فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
سه شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰ ب.ظ

برنامه جسورانه فرانسوی‌ها برای واکسهال

پژوسیتروئن مسیر سوددهی را ترسیم کرد
نویسنده:  مصطفی محدث
اوپل و واکسهال از شروع هزاره جدید، حتی یک سال تمام سودده را نتوانسته ثبت کند و در طول 17 سال گذشته، نزدیک به 15 میلیارد پوند ضرر داده است. این آمار به تنهایی نشان‌دهنده اوضاع بحرانی و اسفناک این برند است اما از طرفی، می‌تواند نشان‌دهنده اصرار و برنامه تازه‌ای باشد که صاحب جدید این برند یعنی گروه پژوسیتروئن برای آن در نظر گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، این استراتژی که Pace نام دارد، اهداف زیادی برای برند اوپل/واکسهال در نظر دارد که یکی از آن‌ها، رساندن حاشیه سود عملیاتی این گروه به 2 درصد تا سال 2020 و 6 درصد تا سال 2026 است. در حال حاضر، خود گروه PSA حاشیه سود عملیاتی 6 درصد را تجربه می‌کند.

برنامه جسورانه فرانسوی‌ها برای واکسهال

ماه آگوست که برسد، از تصاحب شدن اوپل/ واکسهال توسط گروه پژوسیتروئن، یک سال می‌گذرد و به نظر می‌رسد که همچنان هدف اول و مهم این برند، کاهش شدید هزینه‌ها است و بعد از آن باید به فکر شکل دادن به اهداف جدید و عرضه خودروهای نو باشند. البته کارلوس تاوارس، مدیر گروهPSA هم گفته که فروش بیشتر به معنای کاهش هزینه نیست و باید از تمام ابزارها برای کاهش هزینه‌ها استفاده کرد.

میزان تغییر و تحولات در واکسهال، بسیار سریع‌تر از دورانی است که جنرال‌موتورز صاحب این برند بود. از جمله این تغییرات می‌توان به اخراج 650 نفر در کارخانه الزمیر اشاره کرد. یکی از منابع نزدیک به این برند گفته است: وقتی تاوارس یک برنامه با هدف منطقی می‌بیند، یکی از این دو سوال را می‌پرسد: کی می‌توانیم آن را انجام دهیم؟ چرا تا الان آن را انجام نداده‌ایم؟ او تصمیمات سختی می‌گیرد که در درازمدت، به نفع برند تمام خواهد شد.

یکی از اولین روش‌های PSA برای بهبود بخشیدن برند جدید خود، منطقی کردن شیوه فعالیت آن در بازارها بود. مایکل لاسکلر، مدیر اوپل/ واکسهال می‌گوید: خریداران اینسینیا، 27 آپشن فرمان داشتند اما نزدیک به 90 درصد آن‌ها، فقط یک یا دو طرح ثابت را انتخاب می‌کردند و در عین حال، ما همچنان در حال خرید و ساخت دیگر گزینه‌ها و انبار کردن آن‌ها بودیم. مدیریت ذخیره این قطعات بسیار پیچیده و کم‌بازده بود. 

برنامه جسورانه فرانسوی‌ها برای واکسهال

هدف لاسکلر از این صحبت‌ها، انتقاد از جنرال‌موتورز نیست بلکه می‌خواهد نشان دهد که رسیدن به حاشیه سود 2 درصد تا سال 2020 شدنی است. از یاد نبریم که تا پایان 2017، این برند موفق شد که نزدیک به 17 درصد از هزینه‌های خود را کاهش دهد. اگرچه با گذشت 5 ماه از سال جدید، مشخص شد که در طول همین مدت، اوپل و واکسهال نزدیک به 160 میلیون پوند ضرر برای کمپانی صاحب خود به بار آورده است.

دقیقا به همین خاطر است که اوپل و واکسهال، عجله‌ای برای عرضه مدل‌های جدید ندارد. آن‌ها می‌خواهند ابتدا جای خود را در گروه پژوسیتروئن ثبت کند. به همین دلیل کورسای جدید تاخیر خورده تا بتواند از پلتفرم خودروهای کوچک گروه PSA استفاده کند و آسترای بعدی هم قرار است از زیرساخت‌های پژو 308 استفاده کند.

مکس واربرتون، تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی برنشتاین، معتقد است که برنامه جدید گروه پژو برای اوپل/ واکسهال، شاید کمی جاه‌طلبانه و جسورانه باشد اما خود این گروه هم بازگشت بسیار عجیبی داشت و شاید تجربه آن موضوع، بتواند در برگرداندن واکسهال به سوددهی به آن‌ها کمک کند. منظور واربرتون، اوضاع بد مالی پژو در سال 2012 بود که حتی تا نزدیکی ورشکستگی کامل هم رفت. این شرکت پس از سال‌ها ضرردهی چند صد میلیون پوندی، بالاخره به نقطه‌ای بحرانی رسید و خانواده پژو مجبور به فروش نزدیک به نیمی از دارایی‌هایش شد تا بتواند به سختی به مسیر خود ادامه دهد.

برنامه جسورانه فرانسوی‌ها برای واکسهال

تاوارس بر خلاف دیگر مدیران گروه‌های بزرگ خودروسازی، داستان بازگشت برند خود را با استفاده از تغییر عمیق زیرساخت‌ها و تحول ناگهانی خط تولید یا افزایش افراطی تیراژ تولیدی عملی نکرد بلکه به تغییرات کوچکی مثل کاهش هزینه کارگران و استانداردسازی محصولات و همچنین، حذف هزینه‌های غیرضروری و تصمیم‌گیری درباره بازارهای در حال توسعه ضررده بسنده کرد و درباره قیمت محصولات خود، بسیار دقیق عمل کرد و نشان داد که روش‌هایش شاید ثابت‌شده نباشند اما می‌توان به او در عمل اعتماد کرد.

گروه PSA شاید از دید عده‌ای، ناهنجاری زیادی داشته باشد و برنامه آن‌ها، خلاف تمام قواعد به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که استراتژی درپیش‌گرفته‌شده برای این گروه، به خوبی و با موفقیت در حال کار کردن است. این شرکت در سال 2017، بیش از 3.5 میلیارد پوند درآمد داشت و توانست موفق‌ترین سال اقتصادی تاریخ گروه را به نام خود ثبت کند. چنین اوضاعی برای خودرویی که یک محصول تعیین‌کننده (مدل 5008)، یک خودروی خوب (مدل 3008) و چندین محصول مناسب و آبرومند دارد، نه تنها بد نیست، بلکه نشان از موثر بودن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت آن‌ها است.

تاوارس می‌گوید: ما یک بار، تجربه نزدیک به مرگ داشتیم ولی از آن سربلند بیرون آمدیم. اکنون می‌توانیم (درباره اوپل/ واکسهال) نیز دوباره این موفقیت را به دست بیاوریم. باید با زیرکی بیشتری فکر کنیم و تصمیم بگیریم تا بتوانیم به حیات خود ادامه دهیم.

برنامه جسورانه فرانسوی‌ها برای واکسهال

تاوارس به طور غیرمستقیم می‌گوید که می‌دانم نقشه‌مان جسورانه و حتی احمقانه و غیرواقعی به نظر می‌رسد، اما به من اعتماد کنید و بگذارید کاری که در آن خوب هستم را با موفقیت انجام دهم. آن کار هم چیزی نیست جز مدیریت بحران. دقیقا وضعی که اوپل/ واکسهال در آن قرار دارد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۵
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی