سعی ما در این مقاله، نشان دادن فاکتورهاﻯ گوناگون در ارائه یک متن به زبان بیگانه است. در این مقاله شاهد توانمندیهایی چون مجموعه شناختها و مهارتها هستیم که نقش بسیار مهمی در یادگیری زبان بیگانه ایفا می کنند. توانمندیهاﻯ عمومی بر چهار پایه استوارند:
دانش (savoir)، دانش عملی یا به عبارتی مهارت بکار بستن زبان ((savoir-faire، زبان زیستی یا به عبارتی رعایت مسائل اجتماعی-فرهنگی زبان به هنگام کاربرد (savoir-etre) و توانایی یادگیری(savoir-apprendre)
بدیهی است که نقش اساسی آموزش زبانهای زنده توسعه این توانمندیها در برقراری ارتباط است و دانشجو بایستی توانایی بیان مطالب آن هم به شیوه ای آسان و البته صحیح را داشته باشد. اما ناتوانی دانشجویان ایرانی در زمینه توانمندیهایی که بیشتر از نوع زبانشناختی هستند مانع از این می شوند تا آنها بتوانند متنی منسجم و قابل فهم ارائه دهند. با تجزیه و تحلیل 227 ورقه امتحانی نگارش ساده از دانشجویان ایرانی در مقطع لیسانس اشکالات رایج در فرایند نگارش به زبان فرانسه را ارائه خواهیم داد.