فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
| تاریخ خبر: 31/04/1396 | ساعت: 10:10|فیسبوک

انتقاد خرازی از فرانسه برای حمایت از منافقین

عربستان مبالغ هنگفتی برای ایجاد اختلاف در ایران هزینه کرده است

تهران- ایرنا-رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با انتقاد از دولت فرانسه در حمایت از منافقین «که یک سازمان جنایتکار است»،گفت: باید بدانیم که دولت شما نمی تواند ادعای حفظ روابط محترمانه با ایران داشته باشد در حالیکه سیاست دو گانه ای در مواجهه با گروههای تروریستی دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «سید کمال خرازی» در نشستی با عنوان «ایران، جزیره امنیت در منطقه پرتنش خاورمیانه» در محل آکادمی بین المللی علوم در پاریس، با تبیین وضعیت ژئوپولیتیک خاورمیانه، تاکید کرد: ایران بر خلاف دشمنانش، عامل ثبات و ضامن صلح در منطقه خاورمیانه است.در این چنین شرایطی، جمهوری اسلامی ایران توانسته است جزیره ثبات در اقیانوس بی ثباتی باشد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با بیان اینکه ایران از لحاظ تنوع قومی، جایگاه نخست منطقه را داراست و تنوع قومی بیشتر خطرهای ناشی از بی ثباتی را افزون می کند، گفت: با این حال، ایران با وجود تنوع قومی و مذهبی، موفق شده است وحدت ملی و ثبات خود را حفظ کند.
خرازی اضافه کرد: از نقطه نظر تاریخی نیز از زمان های قدیم، مردم ایران به دنبال همزیستی مسالمت آمیز بوده اند و با ظهور اسلام، این وضعیت تقویت شده است؛ به طوری که حتی حمل های مخرب مغول ها، عثمانی ها و منفقین در جنگ جهانی دوم، نتوانست این وحدت باستانی را خدشته دار کند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، با بیان اینکه 38 سال پیش ملت ایران برای بار دیگر انسجام عظیم خود را با پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد، افزود: دشمنان منطقه ای و فرا منطقه ای ایران، تلاش های بسیاری کردند تا میوه این پیروزی را با تحمیل جنگ هشت ساله، به کام ملت تلخ کنند.
به گزارش ایرنا، خرازی اضافه کرد: تحلیلگران سیاسی با منطق، از دیدن اینکه مردم ایران از جنگی که توسط قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله کشورهای ثروتمند حاشیه جنوبی خلیج فارس تحمیل می شد، سربلند بیرون آمدند، شگفت زده شدند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران ادامه داد: برخلاف فروپاشی ساختار نظامی و امنیتی کشور پس از انقلاب، تغییر اساسی در نظام سیاسی و تحریم های ناعادلانه تحمیل شده توسط قدرت های بزرگ علیه ایران، مردم وطن پرست ایران از هر قوم و مذهبی، در برابر این حمله گسترده بسیج شدند و دشمن را را به خارج از مرزهای ایران بیرون راندند.

** برخی کشورهای همسایه ایران همچون عربستان مبالغ هنگفتی برای ایجاد اختلاف های مذهبی و قومی در ایران هزینه کرده اند 
خرازی اظهار داشت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یعنی از 38 سال پیش، دشمنان ایران تلاش های بسیاری برای شکستن وحدت مردم این کشور کرده اند. برخی از کشورهای همسایه در جنوب ایران همچون عربستان سعودی مبالغ هنگفتی برای ایجاد اختلاف های مذهبی و قومی در ایران هزینه کرده اند.
وی با بیان اینکه دولت سعودی انتظار داشت که تبلیغ دین افراطی وهابی در ایران، وحدت مردم این کشور را بشکند، تاکید کرد: اما دیدیدم که چگونه این راهبرد شکست خورد و ایران یک کشور متحد بزرگ و بسیار پایدار در میان دیگر کشورهای همسایه که در آتش خصومت مذهبی و قومی گرفتار هستند، باقی ماند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ریشه های این ثبات ایرانیان از واقعیتی تغذیه می شود که به سختی در دیگر کشورهای منطقه قابل مشاهده است، گفت: ساختار قوی و غنی فرهنگ اساطیری ایرانیان، تشکیل دولت-ملت در تاریخ ایران که در عصر معاصر تقویت شده، تمدن بزرگ و غنی که زاینده بسیاری از شاعران و نویسندگان بزرگ فارسی گو از اقلیت های قومی شده را از عوامل موثر در این ثبات برشمرد.
خرازی با بیان اینکه پذیرفته شدن اقلیت های فرهنگی به عنوان یک ارزش در میان فرهنگ غالب از دیگر عوامل بشمار می رود، تاکید کرد: برخلاف سیاست های سرکوبگر رژیم سابق، جمهوری اسلامی اصرار به «وحدت در کثرت» اقلیت های قومی و مذهبی سراسر کشور دارد.
خرازی با اشاره به ایکه پس از انقلاب اسلامی ایران، ساختارهای دمکراتیک همچون انتخابات به طور متوسط سالانه یک بار برگزار می شود، افزود: دمکراسی در ایران از حمایت مردم برخوردار است و از همین رو، با وجود فراز و نشیب ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی که ایران متحمل شده است، دمکراسی مسیر خود را ادامه می دهد.

**وجود نیروهای مسلح قدرتمند برای خنثی کردن و جلوگیری از توطئه دشمنان/ آرامش امروز به معنای دست کشیدن دشمن از توطئه نیست 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، عدالت اجتماعی را از دیگر دستاورهای انقلاب اسلامی ایران برشمرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی، رفاه و دسترسی به مزیت هایی همچون آب، برق، تلفن، اینترنت، آموزش، بهداشت و جاده ها در شهرها و روستاهای مناطق محروم حتی مناطقی با کمتر از 20 خانوار، افزایش یافته است.
خرازی وجود نیروهای مسلح قدرتمند و ایثارگر، آموزش های نظامی سخت، تولید سلاح های راهبردی و ارتقاء امنیت اطلاعات برای جلوگیری و خنثی کردن توطئه دشمنان را از دیگر عوامل تقویت ثبات و پایداری در کشور ارزیابی کرد.
وی یادآوری کرد: آرامش امروز ایران بدین معنا نیست که دشمن از توطئه علیه ایران دست کشیده است. اگرچه نیروهای امنیتی به طور مداوم بر هرگونه اقدام خصمانه نظارت دارند و آنها را با هوشیاری خنثی می کنند؛ رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون آمریکا، عربستان و متاسفانه باید بگویم فرانسه، از منافقین که یک سازمان جنایتکار است و هزاران تن از مردم عادی کشور را به قتل رسانده، پشتیبانی می کنند. در حالی که این سازمان، به خاطر جنایت های بیشمار بی گناهان و خیانت در جنگ عراق علیه ایران با حمایت از صدام حسین و جاسوسی برای آمریکایی ها، امروزه در گروه منفورترین گروه ها در ایران است. 

** فرانسه نمی تواند ادعای حفظ روابط محترمانه با ایران داشته باشد در حالیکه سیاست دوگانه ای در مواجهه با تروریست ها دارد
خرازی تاکید کرد: باید بدانیم که دولت شما نمی تواند ادعای حفظ روابط محترمانه با ایران داشته باشد در حالی که سیاست دوگانه ای در مواجهه با گروه های تروریستی دارد. برای مردم ما قابل توجیه نیست که فرانسه در برابر نگرانی در مورد فعالیت این گروه تروریستی، مامن این گروه جنایتکار که مورد نفرت مردم ایران هستند، باشد. 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با اشاره به اقدامات منافقین همچون ترور دانشمندان هسته ای، جمع آوری اطلاعات برای آمریکا و رژیم صهیونیستی اضافه کرد: اگر حقیقت دارد که فعالیت آنها توسط سرویس های امنیتی فرانسه رصد و تمام فعالیت های تروریستی این گروه در خاک فرانسه خنثی می شود، این اقدام مانع نشده منافقین که دستشان به خون آلوده است، جنایت های خود را در ایران ادامه ندهند.
خرازی اضافه کرد: واقعیت این است که حذف نام این گروه از فهرست گروه های تروریستی، نشان می دهد که مبارزه علیه تروریسم به یک اقدام سیاسی بر اساس منافع لحظه ای تبدیل شده است. برای مثال زمانی که سودان به عنوان سیاست مخالف شناخته شد، در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفت و هنگامی که به بمباران مردم بیگناه یمن اقدام کرد، نامش از این فهرست خارج شد.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی کشورها امنیت ملی خود را برای منافع مالی گذرا قربانی می کنند؛ به عنوان مثال دولت انگلیس از انتشار گزارشی مبنی بر نقش عربستان سعودی در توسعه تروریست وهابی و گروه های تکفیری جلوگیری یا دولت آمریکا انتشار گزارش محرمانه کنگره در مورد نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر را ممنوع کرد.

**ایران و فرانسه ظرفیت های فراوانی برای همکاری در حوزه های سیاسی و حتی امنیتی دارد 
به گزارش ایرنا، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، تاکید کرد: باید یادآوری کنم که در طول چهار دهه گذشته، روابط ایران و فرانسه فراز و فرود و ظرفیت های بسیاری برای همکاری قابل اعتماد در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی داشته است. 

***هیچ محدودیتی برای فعالیت های اقتصادی فرانسه در ایران وجود ندارد 
خرازی با اشاره به خرید هواپیما، تولید خودرو مشترک و توسعه منابع نفت پس از امضای توافق هسته ای، یادآوری کرد: هیچ محدودیتی برای فعالیت های اقتصادی فرانسه در ایران وجود ندارد. همکاری بین دو کشور در زمینه های سیاسی و امنیتی به ثبات منطقه و امنیت فرانسه و اروپا، کمک خواهد کرد. 
وی با بیان اینکه این دو کشور منافع مشترکی در منطقه به ویژه در مشرق زمین دارند، افزود: حضور تاریخی فرانسه و ایران در این منطقه، می تواند به همکاری موثر در جهت بازگشت امنیت و ثبات به منطقه، منجر شود. 

***فرانسه سیاست منصفانه ای در منطقه اتخاذ نکرد 
به گزارش ایرنا، خرازی اضافه کرد: متاسفانه دولت فرانسه پس از ظهور انقلاب های عربی و بحران در سوریه، سیاست منصفانه و بی طرفی در این منطقه اتخاذ نکرد. اگر در آن دوران، همکاری ایران و فرانسه در سوریه موفق می شد، امروزه مساله سوریه به یک وضعیت غم انگیز تبدیل نمی شد و فرانسه از اقدامات تروریستی گروه های وهابی و تکفیری رنج نمی برد. 
وزیر امور خارجه ایران در سال های 1376 تا 1384 با بیان اینکه ما از همان ابتدا هدف کشورهای درگیر در سوریه را می دانستیم و از خطرهایی که گروه های ترویستی از طریق مرزهای عراق و سوریه منطقه و ایران را تهید می کنند، آگاهیم، افزود: به همین دلیل ما منتظر نماندیم و بلافاصله به تماس های دولت های عراق و سوریه واکنش نشان دادیم. برای اینکه ما در درجه نخست نگران امنیت مرزهای خود بودیم. 
وی اضافه کرد: ما اعتقاد داشتیم که تروریست های تکفیری در صورت پیروزی قتل عام گسترده ای علیه مسیحیان، یزدانی ها، شیعیان و همچنین سنی ها، تا رسیدن به مرزهای ایران به راه می اندازند. 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با بیان اینکه در درجه نخست مقام ها و مسیحیان لبنان خطر گروه های وهابی و تکفیری تروریستی را احساس کردند، گفت: به طوری که سال گذشته در سفر به لبنان، برخی مسئولان به من اطمینان دادند که فرانسه آنها را در برابر تروریست ها رها کرده است. 
خرازی تاکید کرد: برای درک اهمیت واکنش ایرانیان در مبارزه علیه داعش، کافی است بپرسید که سرنوشت امنیت اروپا و فرانسه چه می شد اگر داعش برای همیشه در دمشق و موصل به پیروزی دست می یافت؟ 
وی افزود: ما در زبان فارسی ضرب المثلی داریم که می گوید «ماهی را هر زمان از آب بگیری، تازه است» و «جلوی ضرر را هر وقت بگیری، منفعت است»، افزود: ما معتقدیم فرانسه می تواند نقشی فعال در بازگشت صلح و ثبات در مشرق زمین بازی کند. 
خرازی اضافه کرد: خوشحالم که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به درک عینی تر از بحران در منطقه دست یافته است؛ چراکه فرانسه اعلام کرد که دیگر به برکناری رئیس جمهوری سوریه برای ثبات در این کشور به عنوان اولویت نخست، فکر نمی کند. این موقعیت باعث می شود که شرایط مساعد تری برای همکاری بین دو کشور فراهم شود. 

**تغییر رژیم در منطقه به ثبات و استقرار دمکراسی منجر نمی شود 
به گزارش ایرنا، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با تاکید بر اینکه تغییر رژیم در منطقه با دخالت خارجی و استفاده از زور و تسلیحات، لزوما به ثبات و استقرار دمکراسی در کشورها منجر نمی شود، گفت: اکنون وضعیت حاکم در افغانستان، عراق، سوریه، یمن، لیبی و بحرین نمونه ای از عواقب ناشی از این سیاست های اشتباه است. 
وی با تاکید بر اینکه ناامنی هایی که ما امروز در برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه، آلمان، انگلیس و سوئد محکوم می کنم، نیز از دیگر نتایج این سیاست های نادرست بشمار می رود، گفت: برای برقراری دمکراسی در این کشورها، باید اراده مردم بدون دخالت خارجی در نظر گرفته شود. 

**کشورهای دیکتاتور منطقه به آتش ناامنی در کشورهای بحران زده دامن می زنند 
خرازی اضافه کرد: متاسفانه در منطقه ما، دیکتاتورها و حاکمان مستبد و عاری از هرگونه نشان دمکراسی، هر زمان که خلاء سیاسی بوجود می آید، به بهانه حافظت از مردم، مزدوران خود را با تزریق دلارهای نفتی، در کشورهای بحران زده فعال می کنند و به آتش ناامنی ها دامن می زنند. 
وی با یادآوری این مطلب که ما در مصر شاهد روی کار آمدن یک دولت مورد حمایت مردم بودیم، اما با کمک سعودی ها، یک کودتا به این تجربه دمکراتیک پایان داد، افزود: با توجه به نزدیکی این منطقه به اروپا و تاثیر فوری که بر امنیت اروپا دارند، باید دولت های اروپایی به صلح و امنیت در این منطقه به دور از سیاست های مداخله جویانه آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس، کمک کنند.

**اروپا واکنش مناسبی در برابر جنابت های سعودی ها در یمن و بحرین نداشته است 
خرازی ادامه داد: شگفت انگیز است اروپایی که حساسیت زیادی نسبت به هرگونه تخلف از حقوق بشر نشان می دهد، واکنشی مناسبی در برابر جنایت های سعودی ها در یمن و بحرین، نداشته است. 
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دولت ملی قوی، حاضر به همکاری با فرانسه به نفع صلح و آرامش در منطقه و مبارزه با تروریسم برای بازگردان ثبات در منطقه است. 
اروپام**2090 **مترجم: سعید زارع کندجانی **انتشار: زهرا هژبری

انتهای پیام /* 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۳۱
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی