فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

۳۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

پنجشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۷ ق.ظ

گزیده اخبار فرانسه - ایران 31 خرداد 1397

*

برتری عجیب پرو در آمار مقابل فرانسه (عکس)

جام جهانی 2018 روسیه امباپه بهترین بازیکن دیدار فرانسه و پرو

زنگنه: آماده توافق هستیم

روز جهانی موسیقی و جشن های موسیقی رایگان

پاپ به دنبال اتحاد کاتولیک ها با دیگر مسیحیان است

 لو گران سوار: درسی که سوریه به اسراییل آموخت

رییس بانک مرکزی فرانسه در مورد پیامدهای سیاست تجاری آمریکا و برگزیت هشدار داد

فرانسه: باید سرمایه گذاری خود را در زمینه فضایی افزایش دهیم

تونس هرگونه تلاش برای کودتا در این کشور را تکذیب کرد

قبل از ظهر :

دانشگاه علم وصنعت با دانشگاه فرانسوی در پاریس تفاهم نامه همکاری امضا کرد

نقشه راه رنو برای نگهداشتن بازار ایران

سرمایه گذاری سنگین رنو روی خودروهای الکتریکی

نابغه هم در موسیقی و هم در بیزینس

پاسخ ظریف به شروط دوازده گانه وزیر امور خارجه آمریکا

توتال: تحریم های آمریکا اجازه تجارت با ایران را به شرکت های نفتی بزرگ نمی دهد

شلوغی در «کُـــنج اقــــــــامه»/ آمریکا، فرانسه و انگلیس در حال کشتار مردم یمن/ نگاهی به 4 شهید موتلفه پس از 53 سال/ رژیم صهیونیستی چگونه «محو» می شود؟

دکترحامد رحیم پور شکست گروهی از یمن

نشست وزیر علوم با دانشجویان و استادان در پاریس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۳۷
علیرضا آیت اللهی
۰
+-

۱۳۹۷/۰۳/۳۱ :: ۰۰:۰۹

دعوتی که جنجالی شد

الجزائر و گام‌های سیاه استعمار... آیا مرحله جدیدی در راه است؟













عد از دعوت اخیر نخست‌وزیر الجزایر برای همکاری با افراد موسوم به «پاسیاه»، این مسئله به جنجالی جدید در کشورش

 بدل شد تا جایی که برخی از آغاز مرحله جدیدی از استعمار فرانسه سخن گفتند.




به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دعوت «احمد أویحیی» نخست وزیر الجزائر، از بازرگانان کشورش، برای همکاری با «پا سیاهان»، همان مهاجرانی که در طول دوره استعمار فرانسه در الجزائر متولد شدند، جنجال گسترده‌ای به راه انداخته است؛ تا جاییکه برخی آن را فراخوانی صریح برای همکاری با دشمنان انقلاب آزادی‌خواهانه الجزائر برشمردند.

احمد أویحیی هفته گذشته، هنگام نظارت بر مراسم اهداء جایزه بهترین صادرکننده الجزائر و در پاسخ به سؤالات بازرگانان درباره راههای ورود به بازار آفریقا و برخورد با رقابت شدید با تونس و مغرب (مراکش)، بازرگانان الجزایری را به همکاری با «پاسیاهان» و چهارچوبهای  الجزائر در قاره اروپا  و نیز همکاری با افراد شایسته آفریقایی که در الجزایر زندگی و تحصیل می‌کنند فراخواند. او گفت که از طریق این نفوذ گسترده، صادرکنندگان الجزائری می‌توانند وارد بازارهای اروپا و آفریقا شوند. 

این سخنان نادیده گرفته نمی‌شود و بخاطر حساسیتش جنجال گسترده ای به پا کرد، چرا که همکاری با پاسیاهان از ممنوعات این پرونده محسوب می‌شود. این سخنان أویحیی اولین بیانیه مثبت یک مقام رسمی الجزائری درباره پاسیاهان است که الجزایری‌ها آنها را دشمن به حساب می آورند، چرا که آنها درطول دوره استعمار فرانسه در الجزائر، در اعمال خشونت‌بار و کشتار علیه مردم این کشور دست داشتند.

«پاسیاهان» همان مهاجران اروپایی هستند که در طول دوره اشغال فرانسه (1962-1830) در الجزائر زندگی کردند یا به دنیا آمدند؛ و تعدادشان در سال 1960، حدود یک میلیون نفر تخمین زده شد که اکثر آنها اسپانیایی، ایتالیایی یا مالتی هستند و بر اساس برخی آمارها تنها 11درصد آنها فرانسوی هستند.

اما در مورد علت صفت «پاسیاه»، نظریات مختلفی وجود دارد که یکی از نظریه‌ها این است که این قضیه برمی‌گردد به سیاهی کفشهایی که سربازان فرانسوی در مقایسه با پاهای برهنه الجزائری‌ها می‌پوشیدند، در حالیکه نظریه دیگری علت این نامگذاری را کثیفی لباسهایشان یا آب گرفتن خوشه‌های انگور با پاهایشان برای تولید مشروب، می‌داند.

معمری مروان، پژوهشگر تاریخ، می‌گوید: «یکی از پرونده‌های پیچیده بین دو طرف فرانسوی و الجزایری، پرونده « پاسیاهان » است، علاوه براین ، بسیاری از آنها در طول دوره انقلاب، از طریق سازمانهای تروریستی وابسته به خود، درگیر کشتار الجزایری‌ها بودند که مشهورترینشان دو سازمان (دست سرخ) و (ارتش مخفی) هستند. در نتیجه در سالهای اخیر بسیاری از آنها این قضیه را به محاکم الجزایر ارجاع داده و خواستار بازپس‌گیری املاکشان در الجزائر شده‌اند».

وی همچنین گفت: «توافقنامه‌های "اویان" که بین حکومت موقت الجزائر و همتای فرانسوی، در18 مارس 1962 برای پایان دادن به اشغال فرانسه در الجزائر، منعقد شد، تصریح میکند که پاسیاهان طی سه سال بین انتخاب ملیت الجزائری یا حفظ ملیت فرانسوی و خارجی محسوب شدن، مُخیرند؛ و رهبران جبهه آزادی تابعیت دوگانه پاسیاهان را رد می‌کردند».

آنچه پیشتر به آن اشاره شد علت مستقیم خشم الجزائری‌ها از دعوت نخست وزیرشان به همکاری با پاسیاهان است و موجب شده که فعالان، او را به همکاری با دشمنان الجزائر متهم کنند، به این بهانه که آنها هنوز زنده اند و پدرانشان ضد استقلال الجزائر بودند.

بی‌حرمتی به انقلاب

«سازمان ملی مبارزان» در بیانیه‌ای از این سخنان نخست وزیر ابراز انزجار کرد. در این بیانیه آمده است که «دبیرخانه سازمان ملی مبارزان مدتی است که شاهد سخنان ناخوشایندی است که به دستاوردهای ملت و اصول آن اهانت میکند وبه ارزشهای انقلاب نوامبر 1954 خدشه وارد می‌کند».

در این بیانیه همچنین آمده است که «دبیرخانه ابراز انزجار می‌کند از چنین سخنانی از جانب سران بلندپایه که به کرامت ملت الجزائر خدشه وارد کرده و به تاریخ انقلابشان اهانت می‌کند، بویژه آنچه اخیرا رسانه های ملی درباره دعوت بازرگانان الجزائری برای تعامل با پاسیاهان گزارش کردند. آنها جنایات پاسیاهان در حق ملت الجزائر را در طول دوره اشغال نادیده گرفتند».

در این بیانیه آمده است که این افراد خود رابه فراموشی زده‌اند که آن افراد چه بدبختیهایی را در طول دوره استعمار، بخصوص در اواخر انقلاب برای این ملت به بار آورده اند و مرتکب فجیع‌ترین جنایات از طریق تشکیل باندهای مخفی تروریستی شدند و در این کشور فساد و کشتار و ویرانی به بار آوردند.

جنبش «مجتمع السلم» (حزب اسلامی) هم کمک گرفتن از پاسیاهان را جسارتی از جانب أویحیی قلمداد کرد چرا که راه را برای کسانی باز می‌کند که در طول دوره استعمار فرانسه، ملت الجزایر را غارت و عذاب و ارعاب کردند و در مقابل مردم شریف را از مشارکت در خدمت به کشورشان منع و در عوض آنها به پارتی‌بازی ومنطقه گرایی و تقلب انتخاباتی و تعامل ترجیحی بازرگانان که آنها را خوش شانس توصیف می‌کردند، متکی بودند.

لابی الجزائر

صدیق شهاب، سخنگوی رسمی حزب «تجمع الوطنی الدیمقراطی» به ریاست أویحیی ، این انتقادات را تنها ایجاد ترس و وحشت از این مسأله و تلاش برای تشویش افکار عمومی برشمرد.

وی همچنین گفت: «الجزائر مشکلی با فرانسه ندارد، بنابراین با شهروندان فرانسوی حتی کسانی که در دوره انقلاب در الجزایر متولد شده و به خواست خود تصمیم به ترک آنجا گرفته اند مشکلی ندارد».

وی تأکید کرد که «نمی‌شود با کسانی تعامل کرد که ثابت شود در مشکلات پرونده "حافظه ملی" دخیل هستند یا الجزائری‌هایی که به دعوت أویحیی توجهی ندارند».

به نظر شهاب، سخنان نخست وزیر، دارای ابعاد صرفا اقتصادی است، چرا که پاسیاهان  دارای شبکه گسترده ای از روابط در فرانسه هستند، والجزائر می‌تواند از طریق آنها لابی قوی اقتصادی برای نفوذ به اروپا و آفریقا باشد، بویژه که هنوز دلتنگی، بسیاری را به الجزائر می‌کشاند.

عبدالمالک سرای، مشاور سابق ریاست جمهوری و کارشناس اقتصادی بین المللی، اشاره کرد به اینکه پرونده پاسیاهان، یک پرونده قدیمی قابل تجدید است.                                     

او نیز همانند شهاب تأکید کرد که« تعامل با پاسیاهانی که ثابت شده در جنایات علیه الجزائریها دست نداشته اند، امری عادی است ومشکل یا سختی ایجاد نمی‌کند. بلکه برعکس، آنها در دهه 1980 کمکهای اقتصادی بزرگی به الجزائر کرده اند.»

علی‌رغم تعدد نظرات، مسئله پاسیاهان،  از جمله خواسته‌های ملت الجزائر است، ملتی که هنوز از پاریس می‌خواهند که بخاطر جنایات استعمار فرانسه عذرخواهی کند. از سوی دیگر، عده ای خواهان اخراج پاسیاهان هستند و آنها را استعمار جدید به حساب می‌آورند و عده ای نیز خواهان بهره ‌برداری از امکانات آنها برای خدمت به اقتصاد الجزائر هستند.

انتهای پیام/ص








۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۷ ، ۰۰:۴۴
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵ ب.ظ

گزیده اخبار فرانسه - ایران 30 خرداد 1397

*

حمله یک مرد با چاقو به رهگذران در فرانسه

بررسی MVM 550 از دید مشتریان؛ مشخصات فنی نقاط قوت و ضعف

 توسعه فعالیت های بین المللی در دانشگاه لرستان یکی از اهداف وزارت علوم است/ مهم ترین اهداف سفر وزیر علوم به فرانسه

واکنش فرانسه به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل

نشست وزیر علوم با دانشجویان و استادان در پاریس

اعتراض عراقچی به استمرار حضور منافقین و فعالیت آنان در خاک فرانسه

اروپا از سه محصول کشاورزی ایران حمایت می کند

دومین طرح استیضاح زنگنه؛ موضوع "توتال"

سازمان ملل: سوریه مسئول جنایات صورت گرفته در غوطه است

ترامپ عکس های "اون" را جای ماکرون گذاشت

با جدا شدن کودکان از خانواده های شان موافق نیستم/ تقصیر مهاجران غیرقانونی است

بزرگترین قبیله عراق سلاح می خواهد تا با داعش بجنگد

دیدار بازیگران کلیدی اتحادیه اروپا درباره بحران پناهجویان

 دیدار رایزن های سیاسی فرانسه با عراقچی (عکس)

 خبرگزاری فرانسه: کی روش به دنبال ممکن کردن غیرممکن مقابل اسپانیا

 پنجمین دور گفت وگوهای سیاسی ایران و فرانسه در تهران برگزار شد

ایران برای توسعه همکاری های مشترک با دانشگاه های فرانسه آمادگی دارد / لزوم تدوین نقشه راه

مسکو: قاطعانه از حفظ برجام حمایت می کنیم

تهران جدید، آغاز دوران ژست در ایران/گویا از فرانسه پست مدرن تریم

سریع ترین مرد ایران به عنوان پنجمی مسابقات ورلد چلنج فرانسه رسید

مذاکره وزیر علوم با رییس قوه قضاییه در خصوص احکام حبس بلندمدت دانشجویان

قیمت و زمان عرضه ی اوپو فایند اکس در اروپا رسماً اعلام شد

مکرون: باید من را «آقای رییس جمهور» خطاب کنی!

اظهار نگرانی فرانسه از وضعیت «نسرین ستوده»

جنگ جهانی در بندر

مراد محمدی اروپا نه «می خواهد» و نه «می تواند» مقابل آمریکا بایستد

انصارالله پیروز ساحل غربی جنگ جهانی کوچک در بندر الحدیده

تصاویر/ بهشت ثروتمندان اروپا کجاست؟

 تاثیر تغییر اقلیم بر کاهش بارش در ایران، افغانستان، سوریه و عراق

آمریکا از شورای حقوق بشار سازمان ملل متحد خارج شد

 توافق فرانسه و آلمان برای ساخت یک هواپیمای جنگی نسل آینده

نمایشگاه TGC 2018 با هدف صادرات بازی های ایرانی به بازار بین المللی برگزار می شود

اظهارات مرکل پس از دیدار با ماکرون در برلین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۰۵
علیرضا آیت اللهی
۱۳۹۷/۰۳/۳۰ :: ۰۷:۰۳

مراد محمدی

اروپا نه «می خواهد» و نه «می تواند» مقابل آمریکا بایستد











تحریم های ثانویه آمریکا، شرکت های کشورهای دیگری را در بر می گیرد که اصالتا آمریکایی نیستند، 

اما قوانین تحریمی آمریکا آن ها را برای ورود و تجارت با بازار ایران دچار انسداد می کند.



وزیر اقتصاد فرانسه روز سه‌شنبه ۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد در تلویزیون ملی فرانسه گفت که «بیشتر» شرکت‌های فرانسوی با اعمال تحریم‌های آمریکا «نمی‌توانند» در ایران بمانند. برونو لومر در ادامه افزود:« این شرکت‌ها باید در ازای خدمات و تولیداتشان در ایران پول دریافت کنند و به خاطر عدم وجود نهاد مالی مستقل اروپایی این امکان وجود ندارد.» این مقام فرانسوی اعلام کرد که این فعالیت‌های اقتصادی نمی‌توانند تداوم داشته باشند چرا که باید برای محصولاتی که به ایران منتقل می‌شوند و یا در این کشور ساخته می‌شوند، پرداخت صورت گیرد و موسسات مالی مستقل به این منظور وجود ندارند. اینکه وزیر اقتصاد فرانسه می گوید بیشتر شرکت های فرانسوی با اعمال تحریم های آمریکا نمی توانند در ایران بمانند یعنی به محض تمام شدن فرصتی که ترامپ برای بازگشت تحریم ها داده است، بایستی منتظر خروج و عدم ارائه خدمات شرکت های فرانسوی به ایران باشیم. این موضوع به تنهایی برای عدم واگذاری اقتصاد کشور به دست اروپایی ها کافی است.

چرا اروپا نمی تواند بدون آمریکا تصمیم گیری کند؟

از روز هشتم ماه می (18 اردیبهشت) یعنی زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود، اتحادیه اروپا در تلاش‌ است تا نگذارد پیامدهای این تحریم‌ها گریبانگیر شرکت‌های اروپایی شود که با ایران همکاری دارند. 28 عضو اتحادیه اروپا هم‌اکنون تدابیری تحت عنوان قوانین مسدود‌ساز، برای مقابله با این اقدام آمریکا در پیش گرفته‌اند تا بتوانند به همکاری اقتصادی با ایران ادامه دهند. با این وجود، اغلب کارشناسان اقتصادی این ساز و کار را بیشتر نمادین دانسته و معتقدند که از آنجا که تحریم‌های ثانویه موجب می‌شود شرکت‌ها بین بازار ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند، نهایتا این ساز و کار نمی‌تواند آن‌ها را به ادامه حضور در ایران ترغیب کند. چرا؟

1. اروپا ناتوان از مقابله با تحریم های ثانویه

یکی از عمده ترین یا شاید عمده ترین دلیل این موضوع این است که اروپا توان مقابله با تحریم های ثانویه آمریکایی ها را ندارد. نظام و چارچوب تحریم های آمریکا به دو جنبه بر می گردد، نخست تحریم های اولیه آمریکا و دوم تحریم های ثانویه آمریکا. تحریم های اولیه آمریکا مربوط به شرکت های آمریکایی است که مستقیما ایران را هدف تحریم های خود قرار می دهند. در حالی که تحریم های ثانویه این کشور، شرکت های کشورهای دیگری را در بر می گیرد که اصالتا آمریکایی نیستند، اما قوانین تحریمی آمریکا آن ها را برای ورود و تجارت با بازار ایران دچار انسداد می کند.

آمریکا با خروج از برجام تکلیف تحریم های اولیه را مشخص کرد، به واسطه این تحریم ها هیچ یک از شرکت های آمریکایی قادر به تعامل و تجارت با ایران و شرکت های ایرانی نخواهند بود. اما در خصوص شرکت های کشور های ثالث و تعامل آن ها با ایران، این مسئله به وجود آمده است که آیا تحریم های ثانویه آمریکایی ها علیه این شرکت ها، آن ها را از ورود و ماندن در اقتصاد ایران باز خواهد داشت یا اروپایی ها می توانند دست اندازی برای سیاست های اقتصادی تنبیهی آمریکا ایجاد کنند.

اینکه اروپایی ها بر سر برخی از مسائل با آمریکایی ها دچار اختلاف هستند، مسئله ای قابل کتمان نیست و بارها نیز مورد بررسی قرار گرفته است، اما اینکه اروپایی ها بتوانند جلوی اقدامات تنبیهی آمریکایی ها برای جنگ اقتصادی با ایران را بگیرند، موضوعی است که به نظر نمی رسد چندان جلوه ای در واقعیت داشته باشد. سخنان وزیر اقتصاد فرانسه به واقع بیش از هر چیزی اقرار به ناتوانی اروپا برای ایستادگی در برابر فشارهای اقتصادی آمریکا است. این سخنان پیام های زیادی برای اقتصاد ایران از یک سو و برای کسانی که امیدوار به کارساز بودن تضمین های عینی اروپا هستند از دیگر سو دارد. اروپا به صراحت در حال بیان این ناتوانی است.

2. اروپا نمی خواهد با آمریکا مقابله کند

روی دیگر سخنان وزیر اقتصاد فرانسه این است که اروپا نه تنها نمی تواند مانع از سیاست های یک جانبه آمریکا شود، بلکه در گامی عقب تر حتی نمی خواهد چنینی مانعی ایجاد کند. دلیل اصلی این موضوع را بایستی در سیاست های چند روز گذشته اروپایی ها دنبال کرد. نشست اخیر سران گروه هفت در کبک کانادا یکی از مظاهر ناتوانی کشورهای غربی در برابر آمریکا بود. در حالی که آمریکایی ها به ریاست ترامپ بیشترین حملات را به کشورهای اروپایی و کانادا داشت و کار تا جایی پیش رفت که ترامپ نخست وزیر کانادا را با سخنان تندی مورد خطاب قرار داد، اما نتیجه این شد که کانادا در اقدامی عجیب و به دور از روند عادی سازی روابط با ایران، طرح تعلیق عادی سازی روابط با ایران را تصویب کرد. علت اصلی این تصویب نیز درخواست ترامپ از نخست وزیر کانادا برای اعلام موضع صریح در برابر ایران بود. موضوعی که منجر به این شد کانادا نام سپاه پاسداران را ذیل گروه های تروریستی قرار دهد.

این موضوع به تنهایی برای عدم وجود اراده در بیان مقامات و سران اروپایی برای مقابله با آمریکا کفایت می کند. در موضوع تحریم های علیه ایران، اروپا در برخی موارد حتی پیشقراول نیز است. همین فرانسوی ها در ماه های اخیر خصوصا در روزهایی که ترامپ فشار رسانه ای را بر روی ایران افزایش داده است، سخن از تحریم علیه ایران به واسطه فعالیت های موشکی و منطقه ای کرده اند. آن چه مشخص است این که فرانسه، اروپا و به طور کلی غرب را نبایستی متفاوت و مجزای از آمریکا تحلیل و ارزیابی کرد.

3. اقتصاد وابسته اروپا به آمریکا

سوای از اینکه اروپا نمی خواهد و نمی تواند با آمریکا مقابله کند، وابستگی شبکه ای اقتصاد اروپا به آمریکا نیز موضوعی است که اروپایی ها را از تصمیم گیری منهای آمریکا ناتوان می کند. به عبارت شفاف تر اروپا در بند اقتصاد آمریکا و تصمیم گیری های اقتصادی آمریکا است. یک نمونه از این موضوع شرکت هواپیمایی ایرباس است. بر روی کاغذ،  بسیاری از شرکت های اروپایی بدون اعمال نظر آمریکا می توانند با ایران روابط اقتصادی داشته باشند، اما در عرصه عمل امکان چنین موضوعی بسیار کم است. در مقطعی آمریکایی ها صدور اجازه برای ایرباس های فرانسوی را در حالی با چالش مواجه کرده بود که یک روز قبل از اجرای برجام اوباما شفاها اجازه فروش هواپیما به ایران را به شرکت بوئینگ داده بود و وزارت خزانه داری آمریکا با صدور یک مجوز عمومی اجازه عقد قرارداد مشروط اتباع و شرکت‌های آمریکایی برای فروش هواپیمای مسافربری و قطعات مربوطه به ایران را صادر کرده بود، اما آمریکا در عمل هیچ گاه اجازه فروش 118 هواپیمای ایرباس فرانسوی به ایران بدون اعمال نظر وزارت خزانه داری را نداد. حتی انعقاد قرارداد با شرکت هواپیمایی بوئینگ نیز نتوانست مقامات آمریکایی را متقاعد کند که مانع از عملی شدن قرار داد ایرباس با ایران شوند.

این درحالی بود که ایرباس از مدتها قبل به دنبال این مجوز فروش هواپیما بود اما آمریکایی ها در عمل کسب مجوز فروش از آمریکا را دچار موانعی کرده بودند. یکی دیگر از موانع شرکت های اروپایی برای داشتن رابطه با ایران این بوده است که بسیاری از شرکت های اروپایی در شبکه ای به هم پیوسته و متصل، سهام بسیار زیادی از شرکت های آمریکایی را در دل خود جای داده اند. برای مثال بر اساس قوانین بین المللی تمامی وسایل پرنده که بیش از ۱۵ درصد قطعات و متعلقات آن ساخت ایالات متحده آمریکا باشد نیاز به مجوز OFAC دارند. حدود ۴۰ درصد قطعات هواپیمایی شرکت ایرباس از آمریکا تامین می شود. همین موضوع سبب شده است که هر آن چه ترامپ در خصوص ایران اندیشه می کند، در عمل کشورهای اروپایی را وادار به اقرار نسبت به ناتوانی خود در برابر ایران می کند.

انتهای متن/


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۷ ، ۱۰:۳۶
علیرضا آیت اللهی
سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۲۶ ق.ظ

گزیده اخبار فرانسه - ایران 29 خرداد 397

*

توافق مرکل و ماکرون بر سر طرح بودجه مشترک اروپا

پاسخ مرکل به ادعای ترامپ درباره مهاجران

دادگاه اروپا «لوپن» را محکوم کرد/ مارین: تقاضای تجدیدنظر می دهم

قرارداد با خودروسازان فرانسوی در منافع شخصی دولتی ها ریشه دارد

کشته شدن چوپان های عراقی توسط داعش

درس اخلاق رییس جمهور فرانسه به یک نوجوان

فرانسه تسلیم آمریکا شد: نمی توانیم در ایران بمانیم

یک درصد از جمعیت جهان آواره اند

گوترش: مهاجرت پدیده ای اجتناب ناپذیر و ضروری است

لوپن به جرم سوء استفاده محکوم به پرداخت 300 یورو جریمه شد

پرواز جنگنده های فرانسوی لغو شد؛ دلیل امتحانات دانش آموزان است!

لازم نیست آمریکا ژاندارم اقتصادی جهان باشد

انتقاد شدید فرانسه از سیاست های ضدمهاجرتی ترامپ

عکس های هوایی زیبای خلبان فرانسوی از ایران

 احتمال امضاء 4 سند همکاری علمی بین ایران و فرانسه

فرانسه با آمریکا سرسنگین شد

کاهش شمار پناهندگان خارجی در اتحادیه اروپا

مرکل: آلمان به طور کامل به توافق آب و هوایی پاریس پایبند است

مجله فرانسوی: اصلاحات بن سلمان قانع کننده نیست

وزیر دارایی فرانسه: آمریکا پلیس اقتصادی دنیا نیست

سهامداران اروپایی در صدر 43 کشور حاضر در بورس ایران اند

حاد رمز پیروزی است؟

«موناکو»، بهشت ثروتمندان

ارزش تیم های حاضر در جام جهانی؛ ایران 45 میلیون دلار + عکس

فرانسه: شرکت های فرانسوی ایران را ترک می کنند

فرانسه: اروپا با آمریکا ارزش های مشترک ندارد

نگارندگان نامه �ذلّت� را بیشتر بشناسیم/1 �حسن فرشتیان�؛ از نقد قرآن تا دعوت به روزه خواری علنی برای براندازی نظام!

پاریس با دقت پیگیر وضعیت «نسرین ستوده» است

وزیر دارایی فرانسه: بیشتر شرکت های فرانسوی نمی توانند در ایران باقی بمانند

همکاری نزدیک نیروهای فرانسوی با کردهای سوریه در حملات اخیر علیه داعش

بازنشر مصاحبه آیت الله خامنه ای درباره دکتر شریعتی

دانشگاه "پلی تکنیک" پاریس، مهد مشاهیر علمی

عکس های از پروژه شکوفه!

سرقت 4 هزار یورویی از گردشگران فرانسوی در کرمان ! + جزییات
نوداد - حوادث - 1  ساعت پیش - سه شنبه 29 خرداد 1397، ساعت 08:07 -  - 43065883

دستگیری عاملان سرقت از گردشگران فرانسوی - سرهنگ حسن پور در نشستی خبری اظهارکرد: در ابتدای امسال شاهد سرقت از گردشگران فرانسوی در کرمان بودیم که با اقدام به موقع و منسجم پلیس آگاهی، ...

سازمان ملل متحد در موضوع بندر حدیده فرمانبر فرانسه، انگلیس و آمریکاست

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۲۶
علیرضا آیت اللهی
سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۸ ق.ظ

جنجال بر سر کنسرت خواننده رپ

ریخ مخابره : ۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۲۳:۰۴
جنجال بر سر کنسرت خواننده رپ
راست های افراطی اجازه ندادند خواننده اسلامگرا کنسرتش را در سالنی در فرانسه اجرا کنند.
لغو کنسرت جنجال بر سر کنسرت خواننده رپ
به این مطلب امتیاز دهید
0%0%

به گزارش جام نیوز به نقل از یورونیوز، گروه های راست افراطی فرانسه در اعتراض به مدین، خواننده رپ فرانسوی در محل برگزاری کنسرت او دست به گردهمایی زدند.

 

در حالی که هواداران مدین برای ورود به سالن موسیقی بتکلان آماده می شدند گروه موسوم به «جوانان هویت خواه» با تجمع در مقابل بتکلان گفتند اجازه برگزاری کنسرت مدین را نمی دهند. دلیل اصلی این گروه راست افراطی استفاده این خواننده رپ از «لائیک نیستم» و یا «جهاد» در آلبوم های پیشین است.

 

این عده روی باندرولهای خود نوشته بودند بتکلان جای یک خواننده رپ اسلام گرا نیست.

 

مهم ترین واکنش را ژرار کلمب، وزیر کشور فرانسه در پارلمان این کشور نشان داد. وی اعلام کرد که دولت حق داوری و مداخله در تصمیم مسئولان بتکلان را ندارد اما «ما بر هرآن چه که نظم و امنیت عمومی را برهم بزند مخالف هستیم.»

 

در آن سو گروهی از خانواده های بازماندگان بتکلان در پاسخ به این جنجال سازی ها اعلام کردند که حق مسئولان کنسرت بتکلان است که تشخیص دهند چه گروهی را به این سالن کنسرت دعوت کنند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۷ ، ۰۰:۳۸
علیرضا آیت اللهی
دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۱۰ ق.ظ

گزیده اخبار فرانسه - ایران 27 خرداد 1397

*

خبرگزاری فرانسه: روحانی برای گفتگو درباره برجام به اروپا می رود

سایه سنگین بحران مهاجران بر تلاش های مکرون و مرکل برای ارائه نقشه راه اتحادیه اروپا

جنجال بر سر کنسرت خواننده رپ

تماش کنید: نگاهی به پژو 508؛ بهترین سدان فرانسوی

گوشی "فایند ایکس" در پاریس رونمایی می شود

بغداد از حمله جنگنده های آمریکایی به نیرو های عراقی خبر داد

پاریس حضور نیروهای فرانسوی را در یمن تکذیب کرد

دمای زمین تا سال 2040 میلادی 1.5 درجه سانتیگراد بالا خواهد رفت

چرای گوسفندان پاریس در شهر

روحانی برای دریافت تضمین حمایت از برجام به اروپا می رود

قرقاش: نیروهای نظامی فرانسه در یمن حضور ندارند

 وزیر علوم ایران وارد پاریس شد

پیشنهاد وسوسه برانگیز پاری سن ژرمن به رونالدو؛ حاضریم سالی 45 میلیون یورو بدهیم!

مکرون سوار پژو 5008 ضد گلوله خواهد شد

هرملی پوش ایرانی 1.87 میلیون یورو

ارزش هر ملی پوش فوتبال ایران اعلام شد

استخدام موسسه مهاجرتی پاریس گشت در تهران

حضور در جام جهانی دیوانه وار جذاب بود / ارزانی: خودم استرالیا را انتخاب کردم

شرکت نظامیان آمریکایی،فرانسوی،سودانی و مصری در جنگ الحدیده

فرانسه در یمن به دنبال چیست؟

تلاش خودروسازان داخلی و برخی مدیران دولتی برای خروج اجباری رنو از ایران

 ائتلاف عربی به حضور نیروهای فرانسه در یمن اعتراف کرد

چرا فرانسه در این زمان دست به مداخله نظامی در یمن زده است؟

اشک تمساح غربی ها برای مردم یمن!

مقام اسبق آمریکا:هدف واشنگتن عادی سازی روابط با تهران است

 تلاش مافیای داخلی برای خروج اجباری رنو از ایران!

تبانی غرب در تجاوز به الحدیده به طور فضاحت باری برملا شده است

راهپیمایی هزاران نفر در پاریس در حمایت از مهاجران

مثلث شوم برای خروج رنو از ایران

مأموریت قایق فرانسوی در ساحل الحدیده

تلاش خودروسازان داخلی برای خروج اجباری رنو از ایران

راهپیمایی هزاران نفر در پاریس در حمایت از مهاجران

در نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیأت مسأله تغییر اقلیم مطرح شد هیچ دانشی نمی تواند تغییرات اقلیمی را انکار کند/ گزارش های IPCC پایه تصمیمات توافق نامه پاریس

شرح وظایف هیات بین الدولی تغییر اقلیم/گزارشات IPCC مبنای مذاکرات بین المللی

رییس پلیس آگاهی کرمان خبر داد انهدام 243 باند سرقت طی سه ماه نخست امسال/سارق گردشگران فرانسوی دستگیر شد

دانشگاه های فردوسی مشهد و کلرمونت فرانسه با هم همکاری می کنند

خبرگزاری فرانسه: صدر اعظم آلمان با حمایت از پناهندگان، قدرت خود را از دست می دهد

 راز بیمار نشدن ایرانیان در دوران تمدن اسلامی

مسلمان شدن یک فرانسوی در یکی از مساجد مراکش

گفت وگوی تلفنی رییس جمهور فرانسه با رییس دولت وفاق ملی لیبی

حومه پاریس در اشغال گوسفندان + عکس

دلایل مداخله نظامی فرانسه در یمن

نیروهای ویژه فرانسوی در یمن به اسارت درآمدند

وقتی با فرانسوی ها فیفیتی فیفتی زدیم توی رگ!

توافق فرانسه و لیبی برای تقویت همکاری حول محور مهاجرت

  ماهیت و هویت قایق فرانسوی توقیف شده در الحدیده مشخص شد

 تاثیر تغییر اقلیم بر کاهش بارش در ایران، افغانستان، سوریه و عراق

تاکید فرانسه و لیبی بر ضرورت تقویت همکاری های دو جانبه

 نقش فرانسه در بحران یمن

موزامبیک هم صاحب یک گروه تکفیری شد!

 اروپا محکم جلوی آمریکا می ایستد

جنگ احزاب علیه مردم یمن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۱۰
علیرضا آیت اللهی
يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۰۳:۰۴ ب.ظ

گزیده اخبار فرانسه ایران . 27 خرداد 1397 - 2

*

حمله تروریستی یک زن مسلمان در فرانسه

ماجرای جنجالی کشتی اکواریوس خاتمه یافت

تردیدها و انگیزه های اروپایی ها برای ماندن در ایران

لیگ ملت های والیبال؛ فرانسه به مرحله نهایی رسید

ایران به جمع کشورهای تولید کننده ریل پیوست

سرمربی فرانسه: تیم های جام جهانی به جز عربستان خوب هستند

فرانسه شرکت آمریکایی جنرال الکتریک را تهدید به پرداخت جریمه کرد

مدیران رنو هفته آینده برای مذاکره به ایران سفر می کنند

پیشنهاد سازمان ملل به حوثی های یمن درباره حدیده

دانشگاه های «فردوسی مشهد» و «کلرمونت فرانسه»دوره های مشترک برگزار می کنند

زنی با تیغ برش به افراد حاضر در فروشگاهی در فرانسه حمله کرد

نصب شیشه های ضدگلوله در اطراف برج ایفل فرانسه/ تصاویر

اسپانیا طی دو روز اخیر 933 مهاجر را از دریا نجات داده است

توافق ماکرون و پوروشنکو درباره احیای مذاکرات نورماندی

حضور نیروهای ویژه فرانسه در عملیات بازپس گیری بندر حدیده

صحنه ای که از دید عکاس ها دور ماند / نیمکت ایران و مراکش در آستانه زد و خورد! + عکس

5 ایرانی در تیم جدید آنجلینا جولی + عکس

خبر تصرف فرودگاه الحدیده کذب است؛ حضور مستقیم نیروهای آمریکایی، اسراییلی، فرانسوی و انگلیسی در نبردهای سواحل غربی یمنبا سفر وزیر علوم و هیات همراه به پاریس نشست روسای دانشگاه های ایران و فرانسه برگزار می شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۷ ، ۱۵:۰۴
علیرضا آیت اللهی
يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰ ب.ظ

چرا رنو در ایران ماندنی شد؟

۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۱

در شرایطی که گمان می‌رفت رنو نیز مانند هموطنش پژو، ایران را از ترس تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا ترک کند، این خودروساز فرانسوی خبر از ماندن داد.

روزنامه دنیای اقتصاد: در شرایطی که گمان می‌رفت رنو نیز مانند هموطنش پژو، ایران را از ترس تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا ترک کند، این خودروساز فرانسوی خبر از ماندن داد.

آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش داده، کارلوس گوسن مدیرعامل «گروه خودروسازی رنو-نیسان-میتسوبیشی» در مجمع عمومی و در جمع سهامداران اعلام کرده این شرکت با وجود خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور، از ایران خارج نخواهد شد. وی در عین حال تاکید کرده که رنو برای در امان ماندن از ریسک مجازات آمریکایی‌ها (بابت ماندن در ایران و نقض تحریم‌ها)، اقداماتی را انجام خواهد داد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، گوسن گفته که رنو بازار ایران را رها نخواهد کرد، حتی اگر مجبور شود حجم فعالیت‌های خود را به شکل قابل‌توجهی کاهش دهد. وی البته با نگاهی امیدوارانه به آینده نیز تاکید کرده که وقتی بازار ایران دوباره باز شود، این واقعیت که رنو در دوران تحریم‌ها در این بازار باقی مانده است، خود را به‌عنوان یک مزیت (برای رنو) نشان خواهد داد. این بخش از اظهارات مدیرعامل رنو را می‌توان به نوعی کنایه به پژو دانست، چه آنکه پژویی‌ها قصد رفتن دارند و رنویی‌ها سودای ماندن و این می‌تواند به جا به جایی نقش آنها در بازار ایران (پیشی گرفتن رنو از پژو) بینجامد. در واقع به‌نظر می‌رسد رنویی‌ها قصد دارند از فرصت تحریم و خروج خودروسازان خارجی از ایران به‌خصوص پژو، نهایت استفاده را کرده و خود را به‌عنوان بازیگر نقش اول بازار خودروی کشور مطرح کنند.

تصمیم رنو برای ماندن در ایران اما در شرایطی است که بیش از یک ماه پیش، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا اعلام کرد این کشور از برجام و توافق هسته‌ای خارج خواهد شد. این خروج زمینه‌ساز بازگشت تحریم‌های آمریکا به‌خصوص در حوزه خودروسازی است، چه آنکه تا کمتر از دو ماه دیگر صنعت خودروی ایران دوباره از سوی آمریکایی‌ها تحریم خواهد شد و این به معنای محدود شدن دوباره و البته سخت‌تر از گذشته خارجی‌ها برای حضور در این صنعت است.

با توجه به بازگشت تحریم‌ها، طبعا هر خودروسازی که بخواهد با هر بخشی از صنعت خودروی ایران همکاری و مراوده داشته باشد، از ترکش مجازات‌های آمریکا در امان نخواهد بود. به عبارت بهتر، ماندن خودروسازان خارجی در ایران پس از پایان ضرب‌الاجل آمریکایی‌ها (نیمه مرداد ماه)، آنها را در معرض جرایم مختلف از سوی دولت آمریکا قرار خواهد داد و از همین رو نرفتن‌شان ریسک بسیار بزرگی به‌شمار می‌رود. این ریسک به حدی بزرگ و خطرناک است که به فاصله کوتاهی از اعلام خروج آمریکا از برجام، برخی خودروسازان خارجی، رسمی و غیر‌رسمی اعلام کردند در ایران نخواهند ماند.

اولین شرکتی که در این ماجرا پیشقدم شد، پژوی فرانسه بود، چه آنکه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد به‌دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو، فعالیت‌هایش را (در ایران) تعلیق می‌کند. هرچند پژویی‌ها این را هم گفته‌اند که به‌دنبال اخذ معافیت از آمریکا برای ماندن در ایران هستند، با این حال بسیار بعید به‌نظر می‌رسد حتی در صورت گرفتن مجوز موردنظر، به سرمایه‌گذاری مستقیم (در ایران) ادامه داده و به مفاد قرارداد خود با ایران‌خودرو پایبند بمانند.

اگرچه خروج پژو از ایران با وجود نداشتن بازار در آمریکا، تعجب آور بود، اما در ادامه مشخص شد خودروساز فرانسوی در نتیجه تهدیدات سفت و سخت آمریکایی‌ها تصمیم به رفتن، آن هم به این زودی گرفته است. در واقع دلیل اصلی موضع ناگهانی پژوسیتروئن مبنی‌بر ترک ایران، تهدیدات رعب آور آمریکا علیه این گروه خودروسازی بود، به نحوی که پژو می‌ترسید فعالیت‌های جهانی‌اش به واسطه تحریم‌ها و جرایم دولت آمریکا، مختل شود. گفته می‌شود آمریکایی‌ها پژوسیتروئن را تهدید کردند که در صورت ماندن در ایران، سیستم مالی جهانی را علیه این گروه خودروسازی متحد خواهند کرد. بنابراین اینکه پژو تصمیم گرفت ایران را با وجود نداشتن منافع خاصی در بازار آمریکا، ترک کند، ریشه در تهدیدات پشت پرده آمریکایی‌ها داشت.

به جز این خودروساز فرانسوی، هیوندایی موتورز کره جنوبی نیز تا اواسط مرداد امسال ایران را ترک خواهد کرد تا دومین خودروساز بی وفای پسابرجامی لقب بگیرد. هیوندایی منافع قابل‌توجهی در بازار آمریکا دارد و بنابراین از همان ابتدای خروج این کشور از برجام و بازگشت تحریم‌ها، کاملا مشخص بود این خودروساز معتبر دنیا نیز چمدان‌هایش را می‌بندد و می‌رود. این ماجرا همچنین برای شرکت‌هایی مانند فولکس واگن و کیا موتورز و حتی برخی برندهای چینی حاضر در ایران نیز قابل‌‌تکرار است و هیچ بعید نیست آنها هم به تبعیت از سیاست‌های دولت ایالات‌متحده آمریکا و از بیم جرایم مالی و معنوی این کشور، رفتن را بر ماندن ترجیح دهند.

موضوعی که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو بر آن تاکید دارند، سخت‌تر و بیرحم‌تر بودن تحریم‌های جدید آمریکا علیه خودروسازی ایران است، چه آنکه جملگی تاکید می‌کنند شرایط از دور قبلی تحریم‌ها نیز بدتر و پر دردسرتر خواهد بود. در واقع همین سختی تحریم‌های جدید است که دست و پای خودروسازان خارجی حاضر در ایران را سست و آنها را در مسیر خروج قرار داده است. از همین رو، گمان می‌رفت رنوی فرانسه نیز از بیم تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا، عطای حضور در بازار ایران را به لقایش ببخشد و برود، به‌خصوص آنکه به واسطه شرکایش، منافع زیادی در بازار آمریکا دارد.

در حال حاضر رنو در قالب یک ائتلاف با نیسان و میتسوبیشی فعالیت می‌کند و اگرچه خودش در بازار آمریکا نیست، اما دو شریکش در آن حضور دارند، به‌خصوص نیسان که سرمایه‌گذاری زیادی در این بازار انجام داده است؛ بنابراین گمان می‌رفت رنویی‌ها نیز مانند دیگر خودروسازان پسابرجامی، بی وفایی کرده و خودروسازی ایران را تنها بگذارند، با این حال، فعلا پیغام ماندن از پاریس ارسال شده و امیدواری‌ها برای ادامه همکاری میان این برند معتبر جهانی و صنعت خودروی کشور بالا رفته است.

طبق اعلام مدیرعامل رنو، این شرکت با وجود تحریم‌های آمریکا، در ایران می‌ماند، هرچند البته به‌دنبال اقداماتی برای در امان ماندن از مجازات‌های ناشی از نقض تحریم است. اتفاقا این بخش از اظهارات مدیرعامل رنو، ابهامی بزرگ را درباره آینده این خودروساز در ایران ایجاد کرده که هم می‌تواند امیدوارکننده باشد و هم نگران‌کننده. اگر نگاهی فوق خوشبینانه به اظهارات کارلوس گوسن بیندازیم، رنو نه تنها به واسطه قرارداد قبلی (پروژه X۹۰) در ایران می‌ماند، بلکه قرارداد جدید خود را نیز مبنی‌بر حضور مستقل در کشور، پیش خواهد برد. رنو تابستان سال گذشته قرارداد همکاری مشترک خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا کرد و قرار شد اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی، طرفین وارد فاز اجرایی و تولید شوند. بر این اساس، رنو و ایدرو متعهد به انجام یکسری تعهدات در قبال یکدیگر شدند، از جمله اینکه طرف ایرانی باید یک سایت تولیدی حاضر و آماده را به‌عنوان آورده خود در قرارداد موردنظر، در اختیار خودروساز فرانسوی می‌گذاشت.

به همین منظور بنا شد سایت بن‌رو (واقع در شهرستان ساوه و متعلق به سایپا) در اختیار رنویی‌ها قرار گیرد تا آنها نسبت به تجهیز آن اقدام و تولید محصولات جدید خود را کلید بزنند. بنا به گفته مسوولان ایدرو، سایت بن‌رو باید در عوض بدهی سایپا (به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و به‌عنوان آورده این سازمان در قرارداد رنو، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود، هرچند البته تا به امروز این اتفاق نیفتاده است.

اجرای کامل این قرارداد به معنای حضور مستقل رنو در خودروسازی ایران است که البته با حواشی بسیاری مواجه شده، از جمله تاخیر و تعلل و حتی مانع تراشی بر سر انتقال سایت بن رو. اگر به عقب برگردیم و ماجرای حضور جدید و متفاوت رنو را در ایران مرور کنیم، به خوبی متوجه خواهیم شد که موانع و حواشی داخلی اجازه نداد این خودروساز فرانسوی فعالیت خود را در کشور آغاز کند. همین موانع و حواشی بود که سبب شد پروژه انتقال سرمایه رنو به خودروسازی ایران عملی نشود و این برند معتبر اروپایی تقریبا هیچ پولی به صنعت خودرو کشور تزریق نکند.

هرچه هست، اگرچه رنویی‌ها صحبت از ماندن کرده‌اند، با این حال به‌نظر می‌رسد با توجه به تحریم‌ها و تهدیدات آمریکا، کار بسیار سختی برای به اجرا درآوردن قرارداد خود با ایدرو دارند و شاید مجبور شوند فعلا روند سرمایه‌گذاری جدید خود را در ایران متوقف کنند. این پیش بینی از آن جهت است که به احتمال فراوان، آمریکایی‌ها در صدد مختل کردن فعالیت‌های جهانی رنو به واسطه محدودیت‌های بانکی (همان طور که پژو را تهدید کرده اند)، بر می‌آیند تا دست و پای خودروساز فرانسوی را برای فعالیت‌های جدید در ایران ببندند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۱۰
علیرضا آیت اللهی
يكشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰ ق.ظ

گزیده اخبار فرانسه - ایران 27 خرداد 13997

قبل از ظهر :

باتلاق متجاوزان سعودی - اماراتی در «حدیده» / آمریکا ، فرانسه ، انگلیس در حال مشارکت برای کشتار مردم یمن

یونیوز: اسارت چند فرانسوی در نزدیکی بندر الحدیده یمن

نخستین محموله ریل ملی تولید داخل به راه آهن تحویل داده شد

حضور نیرو های ویژه فرانسوی در یمن

بررسی دلایل ماندن خودروساز بزرگ فرانسوی در ایران

 عارتگر جدید برای منابع سوریه

در ادامه نبرد جبهه ساحل غربی یمن صورت گرفت توقیف یک قایق احتمالا فرانسوی یا آمریکایی در ساحل «الحدیده» یمن

گفت وگوی تلفنی روسای جمهور ترکیه و فرانسه درباره منبج

کشتار سعودی در هیاهوی جام جهانی/ ردّپای فرانسه و اسراییل هم پیدا شد

 اوپل کورسای الکتریکی در راه است

 آب پاکی "ایرباس" روی دست مدیرعامل هما

 قاره سبز ناتوان در یافتن راه حلی برای بحران پناهجویان

 برلین و پاریس به توافق برای اصلاح منطقه یورو نزدیک شدند

برنامه های مدیریتی کارلوس گوسن در رنو-نیسان-میتسوبیشی

دفتر ماکرون گزارش ها در مورد اظهارات ترامپ را تکذیب کرد

واکنش دفتر ماکرون درمورد اظهارات ترامپ

چرا رنو در ایران ماندنی شد؟

کشتار سعودی در هیاهوی جام جهانی/ ردّپای فرانسه و اسراییل هم پیدا شد

قایق متجاوزان خارجی در الحُدیده توقیف شد

ترامپ: همه تروریست ها در پاریس هستند

حامی تروریست های سوریه در سوییس زندان شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۰۰
علیرضا آیت اللهی