رقابت بوئینگ و ایرباس برسر بازار ایران
9 تیر 1395 - 20:24:11 |
رقابت بوئینگ و ایرباس برسر بازار ایران
اقتصاد > حمل و نقل برون شهری - قرارداد ۲ شرکت هواپیمایی بزرگ با ایران هنوز وارد فاز اجرایی نشده است اما آثارموج خبری آن همچنان در رسانههای جهان وجود دارد.
وزیر خارجه آمریکا در آخرین اظهارنظر درباره دلایل موافقت با قرارداد بوئینگ با ایرانایر، گفت: «از آنجا که شرکت ایرباس اجازه دارد به ایران هواپیما بفروشد، ممنوعیت بوئینگ از رقابت در این بازار به ضرر کارگران آمریکایی تمام میشد و بر توانایی هواپیمایی ایرانیان هم تأثیری نمیگذاشت.» اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا نشان میدهد که جذابیت بازار ایران مهمترین انگیزه این کشور برای مانعتراشی در عملیاتی شدن قرارداد ایرانایر و ایرباس بوده است. وزیر خارجه کشورمان هم در سفر اخیر خود به فرانسه اعلام کرد: «خرید هواپیما از آمریکا بیشک تنگناهای خرید از ایرباس را رفع میکند.»
این اظهارات محمد جواد ظریف نشان داد که آنچه بهعنوان هراس شرکت فرانسوی و بانکهای این کشور در عملیاتی کردن قرارداد ایرباس، طرح شده بود، وابستگی زیادی به تلاش آمریکا برای بهدست آوردن بخشی از بازار هوایی ایران دارد.
چندی پیش هم یواستودی نوشته بود: معامله نکردن بوئینگ با ایران تنها به ضرر خود بوئینگ است چون در این صورت ایران هواپیماهای موردنیاز خود را از شرکت ایرباس خریداری میکند. همزمان با این رویدادها، شرکت کانادایی «بمباردیه» نیز به تکاپو افتاد تا هواپیماهای ساخت خود را به آسمان ایران گسیل کند. رویترز از قول استفان دیون وزیر امور خارجه کانادا نوشت: «اگر ایرباس میتواند این کار را انجام دهد چرا بمباردیه این کار را نکند؟»
این درحالی است که اروپاییها از موانع بانکی برای فعالیت مشترک با ایران سخن میگویند. مدیر فروش شرکت ایرباس اظهار داشته است: «نگرانیها درباره تجارت با ایران، مانع نهایی کردن قرارداد فروش هواپیماهای مسافربری به ایران شده است.»
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از «جان لهی» گزارش داد: «ما باید راههایی بهمنظور خروج پول از ایران از طریق نظام بانکداری پیدا کنیم.» درهمین رابطه مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرانایر در گفتوگو با وال استریت ژورنال اظهار کرد: «مشکلات بانکی گریبانگیر خرید و فروش ناوگان هواپیمایی نیست.» از سوی دیگر مدیرعامل شرکت هواپیماسازی فرانسوی- ایتالیایی ART میگوید این شرکت قصد دارد با بهکارگیری ترفندهای بانکی شرایط فروش ۴۰ فروند از هواپیماهای خود را به ایران فراهم کند.
غولهای هوایی و رابطه با ایران
پیش از آنکه قرارداد خرید 80هواپیمای بوئینگ و اجاره 29فروند از این هواپیماساز آمریکایی بر سر زبانها بیفتد، قرارداد خرید 118هواپیمای ایرباس در همان روزهای ابتدایی پس از اجرا شدن برجام، رسانهای شد اما این قرارداد آنطور که پیشبینی شده بود پیش نرفت. عدمهمراهی بانکهای بزرگ فرانسوی در معامله با ایران و همچنین مشکلاتی که سد راه معاملات دلاری ایران وجود دارد یکی از موانع مهم سد راه ورود هواپیماهای جدید از فرانسه به ایران بوده است.
در همین حال نهایی شدن قرارداد برای دراختیار گرفتن 109فروند هواپیمای بوئینگ در رسانههای داخلی و خارجی منتشر شد. اظهارات محمد جواد ظریف در فرانسه نیز نشان داد که ایران قصد دارد با نهایی شدن این قرارداد، زمینه همکاری اروپاییها با ایران را نیز هموار کند. شرکتها و بانکهای اروپایی از هراس جریمههای احتمالی آمریکا، همکاری با ایران را به تأخیر انداختهاند. جزئیات قرارداد با بوئینگ نشان میدهد که 80فروند بهصورت مستقیم توسط بوئینگ و 29فروند از طریق اجاره تأمین میشود.
قرارداد موقتی که میان ایران و شرکت بوئینگ امضا شده، ارزش 20.37میلیارد دلاری دارد. یکی از این افراد مطلع به رویترز گفته است، این قرارداد شامل 80هواپیما به ارزش 17.58میلیارد است که مستقیما توسط بوئینگ فروخته خواهد شد. از این 80 هواپیما، 34جت پهن پیکر است که 15فروند آن مدل ER 300-777و 9-777 و 4فروند آن مدل 8 - 747 است. همچنین 46فروند باقی مانده نیز جتهای باریک پیکر را تشکیل میدهد که 40فروند آن مدل جدید MAX 737 و 6فروند آن مدل NG 737 است. براساس یک قرارداد موقتی مشابه، شرکت بوئینگ ترتیبات لازم را برای ایرانایر فراهم میکند تا 29هواپیمای مدل NG 737را از طریق اجاره تهیه کند.