به گزارش افکارنیوز،

حضور همزمان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در اجلاس داووس به عنوان اقدامی در چارچوب مواجهه با شعار انزواطلبانه «آمریکا نخست» دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تلقی می‌شود.

در این گزارش آمده است: روز جمعه بود که در آلمان اعلام شد آنگلا مرکل به یک توافق اولیه برای ایجاد دولت ائتلافی با حزب دست چپی سوسیال دموکرات این کشور دست یافته است. اکنون مسئولان آلمانی می‌گویند احتمال دارد صدراعظم آلمان به سوئیس سفر و در اجلاس داووس شرکت کند. مرکل طی سه سال گذشته در این اجلاس مهم سیاسی و اقتصادی حضور نداشته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد آنگلا مرکل در انتخابات سپتامبر ۲۰۱۷ به زحمت توانست پایگاه قدرت خود را حفظ کند. حزب متبوع او از آن زمان تاکنون تلاش کرده است با همراهی و همسویی با احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف دولت ائتلافی را در آلمان تشکیل دهد. اکنون که اعلام شده است حزب متبوع آنگلا مرکل با همراهی یک حزب دیگر دولت ائتلافی در این کشور تشکیل می‌دهد، چنین به نظر می‌رسد که صدر اعظم این کشور فرصت آن را یافته است که به دنبال پرداختن به مسائل دیگری غیر از مسئله صرف حاکمیت باشد.

دیدار احتمالی مرکل با مکرون در داووس به عنوان نوعی قدرت نمایی در برابر سیاست‌ها، اقدامات و اظهارنظر‌های دونالد ترامپ محسوب می‌شود. ترامپ نیز قرار است در این اجلاس داووس سخنرانی کند.

اجلاس داووس قرار است از ۲۳ تا ۲۶ ژانویه (3 تا 6 بهمن) در سوئیس برگزار شود.

هفته گذشته سخنگوی مرکل درباره احتمال حضور مرکل در اجلاس داووس ابراز تردید کرده بود، اما اکنون که خبر تشکیل دولت ائتلافی در آلمان اعلام شده است، این احتمال وجود دارد که صدراعظم آلمان در اجلاس داووس شرکت کند.

در نشست سال پیش داووس، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، بر آمادگی کشورش برای پر کردن بسیاری از خلاء‌هایی که در بحث رهبری جهانی که از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید ناشی شده است، تاکید کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: ترامپ با سیاست‌هایی که اتخاذ کرده است به منزوی شدن هر چه بیشتر آمریکا کمک کرده است. ترامپ از بسیاری از معاهدات و پیمان‌های بین‌المللی که آمریکا آن‌ها را امضا کرده بود خارج شد. از جمله آن‌ها می‌تواند به معاهده آب و هوایی پاریس اشاره کرد.

ترامپ در میان رؤسای‌جمهور تاریخ آمریکا از پایین‌ترین حد محبوبیت برخوردار است. او جنگ لفظی با رهبر کره شمالی را به اوج خود رساند و این مسئله نگرانی از درگیری هسته‌ای بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ را افزایش داد. او با به کار بردن الفاظ رکیک در خصوص شماری از کشور‌های جهان خشم و محکومیت جهانی را علیه خود بر انگیخت.

حضور مرکل در کنار مکرون در اجلاس داووس این پیام و علامت قوی را ارسال خواهد کرد که اروپا به دنبال محدود کردن نفوذ ترامپ و دولت وی در عرصه جهانی است.

یان برمر، رئیس گروه اوراسیا، می‌گوید: «در جهان مسائل معدودی وجود دارد که بتواند کشور‌های مختلف را با هم همسو و متحد کند و یکی از این مسائل نفرت از ترامپ و اقدامات وی است.»

برمر خاطرنشان می‌کند: «شاید در آمریکا حدود ۴۰ درصد مردم اقدامات و کار‌های ترامپ را تایید کنند، اما در داووس حدود ۵ درصد شرکت‌کنندگان ترامپ و اقدامات وی را تایید می‌کنند.»

روسای جمهور آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا کنون در اجلاس داووس حضور نیافته‌اند. قرار است شماری از مسئولان سیاسی و اقتصادی آمریکا ترامپ را در سفر به سوئیس همراهی کنند.

در انتهای این گزارش آمده است: رسانه‌های غربی آنگلا مرکل را مدافع برجسته و مهم «ارزش‌های لیبرال دموکراسی» توصیف کرده‌اند. مرکل به همراه مکرون طرفدار نظمی جهانی هستند که بیش از آن که بر انزواطلبی تاکید داشته باشد به دنبال اجماع در میان کشور‌های جهان است. مکرون و مرکل با همراهی یکدیگر می‌توانند جبهه‌ای جدی علیه سیاست‌های ترامپ  ایجاد کنند. مکرون قرار است در روز ۲۴ ژانویه در داووس سخنرانی کند.