فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
جمعه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹ ق.ظ

موج‌سواری فرانسوی‌ها بر ناتوانی صنعت خودرو

۱۳۹۵/۰۳/۲۵ - ۲۱:۳۲ A


موج‌سواری فرانسوی‌ها بر ناتوانی صنعت خودرو


بالابودن آمار قربانیان تصادفات و ناتوان جلوه دادن کارشناسان صنعت خودروی کشور این روزها به بهانه‌ای برای سپردن بازار خودروی ایران به شرکت‌های خارجی تبدیل شده و در این میان فرانسوی‌ها بر این موج سوار شده‌ و همچنان به دنبال کسب سودهای کلان از این بازار پرعطش هستند.

تولید خودروهای با کیفیت و کاهش تلفات ناشی از تصادفات در حالی این روزها از سوی برخی افراد به ویژه مردم عادی به توجیهی برای لزوم همکاری خودروسازان ایرانی با شرکت‌های خارجی تبدیل شده که داستان خروج طراحان ایرانی از شرکت‌های خودروساز کشورمان و پیوستن آنها به شرکت‌های بزرگ و مطرح مانند ایرباس و بنز، این توجیه را رد می‌کند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، طی سال‌های گذشته تقاضا در بازار خودرو ایران روندی رو به رشد را طی کرده و خودروسازان همواره در بازار انحصاری خودرو کشور یکه تازی کرده‌اند. در این میان با وجود برخی تلاش‌های جسته و گریخته و تأکید بعضی مسئولان بر لزوم تقویت بخش طراحی خودرو و افزایش کیفیت خودروهای داخلی، اتفاق موثری در این مورد نیفتاده و همین مسئله یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی صنعت خودروی ایران به شمار می‌رود. * مهاجرت طراحان ایرانی به ایرباس و بنز دلیل این اتفاق هرچه باشد قابل تأمل و پیگیری خواهد بود اما نمی‌توان نبود طراحان توانمند در بین مهندسان کشورمان را به عنوان عامل عقب ماندگی در این زمینه عنوان کرد. دلسردی طراحان ایرانی مشغول به کار در شرکت‌های خودروساز به ویژه ایران خودرو نسبت به ادامه کار خود و خروج آنها از ایران و فعال شدنشان در شرکت‌هایی مانند بنز و ایرباس مؤید این مطلب است. به گفته کارشناسان، صنعت خودروی ایران در سال‌های گذشته گذرگاهی برای طراحان و مهندسان کارآمدی بوده که امروز نام و نشان زیادی از آنها در این صنعت مشاهده نمی‌شود. طراحانی که به دلیل جدی گرفته نشدن کارشان و عدم توجه به نتایج تحقیقاتشان دچار ناامیدی شده و با دلسردی، کوله بار خود را بستند و به ناچار راهی کشورهای پیشرفته‌ای مانند آلمان و فرانسه شدند تا در شرکت‌هایی که کیفیت، اصلی‌ترین هدف آنها محسوب می‌شود، به طراحی خودرو یا هواپیما بپردازند. این در حالی است که اگر مدیریت صحیحی در صنعت خودرو ایران اعمال می‌شد شاهد خروج طراحان خبره از این صنعت نبودیم و امروز به جای تولید خودروهای قدیمی و از رده خارج شاهد تولید خودروهای به روز و جدید بودیم و صنعت خودروی کشور جولانگاهی برای خودروسازان فرانسوی نبود. * شکستن شاخ فرانسوی‌ها با جبران عقبگرد خودروسازان کشور با این وجود، هنوز هم برای تقویت بخش طراحی خودرو در کشور دیر نشده و می‌توان با تکیه بر توان مهندسان ایرانی و با فعال کردن مراکز تحقیقاتی شرکت‌های خودروساز زمینه را برای جبران عقبگرد صنعت خودرو فراهم کرد. در این صورت، شرکت‌های ایرانی حتی برای همکاری با خودروسازان خارجی با دست پُر جلو می‌رفتند و خودروسازان فرانسوی فضایی برای شاخ و شونه کشیدن در بازار خودرو ایران نداشتند. اما به نظر می رسد اینجا هم داستان دست‌های پشت پرده جریان دارد و عده‌ای مقابل فعالیت طراحان و مهندسان ایرانی قد علم کرده‌اند تا شاید با حضور شرکت‌های خارجی و قبضه بازار خودروی ایران توسط خودروهای خارجی، منافعی نیز نصیب آنها شود. هرچند در مذاکرات خودروسازان ایرانی با طرف‌های خارجی همواره مشارکت در طراحی خودرو مورد تأکید قرار گرفته اما تجربه قبلی همکاری با خارجی‌ها نشان دهنده سنگ‌اندازی طرف‌های خارجی و ممانعت آنها از همکاری در این زمینه است. خودداری پژو از داخلی سازی قطعات پژو توسط کارشناسان ایرانی از موتور خودرو گرفته تا پیچ و مهره نمونه‌ای از کارشکنی طرف خارجی در همکاری با خودروسازان ایرانی است. * تلاش تعجب برانگیز برای ناتوان نشان دادن صنعت خودروی ایران یکی از نکات قابل تأمل و تعجب برانگیز در صنعت خودروی ایران، تلاش برخی افراد و حتی مدیران برای ناتوان نشان دادن صنعت خودروی کشور است تا به این وسیله، اهمیت حضور خودروسازان خارجی را در صنعت خودروی ایران توجیه کنند و از این آب گل‌آلود برای خود صیدی داشته باشند. نتیجه این امر در جا زدن و ادامه تولید خودروهای قدیمی و از رده خارج است تا جایی که این تفکر در جامعه ایجاد شود که صنعت خودروی ایران جربزه‌ای برای پیشرفت ندارد و نمی‌تواند به تنهایی گلیم خود را از آب بیرون بکشد، به همین دلیل درمان صنعت خودروی ایران فقط و فقط به دست خارجی‌ها امکان پذیر است. * تولید 25 ساله خودروی قدیمی با حضور خارجی‌ها حال آنکه تجربه نشان داده حضور خارجی‌ها در صنعت خودروی ایران که سال‌هاست به شرکت‌های فرانسوی محدود شده، نتوانسته کمکی به خودروسازی کشورمان کند و در مقابل، تولید 25 ساله خودروهای قدیمی و از رده خارج زمینه‌ای برای سودآوری شرکت‌های بحران زده اروپایی از طریق بازار ایران فراهم کرده است. در عین حال، خودروهای مورد مذاکره برای تولید مشترک با خارجی‌ها نیز جزء محصولات جدید در بازار خودروی جهان محسوب نمی‌شود و چه بسا اگر حق لیسانس پرداختی بابت این خودروها صرف تجهیز و فعال کردن مراکز تحقیقاتی صنعت خودرو می‌شد و مدیران خودروساز اهمیت لازم را برای طراحان ایرانی قائل می‌شدند، امروز خودروسازان اروپایی از تجربه ما در تولیدات خود بهره می‌گرفتند همانطور هم اکنون از دانش کارشناسان ایرانی در بخش‌های تحقیقاتی خود بهره می‌برند. این وضعیت در شرایطی بر صنعت ایران حاکم است که همچنان شاهد انعقاد قراردادهای انحصاری با خودروسازان فرانسوی هستیم. در این مورد می‌توان به قرارداد ایران خودرو و پژو و همچنین قرارداد سایپا و سیتروئن اشاره کرد، قراردادهایی که بیشتر جنبه محرمانه پیدا کرده و اطلاعاتی در مورد آنها در دسترس نیست. این مسئله توجه و کنترل دستگاه‌های نظارتی و مسئول را می‌طلبد و لزوم شناسایی و برخورد با مهره‌های سنگ‌انداز در ایجاد خودکفایی و خوداتکایی در صنایع داخلی را ضروری می سازد

نظرات :.

ناشناس 1 | 0 ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ۲۱:۵۲

وقتی میشه با کره ژاپن المان همکاری کرد چرا با فرانسه که تو صنعت خودرو حرفی نداره برا گفتن

*

ناشناس 0 | 1 ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۰۴:۱۱

نویسنده محترم

شما یا در خارج از ایران زندگی میکنی

یا کلا با صداقت بیگانه هستی. 

*

نیمدونم منظورت از طراح ایرانی کیه، ولی آنچه که مردم ایران دیدن، صرفا عوض کردن طراحی جلو پنجره و ته صندوق عقب ماشینهای از رده خارج است که فکر نکنم نیازی به طراح داشته باشه، یه چند تا فتوشاپ کار کافیه. 

نکته دوم اینکه، هر چه با ما کرد آن آشنا کرد. 

وقتی مدیران ایرانی صرفا فکر سودجویی خودشون هستن، و ابزار سود آنها، نه بالا بردن بهره وری، بلکه پایین آوردن کیفیت هست، از خارجی چه انتظاری داریم. 

دو خودرسازی که همه چیز رو از خودرو می دزدند، واقعا کلمه دزد مناسبه. ترمز دیسکی رو کاسه ای میذارن، چراغ توی داشبرد حذف میشه، لوازم ایمنی ماشین حذف میشه، نمد زیر کاپوت، بلندگوهای تو درها، و خیلی چیزهای دیگه، که به عقل هیچ اروپایی همچنین کارهای کثیفی هرگز نرسیده، و ما باز فرافکنی می کنیم ...

گفت: آگه نیستی کز سر در افتادت کلاه

گفت: در سر عقل باید، بی کلاهی عار نیست

*

kiomars 0 | 1 ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۱۳:۰۸

لطفا به این جمله در ابتدای متن فوق خوب توجه کنید:

"بالابودن آمار قربانیان تصادفات و ناتوان جلوه دادن کارشناسان صنعت خودروی کشور"

آیا گمان نمی کنید حداقل یکی از دلایل بالابودن آمار تلفات جاده ای کشور، بی کیفیتی خودروهای وطنی و ناشی از ناتوانی کارشناسان صنعت خودرو می باشد؟

*

مسعود 0 | 1 ۱۳۹۵/۰۳/۲۶ ۲۱:۱۵

نویسنده از کدوم توان مهندسان ایرانی صحبت میکنه؟چرا الکی خودمون رو گول میزنیم،وقتی توانش رو نداریم!به اندازه کافی ملت بدبختی از دست این خودرو سازان گاری ساز کشیدن!بسه خواهشا...


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۱۵
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی