الان صف سرمایه گذاری در ایران شکل گرفته است
فارغ از مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی و نفوذ فرهنگی که عموماً حین و پس از مذاکرات برای مسئولان مباحثی سنگین؛ ثقیل و کمرشکن مینماید، اینک «رژ لب» و «ریملها» میآیند تا دیوار تحریمها را بشکنند.
«الان صف سرمایه گذاری در ایران شکل گرفته است»، جمله ای که محمدجواد ظریف در کمیسیون ویژه بررسی برجام با قاطعیت خطاب به اعضای آن گفت و فیلم این سخنان وی هنوز هم در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود. اما سؤالی که به دنبال این گفتهها برای افکار عمومی پیش آمد این بود که با تصویب برجام و اجرای توافقات؛ کدام کشورها و تحت چه عناوینی در صف سرمایه گذاری در ایران ایستادند.
بنا بر گزارشی که خبرگزاری رویترز جمعه هشتم آبان ماه منتشر کرد، شرکت لوازم آرایشی و زیبایی «سفورا»ی فرانسه قصد دارد هفته آینده به ایران بیاید. این گروه از طریق شبکه فروشگاههای خردهفروشی کالای لوکس و آرایشی قصد ورود به بازار کشور را دارد.
«سفورا»، «دیور»، «لوئیز ویتون»، و «بولگاری» شرکتهای اروپایی و برندهای مطرحی در حوزه لوازم آرایشی هستند که فروش محصولات آنها در بسیاری از کشورها در حال انجام است. شرکتهایی که با قیمتهای نجومی محصولات خود را با ترفندهای مختلف تبیلغاتی به مشتریان مختلف و کشورهای آسیایی غالب میکنند، اگرچه مدعی هستند محصولات با کیفیتی تحویل مشتری میدهند. امروز هم این شرکت ها و به لطف فتح الفتوح دولت فخیمه یعنی «برجام»؛ منتظر حمله به بازارهای مصرفی ایران، پشت درهای مملکت بست نشسته اند. افکار عمومی اما این سؤال را میپرسند که آیا نیاز مبرم کشور، چند قلم رژ، ریمل و خط چشم و .... بوده که امروز و با لطف دولت بنا است وارد کشور شوند؟!
ضعفهای مدیریتی حالا چند سالی است که حسابی نان مردم را بُریده و سفره هاشان را کوچک و کوچکتر کرده است. مردم به وعدههای آقای رییسجمهور دل خوش داشتند، وعدههایی که خبر از گشایش اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی ایشان بعد از برجام میداد. امروز اما و در حالی که ملت منتظر گشایش وعده داده شدهی آقای رییس جمهور بودند؛ شاهد بازگشایی مغازههای لاک و رژ لب و چهها به عنوان دستآورد فتح الفتوح دولت هستند! پس از ذوق زدگی طرفداران برجام، حالا مردم چشم انتظار شکستن دیوار تحریمها هستند، گاهی اما نمیتوان چشم را روی بسیاری از مسائل بست و فقط لبخند ژوکوند تحویل مردم داد. افکار عمومی میپرسند: در روزگاری که بسیاری از مردم محتاج نان شب خود هستند و با سیلی صورتشان را نزد زن و زندگی سرخ نگه میدارند؛ چه نیازی به افتتاح برندهای رژ و لاک و ریمل است؟! این آیا تمام دستاورد برجام برای سفرههای مردم بود؟
آن چنان که رویترز دیروز نوشته بود، از میان صف طولانی سرمایه گذاران خارجی ادعایی آقای رییس جمهور؛ که قرار بود بیایند بعد از برجام و سرمایه گذاری کنند و مشکلات اقتصادی این مردم را حل کنند، تنها «سفورا»، (به فرانسوی: Sephora) از حضور قاطع خود و گشایش مغازههای فروش لوازم آرایشی در کشور خبرداده است!
این شرکت لوازم آرایشی و زیبایی شرکتی فرانسوی، که در سال ۱۹۷۳ توسط دومینیک مندوناد راهاندازی شد و در حال حاضر متعلق به شرکت لویی ویتون بوده و از برندهای کمپانی "آل وام هاش" بهشمار میآید. این کمپانی بیش از 2هزار شعبه در 30 کشور دنیا دارد و براساس آمار اعلام شده سالانه درآمدی 4 میلیارد دلاری دارد.
تا قبل از انجام توافقات و اجرای برجام، آن زمان که هنوز بحث مذاکرات، خانم اشتون و قدم زدنهای وزرای خارجه در بین مردم همهگیر بود، سینهچاکان دولت به منتقدان میتازیدند که بیماران ام اسی و سرطانی را دریابید که سالانه فلان مقدار به خاطر تحریمها جان خود را از دست میدهند. تا قبل از تشدید تحریمها اقتصاد ما چنان بود و امروز چنین، و بسیاری از این قبیل انتقاداتی که با آن می کوشیدند دهان منتقدان برجام را ببندند، اما حالا رویترز خبر از ورود "شرکت فرانسوی سفورا، تولید کننده محصولات آرایشی" داده، آن هم برای ایجاد نمایندگی و فروشگاههای خرده فروشی! یعنی و در شرایط پسابرجام، نه ام اسی، نه سرطانی و نه حتی کمترین سرمایهگذاری خارجی! رژ؛ لاک و خط چشم تمام دستاورد برجام بود!
اقتصاد مقاومتی سالهای سال است که در گوشه اتاق و در کشوی میز مسئولان گرامی خاک میخورد. دولتیها به جای تلاش برای اجرایی شدن این سیاستها، مصرف گرایی آن هم از نوع محصولات غیرضرور و خارجی را ترویج میدهند. به گفته کارشناسان حضور این شرکتهای لوکس غیرضرور نه میتواند سرمایه گذاری کلان و راهگشا را برای کشور به هم راه داشته باشد و نه دردی از گرانی و تورم و رکود اقتصادی و بیکاری و دیگر دردهای معیشتی مردم دوا میکند، از طرفی در تناقض کامل با مباحث اقتصاد مقاومتی هم هست. در این میان چه توجیه عقلانی میتواند رسانههای دوست و حامی برجام را سر عقل بیاورد که رژ لب و خط چشم و ریمل خارجی نه تنها کمکی به بهبود وضع اقتصاد ملکت نخواهد کرد، که در آینده ای نه چندان دور براساس مطالعات همان خارجیها هزینهی کلانی برای دوا و درمان ناشی از استفاده از همین لوازم آرایشی روی دست مملکت خواهد گذاشت.
این همه در حالی است که ایرانیها دومین مصرف کننده ی لوازم آرایشی در غرب آسیا و هفتمین کشور دنیا هستند، و حالا به لطف دولت فخیمه این بهشت مصرفی بنا است در اختیار برندهای فرانسوی قرار گیرد.
در شرایطی که هنوز ایران در تحریم بود و خبری از توافقنامه و برجام نبود سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه ۲ میلیارد و یک صد میلیون دلار برآورد شده بود که این یعنی ۳۰ درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق داشت، و طبق آمارها ۱۷ میلیون زن ایرانی هر ساله ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه میکردند! به این ترتیب پس از عربستان سعودی، ایران بزرگترین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه محسوب میشد، به گونهای که حجم فروش این محصولات در کشور بیشتر از ۳.۸۶ میلیارد دلار برآورد شده است. بر اساس برآورد یورو مونیتور، طی پنج سال آینده حجم فروش محصولات آرایشی در ایران سه برابر خواهد شد و از مرز 11 میلیارد دلار در سال عبور خواهد کرد.آماری که بعد از حاتم بخشی دولتیها و در شرایط پسابرجام، بیتردید بسیار بیشتر از همیشه هم خواهد شد .
حالا و بعد از بزرگواری دولتی ها در صدور مجوز برای سپورا، دیگر شرکتهای فرانسوی نظیر دیور، لوئیز ویتون، و بولگاری را نیز ذوق زده کرده، و آن ها هم اعلام کردند که طی ماه آینده به ایران سفر خواهند کرد تا شرایط بازار ایران را ارزیابی کنند، گروه تجاری کومیت کولبرت نیز که نماینده 80 برند لوکس فرانسوی محسوب میشود بهار سال آینده به ایران خواهد آمد و شرایط کشور را برای ورود بررسی خواهد کرد.
آنها که رفع تحریمها را مایه توسعه اقتصادی کشور میدانستند به این سؤال پاسخ دهند وقتی به اذعان همه بزرگان اقتصاد در ایران و دنیا "تولید" شاه بیت رشد و توسعه اقتصادی است ترویج و تقویت بازار مصرف گرایی چه توجیه اقتصادی و سیاسی دارد؟