فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

۲۷ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۰۷:۵۷ ق.ظ

مغز متفکر حملات پاریس زنده دستگیر شد


۹۴/۱۲/۲۸ :: ۱۹:۲۵

خبرگزاری فارس: 


تیراندازی و انفجار در بروکسل


مغز متفکر حملات پاریس زنده دستگیر شد


رسانه‌های بین‌المللی امروز، جمعه از وقوع تیراندازی و انفجار در بروکسل در جریان عملیات دستگیری یکی از عاملات حملات تروریستی پاریس خبر داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های بین‌المللی امروز جمعه (18 مارس/28 اسفندماه)  از وقوع تیراندازی و انفجار در بروکسل، پایتخت بلژیک خبر داده‌اند.

این عملیات برای دستگیری «صلاح عبدالسلام، یکی از مغر متفکران حملات تروریستی پاریس انجام می‌شود. کشته شدن دست‌کم یک نفر در این عملیات تأیید شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی است  صلاح عبدالسلام یکی از مغر متفکران این حملات زخمی شده است.  رسانه‌ها سپس گزارش دادند عبدالسلام زنده دستگیر شده است.

وزیر دادگستری بلژیک خبر دستگیری «عبدالسلام»، را تأیید کرد اما فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای گفت که خبر بازداشت او هنوز قطعی نیست.

صلاح عبدالسلام، بعد از چند حمله هماهنگ و همزمان در پاریس، پایتخت فرانسه که به کشته شدن 130 نفر منجر شد، متواری بود.

روز 13 نوامبر سال 2015 (برابر با 22 آبان 1394) چندین حمله هماهنگ تروریستی، شامل تیراندازی‌های دسته‌جمعی و بمب‌گذاری‌های انتحاری در پاریس، پایتخت فرانسه به وقوع پیوست. دست‌کم 130 نفر در این حملات کشته شده و 386 نفر زخمی شدند. 

بعد از جنگ جهانی دوم این مرگبارترین واقعه‌ای است که تا کنون در فرانسه اتفاق افتاده است.

«فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر بلژیک گفت که امیدوار است بروکسل سریعتر عبدالسلام را مسترد کند.

انتهای پیام/ *


تروریسم ، امنیت ، داعش ، فرانسه


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۴ ، ۰۷:۵۷
علیرضا آیت اللهی

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴

یزد » اقتصادی

فرودگاه بین المللی یزد نتوانست به هواپیمای فرانسوی خدمات بدهد

یک فروند آمبولانس هوایی متعلق به فرانسه به دلیل اتمام سوخت می خواست در فرودگاه یزد فرود اضطراری کند ولی به دلیل کوچکی و کیفیت فرودگاه یزد نتوانست فرود بیاید.

فرودگاه بین المللی یزد نتوانست به هواپیمای فرانسوی خدمات بدهدبه گزارش تابناک یزد، یک فروند آمبولانس هوایی متعلق به فرانسه که در حال پیمودن مسیر فرانسه - تایوان بود، در فرودگاه کرمان فرود آمد. این هواپیما که از نوع پهن پیکر است نتوانست در فرودگاه یزد و زاهدان فرود بیایید.

طبق گزارش های اولیه این فرود اضطراری به دلیل اتمام سوخت این آمبولانس هوایی بوده است.

این در حالی است که مسئولان فرودگاه یزد اصرار زیادی به بین المللی بودن فرودگاه دارند و البته دلیل این بین  المللی بودن صرفا پروازهای زیارتی در این فرودگاه است و تاکنون شرکت های مطرح بین المللی حتی یک خط پروازی از یزد به کشورهای غیر زیارتی هم  از این فرودگاه برقرار نکرده اند.

فرانسه - ایران ، هواپیمائی فرانسه ، فرودگاه یزد ، خدمات پروازی 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۴ ، ۰۰:۰۲
علیرضا آیت اللهی
جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۳۵ ب.ظ

اروپا دیگر مهاجران را نمی پذیرد

اریخ خبر: 28/12/1394 | ساعت: 18:49|

اتحادیه اروپا وترکیه برای توقف ورود مهاجران به اروپا به توافق رسیدند

تهران - ایرنا - 'بوسلاو سوبوتکا' نخست وزیر جمهوری چک روز جمعه از موافقت اتحادیه اروپا و ترکیه با توافقنامه توقف سیل گسترده مهاجران به اروپا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سوبوتکا در پیام توئیتری اعلام کرد: توافقنامه با ترکیه امضا شد. از 20 مارس (اول فروردین 95) همه مهاجران غیرقانونی که از ترکیه وارد یونان شوند، (به ترکیه) بازگردانده می شوند.
به موجب توافق یاد شده، در ازای بازگرداندن هرپناهجویی که از راه غیرقانونی خود را به یونان رسانده است،یک پناهجوی سوری ثبت نام شده در اردوگاه های ترکیه به کشورهای اروپایی اعزام می شود. 
همچنین علاوه بر لغو محدودیت در زمینه صدور روادید برای اتباع ترکیه جهت سفر به اروپا، اتحادیه اروپا 6 میلیارد یورو کمک مالی در اختیار آنکارا قرار می دهد و سرعت مذاکرات عضویت ترکیه در این اتحادیه افزایش می یابد. 
سران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه به امید یافتن راهکاری که بتواند با کمک ترکیه بحران آوارگان به اروپا را حل کند، در بروکسل گرد هم آمدند. جلوگیری از عبور پناهجویان از ترکیه به یونان، محور اصلی این نشست بود. 
«احمد داوود اغلو» نخست وزیر ترکیه که باید متن این توافق را امضا کند. از ساعات اولیه امروز (جمعه) در مورد متن نهایی توافق با طرف اروپایی بحث و گفت و گو کرده است. 
وی گفت که نگرانی اصلی آنکارا، سرنوشت تقریبا 3 میلیون آواره سوری است که در خاک ترکیه مستقر هستند. 
وی در آن واحد به امتیازهای تازه ای چشم دوخت تا ترکیه را به اتحادیه اروپا نزدیکتر کند. 
این توافق برای اتحادیه اروپا نیز موفقیتی به همراه دارد و آن اینکه پرونده ماه ها کش و قوس این اتحادیه با نحوه برخورد با بحران مهاجران بسته می شود. 
خاورم**9109**1088*1590

انتهای پیام /*
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۴ ، ۲۳:۳۵
علیرضا آیت اللهی

۴/۱۲/۲۸ :: ۱۱:۱۵

 فارس خبرمی دهدجزئیات مذاکره ایران و فرانسه برای تولید ال ان جی

توتال وارد صنعت ال ان جی ایران می شود

خبرگزاری فارس: جزئیات مذاکره ایران و فرانسه برای تولید ال ان جی/توتال وارد صنعت ال ان جی ایران می شود

اخیرا مذاکراتی بین مسئولان صنعت نفت ایران و شرکت توتال فرانسه به منظور سرمایه گذاری در تولید ال ان اجی در ایران شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مسئولان صنعت نفت ایران بارها اعلام کرده اند در صورتی می توان گاز ایران را به اروپا صادر کرد که این گاز تبدیل به ال ان جی شود به همین دلیل مذاکراتی با عمان به منظور تولید ال ان جی پس از صادرات گاز ایران به این کشور صورت گرفته است.

این گزارش اضافه می کند: علاوه بر این اخیرا مذاکرات جدی بین مسئولان ارشد صنعت نفت ایران و شرکت توتال فرانسه نیز به منظور سرمایه گذاری در تولید ال. ان. اجی در ایران شده است اما نکته قابل توجه در این است که این شرکت، گاز ایران را با قیمت ارزان می خواهد تا آن را تبدیل به ال. ان. جی کند.

اما مذاکرات در مورد تولید ال. ان. جی و صادرات آن به اروپا به همین جا ختم نمی شود بلکه اسپانیا نیز آمادگی خود را به منظور صادرات گاز ال. ان. جی ایران از طریق پایانه های صادراتی این کشور اعلام کرده است.

این پیشنهادات در حالی مطرح می شود که وزیر نفت چندی قبل در همین رابطه به خبرنگارفارس گفته بود هنوز تصمیم نهایی به منظور سرمایه گذاری در صنعت ال. ان. جی اتخاذ نشده است اما از حضور سرمایه گذاران خارجی در این طرح استقبال می کنیم.

گزارش فارس حاکی است سه پروژه پرشین، ایران و پارس ال. ان. جی از مهمترین طرح های تولید ال. ان. جی کشور در عسلویه به شمار می روند که هم اکنون بنا به دلایلی احداث دو پروژه پارس و پرشین ال ان جی متوقف شده است و پروژه ایران ال.ان. جی با پیشرفت حدود ٥٠ درصدی در جریان است اما برای تکمیل این طرح نیاز به حضور شرکت های خارجی است.

سهم ال ان جی از کل تجارت گاز دنیا ٣١ درصد است که از این میزان ٧٠ درصد آن در آسیا و خاورمیانه صورت می گیرد و ایران نیز می تواند سهم مناسبی از این تجارت داشته باشد زیرا ورود به صنعت ال. ان. جی و بازار آن به معنای دسترسی به بازارهای دورتر است که نمی توان از طریق خط لوله به آن دسترسی داشت.

هم اکنون ٦٠ ترمینال دریافت ال. ان. جی در آسیا وجود دارد و قرار است ٤٠ ترمینال دیگر نیز به این تعداد افزوده شود و این بدان معناست که جهان و به ویژه کشورهای آسیایی خود را آماده می کنند تا بتوانند سهم بیشتری از تقاضا و نیازشان را از طریق ال. ان. جی تامین کنند.

انتهای پیام/ک


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۴ ، ۱۵:۰۳
علیرضا آیت اللهی
جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳ ب.ظ

منافع مشترک ایران و اروپا

 تاریخ خبر: 27/12/1394 | ساعت: 17:14|

منافع مشترک ایران و اروپا

تهران- ایرنا- تحکیم روابط ایران و اروپا در حوزه های مختلف صنعتی، فناوری، مبارزه با مواد مخدر، تجاری و اقتصادی برای هر دو طرف منافع بسیاری در بر دارد. اما برای هر طرف، تحکیم رابطه دارای منافع راهبری مهمی نیز هست که کم تر در رسانه ها به آن پرداخته می شود.

«رضا نصری» کارشناس مسائل بین الملل و عضو مؤسسه مطالعات عالی بین المللی ژنو طی یادداشتی در ویژه نامه نوروزی روزنامه «ایران» با درج این مقدمه افزوده است: برای ایران، ایجاد پیوند های قوی سیاسی، تجاری و اقتصادی با دولت ها و بخش خصوصی اروپایی چند دستاورد ضروری در پی دارد:
1) اول اینکه، تحکیم این روابط می تواند متضمن تداوم امتیازات «برجام» حتی در صورت فسخ احتمالی آن باشد. به واقع، بند 14 قطعنامه 2231 شورای امنیت مقرر می دارد قراردادهایی که در زمان لغو تحریم ها منعقد شده باشد، تا حدود زیادی از بازگشت تحریم ها (snap back) مصون خواهند ماند.
به عبارت دیگر، بازگشت تحریم ها نسبت به این قراردادها اثر «عطف به ماسبق» نخواهد داشت. از این رو، حوزه های مهمی مانند انرژی، هواپیمایی، ارتباطات، سلامت، محیط زیست، کشاورزی، آموزشی، حمل و نقل و بسیاری دیگر از بخش هایی که مشمول قرارداد با طرف اروپایی بوده اند، تا حدود زیادی از گزند بازگشت احتمالی تحریم ها در امان خواهند بود و این امر خود توازن قدرت را نیز در طول مدت زمان اجرای برجام به نفع ایران متمایل خواهد کرد. به عبارت دیگر، اگر «بازگشت پذیری»- به عنوان تنها اهرم فشار طرف مقابل- تا حدود زیادی خنثی و بی اثر شود، ایران بیش از طرف مقابل «چگونگی اجرای برجام» را در دهه آینده رقم خواهد زد؛ مضاف بر اینکه طرف امریکایی و احیاناً نظام بازرسی را از طرح مطالبات زیاده خواهانه در زمان اجرا بازخواهد داشت.
2) دوم اینکه، تحکیم این روابط موجب خواهد شد که دولت های اروپایی در برابر کارشکنی های احتمالی کنگره یا احیاناً در مقابل رئیس جمهوری جمهوریخواه آتی امریکا مقاومت کرده و به مثابه یک لابی قدرتمند از تداوم «برجام» و «حسن رابطه با ایران» حمایت کنند. در جریان اخیر «اصلاح قانون ویزا» توسط امریکا نمونه ای از این جنس رایزنی را- که به احتمال زیاد در بازنگری این اصلاحیه در ماه های آینده بسیار مؤثر خواهد بود- مشاهده کردیم. ضمن اینکه تحکیم روابط ایران و اروپا باعث خواهد شد کشورهای اروپایی از ساز و کارهای حقوقی بین المللی نیز برای مهار کردن کارشکنی های احتمالی کنگره در اجرای برجام استفاده کنند. فراموش نکنیم که در اواسط دهه 1990، پس از تصویب قوانین تحریمی «داماتو» در کنگره، برخی کشورهای اروپایی با طرح شکایت در دادگاه سازمان تجارت جهانی (WTO) علیه امریکا و سپس با اتخاذ اقدامات سیاسی و دیپلماتیک در واشنگتن، تا حدود زیادی مانع اجرای آن قانون توسط دولت کلینتون شدند. تکرار چنین سناریویی در صورت عدم همراهی امریکا در فضای پسا برجام، به هیچ وجه دور از ذهن نیست.
3) سوم اینکه با تحکیم روابط ایران با «بخش خصوصی» اروپا، شرکت های وزین و بانفوذ این قاره، برای حفظ حسن رابطه و تداوم فضای آشتی (Détente) با ایران، با دولت ها و جریان های سیاسی خود به رایزنی و لابی گری پرداخته و از تیرگی روابط یا رشد احزاب و برنامه هایی که منجر به تیرگی روابط با تهران خواهند شد، ممانعت خواهند کرد. به عبارت دیگر، با انعقاد قراردادهای درازمدت با بخش خصوصی و شرکت های مهم اروپایی- و به تبع، با ایجاد منافع مشترک و وابسته کردن این شرکت ها به ایران- دولت ایران عملاً در برابر بازگشت تحریم ها- و همچنین در برابر سیاست های خصومت آمیز نسبت به ایران- یک «مقاومت» مدنی و ارگانیک در دل پایتخت های اتحادیه اروپا درست خواهد کرد.
مضاف بر این، دولت های غیر اروپایی نیز تحت تأثیر همین فضا، برای نزدیک شدن به ایران و بهبود روابط با تهران تلاش خواهند کرد. در هفته های گذشته، وزیر امور خارجه کانادا، آقای استفان دیون در پاسخ به کسانی که نسبت به برداشتن تحریم های یکجانبه کانادا علیه ایران معترض بودند، این پرسش طعنه آمیز را مطرح کرد که «چرا شرکت اروپایی ایرباس باید بتواند با ایران وارد معامله شود، اما شرکت کانادایی بمباردیه (Bombardier) نباید چنین فرصتی داشته باشد؟»
صرف طرح این پرسش از جانب وزیر امور خارجه یک کشور غیر اروپایی، نشان می دهد که بهبود روابط ایران و اروپا، فرای دو منطقه، بر دینامیسم روابط ایران و سایر کشور نیز تأثیر خواهد داشت.
4) چهارم اینکه، بهبود روابط ایران و شرکت های نامدار اروپایی، بنگاه های اقتصادی و شرکت های رقیب امریکایی را نیز به سمت و سوی اعتراض به باقی ماندن تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران سوق خواهد داد. از همین الان آثار اولیه اعتراض به «عقب ماندن شرکت های امریکایی از قافله»- به دلیل وجود این محدودیت های قانونی- در رسانه های ایالات متحده نمایان شده و حتی برخی سیاستمداران و نامزدهای ریاست جمهوری این کشور را نیز به واکنش های غیرمنتظره ای واداشته است. از این رو، شاهدیم که حتی فردی مانند دونالد ترامپ- که همواره خود را مخالف سرسخت توافق هسته ای خوانده است- در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ظاهر می شود و بشدت نسبت به اینکه شرکت فرانسوی «ایرباس» به جای شرکت امریکایی «بوئینگ» به ایران هواپیما فروخته، ابراز انزجار می کند! طبعاً، تداوم و تشدید این اعتراض ها می تواند یک مقاومت سرخود علیه ابقای باقی مانده تحریم های یکجانبه و همچنین علیه اقدامات خصومت آمیز برخی جریان های متخاصم در واشنگتن ایجاد نماید. اما تحکیم و بهبود روابط ایران و اروپا، برای اروپا نیز دستاوردهای راهبردی قابل ملاحظه ای دارد.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که یکی از مهم ترین چالش های امنیتی و اجتماعی اروپا در آینده، تنش فزاینده، لجام گسیخته و مدیریت نشده میان جمعیت مسلمان و جمعیت بومی اروپایی است. این تنش نه تنها باعث رشد ناسیونالیسم افراطی، رشد احزاب «ضد اروپایی» (Euroskeptic) و به مخاطره افتادن «هویت اروپایی» و به تبع، بقای اتحادیه شده، بلکه از هم اکنون در عمل نیز موجب تعلیق «پیمان شنگن»- به عنوان یکی از مهم ترین ارکان بازار مشترک- شده است. امروزه، جمعیت مسلمان در برخی از شهر های مهم اروپایی [مانند آمستردام، بارسلون و بروکسل] نزدیک به 20 درصد رسیده است و پیش بینی می شود تا سال 2030 مسلمانان اکثریت جمعیت برخی از شهرها را تشکیل دهند. با توجه به این چشم انداز و با توجه به نقش مخربی که برخی کشورهای منطقه در تشدید این بحران اجتماعی-امنیتی بازی کرده اند، ایران می تواند به عنوان یکی از متنفذترین کشورهای اسلامی، در مدیریت این تنش، پیشگیری از بروز تنش های فرقه ای میان مسلمانان مقیم این کشورها و همچنین در یافتن راهکارهای حل بحران، نقش مهمی در اروپا ایفا نماید. به واقع، «قدرت نرم» و قابلیت «مفهوم سازی» ایران در جهان اسلام، یکی از ابزارهای کارآمدی است که می تواند برای مردم و دولت های اروپایی قابلیت بسیار ارزشمندی تلقی شود. در کنار آن، یکی از مساعدت های راهبردی ایران به اروپا، می تواند میانجی گری و مهار تنش های فزاینده میان روسیه و اروپا باشد. به واقع، به عنوان تنها بازیگر خاورمیانه ای که همزمان با روسیه و کشورهای اروپایی روابط دوستانه ای دارد، ایران از موقعیت ویژه برخوردار است که می تواند مورد بهره برداری همه طرفین قرار گیرد. در واقع در شرایط انتقالی کنونی، در حالی که نظام بین المللی در حال دگردیسی است و بازیگران مختلف صحنه جهانی (اعم از دولتی و غیردولتی) مشغول شکل دهی به اتحادهای جدید و بازتعریف نقش خود در نظام نوین هستند، ارتباط هوشمندانه میان ایران و اروپا می تواند برای طرفین منافع درازمدت و فواید مهمی در پی داشته باشد. شناسایی این فواید- که به برخی از آنها در این مطلب اشاره شد- و سیاستگذاری بر اساس آن، از مهم ترین وظایف دستگاه دیپلماسی کشور خواهد بود.
اول**1368**

انتهای پیام /*
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ اسفند ۹۴ ، ۱۲:۳۳
علیرضا آیت اللهی

۹۴/۱۲/۲۷ :: ۲۱:۱۸

بلومبرگ خبر دادایران احتمالاً برای «ایرباس» قطعات هواپیما تولید می کند

 می‌کندخبرگزاری فارس: ایران احتمالاً برای «ایرباس» قطعات هواپیما تولید می‌کند

شبکه خبری بلومبرگ مدعی شده شرکت ایرباس در حال انجام رایزنی‌هایی با ایران است که به موجب آن طرف ایرانی احتمالاً برای این شرکت هوا و فضا قطعات یدکی تولید می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری بلومبرگ روز پنجشنبه مدعی رایزنی‌های ایران و شرکت «ایرباس» بر سر طرح‌هایی شده که از طرف ایرانی می‌خواهد برای این شرکت هوافضا و صنایع جنگ‌افزاری، قطعات یدکی تولید کند. 

دفتر خاورمیانه «ایرباس» پنجشنبه به بلومبرگ گفت که این شرکت چندملیتی در حال بررسی همکاری‌های صنعتی با ایران در زمینه‌هایی از جمله تولید قطعات، عملیات نگهداری و تعمیرات است.

ایران، به نوشته بلومبرگ، در دوران تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی و آمریکا به توانایی ساخت قطعات هواپیما دست یافت.

در صورتی که دو طرف به توافق برسند، ایران در جایگاه یکی از تأمین‌کنندگان قطعات برای ایرباس در خاورمیانه به بخش Strata شرکت «توسعه مبادله» خواهد پیوست.

این شرکت سرمایه‌گذاری اماراتی که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۰ آغاز کرده در حال حاضر ۷۵ میلیارد دلار سفارش از ایرباس و رقیب آمریکایی آن، بوئینگ دارد.

انتهای پیام/ *


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۴ ، ۲۲:۲۸
علیرضا آیت اللهی

۹۴/۱۲/۲۷ :: ۱۷:۲۱

تظاهرات دهها هزار نفری دانشجویان فرانسوی علیه سیاست‌های اولاند

خبرگزاری فارس: تظاهرات دهها هزار نفری دانشجویان فرانسوی علیه سیاست‌های اولاند

دهها هزار دانشجوی فرانسه در سراسر این کشور در اعتراض به سیاست‌های رئیس‌جمهوری فرانسه که باعث افزایش ساعات کاری کارکنان می‌شود، تظاهرات برپا کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دهها دانشگاه و هزاران مدرسه در فرانسه روز پنجشنبه (امروز) در حالی تعطیل شده است که دانشجویان این کشور در سراسر فرانسه علیه اصلاحات در شرایط قانون کار فرانسه تظاهرات برپا کردند.

پایگاه اسپوتنیک گزارش کرد، تا ساعت 09:00 پنجشنبه به وقت محلی، 45 دبیرستان در پاریس تعطیل شدند و مسئولان دانشگاه «پاریس 1» و «بوردو» تصمیم گرفتند برخی از دانشکده های خود را تعطیل کنند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که دهها هزار دانشجو علیه دولت فرانسه تظاهرات برپا کردند که این تظاهرات یادآور شورش دانشجویان پاریس در سال 1968 می‌باشد.

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه به دلیل تأکید بر اجرای اصلاحات در قانون کار کشورش تحت فشار و انتقادات شدید قرار گرفته است. 

اصلاح قانون کار به کارفرمایان اجازه می‌دهد فضای بیشتری برای اخراج کارکنان داشته باشند و هزینه‌ها را کاهش دهند و کارکنان نیز می‌بایست بیش از 35 ساعت در هفته کار کنند.

بعد از اغتشاشات و اعتراضات سال 1968 در فرانسه به افزایش ساعات کاری، حداکثر هفته کاری به 44 ساعت کاهش یافت و از آن زمان در طول زمان به 35 ساعت در هفته کاهش یافت و اتحادیه ها خواستار حفظ این زمان کاری هستند اما اولاند معتقد است که این زمان، بهره وری را کاهش می دهد.

از دیگر اصلاحات، کاهش حق سنوات کارگرانی است که از شرکتی اخراج شده اند. دانشجویان همچنین به گسترش اختیارات وضعیت اضطرار به دنبال حملات تروریستی 13 نوامبر پاریس که به کشته شدن 130 نفر و زخمی شدن صدها نفر دیگر شد، اعتراض داشتند.

این دانشجویان می گویند که قدرت جلوگیری از  برگزاری نشست خلاف اصول آزادی، برابری و برادری است و دانشجویان مسلمانان نیز به رفتارهای تبعیض آمیز مقامات فرانسه که آنها را متوقف و مورد بازجویی قرار می دهند، اعتراض داشتند.

انتهای پیام/


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۴ ، ۲۲:۲۴
علیرضا آیت اللهی

۹۴/۱۲/۱۶ :: ۱۲:۱۹ 

خبرگزاری فارس: جزئیات جدید از قرارداد پژو


 زمان‌بندی توقف تولید پژو ۲۰۶ و ۲۰۷

 تولید ۳۰۰ هزار خودرو جدید با برند ایران


معاون وزیر صنعت در امور صنایع و اقتصادی با اشاره به برنامه زمان‌بندی تولید پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ با مشخصات فعلی تا ۳ سال آینده، گفت: ایران‌خودرو ۳۰۰ هزار دستگاه محصول جدید با برند خود بر روی پلت‌فرم پژو تولید خواهد کرد.

محسن صالحی‌نیا در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تشریح جزئیات جدید از قرارداد پژو اظهار داشت: در قرارداد جدید ایران خودرو و پژو، یک شرکت مستقل ایجاد خواهد شد که نام این شرکت تا پایان سال مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: در این شرکت جدید، هر کدام از طرفین سهم 50 درصدی دارند و هر اقداماتی که در این شرکت انجام می‌شود، مستقل از ایران خودرو و پژو خواهد بود و در واقع به نام شرکت مشترک ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: در اولین اقدام شرکت مشترک، یک پلت فرم تعریف شده که سه محصول بر روی آن تولید خواهد شد و برای سال اول و بخشی از سال دوم فعالیت شرکت، این سه محصول توسط شرکت جوینت ونچر تولید خواهند شد.

صالحی نیا اظهار داشت: تأمین قطعات، گریدبندی قطعات، زمان‌بندی تأمین قطعه، موضوع تأمین قطعات برای شبکه در هر کدام از بخش‌های صادرات، بازاریابی، مواد تولید و سایر مسایل توسط شرکت مشترک تعریف خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیچ‌گاه شرکت مشترکی به صورت جوینت ونچر بین خودروسازان ایرانی و خارجی تعریف نشده بود، گفت: حتی در همکاری رنو و خودروسازان ایرانی نیز این مسئله شکل نگرفت، در قرارداد رنو نیز یک شرکت به نام رنو پارس تشکیل شد که 26 درصد سهام آن به ایران خودرو، 26 درصد به سایپا و بقیه آن به رنو اختصاص داشت که فقط تأمین قطعات تندر 90 را در شبکه رنو انجام دهد.

وی تأکید کرد: وظیفه آن شرکت فقط تأمین قطعات بود، ولی شرکت مشترک پژو و ایران خودرو وظیفه‌اش تولید خودرو است که در فاز اول، این تولیددور سایت‌های ایران خودرو انجام می‌شود.

* دلیل آموزش کارشناسان ایرانی تحت عنوان غرامت

به گزارش فارس، آموزش کارشناسان ایران خودرو یکی از مواردی است که به عنوان غرامت پرداختی از سوی پژو به ایران خودرو مطرح شده است.

خبرنگار فارس پرسید آموزش کارکنان در تمام قراردادهای خارجی پیش‌بینی می‌شود، چطور ایران خودرو این کار را به حساب غرامت می‌گذارد؟ صالحی نیا پاسخ داد: جوینت ونچر یک شرکت است و هرچه در محدوده این شرکت تعریف شود، برای همین شرکت خواهد بود. سقف تولید خودرو توسط جوینت ونچر حدود 200 تا 250 هزار دستگاه خودرو پیش‌بینی شده است و در کنار آن، تولید ایران خودرو حدود 700 تا 800 هزار دستگاه خواهد بود.

وی افزود: علاوه بر سهم 50 درصدی ایران خودرو از تولید 250 هزار دستگاه شرکت جوینت ونچر، حدود 600 هزار دستگاه خودرو نیز در ایران خودرو تولید خواهد شد.

معاون وزیر صنعت توضیح داد: آموزش دو جنبه دارد، در این زمینه یک سطح خارجی برای آموزش پرسنل ایران خودرو در بحث غرامت تعریف شده است که هیچ ارتباطی به شرکت جوینت و نچر ندارد.

* تولید 250 هزار دستگاه خودرو در پایان سومین سال همکاری مشترک

وی با بیان اینکه تولید شرکت جوینت ونچر ایران خودرو و پژو در پایان سومین سال همکاری دو شرکت به 250 هزار دستگاه خواهد رسید، گفت: هم اکنون بیشترین تیراژ تولید ایران خودرو وابسته به پژو است و این شرکت در حال به روز رسانی محصولات پژو از نظر استاندارد مصرف سوخت، نصب موتورهای یورو 6، استانداردهای جدید آلایندگی، تنوع، صادرات و رضایت‌مندی مشتریان است.

وی ادامه داد: یکسری محصولات ایران خودرو نیز با تجربه‌ای که این شرکت از همکاری با پژو کسب می‌کند و امتیازاتی که بابت تولید محصول بر روی پلت فرم‌های گروه پژو سیتروئن (PSA) کسب کرده، تولید می‌شود.

* تولید 300 هزار دستگاه خودرو روی پلت فرم پژو و به نام ایران خودرو

صالحی نیا تصریح کرد: ایران خودرو می‌تواند تا حدود 300 هزار دستگاه خودرو بر روی پلت فرم PSA و به نام ایران خودرو تولید کند.

وی افزود: ایران خودرو علاوه بر تولید در جوینت ونچر، بخشی از محصولاتش را نیز بر روی پلت فرمی که از گروه پژو می‌گیرد، تولید خواهد کرد.

* ادامه تولید پژو 206 و 207 تا سه سال آینده

به گفته صالحی نیا، تولید پژو 207 طی دو تا سه سال ادامه خواهد داشت، تولید پژو 206 نیز ادامه می‌یابد و تولید این محصولات تا وقتی که به لحاظ تیراژ اقتصادی، تأمین قطعه و پاس کردن استانداردهای مصوب و تا زمانی که مشتری دارد، ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چشم‌اندازی برای تولید محصولات فعلی پژو در ایران وجود ندارد؟ گفت: تولید پژو 206 با توجه به اینکه بسیاری از استانداردها را پاس می کند و بین مشتریان نیز مطلوبیت دارد حتماً طی دو تا سه سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه عرضه محصولاتی که بر روی پلت فرم 206 تولید می‌شوند مانند پژو 207 نیز قطعاً ادامه خواهد داشت، در پاسخ به این سوال که آیا تولید پژو 206 از سه سال آینده متوقف خواهد شد، گفت: این تولید قطعاً ادامه خواهد یافت، اما با شرایط جدید و با استفاده از پلت فرم‌هایی که ایران خودرو در اختیار دارد.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه خودروهای پژو 301، 208، 2008 بر روی یک پلت فرم تولید می‌شوند، گفت: اگر بخواهیم مدام دنبال پلت فرم جدید باشیم، نمی‌توانیم تولید اقتصادی داشته باشیم.

انتهای پیام/ب

 پژو 207 ، 300 هزار دستگاه ، شرکت مشترک جدید ، شرکت مشترک رنو ، جوینت ونچر،  ، 600 هزار خودرو ، آموزش کارکنان ، پژو 301 ، پژو 208 ، پژو 2008


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۳۴
علیرضا آیت اللهی
پنجشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۴، ۰۶:۰۹ ب.ظ

فرانسه و ایران 3 - 15 اسفند 1394

فرانسه و ایران 3 - 15 اسفند 1394


علت سقوط ایرباس ۳۲۰ در آلمان چه بود۱۳۹۴/۱۲/۱۵ - ۱۶:۴۴:۰۰


خبر: 08/12/1394 | ساعت: 12:31| 

پاریس برای توسعه همکاری اقتصادی و صنعتی با تهران آمادگی دارد

تهران- ایرنا- مشاور وزیر امورخارجه و رئیس دپارتمان اقتصادی دولت فرانسه گفت: زمینه های مناسبی برای همکاری میان تهران- پاریس وجود دارد و از گسترش همکاری اقتصادی و صنعتی با ایران در دوران پساتحریم استقبال می کنیم.

بانک صنعت و معدن ، علی اشرف افخمی ، روابط بانکی ، روابط صنعتی ،  صندوق توسعه ملٌی ، تامین مالی فولاد ، تامین مالی پترو شیمی ، تامین مالی قطار اصفهان ، تامین مالی سیمان ، تامین مالی نیروگاه 


94/12/06 - 10:27

/مداخله غرب در لیبی وارد مرحله‌ای تازه‌/

آمریکا، انگلیس و فرانسه در «بنغازی» اتاق عملیات ایجاد می‌کنند


5 / 12 / 94وزیر نفت دولت دهم:

کشور فقیری نیستیم که منتظر امثال پژو باشیم


چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶

مدیرعامل سایپا گفته که با شرکت رنو در حال مذاکره هستیم و اگر منافع طرفین تامین شود که حتما تامین خواهد شد قرارداد همکاری با این شرکت امضا می‌شود.

مهدی جمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این پرسش که مدیرکل دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده واگذاری سهام پارس خودرو به رنو از جمله موارد مطرح در مذاکرت با این شرکت است، آیا پارس خودرو به رنو واگذار می‌شود؟ اظهار کرد: من در جریان این موضوع نیستم.

وی ادامه داد: به هر حال مذاکرات در جریان است و زمانی که به تفاهم کامل با رنو رسیدیم قرارداد همکاری امضا خواهد شد.

مدیرعامل سایپا افزود: یکی از موارد مطرح در مذاکرات با شرکت رنو، تعیین مدل خودروهایی است که با همکاری رنو در ایران تولید خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا با این قرارداد رنو سرمایه‌گذاری در ایران خواهد داشت، اظهار کرد: حتما. در این زمینه تلاش می‌کنیم سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شود.

انتهای پیام

مدیرعامل سایپا ، شرکت رنو ، مهدی جمالی ،واگذاری سهام پارس خودرو ، سرمایه گذاری ، سیاست های وزارت صنعت و معدن و تجارت


ایجاد اشتغال برای اجنبی!۱۳۹۴/۱۲/۰۳ - ۰۶:۱۴:۰۰

پول‌هواپیما‌ها در زمان‌تحویل تسویه می‌شود۱۳۹۴/۱۲/۰۳ - ۱۳:۰۶:۰۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۴ ، ۱۸:۰۹
علیرضا آیت اللهی


94/12/03 - 13:10

فارس گزارش می‌دهد

شوی پسابرجامی خودروسازان و دولتی‌ها/ برجام تنها ۲ خودرو‌ساز خارجی بر علاقه‌مندان سفر به ایران افزود

با وجود تغییر زمان برگزاری همایش بین‌المللی خودرو ایران با ریخت و پاش خودروسازانی که همیشه از بی‌پولی می‌نالند و تلاش دولتی‌ها برای برگزاری این همایش در پسابرجام، تعداد خودروسازان خارجی که برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند، نسبت به سال گذشته تنها ۲ مورد افزایش یافته است.

 خبرگزاری فارس: شوی پسابرجامی خودروسازان و دولتی‌ها/ برجام تنها ۲ خودرو‌ساز خارجی بر علاقه‌مندان سفر به ایران افزود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران قرار است 10 و 11 اسفند ماه در تهران برگزار شود. این همایش طی دو سال گذشته در آذرماه برگزار شد و قرار بود امسال نیز در 8 و 9 آذرماه برگزار شود اما وزارت صنعت و مسئولان برگزاری این همایش، زمان اجرای آن را تغییر دادند و به 10 و 11 اسفند ماه موکول کردند تا خودروسازان خارجی بیشتری در این مراسم حضور داشته باشند.

ساسان قربانی، دبیر همایش بین المللی خودرو امروز در یک نشست خبری با اشاره به حضور 14 شرکت خودروساز خارجی در همایش سال گذشته، گفت: این تعداد امسال به 16 شرکت رسیده است که 5 شرکت چینی هستند.

وی تصریح کرد: البته سال گذشته تعداد خودروسازان چینی حاضر در همایش بیشتر از امسال بود.

قربانی در مورد استقبال کم شرکتهای خارجی از حضور در همایش ایران نیز گفت: همزمانی برگزاری همایش تهران با نمایشگاه خودرو ژنو باعث شده تا برخی شرکتها نتوانند در همایش تهران حضور یابند.

توضیح دبیر همایش خودرو، این سوال را ایجاد می‌کند که چرا در وقت تغییر زمان همایش، به این موضوع توجه نشده بود و اصولاً چرا برگزاری چنین مراسمی با برنامه ریزی دقیق و هدفمند صورت نگرفته تا هزینه هنگفتی که برای برگزاری چنین همایشی می شود به هدر نرود؟

امیرحسین قناتی، مدیر کل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت نیز در این نشست خبری با بیان اینکه تاکنون هیچ شرکت خودروساز خارجی پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران نداشته است، گفت: پیشنهادات مطرح شده از سوی خودروسازان خارجی در قالب جوینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) بوده است.

وی ادامه داد: شرکتهای بنز، فیات، فولکس واگن، ایسوزو، مزدا، نیسان و تویوتا مذاکراتی را با خودروسازان ایرانی داشته اند.

به گفته وی، فولکس واگن تاکنون با 5 شرکت ایرانی مذاکره کرده است.

* میهمانی مجلل خودروسازان بی پول

در ادامه این نشست خبری، قربانی دبیر همایش بین المللی خودرو با اشاره به ثبت نام 311 میهمان خارجی برای حضور در این همایش، گفت: پیش بینی ما این است که این رقم به بیش از 500 نفر برسد که این افراد میهمان شرکتهای خودروساز و قطعه ساز خواهند بود.

به گزارش فارس، به این ترتیب خودروسازان و قطعه سازانی که طی سالهای اخیر همواره از کمبود منابع مالی خود نالان بوده‌اند امسال نیز برای سومین مرتبه میزبان شرکتهای خارجی خواهند بود که اصولاً مشخص نیست با چه هدفی به ایران سفر می‌کنند.

در چنین شرایطی، برگزاری همایش خودرو طی دو سال گذشته دستاورد خاصی به همراه نداشته و هیچگاه منتج به عقد قرارداد همکاری سودمندی برای صنعت خودرو و قطعه سازی ایران نشده است.

این مسئله بارها انتقاداتی را از سوی کارشناسان صنعت خودرو به همراه داشته است.

هرچند ممکن است عده ای عنوان کنند که برگزاری چنین همایش‌هایی باعث افزایش تعاملات اقتصادی ایران در فضای جهانی خواهد شد و یا اینکه هزینه برگزاری چنین مراسم‌هایی رقم بالایی برای خودروسازان نخواهد بود، اما نباید فراموش کرد که اثربخشی اینگونه همایش ها نیازمند برنامه ریزی جدی و دقیق برای بهره‌برداری از حضور طرف‌های خارجی در ایران است و پیش از آن باید مذاکرات موثری بین خودروسازان ایرانی و خارجی صورت گیرد تا در جریان حضور خارجی‌ها در همایش، زمینه همکاری ها گسترش یابد و چندین قرارداد همکاری بین شرکتها به امضا برسد.

همچنین خودروسازان و قطعه سازان همواره از شرایط نامناسب مالی خود نالان بوده اند که با مدیریت منابع مالی این شرکتها، هرچند هزینه‌های کوچک می‌توان بهره‌وری قابل توجهی را ایجاد کرد.

در عین حال، اگر این بحث را مطرح کنیم که برگزاری همایش می‌تواند محلی برای آشنایی بیشتر و مذاکره شرکتهای ایرانی و خارجی باشد، باید گفت که برگزاری دو دوره همایش در دو سال گذشته چنین دستاوردی را به همراه نداشته است.

* تغییر زمان برگزاری همایش هم تأثیری در حضور خارجی‌ها نداشت

در این میان، دولتی ها و مسئولان برگزاری سومین همایش بین المللی خودرو به منظور افزایش حضور طرف‌های خارجی در این همایش و بهره‌برداری تبلیغاتی بیشتر از آن نسبت به تغییر زمان برگزاری اقدام کردند و آن را از آذرماه به اسفند موکول کردند تا در شرایط پسابرجام شاهد حضور تعداد بیشتری از خودروسازان خارجی در ایران باشیم.

اما این اقدام تنها منجر به افزایش 2 واحدی تعداد شرکتهای خارجی شده که برای حضور در همایش اعلام آمادگی کرده‌اند، حال باید ببینیم همین تعداد شرکت هم به ایران خواهند آمد یا خیر.

این در شرایطی است که خودروسازان ایرانی طی یک سال اخیر خبرهای تبلیغاتی پر رنگ و لعابی در مورد مذاکره با خودروسازان خارجی مطرح کرده‌اند اما تاکنون به جزء پژو، قرارداد جدیدی با شرکتهای خودروساز خارجی برای تولید سواری در ایران امضا نشده است.

به این ترتیب نمایشگاه و همایش بین المللی صنعت خودرو در حالی با حمایت وزارت صنعت برگزار می شود که هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی منسجمی برای اثربخشی آن صورت نگرفته و بیشتر یک شوی رسانه‌ای برای عرض اندام دولتی ها و شرکتهای خودروساز و قطعه ساز در فضای تبلیغاتی پسابرجام است.

شاید بهتر بود هزینه برگزاری این همایش صرف برگزاری کنفرانسی برای یافتن راهکارهای کاهش قیمت تمام شده تولید، مدیریت هزینه‌ها، بهینه سازی قیمت‌ها و به روز رسانی تولیدات صنعت خودرو می‌شد.

گزارش از نرگس نیک ضمیر

انتهای پیام/م


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۴ ، ۱۷:۳۴
علیرضا آیت اللهی