فروش سایپا کاشان به سیتروئن؛ حل مساله یا پاک کردن صورت مساله
یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 ساعت 14:35 شناسه خبر : 242032
شرکت پژو- سیتروئن در سال های اخیر با مشکلات عدیده ای روبرو بوده و با افت شدیدی مواجه شد، به طوری که در سال 2014 دولت فرانسه برای جلوگیری از ورشکستگی این خودروساز 13.7% از سهام این گروه را خرید و 13.7% دیگر نیز به شرکت چینی دانگ فنگ واگذار شد. حال این سوال به وجود می آید که گروه سایپا با چه توجیهی به سراغ این شرکت رفته است
فروش سایپا کاشان به سیتروئن؛ حل مساله یا پاک کردن صورت مساله
در پسابرجام، دولت تدبیر شرکت فرانسوی سیتروئن را هم از ورشکستی نجات داد
شرکت پژو- سیتروئن در سال های اخیر با مشکلات عدیده ای روبرو بوده و با افت شدیدی مواجه شد، به طوری که در سال 2014 دولت فرانسه برای جلوگیری از ورشکستگی این خودروساز 13.7% از سهام این گروه را خرید و 13.7% دیگر نیز به شرکت چینی دانگ فنگ واگذار شد. حال این سوال به وجود می آید که گروه سایپا با چه توجیهی به سراغ این شرکت رفته است
گروه اقتصادی- رجانیوز: پس از اینکه برای اولین بار حسن روحانی رییس جمهور محترم کشورمان در سال 92 و در سفر به اجلاس داووس با اشاره به اهمیت صنعت خودرو و پیشرفتهای قطعهسازان ایرانی، اظهار داشت ایران میخواهد با ارائه پیشنهادهای جذاب، شرکتهای خارجی را در مالکیت خودروسازیهای داخلی شریک کند، زمزمه هایی برای فروش سهام خودروسازان به شرکتهای خارجی بر سر زبان ها افتاد.
اخیرا در خبرها گمانه زنی هایی مبنی بر فروش قسمتی از سهام سایپا به سیتروئن بود تا اینکه چندی پیش مدیران ارشد گروه سایپا در دیداری با فعالین بازار سرمایه بر این امر صحه گذاشتند و اعلام کردند که سیتروئن قرار است 50 درصد سهام سایپا کاشان را خریداری کند.
به گزارش رجانیوز به نقل از مرکز مطالعات و سیاست گذاری صنعتی دانشگاه صنعتی امیر کبیر، سایپا کاشان یکی از مهمترین زیرمجموعه های سایپا است که سهم بسزایی در تولید محصولات این شرکت دارد و هر ساله حدود یک سوم محصولات این سایپا در این شرکت تولید می شود، همچنین محصولات جدید سایپا بر روی پلتفرم x200 (تیبا و ساینا) در این شرکت تولید میشوند.
در رابطه با فروش سایپا کاشان نکات و ابهاماتی وجود دارد که در مفید بودن این معامله تشکیک جدی به وجود میآورد. در ادامه به چند مورد از این ابهامات اشاره میشود:
1- شرکت ایران خودرو با شرکت پژو قرارداد بسته است و شرکت سایپا نیز قصد دارد با شرکت سیتروئن همکاری کند و با توجه به مدیریت واحد شرکت های پژو و سیتروئن توسط گروه پژو-سیتروئن، قطعا این گروه بازار را در داخل کشور مدیریت کرده و بازار را بین محصولات پژو از طریق ایران خودرو، و محصولات سیتروئن از طریق سایپا تقسیم خواهند کرد. و همچنین برای کسب سود بیشتر سعی خواهند کرد این تقسیم بازار، در سایر محصولات ایران خودرو و سایپا نیز اتفاق بیفتد که این به معنی از بین رفتن کامل رقابت بین ایران خودرو و سایپا و ایجاد انحصار در بازار داخلی می باشد.
2- شرکت های خودروسازی پژو سیترون با توجه به ادغامشان در سال 1976 از پلت فرم های یکسان برای برای توسعه محصولات خود استفاده می نمایند که در جدول ذیل خودروهای تولید شده بر روی پلت فرم های PF1، PF2 و PF3 (پلت فرم دو دهه شرکت پژو سیتروئن) را مشاهده می شود.
از آنجا که هر دو خودروسازی پژو و سیتروئن از فناوری مشابه در تولید خودرو استفاده می نمایند و با توجه به قرارداد اخیر ایران خودرو با پژو، شراکت سایپا با شرکت سیتروئن چه ارزش افزوده جدیدی در زمینه انتقال دانش فنی ایجاد خواهد نمود؟
3- همکاری اقتصادی با شرکای خارجی میتواند به شکل خرید و فروش سهام و یا سرمایهگذاری جدید از سوی شرکت خارجی باشد. وقتی یک شرکت خارجی سهام یک شرکت ایرانی را میخرد، در واقع داراییهای شرکت را خریداری کرده است و زیرساخت جدیدی ایجاد نخواهد شد و الزامی نیز برای سرمایهگذاری جدید و توسعه ظرفیت تولید ندارد. از اینرو با توجه به اینکه خودروسازان و وزارت صنعت، دائما از لزوم سرمایهگذاری خارجی بهمنظور توسعه ظرفیت و افزایش تیراژ سخن میگویند، فروش خطوط تولید فعلی و داراییهای سایپا به خارجیها چه دردی از صنعت خودرو ایران دوا میکند؟
4- خودروسازان جهانی معمولا زمانی اقدام به خرید سایر خودروسازان میکنند که خودروساز هدف در وضعیت ورشکستگی یا در آستانه آن قرار داشته باشد تا بتوانند با حداقل قیمت، داراییها و برند آن خودروساز را تصاحب کنند. در این زمینه تجربه صنعت خودرو کرهجنوبی قابل توجه است. دولت کره به توسعه مستقل خودروسازان علاقهمند بود. بنابراین اجازه نمیداد خودروسازان جهانی، خودروسازان کرهای را تحت کنترل بگیرند و میزان سهام شرکتهای خارجی در خودروسازان کرهای حداکثر در سقف ۱۰ الی ۱۵ درصد قرار داشت. مشارکت خارجی در سهامداری شرکت هیوندایی به کمتر از ۵% محدود بود که متعلق به شرکت میتسوبیشی ژاپن بود. البته این موضوع تا بحران مالی آسیا در سال ۱۹۹۷ صادق است و پس از این سال برخی شرکتها بدلیل ورشکستگی به خودروسازان خارجی فروخته شدند. سامسونگ به رنو و دوو به جنرال موتورز و سانگ یانگ به ماهیندرا هند واگذار شد. اما دولت کره تنها زمانی اجازه فروش خودروسازان داخلی را داد که اقتصاد کره جنوبی بر اثر بحران مالی در معرض ورشکستگی بود و علاوه بر این دولت از بلوغ صنعت خودرو کره نیز مطمئن بود. آیا در مورد اقتصاد ایران و صنعت خودرو چنین شرایطی پدید آمده است؟
5- شرکت پژو- سیتروئن در سال های اخیر با مشکلات عدیده ای روبرو بوده و با افت شدیدی مواجه شد، به طوری که در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ سهم تولید گروه پژو- سیتروئن از کل تولید خودرو جهان 2 درصد کاهش پیدا کرد[1]همچنین در سال 2014 دولت فرانسه برای جلوگیری از ورشکستگی این خودروساز 13.7% از سهام این گروه را خرید و 13.7% دیگر نیز به شرکت چینی دانگ فنگ واگذار شد. حال این سوال به وجود می آید که گروه سایپا با چه توجیهی به سراغ این شرکت رفته است و قصد دارد سهام سایپا کاشان را به این شرکت بفروشد؟ این سوال در مورد قرارداد پژو و ایران خودرو نیز صادق است.
با این توصیفات به نظر می رسد که نه تنها راه حل مشکلات مالی و تامین نقدینگی، در فروش سایپا کاشان نیست بلکه انتقال دانش فنی نیز با ابهام بسیار جدی روبرو است. ضمن اینکه سرمایه گذاری و ورود بی ضابطه خودروسازان خارجی موجب از دست رفتن فرصت هایی همچون بازار فروش و تضعیف توان داخلی خواهد شد.