فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

چهارشنبه، 24 شهریور 1395 - 13:04
خبرگزاری فرانسه:
عدم تمایل غرب برای تعامل با ایران سیستم بانکداری ایران را فلج کرده است
دولت بهار: خبرگزاری فرانسه گزارش داد، علیرغم کورسوی امید برای رشد اقتصاد ایران بعد از رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، بانکهای بزرگ غربی همچنان از ترس تحریم‌های آمریکا تمایلی به تعامل با ایران ندارند.
  

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به عدم تمایل غرب برای تعامل با ایران اشاره کرد و نوشت، علیرغم امیدها برای طلوع جدید در اقتصاد ایران بعد از لغو تحریم‌های هسته‌ای، بانک‌های مهم غرب از ترس مجازات آمریکا، تمایلی به تجارت با جمهوری اسلامی ایران ندارند.

این گزارش ادامه داد، «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران گفته است ایران به منظور رسیدن به هدف رشد هشت درصدی مورد نیاز برای مدرنیزه کردن بخش صنعتی و راه‌اندازی مجدد اقتصاد فلج خود، به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال نیاز دارد دارد اما بدون حضور بانک‌های بزرگ خارجی، تحقق این مسئله غیرممکن به نظر می‌رسد.

«پرویز عقیلی» رئیس بانک خصوصی خاورمیانه در تهران می‌گوید: «در حال حاضر، بانک‌های کوچک اروپایی برای همکاری با ما موافقت کرده‌اند».

وی بدون نام بردن از این بانک‌ها گفت که این بانک‌ها از کشورهای ایتالیا، اتریش، سوئیس، آلمان و بلژیک می‌باشند.

عقیلی در ادامه افزود: «اما هیچ بانک متوسط یا بانک مهم و بزرگی تابحال با همکاری با ما موافقت نکرده است».

خبرگزاری فرانسه سپس با اشاره به این موارد، گزارش کرد، یک چالش بزرگ این است در حالیکه تحریم‌های هسته‌ای در ماه ژانویه طبق برجام لغو شد، اما آمریکا همچنان طیف دیگری از تحریم‌های مرتبط با آزمایش موشک بالستیک و آنچه که نقض حقوق بشر در ایران نامیدند را همچنان حفظ کرده است.

آمریکا حدود 180 شخصیت و نهاد ایرانی و همچنین شرکت‌های دفاعی ایران و دو خط هوایی و چندین بانک را در لیست تحریم‌های خود حفظ کرده است.

«امیرحسین زمانی نیا» معاون وزیر نفت اخیراً به وب‌سایت «میدل ایست آی» گفته است که آمریکایی‌ها «یک نوع ایران هراسی را تغذیه می‌کنند به طوریکه هیچ‌کس در عمل با ایران همکاری نکند».

طبق این گزارش، شمار محدودی از مؤسساتی که با جمهوری اسلامی ایران تعامل دارند شامل، بانک «رایفایزن» و «ارست» اتریش، «مدیوبانکا» و «بانکو پوپولار» ایتالیا، بانک‌های EIH، KfW و AKA آلمان، KBC بلژیک، ING هلند و «هالک» ترکیه می‌شود.

طبق گفته کارشناسان ایرانی، این بانک‌ها روابط کاری با بانک‌های ایرانی به منظور افتتاح اعتبارنامه برای مبالغ اندک 10، 20 یا 50 میلیون دلاری برقرار کردند.

طبق گفته کارشناسان ایرانی، این بانک‌ها روابط کاری با بانک‌های ایرانی به منظور افتتاح اعتبارنامه برای مبالغ اندک 10، 20 یا 50 میلیون دلاری برقرار کردند اما این بانک‌ها فاقد منابع برای تأمین بودجه پروژه‌های بزرگ همچون توافقاتی است که بین ایران و ایرباس برای فروش 118 هواپیما به ایران برقرار شد یا اینکه فاقد منابع برای تأمین بودجه پروژه‌های توسعه نفت و گاز می‌باشند.

طبق این گزارش، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا که به وزارت خزانه‌داری آمریکا وابسته است هنوز فروش 100 هواپیمای بوئینگ که اوایل امسال مورد توافق قرار گرفته بود را تأیید نکرده است یا حتی فروش 118 هواپیمای ایرباس به ایران را نیز تأیید نکرده است زیرا برخی از قطعات این هواپیما آمریکایی است.

«هنری اسمیت» تحلیلگر امور ایران می‌گوید: «بانک‌ها می‌بایست هویت هر شرکت یا افرادی که در یک معامله خاص مشارکت دارند و هرگونه فرد ایرانی ذی‌نفع در معاملات را مورد ارزیابی قرار دهند و این به واسطه محدودیت‌هایی است که تحریم‌های باقیمانده سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا برای معامله با ایران قائل می‌شود».

 این محدودیت‌هایی که آمریکا به وجود آورده است موجب ناراحتی برخی دولت‌های اروپایی شده است به طوریکه «سیگولن رویال» وزیر محیط زیست فرانسه ماه گذشته در تهران در اینباره گفت: «این کاملاً غیرقابل پذیرش است. این یک مشکل واقعی است. این نگرانی توسط وزرای ایران و تاجران فرانسوی مطرح شده است.»

خبرگزاری فرانسه نوشت، برای آنهایی که امید داشتند برجام به تعامل گسترده‌تر بین ایران و غرب منجر شود، شواهد و علائم تأسف‌بار است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۳۱
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی