فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
دوشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵ ق.ظ

گاه شمار روابط واشنگتن و ریاض از نگاه فرانس پرس

گاه شمار روابط واشنگتن و ریاض از نگاه فرانس پرس

تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه به بهانه سفر روز سه شنبه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به آمریکا، به ارائه گاه شماری درباره روابط دیپلماتیک میان دو کشور پرداخت.

در این گاه شمار آمده است:عربستان سعودی متحد بزرگ آمریکا در منطقه خاورمیانه محسوب می شود که مناسبات دیپلماتیک و نظامی آنها بسیار دیرینه است و برمبنای امنیت و نفت بنا شده است.
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی روز سه‌شنبه به آمریکا می رود تا در کاخ سفید با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفت و گو کند. 

-مشارکت از سال 1945 میلادی
دو کشور سال 1940 در دوران جنگ جهانی دوم روابط دیپلماتیک با یکدیگر را آغاز کردند.
14 فوریه 1945 توافقنامه نظامی-امنیتی بسیار مهمی میان امریکا و عربستان سعودی امضا شد. این توافقنامه تاریخی در دیدار عبدالعزیز بن سعود پادشاه وقت عربستان و فرانکلین روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا در کشتی تفریخی یو اس اس کوئینسی در کانال سوئز به امضا رسید. 
این توافقنامه حمایت نظامی آمریکا را از عربستان در ازای دسترسی ترجیحی آمریکا به نفت عربستان تضمین می کند.
در واقع می توان گفت که کشف ذخایر گسترده نفت در سالهای پایانی دهه سی میلادی در عربستان، این کشور و آمریکا را به دو شریک حیاتی تبدیل کرد.

-همکاری میان واشنگتن و ریاض
پس از حمله ارتش صدام حسین دیکتاتور عراق در سال 1990 به کویت، ریاض اجازه داد صدها هزار نظامی آمریکایی در عربستان سعودی مستقر شوند و به این صورت این کشور به پایگاهی برای ائتلاف بین المللی تحت فرمان آمریکا برای هدایت جنگ خلیج فارس در سال 1991 تبدیل شد. 
در طول سال‌های بعد، هواپیماهای ائتلاف به منظور رعایت «منطقه پرواز ممنوع» بر فراز جنوب عراق، از پایگاه‌های واقع در این کشور به هوا برمی خاستند که این موضوع خشم عربستان را به دنبال داشت و به دو حمله ضد آمریکایی در خاک عربستان منجر شد. 

-تنش‌ها میان واشنگتن و ریاض
پس از حملات 11 سپتامبر 2001 در آمریکا که گروه تروریستی القاعده مسئولیت آن را برعهده گرفت، روابط دیپلماتیک میان ریاض و واشنگتن به شدت کاهش یافت که این موضوع از سال سال 1945 تا آن زمان، بی سابقه بود. پانزده نفر از جمله نوزده خلبانی که هواپیماها را ربودند و مرگ حدود سه هزار نفر را رقم زدند، از اتباع عربستان سعودی بودند.
گرچه عربستان این حملات را به شدت محکوم کرد اما آمریکا، ریاض را به تأمین مالی افراط گرایی اسلامی در پشت پرده متهم شد.
به همین علت بود که عربستان از دخالت در حملات به افغانستان در اواخر سال 2001 و پس از آن شرکت در جنگ عراق در مارس 2003 خودداری کرد.
پس از آن، واشنگتن بیشتر نیروهایش را از عربستان خارج و مقر نیروهای هوایی خود را در خلیج فارس به قطر منتقل کرد. اما همکاری نظامی میان واشنگتن و ریاض بطور کامل قطع نشد. 

- افزایش بحران میان واشنگتن و ریاض در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما
اکتبر 2013، عربستان برای اعتراض به انفعال شورای امنیت همچنین آمریکا به ویژه در مقابل مناقشه سوریه، در تصمیمی بی سابقه از پذیرش کرسی شورای امنیت خودداری کرد.
عربستان سعودی که از گروه‌های مخالف بشار اسد در سوریه حمایت می کند، خشم خود را از انصراف باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در ماه سپتامبر از حمله به مواضع حکومت سوریه پنهان نکرد.
انعقاد قرارداد هسته ای میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان در سال 2015 میلادی، بی اعتمادی میان آمریکا و عربستان را بطور فزاینده ای گسترش داد. 

- بازگشت اعتماد میان واشنگتن و ریاض و حمایت کامل در دوره ترامپ
همزمان با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رهبران سعودی سرمست از برگشتن ورق، از به قدرت رسیدن فردی که بتواند منافع عربستان را در خاورمیانه حفظ کند به گرمی استقبال کردند. 
در ماه مه 2017، ترامپ به عنوان نخستین سفر خارجی خود بعد از پیروزی در انتخابات به عربستان رفت تا این کشور پادشاهی بیش از پیش خرسند شود. ترامپ در این سفر انزوای ایران شیعه را برای مقابله با نفوذ فزاینده‌اش در خاورمیانه خواستار شد.
در این سفر قراردادهای نظامی و امنیتی بسیار بزرگی به ارزش بالغ بر 380 میلیارد دلار میان آمریکا و عربستان منعقد شد. 
اروپام**9041**3404

انتهای پیام /* 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۲۸
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی