فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

۵۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۴۰ ب.ظ

شرط میلیاردی توتال برای ایران

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶
 
  پ
با اینکه حضور توتال در پارس جنوبی از خیلی پیش‌ترها از سوی مقامات ایران و این شرکت اعلام شده بود، اما زمان آغاز به فعالیت این شرکت با وعده‌های مختلف مدام به تعویق می‌افتاد. تا اینکه مدیرعامل توتال در گفت‌و‌گو با رویترز اعلام کرد: «این شرکت فرانسوی توسعه میدان گازی بزرگ پارس جنوبی ایران را در تابستان جاری آغاز خواهد کرد».
 
به گزارش شرق، در همین حال دیروز، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا برای انجام مطالعات توسعه میدان گازی کیش و فاز سوم دارخوین و درباره متن قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: متن قرارداد آماده است و احتمالا تا دو هفته دیگر امضا می‌شود. بازگشت دوباره توتال به ایران، نخستین قراردادی خواهد بود که یک شرکت نفتی بزرگ با ایران پساتحریمی منعقد خواهد کرد. این شرکت در قالب یک کنسرسیوم با یک شرکت چینی و شرکت ملی نفت ایران، برای حضور در فاز ١١ پارس جنوبی وارد میدان شده بود. پاتریک پویان، مدیرعامل توتال گفت: پس از اینکه آمریکا تسهیل تحریم‌ها علیه ایران را طبق توافق سال ۲۰۱۵ ادامه داد، این گروه فرانسوی در ابتدا یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام خواهد داد. واشنگتن هشدار داده است اگر تهران به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی پایبند نماند، ممکن است معافیت از تحریم‌ها را لغو کند.
 
یک میلیارد دلار ‌ ارزش ریسک را دارد
با این‌همه پویان در این مصاحبه گفت: ارزش دارد یک میلیارد دلار ریسک کرد، زیرا یک بازار عظیم به روی ما گشوده می‌شود. ما کاملا از ریسک‌هایی که وجود دارند، مطلع هستیم و احتمال بازگشت تحریم‌ها و تغییرات مقررات را به حساب آورده‌ایم. میدان فراساحلی پارس جنوبی برای نخستین‌بار در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد و توتال یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در ایران تا زمان وضع تحریم‌های بین‌المللی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای تهران در سال ۲۰۰۶ بود.
 
به گزارش خبرگزاری‌ها، این شرکت اکنون تصمیم گرفته است بازگردد و فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی در خلیج فارس را که حداکثر پنج میلیارد دلار هزینه خواهد داشت، اجرا کند. با وجود اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان است، اکثر غول‌های بین‌المللی شامل رویال داچ شل و بریتیش‌پترولیوم تاکنون تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در ایران نشان نداده‌اند که به دلیل ابهام پیرامون شرایط قرارداد و کاهش چشمگیر قیمت‌های نفت بوده است. موضع سرسختانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز باعث شده با وجود اینکه واشنگتن ماه گذشته تسهیل تحریم‌ها را تمدید کرد، فضای سرمایه‌گذاری دچار لطمه شود. به گفته پویان، معافیت تحریم‌ها از سوی آمریکا تجدید شده و هر شش تا هشت ماه تمدید می‌شود و ما ناچاریم با این ابهامات سر کنیم.
 
توتال ۵۰.۱ درصد سهم و شرکت ملی نفت چین ۳۰ درصد سهم در پروژه پارس جنوبی دارد درحالی‌که سهم پتروپارس ایران ۱۹.۹ درصد است. این گروه فرانسوی در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های درخورتوجهی در ابوظبی، قطر و برزیل داشته است. مدیرعامل توتال رکود سه‌ساله در بازار جهانی انرژی را فرصتی برای بستن قراردادها برای منابع ارزان و تضمین رشد قوی می‌بیند. پویان گفت: توتال قصد دارد برای هر پروژه جدیدی که در سراسر جهان وارد می‌شود، به سود بالای ۱۵ درصد دست پیدا کند و این شامل پارس جنوبی است که شرایط مورد مذاکره با دولت ایران برای پروژه مذکور به میزان درخورتوجهی بهتر از دوره پیش از تحریم‌ها خواهد بود. سرمایه‌گذاران به این موضوع معترض بودند که قراردادهای ایرانی قبلی سود کمتری برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته بود. توتال در دهه ۱۹۹۰ در فاز ۳-۲ پاریس جنوبی کار کرده بود. به گفته مدیرعامل توتال، قرارداد نفتی جدید ایران از قراردادهای قبلی متفاوت بوده و به جای محاسبه بر مبنای درصدی از هزینه‌های توسعه، بر مبنای تولید به اپراتور اجرت عرضه می‌کند.
 
‌ اگر پاداش متناسب نباشد، به ایران نخواهیم رفت
وی در ادامه خاطرنشان کرد همچنین مدت این قراردادها به جای هفت یا هشت سال، بیش از ۲۰ سال است. قرارداد نفتی ایران واقعا بهبود یافته و اگر پاداشی که متناسب است، وجود نداشته باشد، به ایران نخواهیم رفت. با توجه به اینکه تحریم‌های ممنوعیت تجارت دلاری با ایران از سوی آمریکا همچنان اعمال می‌شود، توتال این پروژه را به یورو و از منابع خودش فاینانس خواهد کرد. گاز پارس جنوبی تنها نیاز بازار داخلی برخوردار از رشد پرشتاب ایران را تأمین خواهد کرد و صادر نخواهد شد.
 
توتال علاوه بر پول، میعانات نیز دریافت خواهد کرد. مدیرعامل توتال به رویترز گفت: این شرکت سرگرم بررسی یک پروژه پتروشیمی در ایران است که مستلزم فاینانس از سوی بانک‌های آسیایی است؛ با این‌همه این پروژه در مراحل ابتدایی قرار دارد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم دیروز درباره موضوعی مبنی بر اینکه شریک چینی توتال برای امضای فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده نیست، توضیح داد: این‌طور نیست و فقط کار زمانی تنظیم حضور مدیران عامل طول کشیده است.
 
از سوی دیگر اول قرار بود قرارداد را امضا کنیم و بعد از ارگان‌های مختلف تأییدیه اخذ کنیم اما این سیاست تغییر کرد و قرار است ابتدا هم ایران و هم این شرکت‌های نفتی تأییدیه‌های لازم را از ارگان‌های مختلف بگیرند. کاردر با تأکید بر اینکه به‌تعویق‌افتادن امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی ارتباطی به موضوعات سیاسی ندارد، تصریح کرد: تیمی از شرکت توتال پنجشنبه هفته گذشته در ایران حضور داشت و مذاکرات به صورت حرفه‌ای تا صبح انجام شد. اگر توتال علاقه نداشت برای انجام مذاکرات به ایران نمی‌آمد.هنوز مجوزهای کامل برای امضای این قرارداد اخذ نشده است.
 
علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، همچنین در امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا برای انجام مطالعات توسعه میدان گازی کیش و فاز سوم دارخوین، از برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: قسمت اول مناقصه برگزار شده است. ما دعوت‌نامه‌ها را به شرکت‌های مختلف ارسال کردیم و در حال دریافت پاسخ‌ها هستیم. برخی از شرکت‌ها اظهار علاقه کردند و برخی دیگر هم تمایلی برای شرکت در مناقصه این میدان نفتی نداشته‌اند. شرکت ملی نفت به جای اینکه همه اسناد را برای همه شرکت‌ها بفرستد، اسناد را فقط برای شرکت‌هایی که در فهرست بودند، ارسال کرد و از آنها دعوت کردند اگر علاقه‌مند هستند، در مناقصه حضور داشته باشند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: مناقصه بین شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کرده‌اند، به صورت محدود برگزار می‌شود. ما به این شرکت‌ها تا پایان هفته فرصت داده بودیم تا علاقه و آمادگی خود را اعلام کنند اما برخی از آنها درخواست زمان بیشتری کردند تا شرکای خود را پیدا کنند.

او همچنین درباره اظهار تمایل هندی‌ها برای توسعه فرزاد B و اینکه این کشور توسعه فرزاد B را حق خود می‌داند، پاسخ داد: اگر قرار باشد ابتدای قرارداد تحمیلی صورت بگیرد، خوب نیست و در ۲۰ سال کار ما حل نمی‌شود.
 
کاردر ادامه داد: اگر هندی‌ها پیشنهاد معینی درباره میدان گازی فرزاد B ارائه دهند و مدل مالی آن اقتصادی باشد، ما استقبال می‌کنیم اما خودمان نیز در زمینه توسعه این میدان دست به اقداماتی زده‌ایم و پکیج‌های EPC آماده و به بازار عرضه خواهیم کرد اما اگر هندی‌ها در این مدت توانستند به مدلی مناسب برسند، ما استقبال می‌کنیم. کاردر در ادامه با اشاره به انجام مذاکرات با شرکت مرسک برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت: مذاکرات آغاز شده و مدل فنی آنها از سوی تیم فنی ما مورد بررسی قرار گرفته است. ما تمایل داریم از آنجا که این لایه‌های نفتی مشترک هستند، سرعت کار بیشتر شود. به همین دلیل آنها دوباره مطالعه کرده‌اند و اطلاعات جدید برای ما فرستادند. برای برداشت از لایه‌های نفتی پارس جنوبی به جز مرسک هنوز کسی اظهار علاقه نکرده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۳:۴۰
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۵۰ ق.ظ

امضای قرارداد با توتال تا ۲ هفته آینده

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
 
  پ
معاون وزیر نفت با بیان اینکه متن نهایی قرارداد توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی ، آماده شده است، گفت: احتمالا یک تا 2 هفته آینده قرارداد توسعه این فاز امضا می شود.

به گزارش ایرنا، علی کاردر امروز (سه شنبه) در حاشیه امضای تفاهمنامه با شرکت انی ایتالیا در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تکلیف امضای قرار داد فاز 11 پارس جنوبی، بیان داشت: تاخیر در امضای این قرارداد به دلیل هماهنگ کردن زمان حضور همه مدیران عامل شرکت های حاضر در این قرارداد است؛ باید مدیرعامل توتال فرانسه و مدیرعامل شرکت سی.ان.پی.سی چین برای امضای این قرار داد حضور داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره امضای سایر قراردادهای نفتی در دولت یازدهم نیز اضافه کرد: به نظرم تا پایان دولت یازدهم، تنها قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا خواهد شد.

معاون وزیر نفت درباره برگزاری مناقصه توسعه میدان آزادگان و امضای قرارداد نیز گفت: به نظرم این قرارداد تا پایان دولت یازدهم به امضا نرسید، زیرا برخی شرکت ها برای حضور در مناقصه به زمان سه تا چهار ماه نیاز خواهند داشت تا شرایط فنی میدان را بررسی کنند.

به گزارش ایرنا، فاز 11 پارس جنوبی از طرح های اولویت دار صنعت نفت است که به زودی، قرارداد نهایی توسعه آن امضا خواهد شد.

شرکت ملی نفت ایران هجدهم آبان ماه سال 1395 موافقتنامه اصولی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی را در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی.‌ان‎.پی.‎سی) و پتروپارس ایران امضا کرد.

ارزش موافقتنامه اصولی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن این طرح توسعه‌ای، روزانه 56 میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران از این میدان گازی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

«پاتریک پویان» مدیر عامل شرکت نفتی توتال فرانسه نیز پیش از این اعلام کرده بود: این شرکت قصد دارد پیش از تابستان امسال، توافق با ایران را برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی نهایی کند.

امروز همچنین شرکت ملی نفت ایران و شرکت انی ایتالیا تفاهمنامه مطالعه میدان نفتی دارخوین و میدان گازی کیش را امضا کردند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۵۰
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۹:۰۵ ق.ظ

پاریس دست تهران را می‌فشارد

 تاریخ خبر: 31/03/1396 | ساعت: 8:49|

پاریس دست تهران را می‌فشارد

تهران- ایرنا- روزنامه آرمان در گزارشی، نوشت: یک دهه پس از شروع روند تغییرات در موازنه قوا در خاورمیانه، اکنون به‌تدریج ظواهر شکل‌گیری موازنه جدید خود را نمایان می‌سازد.

گزیده ای از این گزارش را در ادامه می خوانیم: در این میان، ایران در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌ها و بازیگردانان اصلی این موازنه است. قدرت ایران در دهه‌های گذشته به‌شکل استراتژیکی افزایش یافته و نقش کشورمان در تحولات خاورمیانه به‌گونه‌ای گسترش یافته که حل مسائل منطقه بدون نقش‌آفرینی ایران غیرمیسر است. 

در سال‌های گذشته تلاش بسیاری صورت گرفت تا ایران از دایره حل و رفع مسائل خاورمیانه بیرون نگه داشته شود، اما این تلاش‌ها ثمربخش نبود و اقتدار ایران باعث اقرار بازیگران درگیر در مسائل خاورمیانه نسبت به نقش کشورمان شده است. 

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور جدید فرانسه در دیدار با پادشاه اردن در این باره گفت: «پاریس از طریق دیپلماسی فعال و گفت‌وگو با بازیگران کلیدی از جمله ایران در منطقه خاورمیانه حضور فعال دارد.» 

رویکرد جدید ماکرون حاکی از تغییرات جدید در سیاست‌های کاخ الیزه است. در طول دوران ریاست‌جمهوری فرانسوا اولاند، این کشور سیاست رادیکال و آشتی‌ناپذیری در قبال تحولات خاورمیانه در پیش گرفته بود، اما روی کار آمدن ماکرون و اظهارات جدید او، از نقش‌آفرینی فرانسه در منطقه خاورمیانه با همکاری بازیگران کلیدی منطقه از جمله ایران حکایت دارد. 

در همین ارتباط رئیس‌جمهور ترکیه هفته گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «RTP» پرتغال برقراری آتش‌بس و حل مسائل مربوط به ترکیه و سوریه را بدون حضور ایران در پای میز مذاکرات تلویحا غیرممکن دانست. رجب طیب اردوغان افزود: «نمی‌توانید مسائل سوریه و عراق را بدون ایران حل کنید. دولت سوریه با ایران همکاری دارد، پس حضور ایران در حل مسائل مربوط به این کشور لازم است.»

**اتحادیه اروپا
در همین ارتباط دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با آرمان و در پاسخ به این سوال که آیا فرانسه سیاست جدیدی در خاورمیانه و به‌ویژه در قابل ایران درپیش گرفته است گفت: «فرانسه به‌عنوان یکی از موسسان اتحادیه اروپا و یکی از دو کشور قدرتمند این اتحادیه از زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از پیمان آب و هوایی پاریس و همچنین اظهارات عجیب رئیس‌جمهور آمریکا در مورد ناتو سعی کرده است به‌طور تدریجی از سیاست‌های آمریکا به‌ویژه در خاورمیانه دور شود. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز این امر را تسریع کرده است. سیاست ماکرون منطبق بر میانه‌روی و دوری از رادیکالیسم است. در دوران رقابت‌های انتخاباتی نیز به اهمیت نقش ایران و قدرت کلیدی کشورمان در منطقه اذعان کرده بود. به همین دلیل اظهارات روز گذشته ماکرون امتداد سیاست میانه‌روی و اذعان به نقش ایران است. فرانسه با تکیه بر سیاست واقع‌بینانه‌ درصدد قبول نقش برجسته ایران و همکاری با کشورمان به‌عنوان بازیگر کلیدی خاورمیانه برای رفع تنش‌های منطقه است.» 

بیگدلی در ادامه با اشاره به نقش حساس اتحادیه اروپا در آینده سیاست خارجی ایران و ارتقای جایگاه کشورمان در تحولات منطقه اظهار داشت: «در دوره کنونی که آمریکا برای انزوای بین‌المللی و منطقه‌ای ایران تلاش می‌کند، سیاست خارجی کشورمان می‌تواند بر روابط با اتحادیه اروپا بیشتر تمرکز کند و از این طریق سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را نیز خنثی سازد. نکته مثبت و قابل تامل در این میان است که تصمیم‌گیران کنونی اتحادیه اروپا رویکرد و دیدگاه مثبت در قبال ایران در پیش گرفته‌اند. ایران از این طریق نیز می‌تواند نقش خود را در موازنه قوای خاورمیانه پررنگ‌تر سازد.»

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.3.31
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشار دهنده: فاطمه قنادقرصی

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۰۵
علیرضا آیت اللهی
 تاریخ خبر: 30/03/1396 | ساعت: 20:28|

کارشناس حقوق بین الملل:

اقدام توتال برای سرمایه گذاری در ایران حاوی پیام هایی به کنگره آمریکا است

تهران - ایرنا - کارشناس حقوق بین الملل و عضو موسسه عالی مطالعات بین المللی ژنو با اشاره به اقدام توتال برای سرمایه گذاری در ایران با وجود تصویب تحریم های جدید در ایران تاکید کرد: علیرغم تهدیدهای قانونی و فضای ارعابی که کنگره قصد ایجاد آن را دارد، ارزشِ ورود به بازار ایران به قوت خود باقی است.

به گزارش ایرنا، رضا نصری در کانال تلگرامی خود در مطلبی با عنوان 'پیام توتال برای کنگره' نوشت: در حالی که کنگره آمریکا در پی تصویب یک لایحه تحریمی جدید علیه ایران است، شرکت توتال فرانسه اعلام کرده که توسعه میدان گازی پارس جنوبی را با سرمایه‌گذاری اولیه یک میلیارد دلار آغاز خواهد کرد. 
این اقدام شرکت توتال حاوی چهار پیام برای کنگرهٔ آمریکاست:
- اول اینکه توافق هسته‌ای بزرگ‌تر از آن است که سقوط کند. به عبارت دیگر،‌ شاید مناسب‌ترین کاربرد اصطلاح مرسوم «Too big to fail» در مورد برجام باشد!
- دوم اینکه حتی اگر آمریکا در پی مختل کردن برجام است، اروپا راه خود را مستقل از آن ادامه خواهد داد. به بیان دیگر، شرکت‌های بزرگ و دولت‌های اروپایی منافع خود را با ایران دنبال خواهند کرد، و در صورت لزوم در برابر کنگره و دولت آمریکا به «مقاومت مدنی» و نافرمانی مبادرت خواهند کرد.
- سوم اینکه محاسبات و «ریسک‌سنجی» ما نشان می‌دهد که علیرغم تهدیدهای قانونی و فضای ارعابی که کنگره قصد ایجاد آن را دارد، ارزشِ ورود به بازار ایران به قوت خود باقی است. توتال می‌تواند الگویی برای سایر سرمایه‌گذاران باشد.
- چهارم اینکه اگر بوئینگ آمریکایی می‌تواند با ایران وارد معاملات کلان شود، قطعاً شرکت‌های اروپایی نیز خود را در برقراری ارتباط با ایران محق می‌دانند!
سیام**6084**1449**دریافت: امیر خان زاده*انتشار: امیر کاردان راد

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۰۱
علیرضا آیت اللهی
سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۲۳ ب.ظ

ابهام و تخلف‌ در پیش فروش پژو ۲۰۰۸

 

 

۹۶/۰۳/۳۰ :: ۱۳:۲۱


 فارس گزارش می‌دهد :


ابهام و تخلف‌ در پیش فروش پژو ۲۰۰۸


 حداقل قیمت ۱۲۰ میلیون تومان


پیش فروش پژو ۲۰۰۸ در حالی قرار است در روزهای آینده انجام شود که هنوز قیمت قطعی آن اعلام نشده است و در عین حال با توجه به ۶۰ میلیون تومانی تعیین شده برای پیش پرداخت، قیمت قطعی این خودرو دستکم ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو، عرضه کنندگان خودرو اجازه ندارند در زمان پیش فروش محصولاتشان، بیش از 50 درصد قیمت خودرو را از خریداران دریافت کنند.

در چنین شرایطی مبلغ تعیین شده برای پیش‌پرداخت پژو 2008 در جدولی که از سوی ایران خودرو منتشر شده معادل 60 میلیون تومان تعیین شده است. به این ترتیب با استناد به قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو قیمت قطعی این خودروی فرانسوی حداقل 120 میلیون تومان خواهد بود، مگر اینکه ایران خودرو قصد تخلف از این قانون را داشته باشد.

ابهام در قیمت پژو 2008 در شرایطی مطرح است که یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو اردیبهشت امسال قیمت این خودرو را بین 90 تا 100 میلیون تومان اعلام کرد که اگر بخواهیم این قیمت را ملاک قرار دهیم باید بگوییم که ایران خودرو در پیش فروش پژو 2008 دچار تخلف شده زیرا حتی با در نظر گفتن قیمت 100 میلیون تومانی برای این محصول، مبلغ پیش پرداخت که باید حداکثر معادل 50 درصد قیمت خودرو باشد،50 میلیون تومان خواهد بود.

* ابهام در قیمت‌گذاری پژو 2008

از سویی، پیش فروش پژو 2008 در حالی صورت می‌گیرد که نحوه تعیین قیمت این خودرو نیز با ابهام روبرو است و مشخص نیست قیمت آن توسط شورای رقابت مشخص خواهد شد یا توسط ایران خودرو! شیوا رئیس شورای رقابت چهار روز پیش گفته بود که ایران خودرو قیمت پیشنهادی خود را برای محصول 2008 به شورای رقابت اعلام نکرده است.

در این وضعیت باید دید اگر قرار است قیمت پژو 2008 توسط شورای رقابت تعیین شود، این شورا با چه قیمتی موافقت خواهد کرد و در صورتی که نرخ مورد موافقت شورای رقابت کمتر از 100 میلیون تومان باشد، ایران خودرو بر چه اساسی نسبت به دریافت بیش از 60 درصد مبلغ خودرو در زمان پیش فروش اقدام کرده است؟

یکی دیگر از موارد قابل توجه در اعلام شرایط پیش فروش پژو 2008 عدم اعلام نرخ جریمه تأخیر در تحویل خودرو است. طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو باید بابت جبران تأخیر در تحویل خودرو، سود مشارکت به علاوه یک درصد ماهانه در نظر گرفته شود و از سوی خودروساز به خریدار پرداخت شود. این موضوع در شرایط اعلام شده از سوی ایران خودرو برای پیش فروش پژو 2008 نیامده که باید دید آیا در قرارداد هم حذف خواهد شد یا خیر؟

* تخلف در مدت زمان تحویل خودرو

در پیش فروش پژو 2008 یکی دیگر از موارد مغایر با قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو، زمان تعیین شده برای تحویل خودرو است به طوری که این زمان بین 3 تا 14 ماه (شهریور 96 تا مرداد 97) در نظر گرفته شده است. حال آنکه طبق قانون، حداکثر زمان تحویل خودرو در پیش فروش قطعی 9 ماه و در پیش فروش عادی 12 ماه تعیین شده است.

به این ترتیب پیش فروش خودروی لوکس فرانسوی در شرایطی صورت می‌گیرد که خریداران با برخی ابهام‌ها روبرو هستند. در عین حال، مردم همچنان برای عرضه خودروی مردمی و قابل خرید برای قشر متوسط جامعه انتظار می‌کشند و در این میان پس از دو سال رایزنی با فرانسوی‌ها، حال شاهد عرضه محصول گران‌قیمت این شرکت در بازار پر عطش خودروی ایران هستیم.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۲۳
علیرضا آیت اللهی

۹۶/۰۳/۳۰ :: ۱۳:۰۲


رئیس توتال اعلام کرد

ریسک بالای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به دلیل امکان برگشت تحریم‌ها/ در 


تابستان وارد اجرا می‌شویم

 








به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز،در حالی که رئیس شرکت توتال اعلام کرده تابستان امسال توسعه میدان گاز پارس جنوبی در ایران را آغاز می‌کند اما تاکید می‌کند کار در ایران فعلا ریسک بزرگی است، زیرا تحریم‌های دلاری آمریکا پابرجاست و امکان برگشت دوباره تحریم‌ها قبلی هم وجود دارد.

پویان تاکید کرده است: سرمایه‌گذاری در کشوری که در هر لحظه امکان به هم خوردن شرایط و نیز تغییر قوانین به دلیل برگشت تحریم‌ها هست،‌بسیار سخت است.

وی در عین حال تاکید کرده در صورتی که منافع ما در این کشور تامین شود و سود خوبی داشته باشیم توسعه فاز 11 پارس جنوبی و سرمایه‌گذاری در این کشور را قبول خواهیم کرد. 

پاتریک پویان رئیس شرکت توتال اعلام کرد که تابستان امسال توسعه میدان گاز پارس جنوبی در ایران را آغاز می‌کند. 

رئیس شرکت توتال،‌ گفت: گروه فرانسوی سرمایه اولیه یک میلیارد دلاری را پس از اینکه تحریم‌های بین‌المللی تحت توافق سال 2015 از ایران برداشته شد اجرایی خواهد کرد این در حالی است که واشنگتن هشدار داده است اگر به این نتیجه برسد که تهران برنامه‌های هسته‌ای خود را در راستای توافق انجام شده با قدرت‌های جهانی عملی نمی‌کند،‌تحریم‌های بین‌المللی را احیا خواهد کرد. 

پویان، گفت: ما ریسک یک میلیارد دلاری می‌کنیم چرا که این رقم می‌تواند بازارهای بسیار بزرگی را به روی ما باز کند. ما کاملاً برای انجام این ریسک محتاط هستیم و باید احتمال برگشت دوباره تحریم‌ها (snap - backs) را در نظر بگیریم باید احتمال تغییر قوانین و مقررات را نیز لحاظ کنیم. 

میدان فراساحلی (دریایی) نخستین میدان توسعه یافته در سال 1990 بود و توتال یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در ایران تا زمان اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال 2006 محسوب می‌شد. 

توتال تصمیم گرفته است که دوباره به ایران بازگشته و توسعه فاز 11 پارس جنوبی را آغاز کند که اجرای این پروژه هزینه 5 میلیارد دلاری را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که حسن روحانی با انتقادات زیادی در داخل کشور به دلیل مشکلات اقتصادی که حتی بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی هم کم نشده مواجه است.

در این میان بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نظیر رویال داچ‌شل و BP تاکنون اشتیاق کمتری برای سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل نامشخص بودن مفاد قراردادها و افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی داشته‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا موضع بسیار سرسختی علیه ایران داشته که همین مسأله شرایط فضای سرمایه‌گذاری در ایران را بسیار کاهش داده است. حتی مقامات این کشور گستره تحریم‌ها را علیه ایران در ماه گذشته افزایش داده‌اند.

پویان رئیس شرکت توتال، می‌گوید: احتمال تجدید تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد و این تحریم‌ها هر 6 تا 8 ماه بازنگری می‌شود. ما در صورتی که بخواهیم با ایران کار کنیم باید به این شرایط ابهام عادت کنیم.

وی گفت: توتال سهم 50.1 درصدی در سرمایه‌گذاری پروژه گاز پارس جنوبی دارد در حالی که شرکت دولتی NPC چین 30 درصد و شرکت ایرانی پتروپارس 19.9 درصد را داراست.

طی سال‌های گذشته گروه فرانسوی سرمایه‌گذاری زیادی در ابوظبی، قطر و برزیل داشته و رئیس شرکت توتال کاهش اخیر قیمت نفت را فرصت بسیار مناسبی برای اجرای قراردادها با منابع ارزان و تضمین رشد قوی در آینده می‌بیند. 

شرکت توتال در نظر دارد که بازدهی 15 درصدی در هر پروژه‌ای که وارد می‌شود داشته باشد و این برای توسعه گاز پارس جنوبی هم شامل می‌شود که درباره مفاد آن با دولت ایران بحث شده است. 

سرمایه‌گذاران معمولاً گلایه دارند که قراردادهای قبلی ایران به شرکت‌های خارجی امکان سود بیشتر را نمی‌داد. شرکت توتال بر روی فازهای 2 و 3 پارس جنوبی در سال 1990 کار کرده است.

پویان رئیس شرکت توتال، گفت: قرارداد نفتی جدید ایرانی‌ها IPC نسبت به قرارداد قبلی متفاوت است و امکان سود بیشتر برای پیمانکاران را می‌دهد. از جمله اینکه اجرای قرارداد  20 ساله می‌شود در حالی که زمان اجرا در قراردادهای قبلی 7 ساله بود. 

رئیس شرکت توتال می‌گوید:قرارداد IPC یک اصلاح واقعی است و ما هرگز به ایران نخواهیم رفت مگر اینکه سودی برای خودمان ببینیم. در حالی که تحریم‌های آمریکا همچنان سر جای خودش است مانع اجرای هر گونه مبادلات با دلار می‌شود و توتال مجبور است که پروژه خود را با یورو انجام دهد.

به گفته پویان، گاز تولیدی پارس جنوبی برای تأمین نیاز رو به رشد داخل ایران مصرف خواهد شد و هیچ گونه صادراتی صورت نمی‌گیرد. و پول شرکت توتال هم به صورت نقد پرداخت نخواهد شد بلکه از محل میعانات گازی حاصله از این میدان پرداخت می‌شود.

میعانات گازی یک نفت خام بسیار سبک است که به عنوان محصول جانبی از گاز به دست می‌آید. تهران اعلام کرده است که توسعه پروژه گاز پارس جنوبی به دلیل مشاجرات قطر با کشورهای عربی متوقف نخواهد شد. 

پویان همچنین گفت: توتال به دنبال اجرای یک پروژه پتروشیمی در ایران است که نیاز به سرمایه‌گذاری بانک‌های آسیایی دارد هرچند که مذاکرات آن در مراحل ابتدایی است. 

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۲۵
علیرضا آیت اللهی
  •  سه‌شنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۳
  •  دسته‌بندی: سیاست خارجی
  •  کد خبر: 96033017129
  •  خبرنگار : 71443

مکرون: با بازیگران کلیدی منطقه از جمله ایران گفت‌وگو می‌کنیم

ماکرون



رئیس‌جمهور فرانسه گفت: پاریس از طریق دیپلماسی فعال و گفت‌وگو با بازیگران کلیدی از جمله ایران در منطقه خاورمیانه حضور فعال دارد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اردن تایمز، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و عبدالله دوم شاه اردن روز دوشنبه در پاریس با یکدیگر دیدار و در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

رئیس‌جمهوری فرانسه هدف از این سفر کاری و دوستانه را طرح مسایل مربوط به منافع مشترک دو کشور، روابط دو جانبه و تمامی مسایل منطقه‌ای برشمرد و گفت: ما در خصوص چالش‌هایی که امروز خاورمیانه با آن مواجه است، به تبادل نظر پرداختیم و در این خصوص اتفاق‌نظر داریم. در شرایط کنونی گفت‌وگوهای راهبردی در این‌باره ضروری است. اولین مساله‌ای که ما مطرح کردیم، مساله مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی بود.

وی در ادامه اظهار کرد: اردن مرزهای بزرگی با سوریه دارد و مساله مربوط به این کشور به شدت به اردن مرتبط می‌شود. شما نه تنها پذیرای صدها هزار آواره سوریه هستید، بلکه در معرض تداوم مناقشات در این کشور قرار دارید. ما هم مثل شما به فوریت و ضرورت برقراری ثبات نظامی در سراسر جنوب سوریه، یعنی مرزهای مشترک با اردن معتقدیم. ما خواستار یافتن راهکار دیپلماتیک و سیاسی جامع که موجب برقراری ثبات در منطقه و خروج از بحران شود، هستیم.

مکرون افزود: من چند هفته پیش از وزیر امور خارجه درخواست کردم که در این زمینه فعال شود. اضافه می‌کنم که فرانسه از طریق اقدامات دیپلماتیکی که در حال انجام شدن است و از طریق گفت‌وگوهایی که با بازیگران کلیدی منطقه، یعنی روسیه، ایران و ترکیه و تمامی کشورهای همسایه (سوریه) دارد، در این منطقه به شدت فعال است.

انتهای پیام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۶ ، ۱۱:۰۸
علیرضا آیت اللهی
دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۳ ب.ظ

پیروزی چشمگیر اعتدال در انتخابات فرانسه

کد خبر:۷۰۵۰۴۷
تاریخ انتشار:۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴19 June 2017
انتخابات مجلس ملی  فرانسه که دور دوم آن در 28 خرداد برگزار شد در نوع خود بی مانند است. این انتخابات به عنوان یک رویداد بی نظیر در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه خواهد ماند. فرانسویها در این انتخابات شگفتی آفریدند. پارلمان فرانسه 577 عضو دارد و نظام انتخاباتی فرانسه اکثریتی دومرحله ای با حوزه های تک اسمی است.
 
بنابراین در انتخابات پارلمان فرانسه کشور به 577 حوزه انتخابتی تقسیم ودر هر حوزه تنها یک نفر به پارلمان راه پیدا می کند. دراین انتخابات آرایش نیروهای سیاسی پس از 60 سال دگرگون شد و الگوی فرانسوی تحزب یعنی نظام دو قطبی و چند حزبی با چالش جدی روبه روشد. پیروزی قاطع جنبش «به پیش جمهوریت» امانوئل ماکرون بی گمان فرانسه را وارد دوران تازه ای خواهد کرد.
 
ماکرون حتی زمانی که عضو حزب سوسیالیست بود خود را ازدست راستیهای سوسیالست می دانست و رویکردهای  تند و  چپگرایانه حزب را برنمی تافت. اینک ماکرونیسم خود را جنبشی نه چپ و نه راست می داند و  به بیان خودِ ماکرون او یک میانه روی مترقی است. آنچه می آید مروری است بر برخی پیامدهای  پیروزی ماکرونیستها یا همان اعتدالگرایان در اتنخابات اخیر:

1.  در دور اول انتخابات یک هفته پیش،  برای اولین بار در 60 سال گذشته 51% از فرانسویها ماندن در خانه ها ویا رفتن به گردش و تفریح را به آمدن پای صندوق رای ترجیح دادند. مشارکت بسیار اندک و تاریخی فرانسویها از نظر مالی برای احزاب سیاسی یک رویداد ناگوار بود. زیرا بر اساس قانون 11 مارس 1988 بخش مهمی از یارانه های حزبی براساس آراء دور اول انتخابات تعیین می گردد.
 
براین اساس در برابر هر رای ( البته با شیوه خاصی) 1.42 یورو هرسال و در پنج سال آینده به حساب حزب واریز می شود. مشارکت پایین یعنی کاهش تعداد آراء و به بیانی دیگر یعنی کاهش بودجه احزاب سیاسی در سالهای پیش رو. بخش دوم یارانه احزاب سیاسی براساس تعداد کرسی های احزاب که در دوردوم نهایی می شوند محاسبه می شود.
 
هر صندلی سالانه 37280  یورو برای هر حزبی در آمد مستقیم مالی به حساب می آید. (هر نماینده ای در آغاز سال رسما وابستگی خود را به حزب مورد علاقه اش اعلام می کند. نماینده می تواند وابستگی حزبی خود را هرسال تغییر دهد). بحران مشارکت در دور دوم شدت بیشتری یافت. مشارکت 43 درصدی فرانسویها دراین انتخابات در نوع خود بی نظیر است.

2.  برای اولین بار نظام دوقطبی چپ و راست دچار بحران تاریخی شد. در 60 سال گذشته قدرت بین دو قطب چپ و راست به رهبری حزب سوسیالیست در دست چپ و حزب گلیست در دست راست جابجا می شد. برای اولین بار فرانسویها ازاین سنت کهن دست شستند و اکثریت قاطع کرسیهای نمایندگی را به جریان میانه ای به رهبری امانوئل ماکرون واگذار کردند. ماکرون 39 ساله همه اصول رفتار رای دهندگی فرانسویها را دگرگون کرد.
 
حزب سوسیالیست در دور اول با کمتر از 7% آراء شکستی تحقیرآمیز وتاریخی را آزمود. بحران مالی حزب در سالهای آینده کمترین پیامد این رویداد است. حزب سوسیالیست فرانسه که در سال 1981 با رهبری کاریزماتیک فرانسوا میتران پس از 23 سال اپوزیسیون در بین ناباوری همه مردمان روزگارخود به حزب قدرت تبدیل شد، هرگز چنین روزگاری را تجربه نکرده بود. سوسیالیستها در این انتخابات تنها حدود 30 کرسی را از آنِ خود کردند.
 
چندین وزیر سوسیالیست از راه یابی به مجلس ملی بازماندند. جریان اعتدال در برگیرنده حزب «به پیش جمهوریتِ» ماکرون و حزب میانه روی مودم به رهبری فرانسوا بیرو می باشد. فرانسوا بیرو میراث دار حزب میانه رو و راستگرای والری ژیسگاردستن است که در سال 1976 تاسیس شد. این حزب هم پیمان تاریخی و همیشگی گلیستها در دور دوم بود. اما از زمان رهبری فرانسوا بیرو این حزب در تلاش است چهره ای واقعا میانه رو و نه راستگرا از خود نشان دهد.
 
ائتلاف بیرو و ماکرو میوه چندین سال تلاش بیرو برای رسیدن به این استقلال از جناح راست است. جریان اعتدال با کسب  350 کرسی برای اولین بار جریان میانه و سانتریست راهمزمان بر دو قوه مقننه و مجریه حاکم کرد.  حزب ماکرو به تنهایی 308 کرسی را بدست آورد و به تنهایی حائز اکثریت مطلق می باشد و نیازی هم به 42 کرسی فرانسوا بیرو برای تشکیل اکثریت ندارد

3.  پیروزی ماکرون و به حاشیه رفتن جریان راست افراطی از دیگر نتیجه های این انتخابات است. جبهه ملی به رهبری آن ماری لوپن برای دومین بار در تاریخ این حزب به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت گذشته راه پیدا کرده بود.
 
با توجه به فضای امنیتی، بحران اقتصادی، و ناکامی های اتحادیه اروپا فرصتی تاریخی برای راست افراطی پدید آمده بود. خانم لوپن در برنامه های انتخاباتی اش بیرون آمدن از اتحادیه اروپا، خروج ازناتو وبیرون راندن خارجی های را وعده داده بود. هجوم رای دهندگان وحشت زده فرانسوی به پای صندوقهای رای و صفهای طولانی و بسیج همه گروهها و احزاب راه را برا افراطی ها بست.
 
در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و ظهور رهبر جوان و پر انرژی اعتدالگرا شکاف سنتی چپ و راست جای خود را به شکاف بین افراط و اعتدال داد. این جابجایی شکافهای اگرچه می تواند موقتی باشد و در پنج سال آینده به حالت گذشته خود برگردد ولی در نوع خود بی مانند است.
 
جابجایی این شکاف ولو به صورت موقت نتیجه اش را در انتخابات مجلس نمایندگان نشان داد. جبهه ملی که  در دوم از پیشروی بازماند و توانست تنها 8 کرسی از 577 کرسی نمایندگی را بدست آورد ودر نتیجه نمی تواند در مجلس ملی فرانسه گروه پارلمانی تشکیل دهد.

4.  بازنده اصلی انتخابات البته حزب سوسیالیست است. حزبی که پنج سال اکثریت پارلمانی و قوه مجریه را در اختیار داشت با کسب تنها 30 کرسی به حزب اقلیت تبدیل شد. ژان کریستف کامبادلیس دبیرکل حزب  سوسیالیست بلافاصله با اعلام نتیجه اولیه انتخابات از دبیرکلی حزب کناره گرفت و اعلام کرد حزب سوسیالیست برای بازسازی خود نیاز به فضایی تازه و رهبری دیگر دارد. بنابراین رهبران حزب به جای اینکه گناه شکست خود را به گردن دیگران  بیاندازند، شجاعانه شکست را پذیرفتند و بازسازی حزب را از فردای انتخابات آغاز خواهند کرد. رهبرحزب سوسیالیست ، مسئولیت این ناکامی را پذیرفت وبه هوادارانش وعده داد که برویرانه های امروز حزب بنایی تازه را خواهند ساخت.

5.  ترکیب آینده مجلس در برگیرنده دو جریان اکثریت و اقلیت خواهد بود. حزب حاکم بیش از 350 کرسی دارد و در مقابل، راست سنتی با130  کرسی نقش اپوزیسیون را بازی خواهد کرد. یادآوری می شود که نظرسنجی های هفته گذشته پیش بینی کرده بودند جریان اعتدال حدود 450 کرسی را بدست آورد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ می داد برای اولین بار فرانسه دارای مجلسی بدون اپوزیسیون می شد. اما نتیجه انتخابات در در دوم به گونه ای دیگر رقم خورد. و راست سنتی جایگاهش را به عنوان اپوزیسیون اصلی تثبیت کرد.

6.  از دیگر رخدادهای بی سابقه این انتخابات راه یابی 223 زن به پارلمان فرانسه است. بدین ترتیب 38.65% پارلمان فرانسه را زنان تشکیل خواهند داد. بازهم رکوردی دیگر در جمهوری پنجم شکسته شد. براساس قانون برابری نامزدهای زن در انتخابات که در سال 2000 به تصویب رسید، احزاب سیاسی برای بهره مندی کامل از یارانه های حزبی مجبورند نیمی از کاندایدهای خود را از بانوان انتخاب کنند. در غیر این صورت به تناسب تخلف از این قاعده جریمه و از یارانه حزبی کاسته خواهد شد. این قانون تاثیر بسزایی در افزایش شمار نمایندگان زن در پارلمانی فرانسه داشت. در دوره گذشته 155 زن در پارلمان حضور داشتند.

7.  ژان لوک ملانشون که درانتخاباتهای ریاست جمهوری  سال 2012 با بیش از 11% آراء مقام چهارم را بدست آورده بود به تدریج به عنوان رهبر یک جریان جدید سیاسی درآمده است. کسب 19.58% آراء در انتخابات ریاست جمهوری 2017 جایگاه ملانشون را به عنوان یک نیروی سیاسی تازه و مهم تثبیت کرد.  ملانشون در گذشته جریان دست چپی حزب سوسیالیست را نمایندگی می کرد.
 
با جدا شدن از حزب سوسیالیست ملانشون حزب خودش را تاسیس و با حزب کمونیست فرانسه هم پیمان شد. جنبش ملانشون دراین انتخابات  17 کرسی بدست اورد. بنابراین با احتساب 10 کرسی حزب کمونیست فرانسه در مجموع  ملانشون27 کرسی پارلمان را در اختیار دارد. در شرائطی که حزب کمونیست فرانسه به جریان زیر 2% تبدیل شده بود، ملانشون با ادبیات تازه و جاذبه های شخص اش توانست امیدهای تازه ای را در کمونیستهای فرانسه ایجاد کند.
 
ملانشون اعلام کرد که به عنوان یک گروه پارلمانی فعال در پارلمان آینده ظاهر خواهد شد. حزب ملانشون با 500 هزار عضو و 17 کرسی خود را به عنوان نیروی سیاسی تازه تثیبت کرده است.
 
 
 
* حجت الله ایوبی، دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، رایزن فرهنگی پیشین ایران در فرانسه و نویسنده کتابهای احزاب سیاسی در فرانسه (انتشارات سمت)، سیاست و حکومت در فرانسه (انتشارات دانشگاه تهران)، دولت وهنر در فرانسه، (انتشارات سمت) و نویسنده کتابها و مقالات مختلف درباره احزاب و انتخابات از جمله کتاب پیدایی و پایایی احزاب سیاسی در غرب و کتاب اکثریت چگونه حکومت می کند، است. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۰۳
علیرضا آیت اللهی
دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸ ب.ظ

حضور ستاره فرانسوی چلسی در مدینه منوره + عکس

  •  دوشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ / ۰۷:۳۱
  •  دسته‌بندی: جهان ورزش
  •  کد خبر: 96032916271
  •  خبرنگار : 90111

حضور ستاره فرانسوی چلسی در مدینه منوره + عکس

انگولو کانته



ستاره فرانسوی آبی پوشان لندنی برای زیارت مسجد النبی به مدینه منوره سفر کرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌و ‌به نقل از الریاض، انگولو کانته فصل بسیار خوبی را با چلسی پشت سر گذاشت و سهم بسزایی در قهرمانی آبی پوشان لندنی در رقابت‌های لیگ برتر انگلیس داشت.

این بازیکن 26 ساله فرانسوی که از او به  عنوان ماکلله جدید یاد می‌شود توانست برای دومین بار پیاپی به عنوان بهترین بازیکن فصل رقابت‌های لیگ جزیره انتخاب شود و این برای نخستین بار است که یک بازیکن در تاریخ لیگ برتر چنین افتخاری را به دست می آورد.

کانته همچون چند بازیکن دیگر لیگ برتر انگلیس در مدینه منوره دیده شود. رسانه‌های عربستانی عکسی از حضور این بازیکن سرشناس را در شهر پیامبر (ص) منتشر کردند تا ثابت شود که او  برای زیارت به این شهر آمده است.

انتهای پیام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۴۸
علیرضا آیت اللهی
 تاریخ خبر: 29/03/1396 | ساعت: 0:9|

حزب رئیس جمهوری فرانسه اکثریّت مطلق را در مجلس ملّی کسب کرد

تهران - ایرنا - جنبش تازه تاسیسِ امانوئل مکرون موسوم به «جمهوری در حرکت» یکشنبه ١٨ ژوئن ( ٢٨ خرداد) در دور دوّم انتخابات پارلمانی اکثریت مطلق کرسی مجلس ملی فرانسه را بدست آورد.

به گزارش ایرنا ، رادیو فرانسه گفت : براساس نتایج کلی، این جنبش به تنهایی ٣١١ کرسی و همراه با متحد خود «جنبش دموکرات – مودِم» ٣٥٥ کرسی را بدست آورده است.
مجلس فرانسه در مجموع دارای ٥٧٧ کرسی نمایندگی دارد.
جنبش جمهوری در حرکت یک سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه توسط مکرون پایه گذاری شده است.
این نخستین بار در جمهوری پنجم فرانسه است که یک نیروی سیاسی به اکثریّتی چنین گسترده در مجلس دست می یابد. تمامی نیروها و از جمله احزاب سنتی و پرسابقۀ چپ و راست حضور کمرنگی در مجلس آینده خواهند داشت و برخی از آنان با شمار اندک نماینده به حاشیه رانده خواهند شد. در دور دوّم انتخابات پارلمانی تنها ٤٣٬٤ در صد دارندگانِ شرایط رای دهی شرکت کردند.
پیروزی نامزدهای طرفدار امانوئل مکرون و دولت او و دست یافتن آنان به اکثریّت چشمگیر و گسترده‌ای در مجلس ملّی آیندۀ فرانسه، پس از مرحلۀ اول انتخابات پارلمانی و بر پایۀ نتایج بدست آمده، غیرقابل احتراز بود. 
نتایج مرحلۀ دوم با این حال به گستردگی برخی پیش بینی‌های صورت گرفته نیست. شماری از ارزیابی‌ها از حضور نمایندگان بیشتری از جنبش «جمهوری در حرکت» در مجلس ملّی حکایت می‌کرد. پیروزی طرفداران رئیس جمهوری علیرغم آنکه به میزان پیش بینی‌های صورت گرفته نیست، جای اندکی برای نیروهای مخالف باقی می گذارد.
نمایندگان عضو جنبش «جمهوری در حرکت» و متحد آن «جنبش دموکرات» ٦٢ درصدِ کرسی‌های مجلس ملّی آینده را در اختیار خواهند داشت.
حزب سوسیالیست فرانسه که تا پیش از رای گیری اخیر اکثریّت کرسی‌های مجلس ملّی را در اختیار داشت، با پیروزی تنها ٤٩ نامزد خود، بازندۀ اصلی این انتخابات است. در حالیکه در مرحلۀ دوّم انتخابات پارلمانی سال ٢٠١٢ نامزدهای این حزب در ٤١٦ حوزه حاضر بودند، در رای گیری امسال تنها ٦٥ تن از آنان به دور دوّم راه یافتند.
حزب راست‌گرای «جمهوری خواهان» نیز که تا پیش از سال ٢٠١٢، با پیروزی‌ در انتخابات مجلس ملّی، سنا و ریاست جمهوری به مدت ده سال اختیار کلیۀ نهادهای سیاسی را در دست گرفته بود و پیش از انتخابات اخیر با کنترل مجلس سنا و تشکیل اقلیّت نیرومند در مجلس ملّی، امیّد فراوان به بازیافتن قدرت داشت، تنها ١٠١ کرسی در مجلس بدست می آورد. 
حزب میانه روی «اتحادیۀ دموکرات‌ها و مستقل‌ها» که همواره متحدِ «جمهوری خواهان» بوده است نیز ١٧ کرسی بدست می آورد. این دو نیرو که در ائتلاف با یکدیگر رویای فتح الیزه را از دست داده و به فکر بدست آوردنِ اکثریّت پارلمانی افتاده بودند، رویاهای خویش را این بار نیز نقش بر آب دیدند.
حزب راست افراطی «جبهۀ ملّی» که رهبر و نامزد آن «مارین لوپن» در انتخابات ریاست جمهوری به دور دوّم راه یافت، اینک تنها ٨ کرسی در مجلس بدست می‌آورد. هر چند رهبر این حزب برای نخستین بار به مجلس راه می یابد و تنی از همراهان سیاسی را در کنار خود می بیند، امّا نمی تواند یک گروه پارلمانی مستقل تشکیل دهد. به این منظور کسب حداقل ١٥ کرسی ضروری است.
جنبش رادیکال چپ، «فرانسۀ نافرمان»، نیز که با گردهم آوردن سرخوردگان از حزب سوسیالیست و دیگر شهروندانِ «خشم زده» امیّدِ فراوان به «فتحِ خانۀ ملّت» بسته بود، با گروهی متشکل از ١٩ نماینده بدان گام می گذارد. حزب کمونیست فرانسه که در بسیاری حوزه‌ها به نوعی توافق با «فرانسۀ نافرمان» دست یافته بود، در مجلس آینده ١١ نماینده خواهد داشت.
کسب چنین اکثریّتی تصویب قوانین لازم به منظور اجرای وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهوری را آسان و بی مخاطره می کند، امّا مسئولیّت کامل نتایج و عواقب آن را نیز بر دوش وی و جنبش او می گذارد. این تسلط از آنجا که دیگر نیروهای سیاسی را از نفوذ کارآ در کار قانون گذاری محروم می کند، آنان را ناگزیر به حمایت از نیروهای اجتماعیِ خارج از مجلس وا می‌دارد. از همین روست که بسیاری از حال کسب چنین اکثریّتی را تنها شکست احزاب مخالف نمی‌دانند، بلکه آنرا تهدیدی علیۀ دموکراسی و کارکرد متعارف نهادهای سیاسی نیز تلقی می کنند. با این حال، مجلس تازه برآمده از آراء شهروندان و آئینۀ انتخاب و ارادۀ سیاسی آنان است.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، وعده کرده است حضور و فرصت بیان گرایش‌های گوناگون در مجلس را تقویت کند. این هدف با تغییر نظام انتخاباتی، که در حال حاضر «دو مرحله‌ای برپایۀ اکثریّت حوزه‌ای» است، به اجرا گذاشته خواهد شد. تخصیص شماری از کرسی‌ها به نمایندگانی که با رای نسبی شهروندان برگزیده می شوند، تامین می‌شود.
در واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی، ژان کریستف کامبادلیس، دبیر اوّل حزب سوسیالیست، اعلام کرد که از رهبری حزب کناره گیری می‌کند و یک مدیریّت شورائی موقتاً ادارۀ حزب را بر عهده می گیرد.
دبیر حزب «جمهوری خواهان» و مسئول انتخابات این حزب، فرانسوا باروئن، با تبریک به رئیس جمهوری و اعتراف به شکست حزب تحت ادارۀ خود، اعلام کرد که بازسازی این نیروی سیاسی ضروری است.
مارین لوپن، علیرغم شمار اندک نمایندگان حزب خود در مجلس ملّی، از نتایج بدست آمده ابراز خرسندی کرد و گفت «امانوئل ماکرون در کشور در اقلیّت قرار دارد» و «جبهۀ ملّی، تنها نیروی واقعی مخالف در برابر اوست»!
ژان لوک ملانشون، رهبر جنبش «فرانسۀ نا فرمان» که خود به مجلس راه یافته و در مجموع ١٩ کرسی را از آنِ نیروی سیاسی خود کرده است، از امکان تشکیل یک گروه سیاسی مستقل در مجلس به نام این جنبش ابراز خرسندی کرد و وعده داد در برابر هر اقدامی برای «از میان بردن حقوق اجتماعی بدست آمده» مقاومت کند.
نخست وزیر فرانسه نیز در واکنش به پایان روند رای‌گیری و اعلام نتایج آن گفت شهروندان فرانسه انتخاب خود را برای به اجرا گذاشتن اصلاحات نشان دادند. دولت به نظرِ کلیۀ نمایندگان احترام می گذارد و نگرش آنان را مورد توجه قرار می‌دهد.
شبک **1917** مترجم : سامان کامدار **انتشار دهنده: سید محمدباقر نوربخش

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۶ ، ۰۹:۴۴
علیرضا آیت اللهی