسب هایی که بر روی قفسه ها به زبان فرانسه نوشته شده بودند را به زبان های دیگر نیز نوشتیم. بنابراین ما از بخش اسلام شناسی و هنرهای اسلامی موزه شروع کردیم و توضیحات آنجا را به زبان های فارسی و انگلیسی هم نوشتیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر، مشغول طراحی یک بازدید مجازی از موزه هستیم که درواقع بازدیدکننده ها بتوانند خودشان را در واقعیت تصور کنند که در بخش های آن در حال راه رفتن و بازدید هستند. همچنین سعی می کنیم تمام گنجینه هایمان را دیجیتالی بکنیم و یک دیتا بیس بوجود بیاوریم؛ شاید در چندین سال آینده علاقمندان بتوانند همه اشیاء را از طریق اینترنت ببینند.

161 هزار و 634 قطعه تاریخی در موزه لوور

مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در کل موزه لوور، در حدود 161 هزار و 634 قطعه تاریخی و اثر قدیمی وجود دارد و ما تمام این آثار را نمی توانیم به نمایش بگذاریم؛ به خاطر اینکه خیلی تخصصی هستند و جای زیادی را نیز به خود اختصاص می دهند، بنابراین آن قطعاتی که برای معرفی یک تمدن حائز اهمیت است را در معرض دید عموم قرار می دهیم و به نمایش می گذاریم.

وی افزود: بخش های کاری ما خیلی گسترده است و هر کدام از ما نمی توانیم در همه این قسمتها متخصص بشویم؛ توضحیات تقسیم بندی یک مقدار مشکل است به خاطر اینکه مرزهای جغرافیایی جابه جا شده اند و کشورها تغییراتی را داشته اند، منتهی به طور کلی حوزه کاری ما در عهد باستان شرق در موزه لوور، در شرق از بالای افغانستان و ماوراء النهر شروع می شود که آسیای میانه یا همان مرکزی است، در جنوب تا یمن، در شمال تا ترکیه و آذربایجان و در غرب هم تا مغرب و الجزایر کشیده می شود؛ به دلیل اینکه فینیقی ها به شمال آفریقا رفتند و در آنجا سکنی گزیدند.

پیگیری «فرانسوا اولاند» از بخش شرق شناسی و هنرهای اسلامی

خانم «ماریل پیک» در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما در این مدت از حمایت های رئیس جمهور فرانسه برخوردار بودیم؛ او اخیرا در بازدیدی که از موزه لوور فرانسه داشت، گزارشی را از آقای «ژان لوک مارتینز» رئیس این موزه درباره حفظ آثار خواست، بخصوص به دلیل جنگ هایی که در این چند ساله در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده است؛ بخش شرق شناسی و هنرهای اسلامی در این زمینه برای ایشان خیلی مهم بود چون این جنگ ها در این منطقه قرار داشتند.

وی همچنین گفت: ما سعی کردیم به همکاران مان در کشورهای عراق و سوریه کمک بکنیم که این اشیاء را بسته بندی بکنند و از حضور همکاران خود در این کشورها در موزه لوور استقبال می کنیم و پس از اتمام کارهای فنی و کامپیوتری، آرشیو دیجیتالی خود را در اختیارشان قرار می دهیم.

در بخش دیگری از این کنفرانس، مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه، از روی تصاویر، بخش های مختلف این موزه، از جمله؛ ایران، مصر، تمدن یونانی، تمدن رومی، تمدن بین النهرین، تمدن شام، لبنان و یمن، عراق، تمدن ماوراء النهر و ... را تشریح کرد و در ادامه به سؤالات حاضران پاسخ داد و با آنان به گفت و گو پرداخت.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۳۱
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی