نگاهی به خودروهای جدید پژو سیتروئن در ایران
هر95
>>نگاهی به خودروهای جدید پژو سیتروئن در ایران
>>>آیا پلتفرم خودروهای فرانسوی پژو- سیتروئن قدیمی است؟ // 9 مهر95
خودروهای جدید خارجی در راهند
جدیدترین خبرهای خودرویی - از آنجا که پژو و سیتروئن دو شرکت مجزا اما تحت مدیریت مشترک هستند بسیاری معتقدند که پلتفرمهای خودروهای درنظر گرفته شده برای تولید در ایران یکسان و قدیمی است. منتقدان تاکید دارند که دو خودروساز بزرگ کشور طی قراردادهای جداگانه قرار است دو خودروی فرانسوی با نامهای متفاوت اما با پلتفرم مشترک تولید کنند که مزیتی از نظر انتقال تکنولوژی برای کشور به دنبال نخواهد داشت. شاید در ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که پلتفرم چیست و پس از آن به بررسی پلتفرمهای شرکت پژو و سیتروئن پرداخت. درواقع بخشی از خودرو که از دید مصرفکننده پنهان است و قوای محرکه و قطعات و مجموعههای مرتبط با آن را دربرمیگیرد، پلتفرم نامیده میشود و حدود 60 تا 65 درصد ارزش خودرو را تشکیل میدهد. شرکت پژو-سیتروئن برای تولید محصولات خود از 4 پلتفرم مشترک pf1، Pf2، Pf3 و EMP2 بهره میبرد. اما نکته مهم آنجاست که محصولات منتخب توسط این شرکت برای تولید در دو شرکت خودروساز ایرانی بر روی 3 پلتفرم pf1، Pf2، Pf3 این شرکت قرار دارند.
نکته قابل توجه دیگر اینکه پژو 2008، پژو 208 و پژو 301 که سه محصول منتخب پژو و ایران خودرو برای تولید در شرکت ایکاپ است هر سه بر روی پلتفرم Pf1 تولید شدند اما سال ساخت هر یک از خودروها متفاوت است. پژو 2008 که یک خودروی کراس اوور است در سال 2013 میلادی به بازار معرفی شد و جانشین پژو SW207 محسوب میشود. پلتفرم بهکار رفته در آن PF1 نام دارد که با خودروی پژو 208 مشترک است. این پلتفرم در سال 1998 تولید شده است.
پژو 208 نیز که بر روی پلتفرم Pf1 قرار دارد در سال 2012 تولید شده است. این خودرو بر اساس طرح بهبود یافته خودروی پژو ۲۰۷ ساخته شده است.
پژو 301 نیز در سال 2013 بر روی پلتفرم Pf1 تولید شد. اما نکته قابل توجه آنکه این خودرو در حال حاضر در کشورهای اروپای غربی عرضه نمیشود و بازار هدف آن کشورهای در حال رشد واقع در اروپای شرقی، روسیه و غرب آسیا است. هر چند همه محصولات پژو بر روی یک پلتفرم ساخته و تولید شدهاند اما محصولات منتخب سیتروئن برای تولید در سایپا کاشان از میان پلتفرمهای مختلف شرکت پژو -سیتروئن انتخاب شدهاند.
براین اساس سیتروئن C4 air cross بر روی پلتفرم Pf2 و در سال 2012 تولید شده است. اما نکته مهم آن است که این پلتفرم نیز در سال 2001 تولید شده است. به گفته کارشناسان این شاسیبلند سیتروئن بر پایه میتسوبیشی ASX و پژو 4008 ساخته شده است. این خودرو علاوهبر پلتفرم مشترک با میتسوبیشی ASX، از نظر فنی و پیشرانه نیز کاملا مشابه با میتسوبیشی است. سیتروئن C4L نسخه سدان مدل اروپایی هاچبک C4 است که برای نخستین بار در چین رونمایی و از ابتدای سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد. پلتفرم این خودرو نیز Pf2 است. این خودرو در بازار چین توسط جوینتونچر دانگ فنگ-PSA به تولید میرسد. سیتروئن C3XR نیز که یک کراساوور است بر روی پلتفرم Pf1 برای بازار چین ساخته شده و از پلتفرمی مشترک با پژو 2008 بهره میبرد. این خودرو نسبت به سایر محصولات سیتروئن کمی ارزانقیمتتر بوده و براین اساس کارشناسان معتقدند که شاید این خودرو دارای کیفیت مرغوبی نباشد.
آخرین خودرو نیز سیتروئن C6 است که بر روی پلتفرم PF3 ساخته شده است که این پلتفرم نیز متعلق به سال 2001 است. نسل قبلی این خودرو برای آخرین بار در فرانسه در سال 2012 تولید شد و پس از آن تولید آن متوقف شد؛ اما در سال 2016 سیتروئن نسل جدید آن را که برای بازار چین ساخته شده بود، رونمایی کرد. از آنجا که کارشناسان عمر یک پلتفرم را بین 10 تا 15 سال میدانند؛ به طوری که عمر پلتفرمهای اروپایی 15 سال و آسیایی 10 سال عنوان میشود؛ براین اساس میتوان گفت پلتفرم خودروهای نامبرده قدیمی به حساب میآید. موضوع مهم دیگری که کارشناسان بر آن تاکید دارند این است که داخلیسازی این خودروها در ایران نیز بر طول عمر این خودروها می افزاید، بنابراین نمیتوان گفت که دانش و تکنولوژی به صنعت خودروی ایران منتقل میشود.
در این میان یکی از موضوعات دیگر مشترک بودن پلتفرمهای این خودروها است. در حالی این موضوع یک نقطه ضعف عنوان میشود که کارشناسان استراتژی تولید خودرو بر روی پلتفرم مشترک را در دنیا مرسوم میدانند. به اعتقاد آنها کاهش هزینهها، ارتقای کیفیت و تحویل به موقع انواع مدلهای خودرو به مشتریان مختلف و در مکانهای جغرافیایی متفاوت جزو اهداف برتر تمامی خودروسازان جهانی است. پلتفرم مشترک، خودروسازان را در دستیابی به این اهداف یاری میکند. با به کارگیری این استراتژی، به جای این که منابع مختلف شرکت صرف تولید یک نوع خودرو شود، برای تولید و مونتاژ چند نوع خودرو مورد استفاده قرار میگیرد.
بر این اساس کارشناسان تاکید دارند از آنجا که تولید پلتفرم در توان نقدینگی امروز صنعت خودروی کشور نیست، بنابراین در همکاری با خودروسازان خارجی باید به موضوع انتقال دانش و تکنولوژی توجه شود و اینکه در قالب این همکاریها بتوانیم به کاهش هزینههای خود بپردازیم. اما نکته مهم آن است که شرکت پژو و سیتروئن باید پلتفرم جدید خود یعنی EMP2 را برای تولید مشترک با خودروسازان ایرانی ارائه میکرد زیرا این پلتفرم در سال 2013 تولید شده است و مزیتهای بسیاری دارد.
آیا خودروهای فرانسوی آماده ورود به بازار، قدیمی هستند؟
لغو تحریمها و بهدنبال آن بازگشت برخی از شرکتهای فرانسوی به ایران انتقادات زیادی را متوجه شرکتهای خودروسازکشورمان کرد. مخالفان با استناد به خروج ناگهانی پژو – سیتروئن از ایران این دو شرکت فرانسوی را غیرقابل اعتماد خوانده و همکاری دوباره با آنها را به ضرر صنعت خودرو کشور میخوانند. بر این اساس با وجود فریاد مخالفان که گاه از مجلس شنیده میشد و گاه از رسانههای اصولگرا ، قرارداد پژو با ایران خودرو و تفاهمنامه سیتروئن با سایپا طی سال جاری نهایی شد این در شرایطی است که مخالفان چندی است با واکاوی خودروهایی که قرار است با همکاری این دو شرکت وارد بازار ایران شوند بر قدیمی بودن پلتفرم این خودروها تاکید دارند این در شرایطی است که خودروسازان اظهارنظرهای صورت گرفته در این زمینه را فاقد کار کارشناسی میخوانند.
براساس قراردادهای منعقد شده قرار است شرکت مشترک ایرانخودرو و پژو (ایکاپ) 3 محصول پژو 208، 2008 و 301 را به تولید برساند و شرکت سیتروئن نیز در همکاری با سایپا 4 محصول خود با نامهای سیتروئن C4 Air cross، سیتروئنC4L، سیتروئن C3 و سیتروئن C6 را در سایپا کاشان تولید کند. هرچند منتقدان تاکید دارند که دو خودروساز بزرگ کشور طی قراردادهای جداگانه قرار است چند خودروی فرانسوی با نامهای متفاوت، اما با پلتفرمهای مشترک و قدیمی را به تولید برسانند؛ اما شرکای داخلی پژو – سیتروئن قدیمی بودن پلتفرمهای یاد شده را رد میکنند.
براساس بررسیهای صورت گرفته گروه خودروسازی پژو-سیتروئن دارای 4 پلتفرم پایه با نامهای PF1، PF2 ، PF3 و EMP2 است که تمامی محصولات این شرکت روی این چهار پلتفرم تولید شده است. پلتفرم PF1 در سال 1998 ازسوی این شرکت تولید شده است که محصولاتی چون 206، پژو 207، پژو 208، 2008 و سیتروئن C3 بر روی این پلتفرم تولید شدهاند. دیگر پلتفرم شرکت پژو-سیتروئن PF2 نام دارد که در سال 2001 طراحی و بر روی آن خودروهایی چون 307، پژو 308 ، C4 تولید شدهاند. پلتفرم PF3 نیز که خودروهای SUV و کراساوور پژو-سیتروئن بر روی آن تولید میشود نیز متعلق به سال 2001 است که خودروهایی چون 407 ، 508، سیتروئن C6 نیز بر روی این پلتفرم به تولید رسیدهاند. پژو -سیتروئن پس از آن پلتفرم PF1 را ارتقا داد و پلتفرم EMP1 را آماده تولید محصولات خود کرد. اما پس از آن با تلفیق PF2 و PF3 جدیدترین پلتفرم خود یعنی EMP2 را در سال 2013 به تولید رساند؛ بنابراین از این سال به بعد عمده تولیدات این گروه خودروسازی بر روی این پلتفرم و EMP1صورت میگیرد و تنها برای برخی بازارها به تولید محصول روی سه پلتفرم اولیه میپردازد. بر همین اساس کارشناسان معتقدند که پلتفرم EMP2 دارای مزیتهای بسیاری از جمله کاهش مصرف سوخت تا 22 درصد است. مزیت دیگر اینکه طراحی این خودرو بهگونهای است که 70 گرم کاهش وزن داشته، اما قدرت استحکام بالاتری دارد. این پلتفرم که جدیدترین تکنولوژی گروه خودروسازی پژو-سیتروئن است این امکان را میدهد که انواع کلاسهای خودرو از خودرویهای کامپکت، سدان تا شاسی بلند بر روی آن تولید شوند.
بهرغم آنکه بررسیهای صورت گرفته نشان از آن دارد که پلت فرمهای شرکت پژو- سیتروئن که قرار است محصولات این شرکت براساس آن در دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی تولید شود، قدیمی به حساب میآیند اما محصولات منتخب همه از سال 2012 یا 2013 وارد بازار شدهاند. با وجود این منتقدان تاکید دارند که این موضوع نمیتواند توجیه مناسبی در انتخاب خودروهای مذکور باشد. برهمین اساس آنها معتقدند خودروسازان ایرانی در جریان مذاکرات با شرکت پژو - سیتروئن (PSA) نتوانستهاند دست بالا را داشته باشند و تکنولوژی روز این شرکت را به ایران منتقل کنند. در همین زمینه، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو هر چند خود را جزو منتقدان نمیداند اما معتقد است که سه پلتفرم PF1، PF2 ، PF3 به روز نیستند و انعطاف لازم برای تولید در شرایط کنونی را ندارند. کریمی سنجری تاکید دارد تولید خودرو بر روی این سه پلتفرم به معنای آن است که خودروسازان ما برای تولید هر یک از محصولات خود باید براساس پلتفرم ، زنجیره تامین متفاوتی را ایجاد کند که این موضوع موجب افزایش هزینه خواهد شد. به اعتقاد وی در صورتی که خودروهای موجود بر پلتفرم EMP2 به ایران وارد میشد نه تنها دانش روز به کشور منتقل میشد؛ بلکه بهدلیل تولید کلاسهای مختلف روی این پلتفرم، خودروسازان ما میتوانستند تنوع بخشی بیشتری به بازار دهند.
در حالی انتقاداتی از این جنس به قرارداد دو خودروساز بزرگ کشور با گروه خودروسازی پژو-سیتروئن وارد است که به اعتقاد خودروسازان طرح چنین مباحثی نشان از عدم اشراف منتقدان بر موضوع پلتفرم دارد. در همین زمینه کیوان وزیری، قائممقام معاونت طراحی و توسعه ایران خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» میگوید: یکی از موضوعات مهم آن است که خودروسازان بهمنظور کاهش هزینههای خود به ارتقا پلتفرمهای خود میپردازند؛ بنابراین نه تنها پلتفرم این خودروها قدیمی نیست بلکه همه آنها به روز هستند و در سال 2012 و 2013 به ماژولار پلتفرم ارتقا یافتهاند که تکنولوژی بهروزی در جهان حساب میآید.
خودروی 208 و 2008 جزو خودروهای روز دنیا به حساب میآیند
وزیری با بیان اینکه یکی از موارد مهم در پلتفرم قوایمحرکه و دینامیک خودرو است، میگوید: از آنجا که موتور و گیربکس نقش اساسی در پلتفرم دارد باید اشاره کنم که در خودروی 208 و 2008 که بر روی پلتفرم PF1 قرار دارند، موتور خودرو EP6 و EB2 است که در حال حاضر جزو خودروهای روز دنیا به حساب میآیند و مصرف بنزین آنها بین 5/ 4 تا 5 لیتر محاسبه میشود. وزیری معتقد است که صنعت خودرو ایران براساس به سه مولفه توان صنعتیسازی، اشتغال و خودکفایی خودروهای تولیدی آینده خود را انتخاب کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا محصولات تولیدی بر روی پلتفرم EMP2 که دانش روز شرکت پژو-سیتروئن به حساب میآید را انتخاب نکردید، میگوید: پلتفرمهای پژو همگی ماژولار و بهروز هستند؛ اما نباید فراموش کرد که انتخاب تکنولوژی سال 2016 نیازمند دارا بودن صنایع هایتک و بهروز است که این به میزان صنعتیسازی در کشور ما بستگی دارد. وی تاکید دارد در صورتی که صنعت خودرو ایران براساس سیر تکوین صنعت خودرو جهان پیش برود قطعا با دریافت دانش و تکنولوژی میتواند قدم در راه هدف خود یعنی خودروساز شدن بردارد//دنیای اقتصاد