فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

میز خبر: تکاپو در آشفته بازار خودرو ایران و همکاری فرانسه با تسلا

برای راه رفتن، یخ‌های انحصار باید آب شوند. راه رفتن ضرورت پیشرفت است و یخبندان انحصار نباید مسیر ما را به سمت قله‌های بلند سد کند حتی اگر این یخ‌ها سالخورده و قدیمی باشند و پشتشان به سنگ سرد سیاست گرم باشد. از شادی‌های بهار یکی همین آب شدن یخ‌ها و روییدن سبزه‌زاران است. ما منتظر رویش جوانه‌های زندگی هستیم و به آینده امیدواریم چنانکه هر ملت زنده‌ای به آتیه خود نگاهی نیک دارد.

New Peugeot 2008 2017
اما در اظهارنظری جالب که می‌توان آن را اظهارنظر هفته نامید یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم از اراده دولت برای پایان دادن به دوران انحصار، تولید بی‌کیفیت و گران خودروی داخلی به وسیله سرمایه‌گذاران و برندهای مطرح بین‌المللی و خودروسازان دولتی و خصوصی داخلی خبر داده است. بنا به گزارش ایسنا، کمال‌الدین پیرموذن نماینده اصلاح‌طلب مجلس اظهار کرد: ایجاد رقابت، افزایش کیفیت و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروهای داخلی از اهداف ثانویه دولت در صنعت خودرویی کشور است. نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم صنعت خودروسازی کشور را از فاکتورهای مؤثر در رشد اقتصادی کشور دانست و افزود: ایجاد ظرفیت‌های شغلی جدید در قالب سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت خودرویی کشور امکان‌پذیر است و مدیران صنعتی کشور به‌درستی در حال جذب سرمایه‌های بلوکه خارجی کشور و ترغیب برندهای مطرح بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی کشور هستند.

Renault KWID
Renault KWID

اما ایران‌خودرو که یک از انحصارگران بازار خودروی ایران است و به‌تنهایی حدود 35 درصد از کل بازار را در اختیار دارد، هفته آینده را در حالی شروع می‌کند که قرار است روزهای پرکاری بگذراند. خبر حضور نخست‌وزیر ایتالیا در ایران، عقد قرارداد میان فیات و ایران‌خودرو و همچنین خرید 17 درصد از سهام شرکت ایرانی توسط فیات باعث شده تا هفته آتی هفته ایران‌خودرو باشد. بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیر ایتالیا، متئو رنزی فردا به ایران سفر خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز روز دوشنبه دفتر متئو رنزی، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد که او این هفته از ایران دیدار خواهد کرد. رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفته: قرار است شرکت مشترکی بین ایران‌خودرو و فیات تشکیل شود و فیات بخشی از سهام ایران‌خودرو را بخرد که این مسئله در مراحل نهایی است.
2015 Fiat Palio
2015 Fiat Palio

علاوه بر این خبر، ایران‌خودرو در نظر دارد امسال از چهارمین برند ملی خود با عنوان ایکس 409 رونمایی کرده و آن را به‌عنوان رقیب خودروهای کره‌ای و چینی وارد بازار کند. به گزارش اقتصادنیوز، مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرده که این شرکت علاوه بر مذاکره با شش خودروساز بزرگ دنیا قصد دارد برای تأمین بخشی از نیاز بازار خودرو کشور، چهارمین برند ملی خود را با عنوان ایکس 409 رونمایی کند. ایران‌خودرو پس از 15 سال که از تولد سمند می‌گذرد، اقدام به اکران عمومی ایکس 409 کرده و پس از آن تولید انبوه این شرکت را آغاز کند.

فیس لیفت دنا با دربهای جدید و خطوط جانبی
در همین راستا دبیر انجمن قطعه‌سازان از نهایی شدن توافق ایران‌خودرو با فیات و امضا قرارداد جدید رنو با یکی از خودروسازان کشور خبر داد. محمدرضا نجفی‌منش به اقتصادنیوز گفت: با اینکه برخی عنوان می‌کنند که از هیجان حضور خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنایع کشور کاسته شده، این موضوع در صنعت خودرو صحت ندارد و شرکت‌های قدر کماکان آمادگی همکاری با خودروسازان ایران هستند. دبیر انجمن قطعه سازان گفت: روز گذشته رنو با یکی از خودروسازان کشور قرارداد خود را نهایی کرد و فیات نیز با شرکت ایران‌خودرو به توافق اولیه رسید که این خود گام بلندی برای توسعه صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود. او افزود: شرکت فولکس هم در حال مذاکره با دو شرکت خصوصی است و با توجه به اینکه علاقه‌ای برای همکاری با خودروسازان دولتی ما ندارد تصمیم گرفته برای تولید محصولات خود با بخش خصوصی کارها را به پیش ببرد. نجفی‌منش گفت: حتی فولکس حاضر شده تا برخی قطعات مورد نیاز خود را در ایران به تولید برساند که این نشان از توانایی صنعت قطعه‌سازی کشور دارد.

2016 Fiat Tipo
2016 Fiat Tipo

امضا شدن قرارداد ساخت خودروی ارزان‌قیمت با فیات توسط ایران‌خودرو در حالی هفته آینده به امضا می‌رسد که پژو نیز بازار ایران را به چشم یک فرصت بزرگ می‌نگرد و قصد دارد از فضای پسابرجام برای نفوذ بیشتر در ایران و بازار بزرگ خاورمیانه استفاده نماید. در همین باره و به‌تازگی کارلوس تاوارس مدیرعامل پژو اعلام کرد این شرکت هدف افزایش 10درصدی فروش تا سال 2018 را تعیین کرده است و قصد دارد تا سال 2021 فروش را 15 درصد دیگر افزایش دهد. این در شرایطی است که این شرکت فعالیت‌هایش را در آمریکای لاتین و خاورمیانه افزایش داده است و در هند و جنوب شرق آسیا خودرو تولید خواهد کرد. تاوارس همچنین اعلام کرد پژو قصد دارد از طریق خدمات پس از فروش، به اشتراک‌گذاری خودرو و فروش خودروهای دست‌دوم، مشتریان بیشتری جذب کند و تا سال 2021، 100 میلیون یورو (113 میلیون دلار) سود به دست آورد. تاوارس همچنین گفت پژو اولین گام را برای بازگشت به آمریکای شمالی برخواهد داشت و در سال 2017 در این منطقه خدمات به اشتراک‌گذاری خودرو راه‌اندازی می‌کند.

New Peugeot 2008 2017
اما در حالی که تکاپوی بالایی در میان چند بازیگر اصلی بازار خودروی ایران برای توسعه و گسترش محصولات خود، ارتقا کیفیت و تکنولوژی ساخت خودرو ایجاد شده، شرکت سایپا از ضرورت افزایش قیمت خودرو دفاع کرده و اعلام نموده در پی افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. به دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت محصولات سایپا بین 130تا 150 هزار تومان افزایش می‌یابد.

saipa-pride
سایپا در حالی یک‌طرفه و بدون مجوز اقدام به افزایش قیمت محصولات قدیمی خود نموده است که کارشناسان مختلف این حرکت و هرگونه افزایش قیمت را در فضای جدید مردود دانسته‌اند. مثلاً امرالله امینی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در این رابطه گفته است: قیمت خودروهای داخلی در سال جاری نباید افزایش یابد چرا با توجه به اجرایی شدن برجام بخشی از هزینه‌های تولید خودروسازان کاهش یافته است.: درست است که در سال جدید هزینه‌هایی چون مواد اولیه و دستمزد افزایش می‌یابد اما خودروسازان باید این رشد هزینه‌ها را با افزایش بهره‌وری جبران کنند. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: متأسفانه بهره‌وری صنعت خودرو در ایران پایین است به همین دلیل قیمت تمام شده تولید خودرو بالا است. وی افزود: با این حال مصرف‌کنندگان نباید هزینه پایین بودن بهره‌وری در صنعت خودرو را بپردازند بلکه این خودروسازان هستند که باید هزینه‌های خود را کاهش دهند.
نکته جالب اما تلاش وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی است. نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مذاکره با شورای اقتصاد تلاش می‌کند خودرو از لیست کالاهای انحصاری خارج شود. نعمت‌بخش با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو باید از شورای رقابت خارج شده و در حاشیه بازار تعیین شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی، تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار باعث افزایش قیمت زیادی نخواهد شد.
این در حالی است که رضا شیوا رییس شورای رقابت با لحنی تند به اظهارنظر نعمت بخش درباره اقدام وزیر صنعت واکنش نشان داده است و گفته است: این روزها مصاحبه‌هایی انجام می‌شود مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری باید به حاشیه برگردد و قیمت آن‌جا تعیین شود. در پاسخ به این افراد می‌گویم که دیگر اقتصاد کشور به سمتی می‌رود که از اقتصاد دلالی و واسطه‌گری دور شود. عزم ما بر این است که همه چیز شفاف شود و اجازه داده نخواهد شد که تعدادی انگشت‌شمار برای خودروهای داخلی قیمت‌گذاری کنند که تعداد بسیار زیادی از هم‌وطنانمان مصرف‌کننده آن هستند. رئیس شورای رقابت همچنین گفته است:‌ باید این افراد متوجه باشند که دولت جدید بر مبنای اقتصاد علمی، کارشناسی و تخصصی عمل می‌کند و به دنبال حاشیه، دلالی و واسطه‌گری نیست و چنین افرادی باید بساط خود را جمع کنند.

saipa
اما یک کارشناس اقتصاد سیاسی از افزایش تولید 15 درصدی انواع خودرو در سال 95 کشور خبر داده و گفته است: خودروسازان کشور در سال جاری حداکثر یک میلیون و یک‌صد هزار دستگاه انواع خودرو به تولید خواهند رساند چون برای بیش از این تعداد بازاری وجود ندارد.
سعید لیلاز گفته است: به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قدرت خرید مردم، که از طریق رشد اقتصادی پنج درصدی و کاهش تورم در محدوده 10 درصدی، محقق می‌شود، مردم بتوانند به منظور رفع نیازشان خودرو صفرکیلومتر خریداری کنند. این موضوع سبب خواهد شد تا تولید خودرو در ایران حدود 15 درصد افزایش یابد و به حداکثر یک میلیون و یک‌صد هزار دستگاه در سال برسد. این کارشناس اقتصاد سیاسی افزود: با توجه به سقف نیاز بازار خودرو ایران به یک میلیون یک‌صد هزار دستگاه در سال جاری به نظر می‌رسد هرگونه تلاش برای افزایش تولید خودرو در بالاتر از این سقف، با پر شدن پارکینگ‌ها مصادف خواهد شد.
لیلاز همچنین گفته است: شرکای جدید خودروسازان قادر نخواهند بود سقف بازار را تغییر دهند چرا که ورود هر نوع محصول بر اساس قراردادهای جدید با خروج محصولات قدیمی مواجه خواهد شد از این رو نمی‌توان گفت که قراردادهای جدید غیر اقتصادی است یا اینکه منجر به پر شدن پارکینگ‌ها می‌شود. لیلاز در خصوص قیمت خودرو در سال 95 گفت: اگر خودروسازان بتوانند با کاهش هزینه‌های تولید که از محل لغو تحریم‌ها صورت می‌گیرد، بر قیمت‌های کنونی خود اضافه نکنند با فروش راحت‌تری روبرو می‌شوند بنابراین کار عاقلانه این است که از هزینه‌های اضافی خود بکاهند و به اندازه تورم افزایش قیمت داشته باشند که در این صورت بهانه‌ای به‌دست نهادهای ناظر بر قیمت نخواهند داد.

206-ikco
خبرهای خارجی را با خبری از شرکت معظم جیپ آغاز می‌کنیم. مایک منلی مدیرعامل برند جیپ در جدیدترین مصاحبه خود وعده داده است گونه تراک‌هاوک گراندچروکی تا ابتدای سال 2017 تولید و عرضه خواهد شد.
گرچه عرضه این مدل یک راز مگو نیست و پیشتر از این نیز مدیران جیپ از عرضه این مدل قدرتمند تا جولای 2017 خبر داده بودند با این حال برخی تصاویر جاسوسان صنعتی از آغاز به کار جیپ برای ارائه این مدل و تغییراتی در ظاهر خودروی مذکور حکایت دارد. این مدل در بخش پیشرانه با مدل‌هایی همچون دوج چلنجر هِلکت و چارجر هِلکت مشترک است، قرار است با یک موتور 8 سیلندر (v8) هِلکت 6.2 لیتری که توانایی تولید 707 اسب بخار قدرت و 880 نیوتون گشتاور به مشتریان تحویل گردد و به‌عنوان بالاترین گونه گراند چروکی حریفان خود را به مبارزه دعوت نماید. این مدل به‌مراتب قدرت بیشتری از گراندچروکی SRT با موتور هشت سیلندر هِمی تولید می‌کند و با نام مستعار “راه شاهین” (Trackhawk) می‌تواند در زمانی کمتر از 3.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد که این زمان 1.1 ثانیه سریع‌تر از گونه SRT است. ناگفته نماند که تراک‌هاوک در نهایت می‌تواند به سرعت 253 کیلومتر در ساعت نیز برسد. با این سطح از توانمندی، این گونه خاص از جیپ به‌راحتی با بزرگانی از برندهای برجسته پورشه، بی‌ام‌و و حتی بنتلی به رقابت بپردازد. درباره فروش و قیمت راه شاهین حرف و حدیث بسیار است گرچه گفته می‌شود گونه SRT به پایان عمر خود نزدیک می‌شود اما جیپ قصد دارد هر دو گونه با هم و در یک برنامه مشخص به مشتریان عرضه دارد گرچه گونه “راه شاهین” قیمت بالاتری دارد و در ارزان‌ترین سطح قیمتی معادل 65495 دلار را برای خریداران مشتاق خواهد داشت.


اما خبر می‌رسد هوندا خودروساز ژاپنی و شاخه آمریکایی‌اش آکورا درصدد معرفی خودروهایی برای نمایشگاه خودرو پکن هستند. چنان‌که سایت معتبر موتور وان خبر داده است هوندا قصد دارد اس‌یووی متوسط را به بازار معرفی نماید و آکورا نیز قصد دارد در نمایشگاه مذکور از یک اس‌یووی کامپکت رونمایی کند.
هوندا پیشتر کانسپت دی (concept D) را در نمایشگاه خودرو شانگهای معرفی کرده بود و هم‌اکنون وعده داده در نمایشگاه پکن نسخه تولیدی این کانسپت را با نام احتمالی ” UR-V”معرفی می‌نماید. این محصول که اس‌یووی اختصاصی هوندا برای بازار چین است، قرار است با پیشرانه‌ای 2.4 لیتری و یا یک نمونه 2 لیتری توربوشارژدار و همچنین یک جعبه دنده 6 سرعته خودکار به خریداران تحویل گردد. این مدل در رده پایه به‌صورت دیفرانسل جلو عرضه می‌گردد اما در رده‌های بالاتر با تجهیزات AWD به خریداران تحویل داده می‌شود. اکورا نیز که کم و بیش گوشه چشمی به بازار چین دارد قصد دارد اس‌یووی کوچکی با نام تجاری CDX را در این بازار به خریداران ارائه نماید.

2015-562953-honda-concept-d1
تسلا خودروساز نوظهور آمریکایی نیز خبر داده است می‌خواهد در یک تأسیسات هسته‌ای قدیمی در فرانسه یک کارخانه مونتاژ محصولات تسلا دایر کند. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا اعلام کرده این اقدام مورد حمایت سگولن رویال وزیر انرژی جنجالی فرانسه است و وی اعلام نموده پس از خاموش کردن راکتور نیروگاه فسن‌هایم می‌توان تأسیسات تسلا را در آنجا راه‌اندازی کرد. این برنامه البته قطعاً با برخی چالش‌ها از جمله مخالفت سیاستمداران محلی و یا اتحادیه‌هایی که موافق تعطیل شدن کامل این تأسیسات هستند مواجه می‌گردد. مدیران تسلا و سگولن رویال انتهای ماه جاری جهت مذاکرات دقیق‌تر در این خصوص در فرانسه با هم دیدار می‌کنند. در صورت تأسیس این کارخانه در فرانسه، تسلا کمک بزرگی به این کشور جهت تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی می‌نماید.

tesla-model-3

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۳
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی