فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

خط و نشان قطعه‌سازان ایرانی برای خودروسازان فرانسوی

۱۳۹۵/۰۸/۲۲نویسنده: 

۸۰

گزارش جهان اقتصاد از اولین نشست خبری هیات مدیره قانونی انجمن قطعه سازان

مهدی زاهدی-اعضای هیات مدیره جدید انجمن قطعه سازان در اولین نشست خبری خود پس از برگزاری انتخابات جدید درجمع خبرنگاران حاضر شدند و ضمن تشریح مواضع خود به سئوالات نمایندگان رسانه ها پاسخ دادند.

اعضای جدید که پس از طی یک پروسه طولانی و درحالی که قریب به دو سال و نیم انجمن با هیات مدیره غیرقانونی اداره می شد در حالی روز شنبه در جمع خبرنگاران حاضر شدند که قطعه سازان کشور به دلیل اصرار اعضای هیات مدیره قبلی بر رهانکردن پستی که حتی احکام قضائی نیز بر غیرقانونی بودنش صحه گذاشته بود،در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته بودند.

با این حال اما اعضای جدید این انجمن در نشست امروز خود اشاره ای به مشکلات و تعهداتی که هیات مدیره قبلی به صنعت قطعه سازی کشور تحمیل کرده بودند نکردند و هنگامی که خبرنگار جهان اقتصاد درخواست کرد که تعارف را کنار بگذارند اذعان کردند پاسخگوی تعهدات قبلی خواهند بود.

اما در این نشست نکته قابل تاملی که به کرات درباره آن صحبت شد، تصمیم قاطعانه هیات مدیره جدید در مواجهه با خودروسازان فرانسوی دوباره به ایران برگشته ای بود که به رغم نظر مساعد شرکای ایرانی با انتقاداتی از سوی مردم و کارشناسان روبرو هستند.

اعضای هیات مدیره در این نشست با اشاره به ملاقات های بی پرده خود با مدیران شرکتهای پژو و رنو تاکید کردند درصورتی که داخلی سازی مورد اشاره در قراردادهای خودرویی ایران و فرانسه محقق نشود تا تعطیلی خط تولید خودروسازان فرانسوی از پا نخواهند نشست.

رضا رضایی، رئیس انجمن قطعه‌سازان در این باره اظهار داشت: در جلسه با مدیر عامل پژو مطرح کردیم که تولید محصولات پژو در ایران باید با حداقل ۴۰ درصد داخلی‌سازی آغاز شود و قطعه‌سازان تراز اول ایرانی با قطعه‌سازان فرانسوی جوینت شوند تا دانش فنی ما افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قطعه‌سازان ایرانی قادرند تا ۶۰ درصد قطعات خودروها را داخلی‌سازی کنند، گفت: قبلاً بحث هایی در مورد آغاز تولید محصولات پژو با داخلی‌سازی ۲۰ درصدی مطرح شد که این رقم به اشتباه عنوان شده بود.

وی ادامه داد: خودروسازان می‌خواستند برای رفاه مردم تا زمانی که داخلی‌سازی خودروها افزایش می‌یابد، نسبت به تولید خودروهای جدید با داخلی‌سازی ۲۰ درصدی اقدام کنند تا این محصولات در اسفندماه به خط تولید برسند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با مدیرعامل رنو پارس، گفت: در این جلسه ۲٫۵ ساعته به مدیر رنو پارس گفتیم عرق ملی ایجاب می‌کند که ساخت داخل خودروها را افزایش دهیم.

جلوی تولید را می‌گیریم

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در این مورد توضیح داد که در جلسه با تاوارس مدیرعامل پژو سیتروئن صریح و رک به او گفتیم که اگر مونتاژ خودروهای پژو در ایران با داخلی‌سازی کمتر از ۴۰ درصد صورت گیرد، جلوی این تولید را خواهیم گرفت و موضوع را از طریق وزیر صنعت و رئیس سازمان گسترش پیگیری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به تاوارس گفتیم که شما در ایران بسیار بدنام هستید و او نیز پاسخ داد که قصد داریم این روال را تغییر دهیم.

بیگلو در مورد مذاکره با مدیرعامل شرکت رنو پارس نیز گفت: آنها اصرار داشتند که قطعه‌سازان ایرانی تحت لیسانس قطعه‌سازان مورد قبول رنو فعالیت کنند، اما ما معتقدیم که قطعه‌سازان ایرانی باید به صورت جوینت ونچر با قطعه‌سازان خارجی همکاری داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۵ درصد قطعه‌سازان اروپایی امکان همکاری با شرکت رنو را دارند، اما این رقم در ایران به ۱۰ درصد می‌رسد و بقیه قطعه‌سازان نیز باید ارتقاء یابند.

به گفته بیگلو، حدود ۶۵ درصد قطعه‌سازان ایرانی در نوار زردرنگ قرار دارند که با ارتقاء کیفی می‌توانند در نوار سبز رنگ قرار گیرند و با رنو همکاری کنند.

رضایی در ادامه این نشست در خصوص حضور نمایندگان انجمن قطعه‌سازان در شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز گفت: وزیر صنعت برای حمایت از انجمن قطعه‌سازان وارد شده و دستور داده که اعضای انجمن در شورای سیاست‌گذاری خودرو حضور داشته باشند.

وی افزود: بر این اساس در جلسه پنجشنبه هفته گذشته شورای سیاست‌گذاری خودرو، علاوه بر من، مرتضوی و بیگلو نایب رئیس و دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز حضور داشتند و از نمایندگان قبلی دعوتی نشده بود.

بیگلو نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه هفته آینده با نمایندگان فولکس واگن در مورد خودکفایی در تولید قطعات جلسه خواهیم داشت، گفت: شرکت فولکس واگن در سطح خودروهای تجاری با شرکت ماموت همکاری دارد که قرار است در تولید قطعات این خودروها با آنها همکاری کند.وی همچنین از ادامه مذاکرات ایران‌ خودرو و فیات پشت درهای بسته خبر داد.

فقط ۱۰ درصد گردش مالی بازار قطعات یدکی شفاف است

وی در ادامه با اشاره به گردش مالی ۱۷ هزار میلیارد تومانی بازار قطعات یدکی در کشور گفت: ایساکو و سایپا یدک تنها ۱۰ درصد از این فروش را به خود اختصاص داده‌اند و ۹۰ درصد بقیه مشخص نیست از کجا تأمین می‌شود و چرا تا این حد قطعات مشابه چینی در بازار وجود دارد.

وی در عین حال در خصوص واردات برخی قطعات توسط خودروسازان نیز گفت: گاهی اوقات خودروسازان برای تکمیل قطعات خود مجبور به واردات هستند.

همچنین فرهاد به‌نیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز در باره بدهی‌های خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: هم اکنون بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به ۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافته و میانگین پرداخت بدهی‌ها به ۸۰ روز در ایران‌خودرو رسیده است، در سایپا نیز وعده داده شده تا پایان سال، تمامی بدهی قطعه‌سازان پرداخت شود، البته اگر قطعه‌سازان برای پرداخت بدهی خود بیش از ۱۲۰ روز صبر کردند، مراتب را به انجمن اطلاع دهند.

وی افزود: بدون حل مشکلات داخلی، مشارکت با خودروسازان خارجی منتج به موفقیت نخواهد بود و بنابراین باید مشکلات صنعت قطعه‌سازی را حل کرد. برهمین اساس انجمن تاکید دارد تا تک تک مطالبات قطعه‌سازان را پیگیری نماید.

همچنین مرتضی مرتضوی، نایب‌رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجمموعه‌های خودرو نیز گفت: یکی از مشکلات صنعت قطعه‌سازی ایران، ارزش‌گذاری قطعات است که همواره محل اختلاف میان خودروسازان و قطعه‌سازان قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به اینکه خودروسازان نیز به دنبال آزادسازی قیمت‌ها هستند، به نظر می‌رسد بتوان این مشکل را نیز حل کرد، اما قطعات تولیدی باید حتما باکیفیت باشد.

وی افزود: هم اکنون اگرچه روند پرداخت مطالبات قطعه‌سازان به ۱۲۰ روز رسیده است، اما باید تلاش شود که در همین مدت پرداخت شده و زمان بالاتری به طول نیانجامد. هم اکنون البته بسیاری از قطعه‌سازان در بحران به سر می‌برند و باید تلاش کنیم که این صنعت را احیا نماییم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۴
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی