فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

۲۱۸ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۸ ب.ظ

مجلس می‌توانست به قرارداد توتال ورود کند

کدخدایی در نشست خبری:

مجلس می‌توانست به قرارداد توتال ورود کند

کدخدایی
شناسهٔ خبر: 4037404 - 
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه قرارداد توتال با توجه به خصوصی بودن یک طرف آن، الزامی برای بررسی در مجلس نداشته، گفت: البته مجلس می‌توانست از باب نظارت ورود کند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با رسانه‌ها با ارائه گزارشی از عملکرد مدت اخیر شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس اظهار داشت: شورای نگهبان در هفته‌های اخیر ۱۱ مصوبه مجلس شورای اسلامی بررسی کرد که ۹ مصوبه مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد و ۲ مصوبه نیز مغایر موازین شرع و قانون اساسی تشخیص داده شد و برای رفع ایراد به مجلس بازگردانده شد.

وی افزود: طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی با پنج ایراد مواجه شده است که از جمله آنها ایرادات اصل ۷۵ قانون اساسی (وجود بار مالی) است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با ارائه گزارشی از عملکرد یک سال اخیر این شورا خاطرنشان کرد: علاوه بر عملکرد نظارتی شورای نگهبان در دو انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و میان‌ دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، از ۲۶ تیرماه سال گذشته تا ۲۶ تیرماه امسال در مجموع ۸۲ مصوبه از مجلس دریافت شده که نسبت به ۸۰ مورد اعلام نظر شده و دو مورد هم در دست بررسی است.

کدخدایی ادامه داد: از مصوبات بررسی شده، ۶۵ مورد عدم مغایرت در مرحله اول تشخیص داده شد و ۱۵ مصوبه هم دارای ایراد تشخیص داده شده و پس از رفع ایراد توسط مجلس، اظهارنظر شد.

وی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره احضار برخی فرمانداران و استانداران به مرجع قضایی و ارتباط آن با گزارش‌های نظارتی شورای نگهبان تصریح کرد: بخشی از تخلفات انتخاباتی در حوزه صلاحیتی شورای نگهبان است که اگر این تخلفات به حدی باشد که بر سرنوشت انتخابات تأثیرگذار باشد، شورا می‌تواند نسبت به توقف یا ابطال انتخابات در یک یا چند حوزه اقدام کند و برخی تخلفات هم که جرم است، اما تأثیری در سرنوشت انتخابات ندارد، در حیطه صلاحیت قوه قضائیه است و در این رابطه هر کسی می‌تواند گزارش این تخلفات را به شورای نگهبان ارائه دهد تا شورا نیز آن را به قوه قضائیه تحویل دهد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مواردی را که احتمال دادیم و گزارش آن را هم دریافت کردیم، به قوه قضائیه ارائه کردیم؛ البته این گزارش‌ها محدود به شورای نگهبان نیست و دیگران هم می‌توانند به قوه قضائیه گزارش دهند.

مجلس می‌تواند نسبت به بررسی قرارداد توتال ورود کند

کدخدایی در ادامه و در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا مطابق اصول ۷۷ و ۱۳۰ قانون اساسی، قرارداد اخیر با شرکت توتال باید در مجلس بررسی شود یا خیر، اظهار داشت: آنچه که مجلس نظارت می‌کند، در موافقتنامه‌های بین‌المللی است که بر اساس تفسیر قبلی شورای نگهبان، باید میان دولت باشد؛ اگر قراردادهای کاری و بهره‌برداری منعقد شود که یک طرف آن بخش خصوصی باشد، بنا به تفسیر شورای نگهبان، ضرورتی به بررسی آن در مجلس نیست، مگر اینکه مجلس خودش از باب نظارت ورود کند که در این صورت پس از بررسی در مجلس و به وجود آمدن مصوبه، شورای نگهبان نسبت به آن مصوبه نظر می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا با توجه به دولتی بودن شرکت ملی نفت به عنوان طرف قرارداد، این قرارداد نباید در مجلس بررسی شود، تصریح کرد: چون طرف مقابل شرکت ملی نفت، شرکت توتال فرانسه بوده که این شرکت خصوصی است، بنابراین طبق تفسیر شورای نگهبان، معاهده میان دو دولت نیست و ضرورتی برای بررسی آن در مجلس هم وجود ندارد.

شورای نگهبان پس از دریافت مصوبه الحاق به معاهده پاریس نسبت به آن اظهارنظر می‌کند

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر درباره جزئیات ایرادات این شورا نسبت به مصوبه الحاق ایران به معاهده زیست محیطی پاریس، گفت: پس از اینکه این مصوبه از مجلس به شورای نگهبان آمد، به دلیل آنکه در آن به پیوست‌های معاهده اشاره شده بود اما این پیوست‌ها همراه مصوبه ارسال نشده بود، شورای نگهبان بدون رؤیت پیوست‌ها، امکان اظهارنظر نداشت و این مصوبه را به مجلس بازگرداند.

کدخدایی افزود: در حال حاضر شورا نسبت به محتوای این مصوبه اظهارنظر رسمی نکرده و منتظریم که پس از تکمیل و دریافت آن، اظهارنظر کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره نظر این شورا نسبت به طرح کاهش مجازات اعدام برای متهمان مواد مخدر، عنوان کرد: ما هنوز این مصوبه را دریافت نکرده‌ایم و پس از دریافت، اظهارنظر خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: تشخیص ضرورت قانونگذاری در یک حوزه از جمله این حوزه بر عهده مجلس است و ما نیز پس از دریافت مصوبه مجلس، نسبت به آن اظهارنظر خواهیم کرد.

شورای نگهبان به کسی التماس نمی‌کند

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از انتقاد برخی جریان‌های سیاسی نسبت به عدم اعلام دلایل رد صلاحیت برخی نامزدها سخن می‌گفت، اظهار داشت: شورای نگهبان به کسی التماس نمی‌کند که بیاید و دلایل رد صلاحیتش را بشنود و کسانی هم که می‌گویند این دلایل به آنها گفته نشده، این هم از مشکلات ماست که عده‌ای نمی‌خواهند دلایل رد صلاحیت خود را قبول کنند و این‌طور اظهارنظر می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر استثنائاً کسانی هستند که هنوز دلایل رد صلاحیتشان به آنها اعلام نشده، می‌توانند به کارشناسان ما مراجعه کرده و پاسخ بگیرند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره اقدامات صورت گرفته برای تدوین لایحه جامع انتخابات تا پیش از انتخابات آینده اظهار داشت: در ملاقات هفته گذشته من با رئیس مجلس، قرار شد جلسات کارشناسی میان مجلس، شورای نگهبان و دستگاه‌های ذیربط هر چه سریعتر برگزار شود تا مصوبه خوبی تا پیش از انتخابات آینده داشته باشیم؛ در رابطه با تدوین شاخص‌های رجل‌ سیاسی و مذهبی نیز شورای نگهبان نظراتش را سریعتر اعلام خواهد کرد تا در این لایحه لحاظ شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۲۳:۲۸
علیرضا آیت اللهی
شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱ ب.ظ

بدهی رو به رشد فرانسه

کد خبر: ۵۰۷۱۸۰
تاریخ انتشار: جمعه ۰۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴
بدهی های عمومی فرانسه در سه ‏ماهه نخست امسال بیش از 62 ‏میلیارد یورو دیگر افزایش ‏یافت.‏
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، موسسه ملی آمار و ‏پژوهش های اقتصادی ‏فرانسه‎، با انتشار ‏گزارشی در پایگاه اینترنتی ‏خود اعلام کرد‏ میزان بدهی های ‏عمومی کشور فرانسه در فاصله ماههای ‏‏ژانویه تا مارس(سه ماهه ‏نخست) امسال با 62 میلیارد و ‏‏300 میلیون یورو افزایش به ‏دو هزار و209 میلیارد و 600 ‏میلیون یورو رسید که این رقم ‏از نظر درصد، 98 ممیز 9 دهم ‏درصد کل تولید ناخالص داخلی ‏این کشور را تشکیل می دهد.
‏نسبت بدهی های این کشور به ‏کل ‏تولید ناخالص داخلی آن، ‏در سه ماهه نخست امسال نسبت ‏به سه ماهه چهارم ‏ سال 2016 ‏دو ممیز شش دهم درصد افزایش ‏یافته است.‏
‏میزان بدهی های عمومی ‏فرانسه در ‏فاصله ماههای ‏اکتبر تا ‏دسامبر (سه ماهه ‏چهارم) سال گذشته به 96 ممیز ‏سه دهم درصد کل تولید ناخالص ‏داخلی این کشور رسیده بود.‏
در گزارش موسسه ملی آمار و ‏مطالعات اقتصادی فرانسه، ‏آمده است که بدهی های دولت ‏فرانسه به تنهایی در سه ماهه ‏نخست امسال 49 میلیارد و 500 ‏میلیون یورو افزایش یافته ‏است. رقم بدهی های دولت ‏فرانسه در این فصل مالی به ‏یک هزار و 759 میلیارد و 400 ‏میلیون یورو رسید. ‏
‏«‏ادوار فیلیپ»، نخست وزیر ‏فرانسه، در واکنش به انتشار ‏این گزارش اعلام کرد دولت همه ‏تلاش خود را به کار گرفته است ‏تا میزان کسری بودجه عمومی ‏کشور را به سه درصد برساند ‏که حد مجاز در اتحادیه اروپا ‏به حساب می آید. بر اساس ‏اعلام پیمان ‏ثبات و رشد ‏اقتصادی ‏اتحادیه اروپا، ‏‏میزان کسری بودجه و ‏میزان ‏بدهی های عمومی ‏کشورهای عضو ‏این ‏اتحادیه، به ترتیب ‏نباید ‏از سه درصد و 60 ‏درصد کل ‏تولید ناخالص ‏داخلی شان ‏فراتر رود. ‏
این در حالی است که دولت ‏پیشین برنامه ریزی کرده بود ‏میزان کسری بودجه عمومی این ‏کشور در سال2017 به دو ممیز ‏هشت دهم درصد کل تولید ‏ناخالص داخلی آن برسد.‏
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۲۳:۲۱
علیرضا آیت اللهی

قره‌خانی به تسنیم خبر داد

تشکیل کمیته ویژه بررسی قرارداد «توتال» به سرپرستی لاریجانی

شناسه خبر: 1471041 سرویس: سیاسی
توتال

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تشکیل کمیته ویژه بررسی قرارداد «توتال»

 به سرپرستی رئیس مجلس در پارلمان خبر داد.

اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به روند نظارت مجلس و کمیسیون انرژی بر قرارداد «توتال»، گفت: قراردادهای مهم می‌بایست به صورت محرمانه به رئیس مجلس ارسال شود تا رئیس مجلس نیز آنها را با قوانین و مصلحت‌های کلان کشور تطبیق دهد که درباره قرارداد «توتال» این اتفاق افتاده است.

وی از تشکیل کمیته ویژه‌ای در مجلس به سرپرستی آقای لاریجانی برای بررسی قرارداد «توتال» خبر داد و افزود: کمیته ویژه‌ای برای بررسی قرارداد «توتال» متشکل از صاحب‌نظران، رئیس کمیسیون انرژی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شده که رئیس مجلس نیز بر آن نظارت دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: قرار است کمیته ویژه بررسی قرارداد «توتال»، این قرارداد را در جلسات متعددی بررسی کرده و گزارش نهایی آن را تقدیم لاریجانی کند.

انتهای پیام/

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۲۰:۲۸
    علیرضا آیت اللهی
    | تاریخ خبر: 31/04/1396 | ساعت: 10:10|فیسبوک

    انتقاد خرازی از فرانسه برای حمایت از منافقین

    عربستان مبالغ هنگفتی برای ایجاد اختلاف در ایران هزینه کرده است

    تهران- ایرنا-رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با انتقاد از دولت فرانسه در حمایت از منافقین «که یک سازمان جنایتکار است»،گفت: باید بدانیم که دولت شما نمی تواند ادعای حفظ روابط محترمانه با ایران داشته باشد در حالیکه سیاست دو گانه ای در مواجهه با گروههای تروریستی دارد.

    به گزارش روز شنبه ایرنا، «سید کمال خرازی» در نشستی با عنوان «ایران، جزیره امنیت در منطقه پرتنش خاورمیانه» در محل آکادمی بین المللی علوم در پاریس، با تبیین وضعیت ژئوپولیتیک خاورمیانه، تاکید کرد: ایران بر خلاف دشمنانش، عامل ثبات و ضامن صلح در منطقه خاورمیانه است.در این چنین شرایطی، جمهوری اسلامی ایران توانسته است جزیره ثبات در اقیانوس بی ثباتی باشد.
    رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با بیان اینکه ایران از لحاظ تنوع قومی، جایگاه نخست منطقه را داراست و تنوع قومی بیشتر خطرهای ناشی از بی ثباتی را افزون می کند، گفت: با این حال، ایران با وجود تنوع قومی و مذهبی، موفق شده است وحدت ملی و ثبات خود را حفظ کند.
    خرازی اضافه کرد: از نقطه نظر تاریخی نیز از زمان های قدیم، مردم ایران به دنبال همزیستی مسالمت آمیز بوده اند و با ظهور اسلام، این وضعیت تقویت شده است؛ به طوری که حتی حمل های مخرب مغول ها، عثمانی ها و منفقین در جنگ جهانی دوم، نتوانست این وحدت باستانی را خدشته دار کند.
    رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، با بیان اینکه 38 سال پیش ملت ایران برای بار دیگر انسجام عظیم خود را با پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد، افزود: دشمنان منطقه ای و فرا منطقه ای ایران، تلاش های بسیاری کردند تا میوه این پیروزی را با تحمیل جنگ هشت ساله، به کام ملت تلخ کنند.
    به گزارش ایرنا، خرازی اضافه کرد: تحلیلگران سیاسی با منطق، از دیدن اینکه مردم ایران از جنگی که توسط قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای از جمله کشورهای ثروتمند حاشیه جنوبی خلیج فارس تحمیل می شد، سربلند بیرون آمدند، شگفت زده شدند.
    رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران ادامه داد: برخلاف فروپاشی ساختار نظامی و امنیتی کشور پس از انقلاب، تغییر اساسی در نظام سیاسی و تحریم های ناعادلانه تحمیل شده توسط قدرت های بزرگ علیه ایران، مردم وطن پرست ایران از هر قوم و مذهبی، در برابر این حمله گسترده بسیج شدند و دشمن را را به خارج از مرزهای ایران بیرون راندند.

    ** برخی کشورهای همسایه ایران همچون عربستان مبالغ هنگفتی برای ایجاد اختلاف های مذهبی و قومی در ایران هزینه کرده اند 
    خرازی اظهار داشت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یعنی از 38 سال پیش، دشمنان ایران تلاش های بسیاری برای شکستن وحدت مردم این کشور کرده اند. برخی از کشورهای همسایه در جنوب ایران همچون عربستان سعودی مبالغ هنگفتی برای ایجاد اختلاف های مذهبی و قومی در ایران هزینه کرده اند.
    وی با بیان اینکه دولت سعودی انتظار داشت که تبلیغ دین افراطی وهابی در ایران، وحدت مردم این کشور را بشکند، تاکید کرد: اما دیدیدم که چگونه این راهبرد شکست خورد و ایران یک کشور متحد بزرگ و بسیار پایدار در میان دیگر کشورهای همسایه که در آتش خصومت مذهبی و قومی گرفتار هستند، باقی ماند.
    رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ریشه های این ثبات ایرانیان از واقعیتی تغذیه می شود که به سختی در دیگر کشورهای منطقه قابل مشاهده است، گفت: ساختار قوی و غنی فرهنگ اساطیری ایرانیان، تشکیل دولت-ملت در تاریخ ایران که در عصر معاصر تقویت شده، تمدن بزرگ و غنی که زاینده بسیاری از شاعران و نویسندگان بزرگ فارسی گو از اقلیت های قومی شده را از عوامل موثر در این ثبات برشمرد.
    خرازی با بیان اینکه پذیرفته شدن اقلیت های فرهنگی به عنوان یک ارزش در میان فرهنگ غالب از دیگر عوامل بشمار می رود، تاکید کرد: برخلاف سیاست های سرکوبگر رژیم سابق، جمهوری اسلامی اصرار به «وحدت در کثرت» اقلیت های قومی و مذهبی سراسر کشور دارد.
    خرازی با اشاره به ایکه پس از انقلاب اسلامی ایران، ساختارهای دمکراتیک همچون انتخابات به طور متوسط سالانه یک بار برگزار می شود، افزود: دمکراسی در ایران از حمایت مردم برخوردار است و از همین رو، با وجود فراز و نشیب ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی که ایران متحمل شده است، دمکراسی مسیر خود را ادامه می دهد.

    **وجود نیروهای مسلح قدرتمند برای خنثی کردن و جلوگیری از توطئه دشمنان/ آرامش امروز به معنای دست کشیدن دشمن از توطئه نیست 
    رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، عدالت اجتماعی را از دیگر دستاورهای انقلاب اسلامی ایران برشمرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی، رفاه و دسترسی به مزیت هایی همچون آب، برق، تلفن، اینترنت، آموزش، بهداشت و جاده ها در شهرها و روستاهای مناطق محروم حتی مناطقی با کمتر از 20 خانوار، افزایش یافته است.
    خرازی وجود نیروهای مسلح قدرتمند و ایثارگر، آموزش های نظامی سخت، تولید سلاح های راهبردی و ارتقاء امنیت اطلاعات برای جلوگیری و خنثی کردن توطئه دشمنان را از دیگر عوامل تقویت ثبات و پایداری در کشور ارزیابی کرد.
    وی یادآوری کرد: آرامش امروز ایران بدین معنا نیست که دشمن از توطئه علیه ایران دست کشیده است. اگرچه نیروهای امنیتی به طور مداوم بر هرگونه اقدام خصمانه نظارت دارند و آنها را با هوشیاری خنثی می کنند؛ رژیم صهیونیستی و کشورهایی همچون آمریکا، عربستان و متاسفانه باید بگویم فرانسه، از منافقین که یک سازمان جنایتکار است و هزاران تن از مردم عادی کشور را به قتل رسانده، پشتیبانی می کنند. در حالی که این سازمان، به خاطر جنایت های بیشمار بی گناهان و خیانت در جنگ عراق علیه ایران با حمایت از صدام حسین و جاسوسی برای آمریکایی ها، امروزه در گروه منفورترین گروه ها در ایران است. 

    ** فرانسه نمی تواند ادعای حفظ روابط محترمانه با ایران داشته باشد در حالیکه سیاست دوگانه ای در مواجهه با تروریست ها دارد
    خرازی تاکید کرد: باید بدانیم که دولت شما نمی تواند ادعای حفظ روابط محترمانه با ایران داشته باشد در حالی که سیاست دوگانه ای در مواجهه با گروه های تروریستی دارد. برای مردم ما قابل توجیه نیست که فرانسه در برابر نگرانی در مورد فعالیت این گروه تروریستی، مامن این گروه جنایتکار که مورد نفرت مردم ایران هستند، باشد. 
    رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با اشاره به اقدامات منافقین همچون ترور دانشمندان هسته ای، جمع آوری اطلاعات برای آمریکا و رژیم صهیونیستی اضافه کرد: اگر حقیقت دارد که فعالیت آنها توسط سرویس های امنیتی فرانسه رصد و تمام فعالیت های تروریستی این گروه در خاک فرانسه خنثی می شود، این اقدام مانع نشده منافقین که دستشان به خون آلوده است، جنایت های خود را در ایران ادامه ندهند.
    خرازی اضافه کرد: واقعیت این است که حذف نام این گروه از فهرست گروه های تروریستی، نشان می دهد که مبارزه علیه تروریسم به یک اقدام سیاسی بر اساس منافع لحظه ای تبدیل شده است. برای مثال زمانی که سودان به عنوان سیاست مخالف شناخته شد، در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفت و هنگامی که به بمباران مردم بیگناه یمن اقدام کرد، نامش از این فهرست خارج شد.
    وی ادامه داد: متاسفانه برخی کشورها امنیت ملی خود را برای منافع مالی گذرا قربانی می کنند؛ به عنوان مثال دولت انگلیس از انتشار گزارشی مبنی بر نقش عربستان سعودی در توسعه تروریست وهابی و گروه های تکفیری جلوگیری یا دولت آمریکا انتشار گزارش محرمانه کنگره در مورد نقش عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر را ممنوع کرد.

    **ایران و فرانسه ظرفیت های فراوانی برای همکاری در حوزه های سیاسی و حتی امنیتی دارد 
    به گزارش ایرنا، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، تاکید کرد: باید یادآوری کنم که در طول چهار دهه گذشته، روابط ایران و فرانسه فراز و فرود و ظرفیت های بسیاری برای همکاری قابل اعتماد در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی داشته است. 

    ***هیچ محدودیتی برای فعالیت های اقتصادی فرانسه در ایران وجود ندارد 
    خرازی با اشاره به خرید هواپیما، تولید خودرو مشترک و توسعه منابع نفت پس از امضای توافق هسته ای، یادآوری کرد: هیچ محدودیتی برای فعالیت های اقتصادی فرانسه در ایران وجود ندارد. همکاری بین دو کشور در زمینه های سیاسی و امنیتی به ثبات منطقه و امنیت فرانسه و اروپا، کمک خواهد کرد. 
    وی با بیان اینکه این دو کشور منافع مشترکی در منطقه به ویژه در مشرق زمین دارند، افزود: حضور تاریخی فرانسه و ایران در این منطقه، می تواند به همکاری موثر در جهت بازگشت امنیت و ثبات به منطقه، منجر شود. 

    ***فرانسه سیاست منصفانه ای در منطقه اتخاذ نکرد 
    به گزارش ایرنا، خرازی اضافه کرد: متاسفانه دولت فرانسه پس از ظهور انقلاب های عربی و بحران در سوریه، سیاست منصفانه و بی طرفی در این منطقه اتخاذ نکرد. اگر در آن دوران، همکاری ایران و فرانسه در سوریه موفق می شد، امروزه مساله سوریه به یک وضعیت غم انگیز تبدیل نمی شد و فرانسه از اقدامات تروریستی گروه های وهابی و تکفیری رنج نمی برد. 
    وزیر امور خارجه ایران در سال های 1376 تا 1384 با بیان اینکه ما از همان ابتدا هدف کشورهای درگیر در سوریه را می دانستیم و از خطرهایی که گروه های ترویستی از طریق مرزهای عراق و سوریه منطقه و ایران را تهید می کنند، آگاهیم، افزود: به همین دلیل ما منتظر نماندیم و بلافاصله به تماس های دولت های عراق و سوریه واکنش نشان دادیم. برای اینکه ما در درجه نخست نگران امنیت مرزهای خود بودیم. 
    وی اضافه کرد: ما اعتقاد داشتیم که تروریست های تکفیری در صورت پیروزی قتل عام گسترده ای علیه مسیحیان، یزدانی ها، شیعیان و همچنین سنی ها، تا رسیدن به مرزهای ایران به راه می اندازند. 
    رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با بیان اینکه در درجه نخست مقام ها و مسیحیان لبنان خطر گروه های وهابی و تکفیری تروریستی را احساس کردند، گفت: به طوری که سال گذشته در سفر به لبنان، برخی مسئولان به من اطمینان دادند که فرانسه آنها را در برابر تروریست ها رها کرده است. 
    خرازی تاکید کرد: برای درک اهمیت واکنش ایرانیان در مبارزه علیه داعش، کافی است بپرسید که سرنوشت امنیت اروپا و فرانسه چه می شد اگر داعش برای همیشه در دمشق و موصل به پیروزی دست می یافت؟ 
    وی افزود: ما در زبان فارسی ضرب المثلی داریم که می گوید «ماهی را هر زمان از آب بگیری، تازه است» و «جلوی ضرر را هر وقت بگیری، منفعت است»، افزود: ما معتقدیم فرانسه می تواند نقشی فعال در بازگشت صلح و ثبات در مشرق زمین بازی کند. 
    خرازی اضافه کرد: خوشحالم که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به درک عینی تر از بحران در منطقه دست یافته است؛ چراکه فرانسه اعلام کرد که دیگر به برکناری رئیس جمهوری سوریه برای ثبات در این کشور به عنوان اولویت نخست، فکر نمی کند. این موقعیت باعث می شود که شرایط مساعد تری برای همکاری بین دو کشور فراهم شود. 

    **تغییر رژیم در منطقه به ثبات و استقرار دمکراسی منجر نمی شود 
    به گزارش ایرنا، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با تاکید بر اینکه تغییر رژیم در منطقه با دخالت خارجی و استفاده از زور و تسلیحات، لزوما به ثبات و استقرار دمکراسی در کشورها منجر نمی شود، گفت: اکنون وضعیت حاکم در افغانستان، عراق، سوریه، یمن، لیبی و بحرین نمونه ای از عواقب ناشی از این سیاست های اشتباه است. 
    وی با تاکید بر اینکه ناامنی هایی که ما امروز در برخی کشورهای اروپایی همچون فرانسه، آلمان، انگلیس و سوئد محکوم می کنم، نیز از دیگر نتایج این سیاست های نادرست بشمار می رود، گفت: برای برقراری دمکراسی در این کشورها، باید اراده مردم بدون دخالت خارجی در نظر گرفته شود. 

    **کشورهای دیکتاتور منطقه به آتش ناامنی در کشورهای بحران زده دامن می زنند 
    خرازی اضافه کرد: متاسفانه در منطقه ما، دیکتاتورها و حاکمان مستبد و عاری از هرگونه نشان دمکراسی، هر زمان که خلاء سیاسی بوجود می آید، به بهانه حافظت از مردم، مزدوران خود را با تزریق دلارهای نفتی، در کشورهای بحران زده فعال می کنند و به آتش ناامنی ها دامن می زنند. 
    وی با یادآوری این مطلب که ما در مصر شاهد روی کار آمدن یک دولت مورد حمایت مردم بودیم، اما با کمک سعودی ها، یک کودتا به این تجربه دمکراتیک پایان داد، افزود: با توجه به نزدیکی این منطقه به اروپا و تاثیر فوری که بر امنیت اروپا دارند، باید دولت های اروپایی به صلح و امنیت در این منطقه به دور از سیاست های مداخله جویانه آمریکا و کشورهای عربی خلیج فارس، کمک کنند.

    **اروپا واکنش مناسبی در برابر جنابت های سعودی ها در یمن و بحرین نداشته است 
    خرازی ادامه داد: شگفت انگیز است اروپایی که حساسیت زیادی نسبت به هرگونه تخلف از حقوق بشر نشان می دهد، واکنشی مناسبی در برابر جنایت های سعودی ها در یمن و بحرین، نداشته است. 
    رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک دولت ملی قوی، حاضر به همکاری با فرانسه به نفع صلح و آرامش در منطقه و مبارزه با تروریسم برای بازگردان ثبات در منطقه است. 
    اروپام**2090 **مترجم: سعید زارع کندجانی **انتشار: زهرا هژبری

    انتهای پیام /* 
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۷:۲۶
    علیرضا آیت اللهی
    شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۲۳ ب.ظ

    زاغه کاله در فرانسه دوباره جان می گیرد

     تاریخ خبر: 31/04/1396 | ساعت: 15:59|

    زاغه کاله در فرانسه دوباره جان می گیرد

    تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در مورد وضعیت زاغه تخریب شده کاله در شمال فرانسه، از تبدیل دوباره این منطقه به محلی برای اقامت موقت مهاجران عبوری به سمت انگلیس خبر داده است.

    به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، تعداد این مهاجران که به 70 تن می رسد، برای حفظ خود از سرما و باران، از کیسه های زباله استفاده می کنند و در شرایط پرخطر، منتظر امیدی برای مهاجرت به سمت انگلیس هستند.
    یکی از مهاجران آفریقایی تبار ساکن این منطقه اظهار می کند که اولویت او، 'رفتن به انگلیس به هر قیمتی' است.
    به گفته این مهاجران، انگلیس مقصدی رویایی برای پناهجویان است و این افراد به امید پیدا کردن یک کار آسان تر، به این کشور مهاجرت می کنند.
    بر اساس این گزارش، بیشتر این مهاجران که از شرق آفریقا هستند، باید همواره در حال جابجایی باشند؛ چراکه پلیس نمی خواهد این افراد اردوگاهی در این منطقه ایجاد کنند.
    به گزارش ایرنا، اواخر اکتبر 2016 (اواسط پاییز 96)، زاغه جنگل در بندر کاله تخریب شد. اقدامی که در نهایت چالش های بسیاری برای دولت فرانسه به همراه داشت و سرآغازی برای تولد و گسترش زاغه های کوچک در پاریس و دیگر شهرهای این کشور شد.
    اما کمتر از سه ماه از تخریب زاغه جنگل، تارنمای روزنامه فیگارو گزارش داد پناهجویان به تدریج در حال بازگشت به این منطقه واقع در شمال فرانسه هستند؛ روندی که بر اساس گزارش های اخیر به نظر می رسد تشدید شده باشد.
    زاغه موسوم به جنگل کاله حاصل امضای معاهده «توکه» بین فرانسه و انگلیس در سال 2003 مبنی بر کنترل مرزهای آبی است. بر اساس این معاهده، فرانسه به پناهجویانی که قصد دارند خود را از مسیر این کشور به انگلیس برسانند، اجازه عبور نمی دهد و همین امر زاغه جنگل را به وجود آورد و هزاران آواره را در خود جای داد.
    اروپام**2090
    مترجم: سعید زارع کندجانی**انتشار دهنده: فریبا مدنی

    انتهای پیام /* 
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۷:۲۳
    علیرضا آیت اللهی
     تاریخ خبر: 31/04/1396 | ساعت: 15:44|فیسبوک

    معاون وزیر نفت:تفاهم نامه های امضا شده با توتال و شل به مراحل عملی رسیده است

    تهران- ایرنا- معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: تفاهم نامه های امضا شده با توتال و شل به مراحل عملی رسیده و تیم های ایرانی و خارجی در حال بررسی نهایی امور فنی و اقتصادی هستند.

    به گزارش ایرنا، پس از اجرایی شدن برجام، تفاهمنامه های متعددی با شرکت های بین المللی در صنعت پتروشیمی به امضا رسید که بررسی های فنی و تخصصی آن در حال انجام است.
    شرکت های بین المللی با وجود تمایل به همکاری با ایران، به دلیل نگرانی از فشارهای خارجی، سرعت توافق با ایران را کاهش داده بودند، اما پس از امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توتال، شرایط تغییر کرده است.
    بر این اساس، شرکت هایی مانند توتال که تفاهمنامه همکاری در پتروشیمی را با ایران امضا کرده اند، اکنون به روند همکاری های خود شتاب بخشیده اند. 
    به گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: تفاهم نامه های امضا شده با توتال و شل به مراحل عملی رسیده و تیم های ایرانی و خارجی در حال بررسی نهایی امور فنی و اقتصادی هستند.
    مرضیه شاهدایی اظهارکرد: حضور شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت پتروشیمی کشورمان برای بهبود فرایند و ارتقای دانش فنی و نیز سرمایه گذاری روند خوبی دارد.
    وی ادامه داد: تیم های ایرانی و خارجی درحال فعالیت در حال بررسی امور فنی و اقتصادی طرح ها هستند که حاصل این بررسی منجر به عقد قرارداد اصلی خواهد شد .
    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: برای قرارداد توتال در تفاهم‌ نامه 6 ماه زمان تعیین شده بود که در پایان شش ماه نتایج برآورد اقتصادی و فنی اعلام خواهد شد.
    وی درباره مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی به چین نیز گفت: با رایزنی های انجام شده میان مقامات دولتی ایران و چین موانع صادرات محصولات پتروشیمی و نقل و انتقال منابع مالی، بطور کامل تسهیل خواهد شد.
    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: برخی از مجتمع های پتروشیمی در مورد صادرات محصول به کشور چین و نقل و انتقال پول با مشکل مواجه شدند که خوشبختانه با پیگیری‌های وزارتخانه های نفت و اقتصاد، روند صادرات ادامه دارد.
    وی با بیان اینکه تمامی تعهدات در متن قراردادی های صادراتی پتروشیمی اجرا می شود، تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده برخی مشکلات موجود بزودی حل خواهد شد.
    به گزارش ایرنا، «مرضیه شاهدایی» معاون وزیر نفت پیش از این، از امضای احتمالی قرارداد با توتال در پتروشیمی خبر داده بود.
    به گفته وی، در صورت توافق نهایی، توتال تا 2 میلیارد دلار در صنایع پتروشیمی ایران سرمایه گذاری می کند.
    اکنون ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی کشور 62 میلیون تن است که تا پایان امسال با بهره برداری از 6 طرح جدید به 72 میلیون تن می رسد و ارزش کل فروش خالص این محصولات نیز به 17 میلیارد دلار افزایش می یابد.

    برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید: 
    IRNAeco@ 
    https://t.me/irnaeco
    اقتصام**2022***خبرنگار:میثم طاهری*انتشار:مرضیه فاتحی

    انتهای پیام /* 
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۷:۱۹
    علیرضا آیت اللهی
     تاریخ خبر: 31/04/1396 | ساعت: 12:36|

    کمیسیون مشترک در ایستگاه هشتم/ تاکید شریکان ایران بر اجرای برجام در فضایی سازنده

    تهران - ایرنا - هشتمین کمیسیون مشترک برجام روز گذشته در وین برگزار شد و طی آن 'تمامی شرکت کنندگان' بر پایبندی به تعهدات برجامی خود و نیز اجرای کامل و موثر برجام در فضایی سازنده تاکید کردند.

    به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ؛ توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 از دومین سالگرد خود عبور می کند ، در شرایطی که اجرای کامل و با حسن نیت آن مطالبه شرکای برجام و جامعه جهانی است. درعین حال مهمترین چالش پیش روی آن تداوم بدعهدی های آمریکایی ها برای ممانعت از بهره مندی ایران از مزایای برجام است.
    امروز شرکای برجام بر این نکته اذعان دارند که برجام با توجه به جمیع شرایط و گزینه های پیش رو بهترین توافق ممکن است و انتظاراتی که طرفین از این توافق داشته اند تا حدودی محقق شده است.
    هرچند طرف آمریکایی در این مدت تلاش کرده با اقدامات ایذایی مانع بهره مندی ایران از مزایای مندرج در این توافق شود.با این حال جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ رویکردی هوشمندانه به دنبال دستیابی به اهداف متنی و فرامتنی برجام بوده است.

    **اهداف فرامتنی برجام
    واقع امر این است که ایالات متحده آمریکا طی دوازده سال گذشته به بهانه پرونده ساختگی هسته ای اجماع بی سابقه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران ساماندهی کرد. گذشته از لغو قطعنامه های تحریمی علیه ایران، یکی از اهداف نانوشته جمهوری اسلامی شکستن این اجماع جهانی بوده است که امروز این هدف با توجه به سیاست هایی که ایران در پیش گرفته محقق شده است به طوری که تغییرات در مناسبات بین المللی و نحوه سیاست ورزی ترامپ و لفاظی های دولت آمریکا علیه ایران هم نتوانسته این اجماع را بر هم بزند.
    نمود این موفقیت فرامتنی را می توان در گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی از پای بندی ایران به تعهدات خود و هشتمین کمیسیون مشترک برجام در وین مشاهده کرد.همین شرایط بین المللی باعث شده است که دولت ترامپ از زمان به قدرت رسیدن دو بار تعلیق تحریم های هسته ای ایران را تمدید کند.
    اجرای کامل و با حسن نیت برجام،تحولات مثبت در خصوص همکاریهای هسته ای،روند مستمر از شراکت اقتصادی با ایران از مهمترین مواردی بود که هماهنگ کننده اروپایی برجام بعد روز گذشته در وین بر آن تاکید کرده است.
    در واقع آنچه از هشتمین کمیسیون مشترک در وین به جهان مخابره شد این بود که توافق هسته ای ایران و گروه1+5 از استحکام حقوقی و سیاسی لازم برخوردار است و هر حرکت مغایر با این توافق با مخالفت قاطع جامعه جهانی مواجه خواهد شد.
    با این اوصاف دستگاه دیپلماسی در راستای افزایش و هم افزایی ظرفیت های جمهوری اسلامی با ظرفیت های نهفته در مناسبات بین الملل عمده ترین هدف خود را مقابله با دست اندازی ها و بدعهدی های آمریکایی ها در قبال برجام تعریف کرده اند.
    در همین راستا سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رییس ستاد پیگیری اجرای برجام که در هشتمین کمیسیون مشترک برجام حضور یافته بود به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام و بدعهدی های آمریکایی ها پرداخت با این حال دستگاه دیپلماسی آن طور که رویترز گزارش کرده است از سازوکار اعتراض پیش بینی شده در برجام استفاده نکرده و ترجیح داده از شرایط بین الملل و ظرفیتهای موجود برای پیگیری اهداف جمهوری اسلامی بهره برداری کند. 

    **دیدار با آمانو 
    آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد فنی و تخصصی نقش مهمی در اجرای برجام به عنوان یک توافق جهانی دارد.گزارش های مکرر این نهاد و اذعان آن به اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران شرایطی ایجاد کرده است که راه را برهر گونه اقدام خصمانه از سوی آمریکایی ها بسته است به طوری که علیرغم لفاظی های ترامپ نهادهای تصمیم گیر آمریکایی عملا امکان منطقی برای عدم ایفای تعهدات خود پیدا نکرده و برای بار دوم در دولت ترامپ تعلیق تحریم های هسته ای ایران را تمدید کردند. 
    در راستای همکاریهای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج شنبه گذشته سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و در خصوص آخرین وضعیت روابط ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی رایزنی کرد. 
    عراقچی در حاشیه دیدار با آمانو با بیان اینکه جلسات مستمری میان کارشناسان ما و سازمان انرژی اتمی و آژانس وجود دارد اظهار کرد:برخی موارد هست که نیاز به تصمیمات در سطح سیاسی دارد و من در سفرهایی که به وین دارم در این زمینه گفت وگو می کنم و این مسائل هم حل و فصل می شود. 
    به گفته معاون وزیر امور خارجه در طول یک سال و نیمی که از اجرای برجام گذشته است ایران به گواهی آژانس همواره به تعهدات خود پایبند بوده اما طرف مقابل بخصوص دولت آمریکا در عملکرد خود بدعهدی، پیمان شکنی ها، تاخیرها و تعلل های زیادی داشته است. 
    وی با بیان اینکه این موارد در نشست های گذشته کمیسیون مشترک مورد بحث قرار گرفته و برخی از آنها جبران شده است،درعین حال گفت:جمهوری اسلامی ایران خودش در خصوص اینکه بدعهدی آمریکا و در نهایت نقض برجام توسط آمریکا با چه عکس العملی مواجه شود، تصمیم می گیرد و برجام چنین اختیاری به ایران داده است. 
    عراقچی تصریح کرد:اگر از مکانیزم های حل اختلاف در برجام نتیجه نگیریم، گزینه هایی در مقابل خود داریم که درباره ابعاد آنها بررسی های لازم را کرده ایم و با توجه به شرایط تصمیم می گیریم. 
    **در کمیسیون مشترک برجام چه گذشت 
    براساس گزارشی که وزارت امور خارجه منتشر کرده است در این نشست آخرین وضعیت اجرای پروژه های مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک، احداث تاسیسات تولید ایزوتوپ های پایدار در فردو، موضوعات مرتبط با تولید سوخت هسته ای در ایران و جنبه های فنی و ایمنی مربوطه مرور شد و تدابیری برای تسریع و تسهیل پیگیری این فعالیت ها مورد توافق قرار گرفت. 
    استقبال و ابراز خرسندی همه هیئتها از شش گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و پای بندی ایران به تعهدات خود،استقبال از همکاریهای گسترده دوجانبه و چندجانبه در حوزه همکاری های هسته ای صلح آمیز و تاکید بر توسعه و تعمیق این همکاریها از محورهای مطرح شده در این کمیسیون بوده است. 
    همچنین ارائه گزارش از سوی هماهنگ کننده کارگروه مربوط به کانال خرید با هدف برقراری دسترسی صنایع ایران به اقلام حساس دارای کاربری دوگانه و استقبال کمیسیون از فعالیت مطلوب این کانال از دیگر اتفاقات کمیسیون مشترک در وین بوده است.
    بر اساس این گزارش در حوزه رفع تحریم ها، هیئت جمهوری اسلامی ایران به تفصیل و به شکل مستند به موضوع بدعهدی ها و کارشکنی ها و تعلل های ایالات متحده امریکا در اجرای تعهدات خود در برجام پرداخته است هیات آمریکایی تاکید کرده است که علیرغم تغییر دولت در آن کشور دولت آمریکا همچنان به برجام پایبند است و تمام اقداماتی که به لحاظ قانونی باید برای رفع تحریم های هسته ای صورت دهد را کماکان انجام داده است. 

    **حق ایران در قبال عدم پای بندی طرف آمریکایی محفوظ است 
    بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی ایران موضوع عدم پایبندی کامل طرف آمریکایی به تعهدات خود در برجام را با جدیت در دستورکار پیگیری خواهد داشت و در پایان کمیسیون مشترک اعلام نمود که حق خود را برای هرگونه واکنش به این موضع آمریکا محفوظ می داند. 
    در عین حال معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست تاکید کرد است که در مورد بدعهدی آمریکا قانع نشده است،آمریکا باید مسئول شناخته شود و جمهوری اسلامی ایران حق هرگونه واکنشی را محفوظ نگاه می دارد. 

    **روایت اروپایی از آخرین وضعیت برجام/روند مستمر از شراکت اقتصادی با ایران 
    به گزارش ایرنا هلگا اشمید، به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و رییس ششمین نشست کمیسیون از زمان اجرایی شدن برجام هم پس از پایان این نشست هم بیانیه ای رسمی به بیان مواضع خود در خصوص آخرین وضعیت اجرای برجام پرداخت. 
    بر اساس بیانیه اشمید طرف های برجام از گزارش اخیر آژانس که موید پایبندی مستمر ایران به تعهدات هسته ای خود بود استقبال کردند. 
    اشمید تحولات مثبت در مورد رآکتور آب سنگین اراک، روند جاری و آینده همکاری های صلح آمیز هسته ای و امور مرتبط با کانال خرید از دیگر محورهای مورد بحث در این کمیسیون عنوان کرده است. 
    تاکید بر ضرورت اجرای تمامی مفاد برجام با حسن نیت،و روند مستمر در شراکت اقتصادی با ایران به رغم برخی چالشها از دیگر موارد مندرج در بیانیه هلگا اشمید بوده است. 
    هماهنگ کننده اروپایی برجام همچنین در بیانیه خود آورده است:با توجه به اهمیت دومین سالگرد برجام، 'تمامی شرکت کنندگان'در این نشست بر پایبندی مستمر خویش به تعهدات برجام تاکید کرده و ضرورت حصول اطمینان از اجرای موثر و کامل برجام در یک فضای سازنده را مورد تاکید دادند. 

    **دیدار با هیئت آمریکایی 
    به گزارش ایرنا در حاشیه کمیسیون مشترک برجام دیدارهایی بین هیئتهای شرکت کننده برگزار شد از جمله هیئت ایرانی با هیئت آمریکایی دیدار کرده است و موضوع این دیدار هم شکایت طرف ایرانی از موارد نقض عهد آمریکایی ها بوده است. 
    سید عباس عراقچی در خصوص این دیدار گفته است که از توضیحات طرف آمریکایی برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.آن طور که معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفته طرفین در این دیدار موضوع زندانیان را هم از بعد انسانی مورد بررسی قرار داده اند. 

    ** راهی که پیش روست 
    واقع امر این اسست که ترامپ ونزدیکان وی کماکان دل خوشی از برجام ندارند و به نظر می رسد اختلافاتی بین کاخ سفید و وزارت امور خارجه بروز کرده است. در همین راستا«فارن‌پالیسی» گزارش داده رئیس‌جمهور آمریکا، کارکنان کاخ سفید را مأمور زمینه‌سازی برای حالت احتمالی عدم تأیید (پایبندی ایران به برجام) در دوره بررسی 90 روزه بعدی کرد که اکتبر به پایان می‌رسد؛وظیفه‌ای که او پیش از این به تیلرسون و وزارت دفاع محول کرده بود. 
    بر اساس گزارش فارین پالیسی رئیس‌جمهور به کاخ سفید گفته می‌خواهد 90 روز دیگر در موقعیتی باشد که عدم پایبندی (ایران به برجام) را اعلام کند و وظیفه آنها این است که او را به این نقطه هدف برسانند. 
    دولت ترامپ،همزمان در حال بررسی با مشارکت چندین نهاد در دولت آمریکا درباره سیاست‌های خود در قبال ایران است. نتایج این بررسی که احتمالاً تا پایان تابستان جاری اعلام خواهند شد ماندن یا خروج آمریکا از برجام را تأیید خواهد کرد. 
    اینکه ترامپ بالاخره چه رویکردی در قبال توافق هسته ای خواهد داشت وزارت امور خارجه آمریکا بر اساس منطق حاکم بر مناسبات سیاسی و حقوق بین الملل چاره ای جز تائید پای بندی ایران به برجام نداشته است برای همین است که معمولا در بیانیه هایی که در خصوص تمدید تعلیق تحریم ها از سوی این وزارتخانه منتشر می شود گریزی هم به سیاست های منطقه ای ایران زده می شود.در حالی که این رویه هیچ محمل منطقی و حقوقی در عرصه بین الملل ندارد و اضافه شدن مسائل غیر برجامی به گزارشهای برجامی نشان دهنده بد سلیقگی تحمیل شده از سوی ترامپ و نزدیکان وی به وزارت خارجه آمریکاست. 
    سه ماه آینده ترامپ وتیمی که وی تعیین کرده گزارش دیگری از برجام منتشر خواهد کرد؛ مادامی که ایران به تعهدات برجامی خود پای بند است و مادامی که جامعه جهانی و شرکای دیگر برجام به استناد گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی از این توافق به عنوان توافقی بین المللی حمایت می کند هر اقدام نسنجیده ای از سوی ترامپ آمریکا را در موضع ضعف قرار داده و این کشور را در مناسبات بین المللی بیش از پیش منزوی می سازد. 
    اگرچه دولت ترامپ تلاش می کند با اقدامات ایذایی مانع از منتفع شدن جمهوی اسلامی ایران از مزایای برجام شود.با این حال با فروپاشی زیرساخت های حقوقی تحریم های ایران، سیاست هایی که ترامپ در عرصه مناسبات بین الملل در پیش گرفته و انسجام داخلی نهادهای مختلف قدرت در ایران باعث شده است که این اقدامات ایذایی هم نتیجه ای عاید آمریکایی ها نکند. 
    آخرین نمونه از تعامل اقتصادی جهان با ایران را می توان قرارداد 8/4 میلیارد دلاری توتال فرانسه با ایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی عنوان کرد قراردادی که حاکی از عزم جامعه جهانی برای توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران و بی اعتنایی به سیاست های یکجانبه و خصمانه دولت ترامپ در قبال ایران است. 
    سیام**2021** خبرنگار:داود مرادپور
    انتشار: کتایون لامع زاده

    انتهای پیام /* 
    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۲۷
    علیرضا آیت اللهی

    ۹۶/۰۴/۳۱ :: ۱۱:۵۵


     کدخدایی در پاسخ به فارس:



    شورای نگهبان قرارداد توتال را در صورت ورود مجلس بررسی می‌کند

    خبرگزاری فارس: شورای نگهبان قرارداد توتال را  در صورت ورود مجلس بررسی می‌کند

    سخنگوی شورای نگهبان، گفت: اگر مجلس از باب نظارت به موضوع قرارداد نفتی با توتال ورود کرده و مصوبه‌ای بگذراند شورای نگهبان به آن رسیدگی می‌کند.

    به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه 31 تیرماه در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار این خبرگزاری که از نظر شورای نگهبان درباره لزوم ارائه قرارداد نفتی با توتال به مجلس و تصویب آن از سوی خانه ملت پرسیده بود، گفت: مراحل پیش از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارتباطی ندارد.

    وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان طبق قانون بر مصوباتی نظارت می‌کند که درباره موافقتنامه‌های بین‌المللی بوده و میان دو دولت امضا شده باشد خاطرنشان کرد: اگر یک طرف قراردادی بخش خصوصی باشد بنا به تفسیر شورای نگهبان از قانون نیازی به گذراندن آن از تصویب مجلس نیست مگر اینکه مجلس از باب نظارت به آن ورود کند که در آن صورت مجلس باید رسیدگی و اعلام نظر کند و سپس نوبت به بررسی مصوبه‌های مجلس در شورای می‌رسد.

    انتهای پیام/

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۲:۵۶
    علیرضا آیت اللهی
    جمعه, ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۳۴ ب.ظ

    گسترش همکاری های امنیتی فرانسه و اوکراین

    گسترش همکاری های امنیتی فرانسه و اوکراین

    امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه
    شناسهٔ خبر: 4036917 - 
    اوکراین همکاری های خود در زمینه امنیت داخلی و سایبری را با فرانسه گسترش می دهد.

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت کشور اوکراین همکاری های خود در زمینه امنیت داخلی و سایبری را فرانسه گسترش می دهد.

    این تصمیم در پی دیدار وزرای کشور دو کشور اتخاذ شده است.

    آرسن آواکف وزیر کشور اوکراین با اعلام این خبر گفت: مایلم از حمایت های زیاد و کمک های قابل ملاحظه فرانسه به اصلاحات در وزارت کشور اوکراین تشکر کنم.

    بنا بر این گزارش دو طرف درباره برگزاری دوره های آموزشی مشترک با حضور دو طرف به توافق رسیده اند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۶ ، ۱۹:۳۴
    علیرضا آیت اللهی

    در هم‌اندیشی بررسی ابعاد موافقت‌نامه پاریس تشریح شد

    تهدید پیشرفت کشور با پذیرش «موافقت‌نامه پاریس»

     مخدوش بودن مبنای علمی گازهای گلخانه‌ای

    شناسه خبر: 1470018 سرویس: اجتماعی
    پاریس

    در نشست ‌هم‌اندیشی «بررسی ابعاد موافقت‌نامه پاریس» با تأکید بر اینکه اجرای موافقت‌نامه پاریس می‌تواند پیشرفت کشور را با چالش مواجه کند، این مسئله عنوان شد که اصولاً مبنای علمی نظریه گرمایش جهانی به‌وسیله گازهای گلخانه‌ای مخدوش است.

    به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دومین هم‌اندیشی موافقت‌نامه آب‌وهوایی پاریس با عنوان«بررسی ابعاد موافقت‌نامه پاریس؛ توسعه از مسیر اسناد بین‌المللی یا ملی» با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان و اساتید دانشگاهها برگزار شد.

    در ابتدای این نشست دکتر قوی‌پنجه، استاد‌یار پژوهشکده مواد و انرژی در پاسخ به اینکه علت اصلی گرمایش جهانی و نظرات صاحب‌نظران درباره این مسئله چیست، گفت: تعدادی از کارشناسان معتقدند، افزایش گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش دمای کره زمین و گرمایش جهانی می‌شود اما تحقیقات علمی ثابت کرده‌ وجود گازهای گلخانه‌ای باعث تعادل دمای کره زمین می‌شود یعنی اگر گازهای گلخانه‌ای نباشند کره زمین قابل سکونت نخواهد بود.

    وی ادامه داد: اینکه اثرات گازهای گلخانه‌ای باعث افزایش دمای کره زمین و گرمایش جهانی می‌شود، محل مناقشه متخصصان است.

    این پژوهشگر درباره کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی برای جلوگیری از گرمایش جهانی که مورد تأکید موافقت‌نامه آب و هوایی پاریس است، تصریح کرد: بسیاری از صاحب‌نظران دانشگاهی و علمی با توجه به تحقیقات فراوانی که انجام داده‌اند، مخالف این هستند که سوخت‌های فسیلی عامل ایجاد گرمایش جهانی است.

    مبنای علمی نظریه گرمایش جهانی به‌وسیله گازهای گلخانه‌ای مخدوش است

    در ادامه این نشست دکتر یوسف قویدل، استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه مبنای علمی نظریه گرمایش جهانی به‌وسیله اثرات گازهای گلخانه‌ای مخدوش است، اظهار کرد: مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد گرمایش زمین در همه مناطق ایران نامطلوب نخواهد بود و حتی ممکن است در برخی از مناطق کشور موجب بهبود آب‌وهوا و شرایط زیست‌محیطی ‌شود.

    داده و ستانده‌های توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس چیست

    در ادامه، دکتر بیژن پیروز، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران با اعلام اینکه توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس دارای ابهامات فراوان حقوقی است، متذکر شد: گذشته از اشکالات فراوان حقوقی که این موافقت‌نامه دارد باید سازمان حفاظت محیط زیست به‌صورت شفاف توضیح دهد که با پذیرفتن این توافق‌نامه، ایران چه تعهداتی می‌دهد و در قبال آن، چه امتیازاتی خواهد گرفت.

    وی افزود: مجلس شورای اسلامی ایران همچون مجلس ملی روسیه (دوما) باید جریان بررسی این توافق‌نامه را به تأخیر اندازد تا تمام جزئیات این توافق‌نامه مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد.

    مغاییرت توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس با اصل 77 قانون اساسی

    دکتر مهدی پیری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به مغایرت این توافق‌نامه با اصل هفتادوهفت قانون اساسی کشور گفت: هر نوع سندی، اعم از ضمیمه، پیوست و موافقت‌نامه که کشور و دولت را در نظام بین‌المللی متعهد کند، ضروری است که تشریفات اصل 77 قانون اساسی در مورد آن اجرا شود.

    وی ادامه داد: به همین دلیل ضروری است، متنی که تعهدات ایران در آن گنجانده‌ شده به مجلس شورای اسلامی برای بررسی دقیق و کارشناسی ارائه شود.

    استاد حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: متن تعهدات ایران (INDC)، زمانی که موافقت‌نامه پاریس امضاء شود خودبه‌خود و به‌صورت اتوماتیک تبدیل به یک سند الزام‌آور خواهد شد، به همین دلیل تصویب این موافقت‌نامه بدون ارائه متن تعهدات غیرقابل‌اجتناب است.

    پیری درباره اینکه، موافقان داخلی پذیرش توافق‌نامه پاریس معتقدند، تعهدات این توافق‌نامه جدی نخواهد بود، گفت: در حقوق بین‌الملل تعهد جدی یا غیرجدی نداریم، تعهد وقتی به وجود آید حتی اگر مکانیزم اجرای آن تعهد نرم باشد برای کشور الزام‌آور است.

    موافقت‌نامه پاریس نا‌عادلانه است

    دکتر امامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز نسبت به اینکه توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس امتیازاتی برای کشور خواهد داشت به این موضوع تشکیک کرد و در تأیید صحبت‌های دکتر پیروز این توافق‌نامه را غیرعادلانه دانست.

    متن توافق پاریس متوازن و مثبت

    دکتر ناصری، مدیر طرح ملی تغییرات آب‌وهوای سازمان حفاظت محیط زیستدر این نشست با اشاره به تاریخچه توافق آب‌وهوایی پاریس گفت: بنده با دیپلماتهای فعال و رسمی وزارت خارجه درباره توافق پاریس صحبت کردم که آنها هم متن این توافق را متنی متوازن و مثبت قلمداد کردند.

    وی با ابراز اینکه "طبق مطالعات وزارت نفت با توجه به نحوه و شیوه استفاده از انرژی ــ منابع نفت و گاز ــ در کشور ما در سال 1405 وارد‌کننده انرژی خواهیم شد"، گفت: سیاست‌های کلانی که ابلاغ می‎شود جزو قوانین بالادستی در کشور است که طبق برنامه 5 و 6 توسعه دولتها موظف‌اند به‌طوری برنامه‌ریزی کنند که در انتهای برنامه ششم توسعه بر اساس سیاست بالادستی اصلاح الگوی مصرف، 50 درصد شدت مصرف انرژی در کشور کاهش یابد که توافق پاریس در این راستا است.

    پذیرش توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس و محدودیت‌های اقتصادی آن

    مهندس علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به تبعات اقتصادی پذیرش توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس گفت: اگر ما این توافق‌نامه را بپذیریم، مجبور هستیم یک سری دستورالعمل‌هایی را به دستگاه‌ها و تولیدکنندگان داخلی مبنی بر کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی ابلاغ کنیم.

    وی ادامه داد: کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی محدودیت اقتصادی در بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

    ابراهیمی تصریح کرد: کشور ایران به‌تازگی در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است؛ از این‌ رو، پذیرفتن این توافق‌نامه به‌دلیل محدودیت‌های استفاده از سوخت‌های فسیلی قطعاً مسیر توسعه و پیشرفت کشور را ناهموار می‌کند.

    منابع مالی اجرای موافقت‌نامه پاریس نامشخص

    در پایان این نشست، عسگر سرمست، کارشناس سیاست‌گذاری انرژی درباره منابع مالی نامشخص برای اجرای توافق‌نامه آب‌وهوایی پاریس تصریح کرد: تعهدات ارائه‌‌شده در سند (INDC) که حاوی تعهدات رسمی جمهوری اسلامی ایران است، منابع مالی 52 میلیارد دلاری را که معادل 200هزار میلیارد تومان است طلب می‌کند.

    وی متذکر شد: این در حالی است که منابع ذکرشده برای تأمین این حجم بالا از سرمایه‌گذاری غیرقابل اتکا است و بیم این مورد که در صورت عدم‌تأمین این منابع، کشور، قادر به اجرای تعهدات خود نشود و دچار عواقب حاصل از نقض تعهدات خود شود، وجود دارد.

    انتهای پیام/*

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۶ ، ۱۴:۰۷
    علیرضا آیت اللهی