فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

۶۹ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۲۳ ب.ظ

موزه لوور همکاری خوبی با ایران آغاز کرده است

مدیر عهد باستان موزه لوور خبر داد؛


موزه لوور همکاری خوبی با ایران آغاز کرده است


1 اردیبهشت 1395 - 16:10


بخش عهد باستان شرق در موزه لوور

مدیر گروه عهد باستان شرق موزه لوور از اینکه این موزه همکاری خوبی را با ایران شروع کرده، ابراز خرسندی کرد. رایزن فرهنگی فرانسه در ایران هم از برنامه همکاری مشترک موزه لوور با کشورمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کنفرانس «مجموعه ها در گروه عهد باستان شرق در موزه لوور» به همت ماریل پیک مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور و با همکاری انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران و با حضور «فرانسوا سِمِنو» سفیر جدید این کشور در تهران و تعدادی از اساتید دانشگاه، باستان شناسان و دیرین شناسان، علاقمندان به تاریخ قدیم برگزار شد.

موزه لوور فرانسه با ایران برنامه همکاری مشترک دارد

در ابتدای این نشست «جمال اوبیشو» مدیر انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران گفت: در ابتدا از خانم «ماریل پیک» تشکر می کنم که امروز دعوت ما را قبول کردند و در محل انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران این کنفرانس را برگزار می کنند؛ به خاطر اینکه ایشان جزو هیئت همراه آقای «ژان لوک مارتینز» رئیس موزه لوور فرانسه هستند که چند روزی به ایران آمدند و در رسانه های ایران بازتاب گسترده ای نیز داشت.

رایزن فرهنگی کشور فرانسه در ایران در ادامه افزود: موزه لوور با ایران برنامه همکاری مشترک دارد و تا اینجای کار به خوبی پیش رفته است و خانم پیک هم در همراهی با رئیس این موزه و در سفر چند روزه خود به ایران؛ کارهای مربوط به این همکاری ها را پیگیری کردند و در این کنفرانس هم در مورد مجموعه های موزه لوور که مربوط به ایران است صحبت می کنند؛ از ایشان تشکر می کنم و به سفیر جدید فرانسه هم خوش آمد می گویم که دعوت ما را پذیرفتند و در اینجا حضور دارند؛ درواقع این، اولین حضور ایشان در انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران است.

همکاری با ایران به خوبی شروع شده است

در ادامه این کنفرانس، خانم «ماریل پیک» مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه گفت: من هم به نوبه خود از حضور شما در اینجا تشکر می کنم و خوشحالم که همکاری های خوبی را با ایران شروع کرده ایم و اخیرا آقای «ژان لوک مارتینز» رئیس موزه لوور، بعد از پایان سفرشان، ایران را به مقصد فرانسه ترک کردند؛ ولی ما در موزه ملی ایران با همکاران خودمان در آن جا کار می کردیم و از همین ابتدا این همکاری ها خوب شروع شده است و ما خیلی از آن استقبال می کنیم. چندین سال است که ما شروع به مطالعات تخصصی کرده ایم و امیدواریم با حضور در ایران بتوانیم این شناخت را بیشتر بکنیم.

وی در ادامه، تصاویر بخش های مختلفی موزه لوور فرانسه را با حوصله به حاضران نشان داد و در مورد کارکرد هر کدام از آن ها و همچنین چگونگی مطالعه بر روی تمدن شرقی و شیوه های معرفی آن به بینندگان این موزه قدیمی توضیحات مفصلی ارائه داد و به صورت ویژه و تخصصی در مورد عهد باستان و تمدن شرق در این موزه، به ایراد سخنرانی پرداخت و این بخش را به دقت مورد بررسی و واکاوی قرار داد.

ساخت هرم شیشه ای لوور در سال 1989

مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه در مورد این موزه اظهار داشت: وقت این را داشتیم که از سال 1982 شروع به توسعه موزه لوور بکنیم تا بتوانیم مجموعه هایمان را به خوبی در آن جابدهیم و آنها را معرفی بکنیم؛ در واقع از سال 1989 بود که هرم شیشه ای لوور را در آنجا ساختیم تا جلوه بیشتری داشته باشد.

لوور؛ موزه ای با 9 میلیون بازدیدکننده در سال

وی افزود: لوور همواره به عنوان کاخ شاهنشاهی فرانسه شناخته شده و از قرن دوازدهم میلادی پادشاهان مختلف در آنجا سلطنت کرده اند؛ رفته رفته پادشاهان در این مدت بر غنای این موزه افزوده اند و «فرانسوا میتران» در اواخر سال 1389 دستور ساخت هرم شیشه ای را داد. در زمان ایشان، تمام سالن ها، مجموعه ها و بخش های مختلف آن را بازسازی کردیم و با ساخت این هرم، نوع ورود آن را تغییر دادیم و بازدیدکننده ها از آنجا وارد موزه می شوند.

این کارشناس موزه لوور فرانسه در ادامه افزود: لوور، همیشه موزه نبوده است و درواقع در سال 1793 یعنی بعد از انقلاب فرانسه به صورت یک موزه درآمده است. قبل از موزه، در آنجا کتابخانه سلطنتی بوده است و مجموعه های سلطنتی در آنجا وجود داشتند. نخستین مجموعه تمدن های باستانی در داخل لوور نبودند بلکه در کتابخانه سلطتنی بوده اند. لویی چهاردهم که علاقه زیادی به تمدن های شرقی داشت؛ مأمورهایی را به شرق اعزام کرد برای اینکه شناخت بهتری از تمدن مشرق زمین به دست بیاورد. اولین اشیای تاریخی موزه لوور در همان زمان در میانه قرن 18 به موزه آورده شدند که مهره های استوانه ای بودند.

درج زبان فارسی در بخش اسلام شناسی و هنرهای اسلامی موزه لوور

خانم پیک در ادامه تصریح کرد: در مدت این بیست سال، موزه لوور را گسترش دادیم و پیش بینی ما این بود که در سال، سه میلیون بازدیدکننده داشته باشیم ولی در حال حاضر، حدود 9 میلیون بازدیدکننده در سال داریم. برای ما پژوهش و تحقیق خیلی مهم است و درواقع نوع معرفی موزه هم برای ما خیلی حائز اهمیت است. برای اینکه به گردشگران و بازدیدکنندگان، موزه را به خوبی معرفی کنیم برچسب هایی که بر روی قفسه ها به زبان فرانسه نوشته شده بودند را به زبان های دیگر نیز نوشتیم. بنابراین ما از بخش اسلام شناسی و هنرهای اسلامی موزه شروع کردیم و توضیحات آنجا را به زبان های فارسی و انگلیسی هم نوشتیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر، مشغول طراحی یک بازدید مجازی از موزه هستیم که درواقع بازدیدکننده ها بتوانند خودشان را در واقعیت تصور کنند که در بخش های آن در حال راه رفتن و بازدید هستند. همچنین سعی می کنیم تمام گنجینه هایمان را دیجیتالی بکنیم و یک دیتا بیس بوجود بیاوریم؛ شاید در چندین سال آینده علاقمندان بتوانند همه اشیاء را از طریق اینترنت ببینند.

161 هزار و 634 قطعه تاریخی در موزه لوور

مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: در کل موزه لوور، در حدود 161 هزار و 634 قطعه تاریخی و اثر قدیمی وجود دارد و ما تمام این آثار را نمی توانیم به نمایش بگذاریم؛ به خاطر اینکه خیلی تخصصی هستند و جای زیادی را نیز به خود اختصاص می دهند، بنابراین آن قطعاتی که برای معرفی یک تمدن حائز اهمیت است را در معرض دید عموم قرار می دهیم و به نمایش می گذاریم.

وی افزود: بخش های کاری ما خیلی گسترده است و هر کدام از ما نمی توانیم در همه این قسمتها متخصص بشویم؛ توضحیات تقسیم بندی یک مقدار مشکل است به خاطر اینکه مرزهای جغرافیایی جابه جا شده اند و کشورها تغییراتی را داشته اند، منتهی به طور کلی حوزه کاری ما در عهد باستان شرق در موزه لوور، در شرق از بالای افغانستان و ماوراء النهر شروع می شود که آسیای میانه یا همان مرکزی است، در جنوب تا یمن، در شمال تا ترکیه و آذربایجان و در غرب هم تا مغرب و الجزایر کشیده می شود؛ به دلیل اینکه فینیقی ها به شمال آفریقا رفتند و در آنجا سکنی گزیدند.

پیگیری «فرانسوا اولاند» از بخش شرق شناسی و هنرهای اسلامی

خانم «ماریل پیک» در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما در این مدت از حمایت های رئیس جمهور فرانسه برخوردار بودیم؛ او اخیرا در بازدیدی که از موزه لوور فرانسه داشت، گزارشی را از آقای «ژان لوک مارتینز» رئیس این موزه درباره حفظ آثار خواست، بخصوص به دلیل جنگ هایی که در این چند ساله در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده است؛ بخش شرق شناسی و هنرهای اسلامی در این زمینه برای ایشان خیلی مهم بود چون این جنگ ها در این منطقه قرار داشتند.

وی همچنین گفت: ما سعی کردیم به همکاران مان در کشورهای عراق و سوریه کمک بکنیم که این اشیاء را بسته بندی بکنند و از حضور همکاران خود در این کشورها در موزه لوور استقبال می کنیم و پس از اتمام کارهای فنی و کامپیوتری، آرشیو دیجیتالی خود را در اختیارشان قرار می دهیم.

در بخش دیگری از این کنفرانس، مدیر گروه عهد باستان شرق در موزه لوور فرانسه، از روی تصاویر، بخش های مختلف این موزه، از جمله؛ ایران، مصر، تمدن یونانی، تمدن رومی، تمدن بین النهرین، تمدن شام، لبنان و یمن، عراق، تمدن ماوراء النهر و ... را تشریح کرد و در ادامه به سؤالات حاضران پاسخ داد و با آنان به گفت و گو پرداخت.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۵ ، ۲۰:۲۳
علیرضا آیت اللهی
پنجشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۰۴:۵۳ ب.ظ

پاریس جای واشنگتن را در منطقه می گیرد؟

تاریخ انتشار:چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394      8:0

پاریس جای واشنگتن را در منطقه می گیرد؟

چشمان نگران امریکا از نزدیکی فرانسه به اعراب

برخی تحلیلگران بر این اعتقادند که ایالات متحده با نگرانی نزدیکی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به فرانسه را نظاره می کند.

دیپلماسی ایرانی: سفر فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه به قطر برای شرکت در نشست رهبران شورای همکاری خلیج فارس به عنوان میهمان افتخاری، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تلاش فرانسه برای پیوستن به محور عربی برای مقابله با نفوذ روزافزون ایران در منطقه است. در عین حال بسیاری بر این اعتقادند که فرانسه موفق شده خلاء نبود امریکا در منطقه که در پی سیاست های منطقه ای باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده به وجود آمده است را پر کند. پاریس توانسته با عقد قراردادهای کلان نظامی با کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس جای پای تازه ای برای خود در منطقه ایجاد کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، آنها به مشارکت فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در نشست مشورتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اشاره می کنند و می گویند این حضور پیامی روشن به جامعه جهانی است مبنی بر این که پاریس با قدرت در کنار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایستاده است چه در دخالت آنها در اوضاع داخلی یمن که به حملات هوایی عربستان و متحدان عربش به این کشور انجامیده چه در مورد توافق هسته ای با ایران که اعراب به دنبال دریافت تضمین هایی هستند که ثابت کند نتایج توافق هسته ای به ضرر منافع کشورهای عربی تمام نخواهد شد. در عین حال فرانسه می خواهد این پیام را نیز بدهد که در حالی که کشورهای عربی شورای همکاری از امریکا گلایه دارند که آنها را در کش مکش های خاورمیانه و در برابر ایران تنها رها کرده و دست دوستی به سمت ایران دراز کرده است، فرانسه آمادگی دارد جای خالی امریکا را برای آنها پر کند.

از ابتدای حمله عربستان به یمن در چارچوب پیمان طوفان قاطع تا کنون مسئولان فرانسوی در سطوح مختلف سفرهای گوناگونی را به کشورهای منطقه عربی داشته اند تا به اعراب بفهمانند که نسبت به امنیت فردی و اجتماعی آنها بی تفاوت نیستند. در 12 آوریل رولان فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ریاض سفر کرد و ضمن دیدار با ملک سلمان، پادشاه عربستان و وزیر امور خارجه وقت، سعود الفیصل و امیر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع فعلی حمایت فرانسه را از عملیات طوفان قاطع اعلام کرد.

روز یکشنبه گذشته نیز شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی با جان ایف لودریان، وزیر دفاع فرانسه دیدار کرد و درباره چگونگی همکاری های نظامی و دفاعی میان دو کشور و همچنین تحولات منطقه با وی به گفت و گو پرداخت.

فرانسه تلاش بسیاری دارد تا از آن چه کشورهای عربی اشتباهات کاخ سفید در برابر تحولات خاورمیانه می نامند، نهایت استفاده را ببرد و خود را میانجی گر دیپلماتیک مناسبی برای اعراب جا بزند. همچنین می خواهد از فرصت استفاده کند و به جای امریکا قراردادهای کلان تسلیحاتی با اعراب امضا کند. تازه ترین آنها قرارداد فروش جنگنده های رافائل به قطر بود که روز دوشنبه در سفر اولاند به دوحه با طرف قطری امضا شد. این در حالی است که فرانسه قرارداد سه میلیارد دلاری برای مسلح کردن ارتش لبنان با پول عربستان را نیز امضا کرده است. فرانسه امیدوار است با این قراردادها بتواند قراردادهای تسلیحاتی دیگری را نیز با کشورهای عربی امضا کند و انحصار امریکا و روسیه در فروش تسلیحات به کشورهای عربی را بشکند. این به آن معنا است که مسکو و واشنگتن پذیرفته اند ثقل تازه ای در موازنه های نظامی و سیاسی خاورمیانه به وجود آید. منابع آگاه به العرب گفتند که مذاکراتی میان فرانسه با عربستان در جریان است که به موجب آن پاریس موشک های ضد هوایی و رادارهای دریایی و هوایی به ریاض خواهد فروخت.

فرانسه در مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران کمتر از همه کشورهای طرف مذاکره کننده به ویژه ایالات متحده به دنبال رسیدن به توافق نهایی با ایران است، به گونه ای که در طول مذاکرات بارها به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران ابراز تردید کرد و تلاش کرد در روند مذاکرات سنگ اندازی کند که بعدا روشن شد این مواضع در هماهنگی کامل با طرف های عربی حوزه خلیج فارس اتخاذ شده است.

فرانسه در تحولات اخیر خاورمیانه و بهار عربی نیز با قدرت وارد شد و حتی در لیبی حاضر به مداخله نظامی شد و در همین کشور حتی به مبارزه با نیروهای تندرو برخواست و فعالیت آنها را تهدیدی برای امنیت کشورهای حوزه مدیترانه دانست.

فرانسه همچنین قرارداد تسلیحاتی با مصر امضا کرده است که به موجب آن 24 فروند جنگنده رافائل، ناو فریم و موشک های هوا به هوا به قاهره تحویل خواهد داد. هدف از عقد این قرارداد تسلیحاتی حمایت از ارتش مصر در مبارزه با تروریسم در صحرای سینا و همچنین تقویت قاهره در حمایت از امنیت منطقه چه در مبارزه با تروریسم در لیبی چه پشتیبانی از مصر در کشتیرانی دریای سرخ اعلام شده است.

برخی تحلیلگران بر این اعتقادند که ایالات متحده با نگرانی نزدیکی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به فرانسه را نظاره می کند، به ویژه بعد از عقد قراردادهای تسلیحاتی پاریس با این کشورها آن هم در حالی که رهبران عرب قرار است به زودی با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در کمپ دیوید دیدار کنند تا به دنبال آن یخ روابط میان دو طرف آب شود. اما امریکا نمی خواهد تا آن موقع صبر کند، برای همین جان کری، وزیر امور خارجه امریکا روز چهارشنبه رهسپار ریاض خواهد شد تا در کنار دیدار با مقام های عربستانی با همتایان عربش در شورای همکاری نیز دیدار کند. روشن است که هدف از این سفر جلوگیری از برخورد فرانسه و امریکا در نزدیکی به کشورهای عربی است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفته است که سفر کری به ریاض در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه انجام خواهد شد و طی آن با رهبران عربستانی دیدار خواهد کرد و درباره آخرین تحولات امنیتی منطقه بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

انتظار می رود که کری نگرانی اعراب در پی اظهارات اخیر اوباما که اعراب آن را گرایش او به ایران قلمداد کردند و برداشت کردند که او از کشورهای عربی می خواهد که قدرت ایران را به رسمیت بشناسند، رفع کند.

واشنگتن به تازگی اعلام کرده است که برای رفع نگرانی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آمادگی دارد سلاح های بیشتری به آنها به خصوص به عربستان بفروشد.

ترجمه: سید علی موسوی خلخالی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۵ ، ۱۶:۵۳
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۳۶ ب.ظ

عقد قرارداد با شرکت رنو فرانسه

۳۵۶۶تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲ 

مدیر عامل شرکت صنعتی نیرو محرکه خبر داد:


عقد قرارداد با شرکت رنو فرانسه

 

مذاکرات جهت افزایش نرخ فروش محصولات


قرارداد تأمین قطعات اولیه تولید L90 همچون پوسته ها و چرخ دنده میان شرکت های نیرو محرکه و رنو فرانسه نهایی شد و در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد به سر می برد.

مدیر عامل شرکت صنعتی نیرو محرکه از نهایی شدن عقد قرارداد همکاری مشترک میان این مجموعه با شرکت رنو فرانسه خبر داد.

محمد حسن محمد زاده با اعلام خبر فوق در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قرارداد تأمین قطعات اولیه تولید L90 همچون پوسته ها و چرخ دنده میان شرکت های نیرو محرکه و رنو فرانسه نهایی شد و در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد به سر می برد.

وی افزود: بر اساس قرارداد مذکور مقرر شد تا "خمحرکه" تا پایان سال جاری مرحله به مرحله قطعات پوسته و چرخ دنده جهت تولید 300 هزار دستگاه L90 را برای شرکت رنو فرانسه تولید کند.

مدیرعامل شرکت صنعتی نیرو محرکه نهایی شدن قرارداد تولید سر سیلندر با شرکت ساپکو اشاره کرد و اظهار داشت: این قرارداد از نیمه دوم سال جاری و در مرحله اول در تیراژ تولید 100 هزار دستگاه اجرایی می شود.

محمد زاده در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش نرخ فروش محصولات ایران خودرو برنامه ای جهت افزایش قیمت فروش محصولات خود در نظر دارید، اظهار داشت: این مجموعه درخواست اعمال افزایش پنج درصدی در قیمت فروش محصولات خود را به شرکت ساپکو ارائه نموده که در حال انجام مذاکراتی با شرکت مذکور جهت دریافت افزایش نرخ فروش محصولات هستیم که تاکنون نهایی نشده است. حال آنکه با توجه به پایین بودن حاشیه سود محصولات اعمال افزایش نرخ فروش امری لازم به نظر می رسد.

وی در خاتمه پیرامون فروش بلوک سهام "خمحرکه" از پرتفوی سرمایه گذاری "ورنا" گفت: همانطور که قبلاً نیز عنوان شد، انجام این برنامه قطعی است و در شرایط فعلی شرکت سرمایه گذاری رنا می بایست بدهی خود به "شستا" را پرداخت کند.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۲۱:۳۶
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۳۶ ب.ظ

فرانسه میزبان نشست بررسی اوضاع سوریه

چهار شنبه 15 اردیبهشت 1395 - 18:1:15

فرانسه میزبان نشست بررسی اوضاع سوریه

استفان لوفولاستفان لوفول

العالم - مقام های فرانسوی از برگزاری نشستی با حضور وزیران خارجه برخی کشورها منطقه برای بررسی موضوع بحران سوریه ، در پاریس خبردادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، " ژان مارک آیرولت " وزیرامور خارجه فرانسه امروز(چهارشنبه )، وزرای امور خارجه عربستان، قطر، امارات و ترکیه را برای مشارکت در اجلاس پاریس برای بررسی بحران سوریه فراخواند.

" استفان لوفول " سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد:اجلاس پاریس با هدف بررسی اوضاع سوریه روز دوشنبه هفته آینده (9 مه) در پاریس برگزار خواهد شد.

امکان پیوستن نمایندگان دیگر کشورها به اجلاس پاریس نیزوجود دارد.

لوفول اعلام کرد: فرانسه از توقف مذاکرات بین طرف های متخاصم بحران سوریه نگران است.

سخنگوی دولت فرانسه گفت: مذاکرات در حالی متوقف شده است که آتش بس سوریه خصوصا در شهر حلب نیز نقض می شود و درگیری های خشونت آمیز دیشب سه شنبه نیز همچنان ادامه داشت.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۲۰:۳۶
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۴۵ ب.ظ

طرح صلح فرانسه و تهدیدات پیش روی انتفاضه قدس

طرح صلح فرانسه و تهدیدات پیش روی انتفاضه قدس

  محمدمحسن فایضی/ کارشناس اندیشکده راهبردی تبیین چهارشنبه, 15 اردیبهشت 1395 ساعت 15:52

اضافه کردن دیدگاه جدید چاپ

 طرح صلح فرانسه و تهدیدات پیش روی انتفاضه قدس

مطرح شدن طرح صلح فرانسه در قالب طرح صلح عربی در سال 2002 از سوی کشوری نزدیک به کشورهای محور سازش عربی منطقه و مخالف مقاومت در غزه، سناریو دچار نمودن انتفاضه به یک دستاورد نمایشی بر روی کاغذ چون اسلو و شرم‌الشیخ پس از انتفاضه‌های اول و دوم در کنار سناریو عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی را تقویت می‌نماید.

گفتگو، طرح صلح و عباراتی از این دست، همواره پس از شدت گرفتن جریان مقاومت و روحیه جهادی در فلسطین بیشتر از قبل مطرح می‌شود. توافق اسلو پس از انتفاضه نخست، توافق شرم‌الشیخ و تثبیت قدرت تشکیلات خودگردان در کرانه باختری پس از انتفاضه دوم را می‌توان نمونه‌هایی از پایان‌ ناخوش انتفاضه‌های گذشته دانست. با گذشت نزدیک به هفت ماه از انتفاضه سوم، طرح صلح دیگری مطرح شده است. طرحی معروف به طرح فرانسه، به‌طور ضمنی ذهن‌ها را به تلاش برای کنترل انتفاضه سوم و دچار نمودن این جنبش اجتماعی به دو نوع پیشین خود یعنی انتفاضه‌های سنگ و مسجدالاقصی سوق می‌دهد. در این نوشتار به بررسی ماهیت این طرح و واکنش بازیگران به آن خواهیم پرداخت.

1- ماهیت طرح صلح فرانسه و واکنش گروه‌های فلسطینی مخالف آن

این طرح در بهمن‌ماه سال گذشته از سوی فابیوس وزیر خارجه سابق فرانسه به‌طور رسمی مطرح شد. روزنامه هاآرتص در همان مقطع در یادداشتی مدعی شد در دیداری میان دیپلمات‌های فرانسوی و صهیونیستی، جزئیات طرح فرانسه به اطلاع سران رژیم صهیونیستی رسیده است. هاآرتص طرح فرانسه را شامل سه مرحله معرفی نمود:

1- رایزنی با رژیم صهیونیستی، فلسطینی‌ها و سایر کشورها درباره ایده این نشست و محتوای آن‌که قرار است در فوریه و مارس برگزار شود.

2- برگزاری نشست در پاریس با حضور گروه‌های حامی مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها. قرار بود فرانسه این نشست را در مارس و آوریل ۲۰۱۶ بدون حضور صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها برگزار کند.

3- برگزاری نشست بین‌المللی صلح در پاریس در ماه ژوئن یا جولای که در واقع از سرگیری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینی‌ها به شمار می‌آید.[1]

پس از مطرح شدن طرح فرانسه برای صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی سال گذشته از سوی فابیوس، جان مارک آیرولت وزیر خارجه کنونی فرانسه در نشست مطبوعاتی خود در ابتدای اردیبهشت ماه طرح کلی فرانسه را بار دیگر مطرح نمود. آیرولت اساس و مبنای این طرح را طرح صلح عربی در سال 2002 اعلام نمود. فرآیند این طرح به‌گونه‌ای است که نخست در 10 خرداد وزرای 20 کشور و مسئولانی از اتحادیه اروپا و سازمان ملل در نشستی بدون حضور طرفین مناقشه یعنی فلسطین و رژیم صهیونیستی تشکیل خواهد شد. آنگاه در نیمه دوم سال میلادی نشست‌ها با حضور طرفین ادامه خواهد یافت.[2] طبق گزارش روزنامه فیگارو فرانسوی‌ها مایل‌اند این طرح را ابتدا در شورای امنیت به رای بگذارند تا با کسب یک پشتوانه محکم حقوقی و دیپلماسی بتواند به کار خود ادامه دهد. فیگارو در گزارش خود یادآوری می‌نماید که این اتفاق تا پیش از ده تیرماه (یک ماه پس از اجلاس سراسری نخست) رخ نخواهد داد. در این طرح مدت زمانی حداکثر 18 ماهه را به‌منظور دستیابی به راه حل عادلانه، همیشگی و فراگیر از طریق مذاکرات تعیین شده است.[3]

اشاره مستقیم آیرولت به طرح صلح عربی که از سوی عربستان در سال 2002 پیشنهاد شد، جای تامل و بررسی بیشتری را ایجاب می‌کند. طرح صلح عربی خواستار عقب‌نشینی صهیونیست‌ها تا مرزهای قبل از 1967 طبق قطعنامه‌های 242 و 338 سازمان ملل و ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس شرقی است. آنگاه در مقابل، تمام کشورهای اتحادیه عرب نزاع خود را با صهیونیست‌ها خاتمه و شناسایی این رژیم و عادی‌سازی روابط با آن را آغاز خواهند نمود. این طرح در حقیقت پذیرش طرح مشهور راه‌حل دو دولت[4] است که همواره مورد حمایت اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها است.

طرح صلح فرانسه تفاوت‌هایی با طرح صلح عربی دارد. در طرح فرانسه به‌صراحت سخن از «احترام به حاکمیت کشور فلسطینی عاری از سلاح» به میان آمده است. ایجاد دولت فلسطینی بدون سلاح، یک امتیاز بزرگ برای صهیونیست‌ها محسوب می‌شود. همچنین در طرح فرانسه به‌صراحت سخن از پذیرش «رژیم صهیونیستی» به‌عنوان یک کشور یهودی، تامین نیازهای امنیتی، تدوین معیارهایی توسط هر دو طرف برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی و مبارزه با تروریسم (مقاومت) مطرح شده است. پذیرش «رژیم صهیونیستی» با هویت یهودی در کنار اتخاذ تدابیر امنیتی و سرکوب مقاومت غزه از دیگر امتیازات این طرح برای صهیونیست‌ها است.[5]

این طرح با واکنش شدید گروه‌های مقاومت و برخی دیگر از گروه‌های فلسطینی همراه شد. سامی ابوزهری عضو ارشد حماس اعلام کرد: «ما این طرح را رد می‌کنیم و آن را خدمتی مجانی به رژیم اشغالگری می‌دانیم که روزبه‌روز ظلمش به ملت فلسطین بیشتر می‌شود.» هم‌چنین جمیل شحاده، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین، اعلام کرد رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین  طرح مذکور را به آن‌ها ارائه نداده و دیدگاه واضحی درباره آن وجود ندارد. این درحالی است که ابواحمد  فواد، معاون دبیرکل جبهه مردمی، اعلام کرده بود محمود عباس این طرح را به کمیته عربی ویژه پیگیری صلح ارائه داده است و سپس از سوی فرانسه ارائه شده است. در همین راستا، «خضر حبیب» از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین درباره خطرناک بودن این طرح‌ها و امتیازاتی که در آن داده می‌شود، هشدار داد.[6]

توافق اسلو پس از انتفاضه نخست، توافق شرم‌الشیخ و تثبیت قدرت تشکیلات خودگردان در کرانه باختری پس از انتفاضه دوم را می‌توان نمونه‌هایی از پایان ناخوش انتفاضه‌های گذشته دانست. خواست دو طرفه تشکیلات خودگردان و دولت نتانیاهو برای آغاز مذاکرات، انتفاضه سوم را تهدید می‌کند. تهدید پیش روی این انتفاضه پیمودن مسیر توافق اسلو پس از انتفاضه دوم است.

2- رژیم صهیونیستی و طرح صلح فرانسه

1-2- راه‌حل دو دولت

مبنا و اصل طرح صلح پیشنهادی فرانسه، تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شرقی است. راه‌حل دو دولت همواره مورد بحث و اختلاف در جامعه نخبگانی و تصمیم‌سازان رژیم صهیونیستی بوده است. بسیاری از راست‌گرایان مخالف این طرح هستند و آنچه آنان را نسبت به طرح فرانسه نگران می‌نماید، تصویب طرحی دیگر در شورای امنیت مبنی بر پذیرش دولت فلسطینی تا مرزهای پیش از 1967 و تشدید فشارها خصوصاً از سوی برخی کشورها و گروه‌های اروپایی علیه آن‌ها است.

همواره یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که میان صهیونیست‌ها اختلاف‌برانگیز بوده، ایده تشکیل دو دولت است. موافقان دو دولت استدلال می‌کنند که به دلیل اقلیت جمعیتی، تشکیل یک دولت یهودی در کل سرزمین فلسطین امکان‌پذیر نیست و لذا باید یک بخش را یهودی‌سازی نمود و دولت خالص صهیونیستی- یهودی را تشکیل داد. یکی از موافقین این استدلال شیمون پرز رئیس‌جمهور سابق رژیم صهیونیستی است که ضمن انتقاد به عدم تلاش برای ایجاد دو دولت توسط نتانیاهو، می‌گوید: «بهتر است در بخشی از این سرزمین یک کشور یهود داشته باشیم تا اینکه کل این سرزمین را بدون یک کشور یهود در اختیار داشته باشیم. رژیم ما باید به خاطر خودش راه‌حل دو کشوری را اجرا کند چراکه اگر قرار باشد اکثریتمان را از دست بدهیم، همانند امروز که با یکدیگر از نظر تعداد برابر هستیم، نمی‌توانیم به‌عنوان یک کشور یهود یا یک کشور دموکراتیک باقی بمانیم. این مهم‌ترین مسئله است و متأسفم که دولت تل‌آویو برعکس آن را انجام می‌دهد.»[7]

مخالفین دو دولت در راه‌حل راهبردی خود مسیر دیگری را توصیه می‌کنند و در مقابل موافقان استدلال‌های دیگری دارند. این طیف معتقد است، بازگشت به مرزهای 1967 ضمن عقب نشینی از آرمان‌های صهیونیسم، این رژیم در معرض تهدید گروه‌های مقاومت و خارج شدن امنیت از سوی رژیم صهیونیستی خواهد شد و ما نباید اشتباه عقب‌نشینی از غزه را بار دیگر تکرار کنیم. لیبرمن وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی می‌گوید: «هرکس که تصور می‌کند بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ می‌تواند راه‌حلی برای پایان مناقشه باشد، یک متوهم است.»[8] همچنین باراک راوید، روزنامه‌نگار صهیونیست و لیبرال روزنامه هاآرتص، تهدید می‌کند: «اگر شما کشوری با دو ملت داشته باشید، چاقوزنی به امری روزمره بدل خواهد شد»[9] لذا آنچه مانند دیگر طرح‌های صلح، جامعه صهیونیستی را با آن مواجهه خواهد نمود، پذیرش دو دولت است. این طرح در صورتی که به تصویب شورای امنیت برسد، طیف مخالف راه حل دو دولت را بیش از پیش در مقابل موافقان آن قرار خواهد داد و شکاف جامعه سیاسی در رژیم صهیونیستی پر رنگ‌تر خواهد شد.

2-2- شکست دیپلماسی و سیاسی برای نتانیاهو

پس از مطرح شدن طرح صلح فرانسه دفتر نتانیاهو طی بیانیه‌ای به‌طور رسمی این طرح را به‌طور کامل رد نمود. نتانیاهو ضمن طرح اعلام نمود: «ما آماده آغاز فوری و بدون قید و شرط مذاکرات با تشکیلات خودگردان فلسطین هستیم و موضع ما این است که بهترین راه برای پایان دادن مناقشه میان با فلسطین مذاکرات مستقیم و دوجانبه است.» نتانیاهو در پایان یادآور شد، سایر ابتکار عمل‌های سیاسی جز مذاکره مستقیم، باعث می‌شود که فلسطینی‌ها از میز مذاکره فاصله بگیرند.[10]

پس از نامه نتانیاهو یکی از اعضای کنست با حمله به نتانیاهو، این طرح را نشان‌دهنده‌ی فصل زمستان سیاسی و دیپلماسی نتانیاهو و دولت بدون آینده و بدون امید او دانست.[11] تهدید فرانسه مبنی بر به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطینی در مقابل مخالفت صهیونیست‌ها از طرح، موجب آغاز انتقادهای داخلی و بین‌المللی علیه نتانیاهو شده است. برخی منابع و محافل سیاسی تل‌آویو هشدار داده‌اند که مخالفت نتانیاهو با این طرح، موجب آغاز دوران جدید انزوای سیاسی و دیپلماسی این رژیم در مقابل اروپا خواهد شد. تحلیلگران صهیونیست این وضعیت را شکست دیگری برای نتانیاهو و دولت او می‌دانند زیرا با توجه به موضع‌گیری رسمی و رد این طرح پیش از آغاز باری دیگر صهیونیست را در اتهام شکست مذاکرات و گفتگو قرار می‌دهد.[12] این چالش زمانی جدی‌تر خواهد شد که جان کری به‌عنوان نماینده آمریکا در نشست سران خارجه برای بررسی اولیه این طرح حاضر شود.

3-2- موضع آمریکا و چالشی درگیر برای دولت نتانیاهو

اوباما زمانی که در سال 2009 با شعار «تغییر» وارد کاخ سفید شد، تلاش‌های زیادی به منظور حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی انجام داد. اوباما در سال نخست ورود خود به کاخ سفید، بحث راه‌حل دو دولت و توقف شهرک‌سازی‌ها را مطرح نمود که با واکنش نتانیاهو مواجعه شد. نتانیاهو مبنا قرار گرفتن مرزهای 1967 برای مذاکره با فلسینی‌ها را کاری غلط و موجب آسیب پذیر شدن رژیم صهیونیستی دانست. [13]

جان کربی سخنگوی جان کری در سؤال خبرنگاران در مورد طرح فرانسه با عدم اظهار نظر صریح، پاسخ داد در مورد حضور جان کری و حمایت آمریکا از این طرح هنوز تصمیم‌گیری نشده است. این موضع رسمی نشان‌دهنده‌ی ناراحتی کاخ سفید از ناکامی طرح صلح جان کری در سال 2014 است. طرحی که به باور بسیاری عدم توقف ساخت شهرک‌سازی‌ها و تداوم رفتار تخریب گرایانه نتانیاهو به شکست انجامید. طرح فرانسه بسیار به طرح صلح جان کری مشابهت دارد. طرح جان کری با توقف شهرک سازی‌ها آغاز می‌شد و طرح فرانسه با گفتگوی سران و مسئولان قدرت‌های جهانی بدون حضور رژیم صهیونیستی و فلسطین است.  اصلی ترین اختلاف مهم و اساسی میان طرح جان کری با فرانسه، پذیرش «رژیم صهیونیستی» به عنوان یک دولت دموکراتیک است درحالی که در صلح فرانسه به صراحت سخن از «رژیم صهیونیستی» به عنوان دولتی یهودی به میان آمده است. اوباما نیز در سخنانی به‌ تاکید بر دموکراتیک بودن نه یهودی بودن «رژیم صهیونیستی» می‌گوید: «من هنوز اعتقاد دارم راه حل دو دولت نه تنها برای صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین که برای امنیت بلندمدت رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک حکومت دموکراتیک یهودی حیاتی است.»[14]

به دلیل مخالفت رسمی نتانیاهو با طرح، حضور جان کری یا نماینده وزارت خارجه آمریکا پیام تشدید اختلاف میان رژیم صهیونیستی و آمریکا را مخابره خواهد نمود. هم‌چنین در صورتی که کاخ سفید به دلیل مطرح شدن هویت یهودی برای «رژیم صهیونیستی» با این طرح مخالفت نماید، یکی از اصلی‌ترین خط‌قرمزهای دولت نتانیاهو مورد چالش قرار خواهد گرفت. این تنش بار دیگر دولت نتانیاهو را در حوزه دیپلماسی و روابط با آمریکا مورد نقد قرار خواهد داد.

محمود عباس امید دارد، شرایط انتفاضه و ترس صهیونیست‌ها از این انتفاضه، نتانیاهو را به‌پای میز مذاکره برگرداند تا شاید ضمن کسب مشروعیت بیشتر، مقاومت در غزه را با کمک دیگر بازیگران منطقه‌ای به بهانه اجرای صلحی جدید، تحت فشار قرار دهد. ملموس‌ترین واکنش محمود عباس به طرح فرانسه، انصراف از ارائه شکایت علیه شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی به شورای امنیت بود.

3- تشکیلات خودگردان و طرح صلح فرانسه

پس از آنکه در آوریل 2014 آخرین دور مذاکرات تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا (طرح جان کری) پس از 9 ماه به شکست انجامید، تاکنون مذاکراتی انجام نشده است. محمود عباس هویت و مشروعیت او وابسته به روند مذاکرات صلح و حل مناقشه با گفتگوی مستقیم است؛ زیرا تشکیلات خودگردان زائیده توافق‌های اسلو و شرم‌الشیخ به‌منظور راه حل سیاسی است.

محمود عباس پیش از آغاز انتفاضه، در دیدار خود با اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، ضمن هشدار به آغاز انتفاضه‌ای جدید در فلسطین به دلیل تداوم حملات به مسجدالاقصی، از نتانیاهو خواست مسیر خطرناک کنونی را متوقف نماید. هم‌چنین محمود عباس در سفر آبان‌ماه سال گذشته خود به مصر پس از آغاز انتفاضه قدس، ضمن اعتراف به تلاش برای از سرگیری مذاکرات گفت: «اگر مذاکراتی که در راستای دست‌یابی به صلح باشد، قطعاً ما آماده شرکت در آن هستیم و درخواست‌های اولیه‌ی ما برای آغاز این مذاکرات شامل توقف شهرک‌سازی‌ رژیم صهیونیستی و آزادی ۳۰ اسیر فلسطینی که پیش از معاهده اسلو بازداشت شده‌اند، خواهد بود و پس از آن در مورد مرزبندی، مسئله‌ی امنیت، قدس شریف و پناهندگان فلسطینی به گفتگو خواهیم نشست.»[15] این سخنان به‌خوبی مشخص می‌کند که انتفاضه موجب شده است محمود عباس این فرصت را مغتنم شمارد و با پیش‌شرطی که بخشی از جامعه‌ی فلسطینی را نسبت به مذاکره حین انتفاضه اقناع می‌نماید، وارد گفتگو با رژیم صهیونیستی شود. هرچند تاکنون شروع مذاکرات از سوی نتانیاهو با مخالفت روبرو شده است، اما تشکیلات خودگردان به‌خوبی می‌داند که حیات او به سرانجام رساندن اصلی‌ترین ادعا یعنی حل بحران فلسطین از طریق سیاسی و دیپلماتیک وابسته است و این امر تنها با تداوم همکاری‌ سیاسی و امنیتی با رژیم صهیونیستی اتفاق خواهد افتاد. لذا می‌توان ولع و اصرار محمود عباس برای آغاز طرح صلح فرانسه را نظاره‌گر بود. البته ذکر این نکته هم ضرورری است که محمود عباس همواره مخالف به رسمیت شناختن دولت یهودی است این درحالی است که یکی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در طرح صلح فرانسه، پذیرش دولت یهودی است.

رژیم صهیونیستی سعی دارد انتفاضه را با کمک امنیتی نیروهای تشکیلات خودگردان کنترل نماید. سرکوب انتفاضه سوم از طریق فشار توأم با مهار که اکنون از سوی رژیم صهیونیستی در حال اجراست، گزینه‌ای مطلوب برای تشکیلات خودگردان نیست؛ زیرا در این سناریو هرچند وابستگی رژیم صهیونیستی به محمود عباس بیشتر و هزینه‌ی حذف یا جایگزینی سازمان تحت نظرش برای رژیم صهیونیستی افزایش خواهد یافت، اما تداوم تقابل امنیتی نیروهای خودگردان با مردم فلسطین و کرانه‌ی باختری، از محبوبیت و مشروعیت او خواهد کاست و ترس اصلی محمود عباس از انتفاضه و شورش علیه خودش نیز به واقعیت نزدیک‌تر خواهد شد. لذا محمود عباس همان‌گونه که بسیار از مذاکرات حمایت نموده است از طرح فرانسه حمایت خواهد نمود. محمود عباس امید دارد، شرایط انتفاضه و ترس صهیونیست‌ها از این انتفاضه، نتانیاهو را به‌پای میز مذاکره برگرداند تا شاید ضمن کسب مشروعیت بیشتر، مقاومت در غزه را با کمک دیگر بازیگران منطقه‌ای به بهانه اجرای صلحی جدید، تحت فشار قرار دهد. ملموس‌ترین واکنش محمود عباس به طرح فرانسه، انصراف از ارائه شکایت علیه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی به شورای امنیت بود.[16]

4- تهدید انتفاضه قدس

خواست دوطرفه تشکیلات خودگردان و دولت نتانیاهو برای آغاز مذاکرات، انتفاضه سوم را به خطر سرنوشت دو انتفاضه پیشین نزدیک نموده است. مطرح شدن طرح صلح فرانسه، از سوی کشوری نزدیک به کشورهای محور سازش عربی منطقه و مخالفت مقاومت در غزه، سناریو دچار نمودن انتفاضه به یک دستاورد نمایشی بر روی کاغذ توافق چون اسلو و شرم‌الشیخ پس از انتفاضه‌های اول و دوم را تقویت می‌نماید. این سناریو وقتی بیشتر تقویت می‌شود که این طرح از سوی یکی از کشورهای نزدیک به سعودی‌ها و در قالبی شبیه به طرح صلح عربی بیان می‌شود.

اظهارات بی‌پرده انور عشقی سفیر پیشین سعودی‌ها در آمریکا، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و حقوقی خاورمیانه واقع در جده و شخصیت نزدیک به صهیونیست‌ها، سناریو عادی‌سازی روابط اعراب به بهانه طرحی جدید را نشان می‌دهد. انور عشقی که در ماه‌های اخیر با دیدار علنی خویش با دوری گلد مدیرکل وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی، باب جدیدی به روی روابط اعراب و سعودی‌ها گشود در گفتگوی خود با شبکه الجزیره ضمن حمایت ضمنی از طرح فرانسه می‌گوید: «اگر نتانیاهو اعلام کند که طرح صلح عربی را می‌پذیرد و همه حقوق فلسطینی‌ها را به آنان می‌دهد، عربستان سعودی ساخت سفارت خود در تل‌آویو را آغاز می‌کند. من به ایرانی‌ها درباره این موضوع (حمایت از مقاومت) گفتم که شما از فلسطینی‌ها حمایت تسلیحاتی می‌کنید، ولی ما به آن‌ها پول می‌دهیم. وقتی ما به فلسطینی‌ها پول می‌دهیم از آنان می‌خواهیم که خوب زندگی کنند، ولی شما به آنان سلاح می‌دهید تا خودشان را نابود می‌کنند»[17]

همان‌گونه که گفته شد، طرح صلح فرانسه بر مبنای طرح صلح عربی و ایده دو دولت بنا شده است. سخن گفتن یک مسئول سعودی از آغاز روابط رسمی میان صهیونیست‌ها و دنیای عرب بر اساس صلح و توافق نشان می‌دهد که بازیگران منطقه‌ای هم به دنبال کشاندن معادلات فلسطین به توافقی بزرگ چون اسلو به‌منظور سرکوب مقاومت و انتفاضه هستند.

5- جمع‌بندی

مطرح شدن طرحی نزدیک به طرح صلح عربی و ایده دو دولت در شرایط فعلی از سوی یک کشور اروپایی نزدیک به سعودی‌ها واکنش‌های مختلفی از سوی بازیگران به همراه داشت. فرانسه با ارائه این طرح از تصمیم خود مبنی بر نشستی با حضور وزیران خارجه کشورهای بزرگ نظام بین‌الملل بدون حضور نمایندگانی از رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان خبر داد. این اقدام باعث مخالفت نتانیاهو و صدور بیانیه رسمی از سوی دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی شد. نتانیاهو تنها راه را مذاکره مستقیم دو طرف بدون دخالت بازیگران دیگر مطرح نمود.

هم‌چنین در این طرح به‌صراحت سخن از پذیرش «رژیم صهیونیستی» به‌عنوان یک کشور یهودی، تامین نیازهای امنیتی، تدوین معیارهایی توسط هر دو طرف برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی و مبارزه با تروریسم (مقاومت) مطرح شده است. پذیرش «رژیم صهیونیستی» و اتخاذ تدابیر امنیتی و سرکوب مقاومت غزه از دیگر امتیازات این طرح برای صهیونیست‌ها است. توافق اسلو پس از انتفاضه نخست، توافق شرم‌الشیخ و تثبیت قدرت تشکیلات خودگردان در کرانه باختری پس از انتفاضه دوم را می‌توان نمونه‌هایی از پایان ناخوش انتفاضه‌های گذشته دانست. خواست دو طرفه تشکیلات خودگردان و دولت نتانیاهو برای آغاز مذاکرات انتفاضه سوم را تهدید می‌کند. تهدید پیش روی این انتفاضه پیمودن مسیر توافق اسلو پس از انتفاضه پیشین است. مطرح شدن طرح صلح فرانسه در قالب طرح صلح عربی در سال 2002 از سوی کشوری نزدیک به کشورهای محور سازش عربی منطقه و مخالف مقاومت در غزه، سناریو دچار نمودن انتفاضه به یک دستاورد نمایشی بر روی کاغذ چون اسلو و شرم‌الشیخ پس از انتفاضه‌های اول و دوم در کنار سناریو عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی را تقویت می‌نماید.

باید منتظر پاسخ به این سوال بود که آیا رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، تن به معامله‌ای جدید خواهند داد؟ معامله‌ای مبنی بر پذیرش دولت فلسطینی از سوی دولت صهیونیستی و در مقابل، به رسمیت شناختن «رژیم صهیونیستی» با عنوان کشوری یهودی!


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۹:۴۵
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۵:۵۹ ب.ظ

بررسی یک سند مهم سفارت آمریکا در ایران

بررسی یک سند مهم سفارت آمریکا در ایران

جاسوس آمریکا در ایران: جو تشنه برای تدریس زبان فرصت خوبی برای آمریکاست!/ آیا روحانی مفاهیم امنیتی و نفوذ 50 سال پیش را هم نمی داند؟

آنچه که مشخص است کسی مخالف یادگیری زبان انگلیسی نیست اما سئوال اساسی آن است چرا پیشرفت در جمهوری اسلامی تابعی از یادگیری زبان انگلیسی شده است ؟ چرا یادگیری یک زبان دیگر به یادگیری زبان نگلیسی محدود می شود؟ ایا تبلیغ گسترده سبک زندگی غربی در فیلم های هالیودی و در کتب آموزشی زبان انگلیسی برای فرهنگ ایرانی – اسلامی مخرب نیست ؟ آیا نمی شود از تبعات فرهنگی یادگیری زبان انگلیسی کاست .....

( بقیه را در رجانیوز که منبع اصلی است بخوانید ! مفصٌل است )


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۷:۵۹
علیرضا آیت اللهی

پژوهشگاه صنعت نفت ایران و گروه IFP فرانسه به منظور امضای یک تفاهم نامه جددی نفتی به منظور افزایش ضریب بازیافت در مخازن نفت کشور به توافق رسیدند و این تفاهم نامه اردیبهشت ماه سال جاری امضا خواهد شد.

همکاری های جدید نفتی ایران و فرانسه

پژوهشگاه صنعت نفت ایران و گروه IFP فرانسه به منظور امضای یک تفاهم نامه جددی نفتی به منظور افزایش ضریب بازیافت در مخازن نفت کشور به توافق رسیدند و این تفاهم نامه اردیبهشت ماه سال جاری امضا خواهد شد.

بخش اقتصاد تبیان

بر این اساس همکاری در هشت موضوع فناورانه با اولویت ازدیاد برداشت مهمترین محورهای امضای این تفاهم نامه نفتی بین ایران و معتبرترین گروه پزوهشی فرانسوی ها خواهد بود.

شیرین سازی گاز طبیعی، مدیریت آب، برگزاری ذوره های مشترک آموزشی، ایجاد مرکز مشترک دوره های تخصصی بین المللی به منظور ارائه خدمات به صنعت نفت ایران و منطقه از دیگر مفاد این توافق نامه خواهد بود.

کارنیک رئیس موسسه آی اف پی از فرانسه سال گذشته در دیدار با مسئولان موسسه مطالعات بین المللی انرژی ایران در تهران از آمادگی این موسسه برای حضور قوی و موثر در صنعت نفت و گاز ایران و به خصوص آموزش و تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز این صنعت در پساتحریم خبر داده و گفته بود: ایران یکی از مهمترین قطب های صنعت نفت و گاز جهان است.

وی به سابقه همکاری بسیار نزدیک ایران و موسسه آی اف پی در دوران پیش از اعمال تحریم ها اشاره کرد و تاکید کرده بود: آی اف پی فرانسه به عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزشی جهان در حوزه نفت و گاز با تجربه حضور در بیش از ٨٠ کشور و همکاری با ١٢٠٠ شرکت نفت و گازی در جهان از امکان فعالیت مجدد در ایران بلافاصله پس از رفع تحریم ها استقبال می کند.

+

افزایش همکاری پژوهشگاه نفت با گروه تحقیقاتی فرانسه

 شنبه 11 اردیبهشت 1395 - 11:46   

پژوهشگاه صنعت نفت با حضور در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی علاوه بر ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی خود، با گروه تحقیقاتی فرانسه توافقنامه همکاری در حوزه‌های تحقیقاتی و آموزشی منعقد خواهد کرد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۷:۵۶
علیرضا آیت اللهی

15 اردیبهشت 1395 ساعت 12:51

رایزنی دولت فرانسه با خزانه‌داری آمریکا برای

 رفع مشکلات تجارت با ایران

شبکه بلومبرگ با اشاره به مشکلات بانکها و موسسات مالی اروپایی برای داد و ستد با ایران گزارش داد: دولت فرانسه در حال مذاکره با وزارت خزانه داری آمریکا برای حل مشکلات تعاملات بانکی با تهران است.

رایزنی دولت فرانسه با خزانه‌داری آمریکا برای رفع مشکلات تجارت با ایران

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، شرکت‌های اروپایی در حالی به بازار ایران باز می‌گردند که همچنان برای تامین اعتبار مالی قراردادهای خود با این کشور با مشکل مواجه هستند.

کمتر از دو سال از زمانیکه بانک فرانسوی بزرگ بی ان پی پاریباس به اتهام نقض تحریم‌های ایران 9 میلیارد دلار جریمه به آمریکا پرداخت کرد، می‌گذرد و بانکها و موسسات مالی بزرگ اروپا به دلیل ترس از همین جریمه‌ها هنوز نسبت به هر تجارتی که با ایران ارتباط دارد بی میل هستند. این مسله راه را برای وام دهندگان در حاشیه خلیج فارس و چین و به علاوه موسسات اروپایی همچون شرکت هلدینگ کی بی اس مستقر در بلژیک هموار کرده است تا بار بخشی از این تجارت را برای تامین مالی سرمایه گذاری‌ها در ایران تقبل کنند.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود به نقل از دو منبع آگاه آورده است:‌ این شرایط پیچیدگی‌هایی را برای تولید کنندگان از جمله ایرباس و پژو که به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند ایجاد کرده است. بنابراین در فرانسه، دولت برای رفع نگرانی‌هایش در خصوص از دست دادن فرصت‌های صادرات این شرکت‌ها مذاکراتی را با دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا آغاز کرده است تا از آنها این تضمین را دریافت کند که بانکها می‌توانند بدون ترس از این جریمه‌ها تجارت کنند.

ایران و گروه 1+5 در تابستان سال گذشته به یک توافق جامع هسته‌ای دست یافتند که در نتیجه آن، آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی در ماه ژانویه در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌های مرتبط هسته‌ای وضع شده علیه این کشور را لغو کردند.

اما تحریم‌های دیگری علیه ایران وجود دارد که همچنان به قوت خود باقی هستند و محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند. اصلی‌ترین محدودیت در اینجا مربوط به داد و ستدهایی است که با دلار انجام می‌شوند و با توجه به وجود باقی تحریم‌ها بسیاری از بانکهای اروپایی همچنان از داد و ستد با ایران هراس دارند.

مقامات ایران آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا به بانکها تضمین دهد تجارت با ایران امن خواهد بود و به علاوه وزارت خزانه داری باید بانکهای اروپایی را تشویق کند که پذیرای ایران باشند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در ماه آوریل گفت که واشنگتن تلاش خواهد کرد تا این پریشانی کنونی میان بانکهای خارجی از بین برود.

+
کد خبر: ۱۶۴۶۷تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸
مذاکره فرانسه با آمریکا در مورد دادوستد با ایران
یک رسانه غربی با اشاره به ادامه خودداری بانک های خارجی از رابطه با بانک های ایران از مذاکره فرانسه با آمریکا برای حل این موضوع خبر داد.
شعارسال: دولت فرانسه مذاکراتی را با آمریکا برای اطمینان دادن به بانک هایی که وارد ارتباط با ایران می شوند آغاز کرده است.
دلیل این مذاکرات آن است که هنوز بانک های غربی به دلیل ترس از اقدامات آمریکا، از ارتباط با ایران واهمه دارند و این در حالی است که در یک ماه گذشته مقامات مختلف آمریکایی از جمله شخص «باراک اوباما» رئیس جمهور، بر این امر تاکید کرده اند که بانک های اروپایی می توانند روابط خود با ایران را از سر بگیرند.
خودداری بانک های غربی موجب شده تا شرکت هایی همچون ایرباس و پژو که در ماه های گذشته قراردادهایی را با ایران امضا کرده اند برای آغاز کار خود با مشکل مواجه شوند از همین رو دولت فرانسه مذاکراتی را با وزارت خزانه داری امریکا در این رابطه انجام داده است.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 3616466، www.mehrnews.com
+
مذاکرات فرانسه با آمریکا برای حل مشکل مراودات بانکی با ایران
گروه: اقتصاد ◄ پنج شنبه, 16 اردیبهشت 1395 20:45
کمتر از دو سال بعد از آنکه بانک بزرگ فرانسوی بی ان پی پاریبا، با پرداخت رقم کم سابقه 9 میلیارد دلار به آمریکا به عنوان جریمه نقض تحریم های ایران موافقت کرد، بسیاری از بزرگترین بانک های قاره سبز، از نزدیک شدن به هر جایی در نزدیکی های ایران هراس دارند.
بانک فرانسوی «سوسیته »، «دویچه بانک» آلمان، موسسه مالی «کردیت سوئیس» در زوریخ، گروه «آی‌ان‌جی» در آمستردام هلند و «استاندارد چارترد» انگلیس، بزرگترین بانک های اروپایی هستند که می گویند در کل آماده از سرگیری مراودات در ایران نیستند.
در فرانسه، دولت از بیم آنکه شرکت های این کشور فرصت های صادرات را از دست بدهند مذاکراتی را با دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه‌داری آمریکا آغاز کرده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۶:۰۴
علیرضا آیت اللهی
کد خبر: ۵۶۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۲
چاپ
بزک پسابرجامی؛
در شرایطی که دولت و اقتصاد کشور انتظار جذب سرمایه و تکنولوژی در دوران پسابرجام را می‌کشد، سیلی از برندهای غربی و بویژه فرانسوی لوازم آرایشی صورت، آرایش مو و ناخن به سمت ایران سرازیر شده‌ است.

گروه جنگ نرم مشرق- شبکه خبری «فرانس 24» گزارشی از بازار لوازم آرایش ایران و حضور شرکت‌های مطرح صاحب نشان (برند) لوازم آرایش به ویژه شرکت‌های فرانسوی پرداخته که این شرکت‌ها پس از توافق هسته‌ای حضور جدی‌تری در ایران دارند و ایرانی‌ها نیز از محصولات این شرکت‌ها استقبال می‌کنند.

لوازم آرایش غربی در ایران، حضوری غیرضروری در پسابرجام /// ویرایش
خبرنگار فرانس 24 با دختران و زنان ایرانی در رابطه با استفاده از لوازم آرایشی خارجی مصاحبه کرده است

00:0002:26

گزارش تصویری شبکه خبری «فرانس 24» از بازار لوازم آرایش ایران و حضور شرکت‌های آرایشی فرانسوی در ایران (دانلود)


رسانه‌های فرانسه در واقع از حضور شرکت‌های فرانسوی لوازم آرایش حمایت رسانه‌ای می‌کنند؛ خبرگزاری فرانسه (AFP) نیز در همین رابطه گزارشی تحت عنوان «درخشش لوازم آرایش ساخت فرانسه بر صورت زنان ایرانی» منتشر کرده و به حضور برندهای لوازم آرایشی به‌خصوص شرکت‌های فرانسوی در ایران پس از توافق هسته‌ای پرداخته است.

لوازم آرایش غربی در ایران، حضوری غیرضروری در پسابرجام /// ویرایش
خبرگزاری فرانسه (AFP) گزارشی تحت عنوان «درخشش لوازم آرایش ساخت فرانسه بر صورت زنان ایرانی» منتشر و به حضور برندهای لوازم آرایشی به‌خصوص شرکت‌های فرانسوی در ایران پس از توافق هسته‌ای پرداخته است


استفاده از لوازم آرایش به یکی از موضوعات مهم و اساسی سبک زندگی مردم ایران در این روزها تبدیل شده و مصرف لوازم آرایشی در میان آنان به دلایل مختلفی افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه فرآورده‌های آرایشی سهم عمده‌ای از بازار مصرفی را دارد، اما تاکنون در خصوص میزان مصرف فرآورده‌های آرایشی آمار رسمی از سوی مراجع ذیصلاح داخلی ارائه نشده و آمار ارائه شده توسط رسانه‌ها بیشتر مربوط به گزارش دو سال پیش یورومونیتور است که ایران را با صرف 2.1 میلیارد دلار هزینه بعد از عربستان، دومین مصرف‌کننده فرآورده‌های آرایشی در غرب آسیا (خاورمیانه) و همچنین هفتمین کشور در جهان معرفی می‌کند.

با این وصف از دولت انتظار می‌رود در این موضوع که علاوه بر آسیب‌های فرهنگی، سلامت جسمی مصرف‌کننده‌ها را نیز تهدید می‌کند، افزایش مصرف لوازم آرایش را تحت کنترل خود در بیارد، نه اینکه با دادن مجوز به شرکت‌های مطرح صاحب نشان (برند) لوازم آرایش دنیا به‌ویژه در دوران پسابرجام، به مصرف بیشتر این لوازم در ایران کمک کند.

لوازم آرایش غربی در ایران، حضوری غیرضروری در پسابرجام /// ویرایش
استفاده از لوازم آرایش به یکی از موضوعات مهم و اساسی سبک زندگی مردم ایران در این روزها تبدیل شده است

پس از توافق هسته‌ای، برندهایی از لوازم آرایشی صورت، و آرایشی مو و همچنین لوازم مرتبط با ناخن به سمت ایران سرازیر شده‌اند که بعضی از آنها جزو برندهای لوکس محسوب می‌شوند. گزارشات مربوط به حضور برندهای لوازم آرایشی در ایران را رسانه‌های غربی به‌صورت کامل پوشش خبری می‌دهند، زیرا این اتفاق را موفقیت اقتصادی و فرهنگی غرب در ایران می‌دانند.

خبرگزاری «رویترز» نیز دو گزارش از ورود برندهای لوکس لوازم آرایش در ایران منتشر کرده است؛ در یکی از این گزارش‌ها تحت عنوان «تصمیم سفورا فرانسه برای افتتاح شعبه در ایران در سال آینده» به معرفی گروه "ال‌وی‌ام‌اچ" می‌پردازد که به گفته این خبرگزاری، بزرگترین و قوی‌ترین هلدینگ برندهای لوکس جهان به شمار می‌رود. این گروه از طریق شبکه فروشگاه‌های خرده‌فروشی کالای لوکس و آرایشی خود "سفورا" (sephora) قصد ورود به بازار ایران را دارد. یک مقام این کمپانی به رویترز گفت که "سفورا" قصد دارد دست‌کم 7 مغازه در ایران راه‌اندازی کند.

لوازم آرایش غربی در ایران، حضوری غیرضروری در پسابرجام /// ویرایش
«رویترز» در گزارشی با عنوان «تصمیم سفورا فرانسه برای افتتاح شعبه در ایران در سال آینده» به معرفی این کمپانی پرداخت


گزارش دوم این خبرگزاری نیز تحت عنوان «لاک ناخن و ریمل: برندهای آرایشی چشم به ایران دوخته‌اند» اعلام کرد: «فروشگاه‌های مستقل در مناطق مرفه‌نشین در شمال تهران توانستند جدیدترین ساختارهای فصلی محصولات جهانی با برندهای معروف درلوازم آرایشی را دریافت کنند». این گزارش با پرداختن به این موضوع سعی کرد سالن‌های زنجیره‌ای مراقبت از ناخن و برند‌های خارجی لوازم آرایشی غربی را معرفی و تبلیغ کند.

به نوشته رویترز برخی از نشان‌های تجاری لوکس درحال حاضر ورود مستقیم به ایران را آغاز کرده‌اند و شاید فرصت مشابهی برای بازار لوازم آرایشی که مرکز مطالعات وابسته به پارلمان ایران آن را بیش از چهار میلیارد دلار در سال برآورد می‌کند، وجود داشته باشد. 

لوازم آرایش غربی در ایران، حضوری غیرضروری در پسابرجام /// ویرایش
«رویترز» در گزارشی دیگر با عنوان «لاک ناخن و ریمل: برندهای آرایشی چشم به ایران دوخته‌اند» به فرصت‌های حضور در بازار ایران پرداخت

مجله آمریکایی فورچون (fortune) که یک مجله اقتصادی و تحلیلی است نیز در گزارشی تحت عنوان «برندهای زیبایی چشم به ایران دارند» به رفع تحریم‌های ایران و اینکه چشم برندهای جهانی لوازم آرایشی به دنبال بازارهای ایران است، اشاره کرد و نوشت: «با رفع تحریم‌ها، بهترین و لوکس‌ترین برندها از لوازم آرایشی صورت، و آرایشی مو و همچنین لوازم مرتبط با ناخن به سمت ایران سرازیر شده‌اند و بسیاری از برندهای لوکس بعد از رفع تحریم‌ها به راحتی وارد ایران می‌شوند».

لوازم آرایش غربی در ایران، حضوری غیرضروری در پسابرجام /// ویرایش
فورچون: «با رفع تحریم‌ها، بهترین و لوکس‌ترین برندها از لوازم آرایشی صورت، و آرایشی مو و همچنین لوازم مرتبط با ناخن به سمت ایران سرازیر شده‌اند»


از دولت که به‌دنبال جذب سرمایه و آوردن تکنولوژی تولید کالا در صنایع مختلف در دوران پس از برجام است، انتظار می‌رود که ابتدا به علت ملاحظات اقتصادی اجازه ورود بی‌اندازه کالاهای مصرفی را به کشور ندهد، و سپس به دلایل پیامدهای منفی فرهنگی نیز از سرعت سرازیر شدن شرکت‌های مطرح لوازم آرایش غربی به ایران کم کند؛ اهمیت این مسئله آنقدر بالا است که حتی این موضوع مورد توجه رهبر انقلاب در دیدار 8 اردیبهشت امسال با کارگران نیز قرار گرفت:

«اینکه می‌گویند واردات لوازم آرایشى در کشور چند میلیارد دلار است، راست است یا نه؟ من تحقیق نکرده‌ام؛ اگر راست باشد، بد است. [واردات‌] لوازم آرایشى، چند میلیارد [دلار]! آن‌هم در کشور ما که حالا این ‌همه موانع و اشکالات برایش درست می‌کنند؛ براى اینکه فرض کنید فلان خانواده‌ پول‌دارِ نوکیسه‌ تازه‌به‌دنیارسیده، دلشان می‌خواهد این را داشته باشند. شنیده‌ام بعضى‌هایش هم ناسالم است. [در مقابل] اینها بِایستند، مقاومت کنند و نگذارند».

لوازم آرایش غربی در ایران، حضوری غیرضروری در پسابرجام /// ویرایش
شرکت‌های غربی با کمک رسانه‌های خود به‌خصوص در دوران پسابرجام، به‌دنبال تصاحب بخش اعظم بازار مصرفی ایران به‌ویژه در قسمت لوازم آرایش هستند


شرکت‌های غربی با کمک رسانه‌های خود به‌خصوص در دوران پسابرجام، به‌دنبال تصاحب بخش اعظم بازار مصرفی ایران به‌ویژه در قسمت لوازم آرایش هستند که این موضوع با توجه به تبعات منفی که در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سلامت در جامعه دارد، به همت مضاعف مسئولان دولتی نیازمند است تا بتوانند در این دوران حساس، بازار مصرف ایران را با محوریت تولید داخل مدیریت کنند.


مطالب مرتبط
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۱۳:۵۳
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۸ ق.ظ

آموزش دانشگاهی زبان فرانسه در ایران

گروه زبان و ادبیات فرانسه

سه شنبه، 14 اردیبهشت 1395 15:43:00

گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران فعالیت‌های علمی و آموزشی خود را از سال 1315 شمسی با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز کرد، از سال 1348 شمسی با گشایش مقطع کارشناسی ارشد بر فعالیت خود افزود و از سال 1380 با گشایش مقطع دکترا گامی دیگر در جهت اعتلای اهداف آموزشی و پژوهشی خود برداشت. این گروه اکنون در 3 مقطع (کارشناسی زبان فرانسه با گرایش ادبی ـ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه، کارشناسی ارشد مترجمی زبان فرانسه و دکتری ادبیات فرانسه) پذیرای داوطلبان می‌باشد. اجرای دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان فرانسه نیز در برنامه آتی این گروه قرار دارد.

دروس اختصاصی دوره کارشناسی زبان و ادبیات فرانسه

دروس اختصاصی دوره کارشناسی ارشد زبان فرانسه گرایش آموزش

دروس اختصاصی دوره کارشناسی ارشد زبان فرانسه گرایش ادبی

دروس اختصاصی دوره کارشناسی ارشد زبان فرانسه گرایش مترجمی

دروس اختصاصی دوره دکتری ادبیات فرانسه  

اعضای هیات علمی این گروه شامل: 1 استاد، 2 دانشیار، 4 استادیار و 1 مربی است.

نشانی پست الکترونیکی گروه:           fredept@ut.ac.ir

معرفی رشته

شناخت عمیق ادبیات و زبان فرانسه، تربیت مترجمین توانمند، تقویت دانش زبان شناختی فرانسه و فارسی دانشجویان، پرورش روحیه تحلیل، نقد و استنباط فردی جهت ارائه نظریات علمی و پژوهش‌های عملی در زمینه ترجمه‌شناسی، تربیت مدرسین، مترجمین و پژوهشگران ادبیات به ویژه در حوزه ادبیات تطبیقی، از اهداف شاخص رشته زبان فرانسه می باشد. دانش آموختگان این رشته می توانند در بخش های مختلف آموزشی و پژوهشی و مراکزی از قبیل دارالترجمه‌ها، برنامه‌های برون مرزی صدا و سیما، مراکز خبری، نشریات علمی و ... مشغول به کار شوند. علاوه بر این، فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری توانایی تدریس و تحقیق در موسسات آموزش عالی، ارائه نقدهای جدید از آثار ادبی فارسی و فرانسه براساس دستاوردهای نوین روش‌شناسی و نظریه‌های علوم انسانی، اعتلای فرهنگ نقد در ایران و شناساندن ارزش و اهمیت آثار ادبی فارسی به پژوهشگران خارجی، خصوصاً فرانسوی زبان را خواهند داشت.

گروه فرانسه با دانشگاه پاریس 3 و آژانس دانشگاهی زبان فرانسه (AUF) همکاری دارد و برگزارکننده همایش‌های بین‌المللی در زمینه زبان و ادبیات فرانسه و ادبیات تطبیقی می‌باشد.

معرفی مدیر گروه

نام و نام خانوادگی: ماندانا صدرزاده

سمت: مدیر گروه فرانسه

مدرک تحصیلی: دکترای زبان و ادبیات فرانسه

آخرین مسئولیت اجرایی: مدیر گروه فرانسه

آدرس پست الکترونیکی: sadrz@ut.ac.ir

صفحه خانگی ساعد: https://rtis2.ut.ac.ir/homepage/sadrz

اساتید گروه

+
دانشگاه الزهرا
مترجمی زبان فرانسه
درخشش دانشجویان گروه مترجمی زبان فرانسه در آزمون کارشناسی ارشد سال 139...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۰۹:۵۸
علیرضا آیت اللهی