یک سال مذاکره میان سایپا و سیتروئن فرانسوی ها رویکردهای گذشته را کنار گذاشتند
یک سال مذاکره میان سایپا و سیتروئن
فرانسوی ها رویکردهای گذشته را کنار گذاشتند
تهران- ایرنا- هفته گذشته خبر امضا قرارداد گروه خودروسازی سایپا و شرکت سیتروئن منتشر شد؛ قراردادی که مذاکرات آن حدود یک سال طول کشید و در نهایت، فرانسوی ها مجبور شدند رویکرد گذشته خود در همکاری های خودرویی با ایران را کنار بگذارند.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مذاکرات سیتروئن و سایپا از یک سال پیش در حالی آغاز شد که در ابتدا طرف فرانسوی به خیال خود دست بالا را برای امتیازگیری از سایپا داشت اما با گذر زمان و با بررسی شرایط شرکای آماده به همکاری با سایپا، رفته رفته کفه ترازو به سمت طرف ایرانی سنگین شد.
فرانسوی ها در گذشته فکر می کردند با خودروسازی ضعیف، طرف خواهند بود و خود را در قامت ناجی می پنداشتند که فقط بازمانده نجات دهندگان صنعت خودرو هستند اما در مذاکرات رودرو متوجه شدند که دیگر همانند گذشته نمی توانند شرایط خود را تحمیل کنند؛ و پذیرفتند که باید شرایط خودروسازان ایرانی را بپذیرند که کوچکترین آن امضاء قرارداد در جمهوری اسلامی ایران بود.
وضعیت مذاکرات در ابتدا به گونه ای بود که فرانسوی ها تمایل داشتند امضای قرارداد در آن کشور برگزار شود اما مسئولان ایرانی آن را نپذیرفتند و سرانجام طرف فرانسوی به ایران آمد.
یکی از دیگر امتیازاتی که سایپا در این قرارداد توانست کسب کند، سرمایه گذاری طرف فرانسوی در ایران بود؛ در واقع آنها با توجه به شرایط موجود ناچار شدند سرمایه گذاری کلانی در یکی از شرکت های زیرمجموعه سایپا یعنی سایپا کاشان انجام دهند.
با توجه به تجربه سالهای گذشته، شرایط در مذاکرات به گونه ای پیش رفت که آنها فهمیدند که برای همکاری با ایران باید رویکردهای گذشته خود را کنار بگذارند.
به گزارش ایرنا، شرکت های خودروسازی سایپا و سیتروئن که همکاری خود را 50 سال پیش با تولید ژیان آغاز کرده بودند، هفته گذشته با امضای قرارداد تاسیس شرکت مشترک سایپا و سیتروئن همکاری خود را از سر گرفتند؛ سرمایه گذاری در این همکاری قرار است 50-50 باشد و نخستین محصول مشترک تا پایان سال 2017 به بازار عرضه شود.
آورده شرکت سایپا 50 درصد سهام سایپا کاشان است و به این ترتیب 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان به قیمت کارشناسی رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرکت سیتروئن واگذار شد. این قرارداد، شامل قطعه سازی داخلی، طراحی داخلی و توسعه محصول و صادرات 30 درصدی در شبکه سیتروئن خواهد بود.
فرجام سخن اینکه، حال صنعت خودروی ایران امروز بهتر از سال های پیش است؛ بعد از برجام، مذاکرات و همکاری های خودروسازان داخلی و خودروسازان اروپایی و آسیای شرقی آغاز شده و تاکنون دو شرکت مشترک میان خودروسازان بزرگ کشورمان و خودروسازان بزرگ اروپایی تشکیل شده است؛ امسال نخستین محصول این همکاری های بین المللی وارد بازار می شود و سال آینده نیز باید چشم انتظار خودروی تولید مشترک سایپا و سیتروئن باشیم.
اقتصام**9189** 2023