فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۷، ۰۲:۳۴ ق.ظ

رویترز: روابط عربستان و فرانسه پیچیده تر می شود


رویترز: روابط عربستان و فرانسه پیچیده تر می شود

۱۳۹۷-۰۱-۱۷ | ساعت ۲۰:۲۹

شفقنا – خبرگزاری رویترز از پاریس گزارش داد: در حالی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان قرار است هفته آینده وارد پاریس شود، روابط عربستان و فرانسه پیچیده تر از گذشته می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، زمانی که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در ماه نوامبر (آبان/آذر ۱۳۹۶) برای مذاکرات شتابزده با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به ریاض پرواز کرد، در ظاهر همه چیز خوشایند به نظر می رسید، اما در خفا، مذاکراتی سخت در مورد ایران، نشان از تغییری در روابط این دو متحد داشت.
سفر بن سلمان به پاریس در روز یکشنبه پاسخ به این پرسش را که آیا آن حالت، کدورتی زودگذر یا دردسری تداوم دار بود، تعیین می کند؛ دیداری دو روزه که بر مسائلی چون یمن، سوریه، قطر و توافق هسته ای متمرکز خواهد بود.
ولیعهد عربستان پس از سفر به انگلیس و آمریکا، قرار است در رویدادهای فرهنگی، نشست های سیاسی و یک مجمع اقتصادی (در فرانسه) شرکت کند.
اگرچه بناست طرحی در زمینه گردشگری بین دو کشور فرانسه و عربستان اعلام شود، به نظر نمی رسد که توافق های بزرگی در این زمینه بین دو طرف منعقد گردد.
مقام های فرانسوی بدون اشاره به فقدان انعقاد قراردادهایی مهم در جریان سفر بن سلمان به فرانسه که نشان از تضعیف سطح روابط دو کشور دارد، می گویند فرانسوی ها بدنبال روش جدیدی برای همکاری با بزرگترین صادرکننده نفت جهان هستند.
روابط گرم بین ریاض و فرانسوا اولاند سلف مکرون به گسترش سطح روابط تجاری دو کشور آن طور که پاریس در پی آن بود، منتج نشد.
یک دیپلمات ارشد فرانسوی گفت: رقابت، شدید است از این رو باید مدل های مربوط به سطح روابط را مورد بازنگری قرار دهیم. مذاکرات کمتری در مورد قراردادهای مهم و تمرکز بیشتر بر بخش هایی چون بهداشت، آموزش و گردشگری که از چشم انداز کمتری برخوردار است، انجام شود.
اما به گفته تحلیلگران، بن سلمان بر روابط نزدیکتر با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درست در زمانی که مکرون درصدد بهبود روابط با ایران برآمده و به حفظ توافق هسته ای وعده داده، تاکید کرده است.
چند دیپلمات غربی و عربی، مذاکرات فرانسه و عربستان در ماه نوامبر را پرتنش و نگران کننده توصیف کردند. مقام های مربوطه اعلام کردند که گفت و گوهای مکرون و بن سلمان در آن زمان، تحت تاثیر تهدید ولیعهد سعودی برای محدود کردن روابط با فرانسه در صورتی که مکرون موضع خود برای گفت و گو با ایران را تغییر ندهد و در پی کسب منافع تجاری در تهران باشد، قرار داشت.
مقام های مزبور همچنین گفتند که مکرون در آن جلسه دیدار به بن سلمان جایگاه فرانسه در جهان به عنوان قدرت هسته ای و عضو دائم شورای امنیت را گوشزد و اعلام کرد که پاریس برای دنبال کردن خواسته هایش، آزاد است.
رویترز نوشت: فرانسه در سال های اخیر به دلیل موضع سخت خود در قبال ایران در جریان مذاکرات هسته ای و تشابه سیاست های این کشورها در زمینه درگیری های خاورمیانه، روابط تازه ای را با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رقم زده بود.
با این همه، تلاش های بن سلمان برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه، در پاریس تا حدودی به عنوان اقدامی بی ملاحظه و فاقد حس مسئولیت تفسیر شده است.
یک دیپلمات فرانسوی دیگر نیز گفت: روابط (فرانسه و عربستان) به هر روی پیش می رود، اما مشخص است که بن سلمان احساس علاقه بیشتری نسبت به ترامپ در مقایسه با مکرون دارد.
این دیپلمات افزود: هرچند مکرون آرمان های اصلاح طلبانه (بن سلمان) را به رسمیت می شناسد، وی را فردی غیرقابل پیش بینی و غیرقابل کنترل تلقی می کند و آنچه بن سلمان در یمن و قطر و در ارتباط با مذاکره با ایران انجام می دهد، پتانسیل دامن زدن به آتش افروزی منطقه ای را در بر دارد.
سفر روز یکشنبه ولیعهد سعودی به فرانسه در بحبوحه تشدید فشار بر مکرون در پاریس از سوی قانونگذاران و مدافعان حقوق بشر فرانسوی به دلیل فروش سلاح فرانسه به ائتلاف عربی در حال نبرد در یمن، انجام می شود.
۱۲ سازمان بین المللی غیر دولتی در نامه ای محرمانه به مکرون از وی خواسته اند بر بن سلمان برای کاستن از شدت حصر بنادر یمن فشار آورد و فروش سلاح به ریاض را تعلیق کند.


 

مشاجره «ماکرون» و «بن سلمان» بر سر ایران در سفر قبلی رئیس‌جمهور فرانسه به ریاض

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک خبرگزاری انگلیسی جزئیات جدیدی از مناقشه میان «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی بر سر ایران، در سفر ماه نوامبر ماکرون به ریاض فراهم کرده است.

پیش از این نشریه آمریکایی نیویورکر گزارش داده بود «بن سلمان» در دیدار با «ماکرون» گفته بود در صورتی که پاریس روابط تجاری‌اش با ایران را قطع نکند، عربستان مراودات تجاری خود با این کشور را قطع خواهد کرد.

خبرگزاری انگلیسی رویترز روز جمعه نوشته هنگامی که ماکرون در ماه نوامبر برای دیدار با بن سلمان به ریاض سفر کرد در دیدارهای علنی دو طرف لبخند به لب داشتند اما در دیدار خصوصی، گفت‌وگوی شدیداللحن میان دو طرف نشان‌دهنده تغییر در روابط دو متحد بود.

چندین دیپلمات غربی و عربی دیدار ماکرون و بن سلمان در ماه نوامبر را پرتنش توصیف کرده‌اند. به گفته سه مقام، محمد بن سلمان در آن دیدار ماکرون را تهدید کرد در صورتی که فرانسه تغییری در تمایلش برای تجارت با ایران ندهد، ریاض روابطش با این کشور را قطع خواهد کرد.

به گفته این منابع، ماکرون، موقعیت فرانسه در جهان به عنوان یک قدرت هسته‌ای و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل را به بن سلمان یادآوری کرد و گفت که فرانسه آزاد است هر کاری که مایل است انجام بدهد.

این خبر در شرایطی منتشر شده که ولیعهد رژیم عربستان قرار است روز یکشنبه برای سفری دو روزه وارد پاریس شود.

۱۰ گروه حقوق بشری روز چهارشنبه از «امانوئل ماکرون» خواستند ریاض را برای پایان دادن به محاصره بنادر یمن و یافتن راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در آن کشور عربی تحت فشار قرار دهد

عربستان رهبری ائتلافی متشکل از کشورهای عربی را بر عهده دارد که از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ یمن را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده‌اند. این جنگ مطابق آمارهای رسمی، به کشته شدن بیش از 10 هزار و آواره شدن بیش از سه میلیون نفر منجر شده و گسترش فقر، بیکاری و نابودی زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی را در پی داشته است.

یک دیپلمات فرانسوی گفت درباره روابط ریاض و پاریس گفت: «روابط می‌توانند به هر سمتی سوق پیدا کنند اما یک چیز مشخص است و آن اینکه بن سلمان از ترامپ محبت بیشتری دریافت می‌کند تا ماکرون

انتهای پیام/ M

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۱۸
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی