فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
کد خبر: 82165008 (5467078) | تاریخ خبر: 05/05/1395 | ساعت: 16:12|

یک سال مذاکره میان سایپا و سیتروئن

فرانسوی ها رویکردهای گذشته را کنار گذاشتند

تهران- ایرنا- هفته گذشته خبر امضا قرارداد گروه خودروسازی سایپا و شرکت سیتروئن منتشر شد؛ قراردادی که مذاکرات آن حدود یک سال طول کشید و در نهایت، فرانسوی ها مجبور شدند رویکرد گذشته خود در همکاری های خودرویی با ایران را کنار بگذارند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، مذاکرات سیتروئن و سایپا از یک سال پیش در حالی آغاز شد که در ابتدا طرف فرانسوی به خیال خود دست بالا را برای امتیازگیری از سایپا داشت اما با گذر زمان و با بررسی شرایط شرکای آماده به همکاری با سایپا، رفته رفته کفه ترازو به سمت طرف ایرانی سنگین شد.
فرانسوی ها در گذشته فکر می کردند با خودروسازی ضعیف، طرف خواهند بود و خود را در قامت ناجی می پنداشتند که فقط بازمانده نجات دهندگان صنعت خودرو هستند اما در مذاکرات رودرو متوجه شدند که دیگر همانند گذشته نمی توانند شرایط خود را تحمیل کنند؛ و پذیرفتند که باید شرایط خودروسازان ایرانی را بپذیرند که کوچکترین آن امضاء قرارداد در جمهوری اسلامی ایران بود. 
وضعیت مذاکرات در ابتدا به گونه ای بود که فرانسوی ها تمایل داشتند امضای قرارداد در آن کشور برگزار شود اما مسئولان ایرانی آن را نپذیرفتند و سرانجام طرف فرانسوی به ایران آمد.
یکی از دیگر امتیازاتی که سایپا در این قرارداد توانست کسب کند، سرمایه گذاری طرف فرانسوی در ایران بود؛ در واقع آنها با توجه به شرایط موجود ناچار شدند سرمایه گذاری کلانی در یکی از شرکت های زیرمجموعه سایپا یعنی سایپا کاشان انجام دهند.
با توجه به تجربه سالهای گذشته، شرایط در مذاکرات به گونه ای پیش رفت که آنها فهمیدند که برای همکاری با ایران باید رویکردهای گذشته خود را کنار بگذارند.
به گزارش ایرنا، شرکت های خودروسازی سایپا و سیتروئن که همکاری خود را 50 سال پیش با تولید ژیان آغاز کرده بودند، هفته گذشته با امضای قرارداد تاسیس شرکت مشترک سایپا و سیتروئن همکاری خود را از سر گرفتند؛ سرمایه گذاری در این همکاری قرار است 50-50 باشد و نخستین محصول مشترک تا پایان سال 2017 به بازار عرضه شود.
آورده شرکت سایپا 50 درصد سهام سایپا کاشان است و به این ترتیب 50 درصد سهام شرکت سایپا کاشان به قیمت کارشناسی رسمی جمهوری اسلامی ایران به شرکت سیتروئن واگذار شد. این قرارداد، شامل قطعه سازی داخلی، طراحی داخلی و توسعه محصول و صادرات 30 درصدی در شبکه سیتروئن خواهد بود.
فرجام سخن اینکه، حال صنعت خودروی ایران امروز بهتر از سال های پیش است؛ بعد از برجام، مذاکرات و همکاری های خودروسازان داخلی و خودروسازان اروپایی و آسیای شرقی آغاز شده و تاکنون دو شرکت مشترک میان خودروسازان بزرگ کشورمان و خودروسازان بزرگ اروپایی تشکیل شده است؛ امسال نخستین محصول این همکاری های بین المللی وارد بازار می شود و سال آینده نیز باید چشم انتظار خودروی تولید مشترک سایپا و سیتروئن باشیم.
اقتصام**9189** 2023

انتهای پیام /* 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۳۱
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی