لزوم بروزرسانی دانش نیروی انسانی
صبا رضایی / روزنامهنگار
یکی از مشکلات اصلی گردشگری، خدماترسانی نامناسب نیرویانسانی است. بهطورکلی کیفیت خدماترسانی در حوزههای مختلف گردشگری ایران به خوبی کشورهای توسعهیافته و پیشرو در گردشگری نیست.
یکی از مهمترین دلایل در این زمینه آموزش نامناسب به این افراد است. اگرچه در رشتههایی مانند هتلداری به جز زبان انگلیسی، واحدهایی برای زبان فرانسه و آلمانی تدریس میشود، اما متاسفانه کیفیت آموزش این زبانها در حد زبان انگلیسی دوران دبیرستان بوده و فارغالتحصیلان به سختی میتوانند جملهای را به زبان فرانسه یا آلمانی بگویند.
از سوی دیگر سرفصلهای درسی از نظر کارشناسان و متخصصان گردشگری روزآمد نیست و این امر موجب میشود نیرویانسانی از دانش روز دنیا بیبهره باشد. همچنین واحدهای درسی و درسهای ارائه شده در رشتههای مرتبط با گردشگری باید براساس استانداردهای روز دنیا باشد و نباید دانشی که در کشورمان تدریس میشود عقبتر از دانش روز گردشگری باشد.
به این منظور نیاز است استادان و مدرسان رشتههای مرتبط با گردشگری همواره اطلاعات خود را بروزرسانی کرده و دانشکدههای گردشگری نیز خود را با استانداردهای سازمانهای بینالمللی همچون سازمان جهانی گردشگری تطبیق دهد.
البته تمامی تقصیرها را نباید بر گردن نظام آموزشی گذاشت. نیروی انسانی و به ویژه راهنمایان گردشگری باید اطلاعات کافی در زمینه تاریخ و طبیعت مقصدهایی که تورهای سفر را به آنجا راهنمایی میکنند، داشته باشند تا بتوانند خدماترسانی خوبی به گردشگران به ویژه گردشگران خارجی داشته باشند.
جای تاسف دارد در کشوری با قدمت و پیشینه چندهزارساله و جاذبههای تاریخی بسیار راهنمایان سفر و دیگر نیرویانسانی فعال در گردشگری اطلاعات کافی درباره مکانهای تاریخی کشور نداشته باشند. یکی از مواردی که پس از فارغالتحصیلی نیروی انسانی موجب بروزرسانی و افزایش دانش آنها میشود دورههای آموزشی ضمن خدمت است. این دورهها میتوانند دانش روز را در اختیار نیرویانسانی گردشگری بگذارند تا اطلاعات آنها از دنیا عقبتر نباشد.