فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۰۵ ق.ظ

پاریس دست تهران را می‌فشارد

 تاریخ خبر: 31/03/1396 | ساعت: 8:49|

پاریس دست تهران را می‌فشارد

تهران- ایرنا- روزنامه آرمان در گزارشی، نوشت: یک دهه پس از شروع روند تغییرات در موازنه قوا در خاورمیانه، اکنون به‌تدریج ظواهر شکل‌گیری موازنه جدید خود را نمایان می‌سازد.

گزیده ای از این گزارش را در ادامه می خوانیم: در این میان، ایران در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌ها و بازیگردانان اصلی این موازنه است. قدرت ایران در دهه‌های گذشته به‌شکل استراتژیکی افزایش یافته و نقش کشورمان در تحولات خاورمیانه به‌گونه‌ای گسترش یافته که حل مسائل منطقه بدون نقش‌آفرینی ایران غیرمیسر است. 

در سال‌های گذشته تلاش بسیاری صورت گرفت تا ایران از دایره حل و رفع مسائل خاورمیانه بیرون نگه داشته شود، اما این تلاش‌ها ثمربخش نبود و اقتدار ایران باعث اقرار بازیگران درگیر در مسائل خاورمیانه نسبت به نقش کشورمان شده است. 

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور جدید فرانسه در دیدار با پادشاه اردن در این باره گفت: «پاریس از طریق دیپلماسی فعال و گفت‌وگو با بازیگران کلیدی از جمله ایران در منطقه خاورمیانه حضور فعال دارد.» 

رویکرد جدید ماکرون حاکی از تغییرات جدید در سیاست‌های کاخ الیزه است. در طول دوران ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند، این کشور سیاست رادیکال و آشتی‌ناپذیری در قبال تحولات خاورمیانه در پیش گرفته بود، اما روی کار آمدن ماکرون و اظهارات جدید او، از نقش‌آفرینی فرانسه در منطقه خاورمیانه با همکاری بازیگران کلیدی منطقه از جمله ایران حکایت دارد. 

در همین ارتباط رئیس‌جمهور ترکیه هفته گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «RTP» پرتغال برقراری آتش‌بس و حل مسائل مربوط به ترکیه و سوریه را بدون حضور ایران در پای میز مذاکرات تلویحا غیرممکن دانست. رجب طیب اردوغان افزود: «نمی‌توانید مسائل سوریه و عراق را بدون ایران حل کنید. دولت سوریه با ایران همکاری دارد، پس حضور ایران در حل مسائل مربوط به این کشور لازم است.»

**اتحادیه اروپا
در همین ارتباط دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با آرمان و در پاسخ به این سوال که آیا فرانسه سیاست جدیدی در خاورمیانه و به‌ویژه در قابل ایران درپیش گرفته است گفت: «فرانسه به‌عنوان یکی از موسسان اتحادیه اروپا و یکی از دو کشور قدرتمند این اتحادیه از زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از پیمان آب و هوایی پاریس و همچنین اظهارات عجیب رئیس‌جمهور آمریکا در مورد ناتو سعی کرده است به‌طور تدریجی از سیاست‌های آمریکا به‌ویژه در خاورمیانه دور شود. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز این امر را تسریع کرده است. سیاست ماکرون منطبق بر میانه‌روی و دوری از رادیکالیسم است. در دوران رقابت‌های انتخاباتی نیز به اهمیت نقش ایران و قدرت کلیدی کشورمان در منطقه اذعان کرده بود. به همین دلیل اظهارات روز گذشته ماکرون امتداد سیاست میانه‌روی و اذعان به نقش ایران است. فرانسه با تکیه بر سیاست واقع‌بینانه‌ درصدد قبول نقش برجسته ایران و همکاری با کشورمان به‌عنوان بازیگر کلیدی خاورمیانه برای رفع تنش‌های منطقه است.» 

بیگدلی در ادامه با اشاره به نقش حساس اتحادیه اروپا در آینده سیاست خارجی ایران و ارتقای جایگاه کشورمان در تحولات منطقه اظهار داشت: «در دوره کنونی که آمریکا برای انزوای بین‌المللی و منطقه‌ای ایران تلاش می‌کند، سیاست خارجی کشورمان می‌تواند بر روابط با اتحادیه اروپا بیشتر تمرکز کند و از این طریق سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را نیز خنثی سازد. نکته مثبت و قابل تامل در این میان است که تصمیم‌گیران کنونی اتحادیه اروپا رویکرد و دیدگاه مثبت در قبال ایران در پیش گرفته‌اند. ایران از این طریق نیز می‌تواند نقش خود را در موازنه قوای خاورمیانه پررنگ‌تر سازد.»

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.3.31
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصی

انتهای پیام /* 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۳۱
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی