فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

در هم‌اندیشی بررسی ابعاد موافقت‌نامه پاریس تشریح شد

تهدید پیشرفت کشور با پذیرش «موافقت‌نامه پاریس»

 مخدوش بودن مبنای علمی گازهای گلخانه‌ای

شناسه خبر: 1470018 سرویس: اجتماعی
پاریس

در نشست ‌هم‌اندیشی «بررسی ابعاد موافقت‌نامه پاریس» با تأکید بر اینکه اجرای موافقت‌نامه پاریس می‌تواند پیشرفت کشور را با چالش مواجه کند، این مسئله عنوان شد که اصولاً مبنای علمی نظریه گرمایش جهانی به‌وسیله گازهای گلخانه‌ای مخدوش است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دومین هم‌اندیشی موافقت‌نامه آب‌وهوایی پاریس با عنوان«بررسی ابعاد موافقت‌نامه پاریس؛ توسعه از مسیر اسناد بین‌المللی یا ملی» با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان و اساتید دانشگاهها برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر قوی‌پنجه، استاد‌یار پژوهشکده مواد و انرژی در پاسخ به اینکه علت اصلی گرمایش جهانی و نظرات صاحب‌نظران درباره این مسئله چیست، گفت: تعدادی از کارشناسان معتقدند، افزایش گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش دمای کره زمین و گرمایش جهانی می‌شود اما تحقیقات علمی ثابت کرده‌ وجود گازهای گلخانه‌ای باعث تعادل دمای کره زمین می‌شود یعنی اگر گازهای گلخانه‌ای نباشند کره زمین قابل سکونت نخواهد بود.

وی ادامه داد: اینکه اثرات گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش دمای کره زمین و گرمایش جهانی می‌شود، محل مناقشه متخصصان است.

این پژوهشگر درباره کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی برای جلوگیری از گرمایش جهانی که مورد تأکید موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس است، تصریح کرد: بسیاری از صاحب‌نظران دانشگاهی و علمی با توجه به تحقیقات فراوانی که انجام داده‌اند، مخالف این هستند که سوخت‌های فسیلی عامل ایجاد گرمایش جهانی است.

مبنای علمی نظریه گرمایش جهانی به‌وسیله گازهای گلخانه‌ای مخدوش است

در ادامه این نشست دکتر یوسف قویدل، استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه مبنای علمی نظریه گرمایش جهانی به‌وسیله اثرات گازهای گلخانه‌ای مخدوش است، اظهار کرد: مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد گرمایش زمین در همه مناطق ایران نامطلوب نخواهد بود و حتی ممکن است در برخی از مناطق کشور موجب بهبود آب‌وهوا و شرایط زیست‌محیطی ‌شود.

داده و ستانده‌های توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس چیست

در ادامه، دکتر بیژن پیروز، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با اعلام اینکه توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس دارای ابهامات فراوان حقوقی است، متذکر شد: گذشته از اشکالات فراوان حقوقی که این موافقت‌نامه دارد باید سازمان حفاظت محیط زیست به‌صورت شفاف توضیح دهد که با پذیرفتن این توافق‌نامه، ایران چه تعهداتی می‌دهد و در قبال آن، چه امتیازاتی خواهد گرفت.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی ایران همچون مجلس ملی روسیه (دوما) باید جریان بررسی این توافق‌نامه را به تأخیر اندازد تا تمام جزئیات این توافق‌نامه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد.

مغاییرت توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس با اصل 77 قانون اساسی

دکتر مهدی پیری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به مغایرت این توافق‌نامه با اصل هفتادوهفت قانون اساسی کشور گفت: هر نوع سندی، اعم از ضمیمه، پیوست و موافقت‌نامه که کشور و دولت را در نظام بین‌المللی متعهد کند، ضروری است که تشریفات اصل 77 قانون اساسی در مورد آن اجرا شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل ضروری است، متنی که تعهدات ایران در آن گنجانده‌ شده به مجلس شورای اسلامی برای بررسی دقیق و کارشناسی ارائه شود.

استاد حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: متن تعهدات ایران (INDC)، زمانی که موافقت‌نامه پاریس امضاء شود خودبه‌خود و به‌صورت اتوماتیک تبدیل به یک سند الزام‌آور خواهد شد، به همین دلیل تصویب این موافقت‌نامه بدون ارائه متن تعهدات غیرقابل‌اجتناب است.

پیری درباره اینکه، موافقان داخلی پذیرش توافق‌نامه پاریس معتقدند، تعهدات این توافق‌نامه جدی نخواهد بود، گفت: در حقوق بین‌الملل تعهد جدی یا غیرجدی نداریم، تعهد وقتی به وجود آید حتی اگر مکانیزم اجرای آن تعهد نرم باشد برای کشور الزام‌آور است.

موافقت‌نامه پاریس نا‌عادلانه است

دکتر امامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز نسبت به اینکه توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس امتیازاتی برای کشور خواهد داشت به این موضوع تشکیک کرد و در تأیید صحبت‌های دکتر پیروز این توافق‌نامه را غیرعادلانه دانست.

متن توافق پاریس متوازن و مثبت

دکتر ناصری، مدیر طرح ملی تغییرات آب‌وهوای سازمان حفاظت محیط زیستدر این نشست با اشاره به تاریخچه توافق آب‌وهوایی پاریس گفت: بنده با دیپلماتهای فعال و رسمی وزارت خارجه درباره توافق پاریس صحبت کردم که آنها هم متن این توافق را متنی متوازن و مثبت قلمداد کردند.

وی با ابراز اینکه "طبق مطالعات وزارت نفت با توجه به نحوه و شیوه استفاده از انرژی ــ منابع نفت و گاز ــ در کشور ما در سال 1405 وارد‌کننده انرژی خواهیم شد"، گفت: سیاست‌های کلانی که ابلاغ می‎شود جزو قوانین بالادستی در کشور است که طبق برنامه 5 و 6 توسعه دولتها موظف‌اند به‌طوری برنامه‌ریزی کنند که در انتهای برنامه ششم توسعه بر اساس سیاست بالادستی اصلاح الگوی مصرف، 50 درصد شدت مصرف انرژی در کشور کاهش یابد که توافق پاریس در این راستا است.

پذیرش توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس و محدودیت‌های اقتصادی آن

مهندس علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به تبعات اقتصادی پذیرش توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس گفت: اگر ما این توافق‌نامه را بپذیریم، مجبور هستیم یک سری دستورالعمل‌هایی را به دستگاه‌ها و تولیدکنندگان داخلی مبنی بر کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی ابلاغ کنیم.

وی ادامه داد: کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی محدودیت اقتصادی در بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

ابراهیمی تصریح کرد: کشور ایران به‌تازگی در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است؛ از این‌ رو، پذیرفتن این توافق‌نامه به‌دلیل محدودیت‌های استفاده از سوخت‌های فسیلی قطعاً مسیر توسعه و پیشرفت کشور را ناهموار می‌کند.

منابع مالی اجرای موافقت‌نامه پاریس نامشخص

در پایان این نشست، عسگر سرمست، کارشناس سیاست‌گذاری انرژی درباره منابع مالی نامشخص برای اجرای توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس تصریح کرد: تعهدات ارائه‌‌شده در سند (INDC) که حاوی تعهدات رسمی جمهوری اسلامی ایران است، منابع مالی 52 میلیارد دلاری را که معادل 200هزار میلیارد تومان است طلب می‌کند.

وی متذکر شد: این در حالی است که منابع ذکرشده برای تأمین این حجم بالا از سرمایه‌گذاری غیرقابل اتکا است و بیم این مورد که در صورت عدم‌تأمین این منابع، کشور، قادر به اجرای تعهدات خود نشود و دچار عواقب حاصل از نقض تعهدات خود شود، وجود دارد.

انتهای پیام/*

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۳۰
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی