تاثیرپذیری جریان های شعر «موج نو» و «حجم گرا» در ایران از سوررئالیسم فرانسه
عنوان نشریه: پژوهش های ادبیات تطبیقی : پاییز و زمستان 1393 , دوره 2 , شماره 2 (پیاپی 4) ; از صفحه 139 تا صفحه 162 . |
عنوان مقاله: تاثیرپذیری جریان های شعر «موج نو» و «حجم گرا» در ایران از سوررئالیسم فرانسه |
نویسندگان: قنبری عبدالملکی رضا* |
* دانشگاه دامغان، سمنان، ایران |
چکیده: سوررئالیسم از جمله مکتب های غربی است که بر شعر معاصر ایران، تاثیر فراوان نهاده است. جریان های «موج نو» و «حجم گرا»، بیش از سایر جریان های شعر معاصر از این مکتب تاثیر پذیرفته اند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر سوررئالیسم بر جریان های شعری موج نو و حجم گرا در ایران است. این مقاله می-کوشد اثبات کند که این جریان ها از نظر تصویر، زبان، موسیقی و تفکر، کاملا تحت تاثیر مکتب سوررئالیسم بوده اند. نگارنده در ابتدای این مقاله، نگاهی مختصر به جنبش سوررئالیسم و اصول این مکتب ادبی داشته، سپس به جریان های شعری موج نو و حجم و نیز اصول مطرح شده در آن ها پرداخته است. در بحث اصلی مقاله، به ویژگی های مشترک شعر حجم و سوررئالیسم، از نظر تصویر، زبان، موسیقی و تفکر فردگرایی توجه شده است. در این مقاله اثبات شده است که ویژگی های تصویری، زبانی و موسیقایی شعر حجم تماما در اشعار سوررئالیستی مشاهده می شود که عبارت اند از: کشف روابط و مناسبات جدید و تجریدی میان اشیا، ایجاد تصاویر پارادوکسی و متناقض نما، استفاده از زبان پیچیده و مبهم، آشنایی زدایی و هنجارگریزی نحوی و گرایش به زبان نثر. |
کلید واژه: مکتب سوررئالیسم، شعر حجم گرا، شعر موج نو، واقعیت، فرا واقعیت |