فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

۱۴۴ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

وزیر خارجه فرانسه برگزاری انتخابات در لیبی را درسریعترین زمان ممکن خواستارشد

الجزیره-ایرنا- « ژان ایو لودریان » وزیر امور خارجه فرانسه امروز پنجشنبه و پس از دیدار با «فایز السراج » رئیس دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس، برگزاری انتخابات دراین کشور را در سریعترین زمان ممکن، خواستار شد.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری «بوابه افریقیا الاخباریه» وزیر خارجه فرانسه بر ضرورت اجرای سریع طرح سازمان ملل در مورد لیبی مبنی بر گفت و گوی ملی و برگزاری انتخابات در سال 2018 میلادی جهت نجات دادن این کشور از هرج و مرج، تاکید کرد.
ژان ایو لودریان در پی گفت و گو با «فایز السراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی در مورد طرح سازمان ملل برای حل بحران این کشور گفت: این طرح،راه حلی سیاسی است که لیبی چاره ای جز آن ندارد و اکنون و درسریعترین زمان ممکن باید اجرایی شود.
وی افزود: فرانسه دیدگاه مشترکی با السراج در خصوص اجرای طرح های سازمان ملل و با سرعت پیش بردن آن دارد.
طرح و برنامه کاری که «غسان سلامه» نماینده سازمان ملل برای حل بحران لیبی در ماه سپتامبر در شورای امنیت ارائه داد، شامل چند مرحله است که در نهایت به برگزاری انتخابات ختم می شود اما وی تاریخ دقیقی برای برگزاری این انتخابات تعیین نکرده است.
لودریان همچنین گفت: لیبی برای همکاری با فرانسه در خصوص مبارزه با قاچاق انسان به ویژه همکاری اطلاعاتی در خصوص شبکه های قاچاق انسان تمایل دارد.
وزیر خارجه فرانسه امروز همچنین دیداری با ژنرال خلیفه حفتر داشت و از او خواست به روند صلح که سازمان ملل در حال پیشبرد آن است، احترام بگذارد.
لودریان در خصوص این دیدار گفت: 'به ژنرال حفتر گفتم هیچ جایگزینی برای طرح سازمان ملل نیست شما باید در خدمت کشورتان باشید.' 
«امانوئل مکرون » رئیس جمهوری فرانسه تابستان گذشته و در پی دیدار فایز السراج و ژنرال «خلیفه حفتر » فرمانده ارتش لیبی از پاریس و جلسه مشترک این دو اعلام کرد در خصوص برگزاری انتخابات در لیبی در بهار 2018 توافق حاصل شده است.
لودریان امروز صبح در راس هیاتی وارد طرابلس شد.وی ماه سپتامبر گذشته نیز از این کشور نفتی دیدار کرده بود.
لیبی از زمان سقوط حکومت قذافی در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است. این هرج و مرج سبب تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است و داعش نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد. 
اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد: دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق در شرق لیبی(دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی » . ژنرال خلیفه حفتر فرمانده ارتش این کشور نیز شخصیتی قدرتمند و مورد تایید پارلمان لیبی است.
خاورم **2041**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۲:۴۱
علیرضا آیت اللهی

 

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ :: ۱۸:۱۶

 عراقچی: برجام صرفاً به موضوع هسته ای محدود شده و هیچ ارتباطی با سایر مسائل ندارد

خبرگزاری فارس: عراقچی: برجام صرفاً به موضوع هسته ای محدود شده و هیچ ارتباطی با سایر مسائل ندارد

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه برجام صرفاً، به موضوع هسته ای محدود شده و هیچگونه ارتباطی با سایر مسائل ندارد، گفت که ایران از هیچ کوششی در راستای تحقق صلح و ثبات منطقه فروگذار نمی کند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر خود به پاریس روز پنجشنبه ضمن دیدار با تیری دومونتبریال رئیس موسسه فرانسوی روابط بین الملل در جمع محققان این موسسه و سایر اندیشکده های فرانسوی درباره برجام، روابط دوجانبه ایران و فرانسه و مسائل منطقه ای و بین المللی سخنرانی کرد.

عراقچی با اشاره به توافق هسته ای به عنوان یک دستاورد مهم دیپلماسی در زمینه حل و فصل مسائل بین المللی تاکید کرد که برجام صرفاً، به موضوع هسته ای محدود شده و هیچگونه ارتباطی با سایر مسائل ندارد.

وی همچنین با تبیین سیاست ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات منطقه ای شامل لبنان ، سوریه، یمن، عراق،  بحرین و همچنین گروه تروریستی تکفیری داعش اظهار داشت که ایران صلح و ثبات در منطقه را صلح و ثبات خود می داند و از هیچ کوششی جهت تحقق آن فروگذاری نمی کند.

عراقچی گفتگوهای سیاسی با مقامات  فرانسوی در چارچوب دور چهارم گفتگوی سیاسی در پاریس را مفید و سازنده و در جهت تامین منافع طرفین قلمداد کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت روابط و همکاری های اقتصادی تهران و پاریس تاکید و تلاش جهت روان سازی هرچه بهتر بسترهای این همکاری ها را از الزامات  فعلی  روابط دو کشور بیان کرد.

عراقچی در جریان سفر دو روزه خود به فرانسه ضمن ملاقات با مقامات مختلف این کشور، بعدازظهر پنجشنبه پاریس را ترک کرد.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۰:۳۷
علیرضا آیت اللهی

موگرینی بر تنش زدایی بین یمن و عربستان تاکید کرد

وین - ایرنا - «فدریکا موگرینی»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رغم دفاع مشروع یمنی ها در مقابل تجاوز نظامی، شلیک موشک جدید انصارالله یمن به عربستان را نقض قوانین بین المللی دانست و از همه طرف ها خواست که مسیر عقلانی تنش زدایی را انتخاب کنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، در بیانیه چهارشنبه شب موگرینی آمده است: روز گذشته (سه شنبه) یک موشک بالستیک دیگر به سمت ریاض پایتخت عربستان سعودی شلیک شد و انصارالله مسئولیت آن را بر عهده گرفت. این اقدام نقض غیر قابل قبول قوانین بین المللی و تشدید خطرناک مناقشه است که دورنمای حل و فصل مذاکره ای جنگ در یمن را تضعیف می کند. 
موگرینی افزود:تنش افزایی نظامی مداوم در این مناقشه که در اقدامات تلافی جویانه هفته های اخیر مشاهده می شود، وضعیت انسانی در یمن را وخیم تر کرده و مردم یمن بهای سنگینی می پردازند چنانکه تنها در 10 روز گذشته طبق گزارش ها 136 غیرنظامی در بمباران ها کشته و خشونت و اقدامات جنایتکارانه نیز در صنعا افزایش یافته است. 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دراین بیانیه افزود: اتحادیه اروپا از همه طرف ها می خواهد که مسیر عقلانی تر تنش زدایی را انتخاب و درتلاش های سازمان ملل برای دنبال کردن راه حل مذاکره ای به عنوان یک موضوع دارای فوریت مشارکت کنند. اتحادیه اروپا از هر گونه آغاز جدی مذاکرات صلح حمایت خواهد کرد. 
به گزارش ایرنا ، یگان موشکی ارتش یمن روز سه شنبه با صدور بیانیه ای ضمن اعلام حمله موشکی به قصر یمامه مرکز حکومت سعودی در ریاض افزود: کاخ های نظام سعودی، صهیونیستی، آمریکایی و همه تاسیسات نظامی و نفتی در تیرس موشک های ما قرار دارد. رویترز به نقل از محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن از شلیک یک فروند موشک بالستیک برکان اچ2 به سمت ریاض پایتخت عربستان خبر داد. اواسط آبان ماه امسال هم جنبش انصارالله یمن با موشک برکان اچ 2 فرودگاه ملک خالد ریاض را هدف قرار داده بود. 
عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم فروردین سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد. این تجاوز نظامی هیچ دستاوری برای ریاض و متحدانش نداشته و تنها سبب ویرانی کشور فقیر یمن و کشتار و آوارگی یمنی ها شده است.
شبد**اروپام**1078**1010
خبرنگار: بابک جعفری**انتشار:حسن معظمی

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۱۹:۵۶
علیرضا آیت اللهی

عراقچی: اروپا جدی و شفاف دربرابر موانع اجرای برجام موضع‌گیری کند

تهران- ایرنا - «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در دیدار با همتای فرانسوی خود در پاریس، خواستار موضع‌گیری شفاف و جدی اروپا در برابر موانع اجرای برجام و اقدامات برخی کشورها برای تضعیف آن شد.

به گزارش ایرنا، عراقچی در دیدار با «موریس گوردو مونتاین» قائم مقام وزیر امور خارجه فرانسه در چارچوب دور چهارم گفت وگوهای سیاسی، درخصوص توسعه روابط دوجانبه، اجرای برجام و تحولات منطقه ای و بین المللی به رایزنی پرداخت.
دو طرف در این گفت وگوها ضمن ارزیابی تحولات صورت گرفته در زمینه ارتقاء روابط دوجانبه، بر ضرورت توسعه همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر مبنای ظرفیت های موجود، همکاری و مشارکت دو کشور در زمینه تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای، مسائل محیط زیستی و مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تاکید کردند.
معاونین وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با ارزیابی مثبت گفت وگوهای منظم سیاسی، تداوم تبادل نظر هیات‌های سیاسی و رایزنی‌ رئیسان جمهوری و وزیران خارجه دو کشور در راستای کمک به شناخت متقابل و توسعه همکاری‌ها را مهم ارزیابی کردند.
سید عباس عراقچی در دیدار روز چهارشنبه با تاکید بر ضرورت پایبندی کامل طرف های برجام به تعهدات خود و با اشاره به گزارش های مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی کامل ایران، خواستار موضع گیری جدی‌تر اروپا در برابر اقدامات برخی کشورها برای تضعیف این توافق شد. 
معاون وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار با اشاره به اینکه پاریس از توسعه همکاری شرکت‌های فرانسوی با جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند، از افزایش 250 درصدی حجم مبادلات تجاری دو کشور طی دو سال اخیر ابراز خرسندی کرد.
وی همچنین با اشاره به تحولات مثبت در زمینه همکاری و روابط فرهنگی و دانشگاهی از جمله برگزاری نخستین کمیسیون مشترک علمی و تحقیقاتی فرانسه و ایران، برای توسعه این همکاری ها اعلام آمادگی کرد.
گوردو مونتاین با مثبت خواندن رایزنی‌ها میان مقام های دو کشور، نقش جمهوری اسلامی ایران را در زمینه تقویت ثبات منطقه‌ای حائز اهمیت برشمرد.
عباس عراقچی در سفر خود قرار است با «نیکولا دوریویه» نماینده فرانسه در گروه 1+5 و «فیلیپ اتین» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهوری این کشور دیدار کند و در موسسه فرانسوی روابط بین المللی به ایرا سخنرانی بپردازد.
شبس ** 9386 ** خبرنگار: مهران معینی جم**انتشاردهنده: عزیز موسوی

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۱۵:۵۷
علیرضا آیت اللهی

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ :: ۱۳:۱۸ فارس گزارش می‌دهد

افزایش ۳۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در بازار+جدول

خبرگزاری فارس: افزایش ۳۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در بازار+جدول

محدودیت عرضه برخی خودروهای داخلی باعث افزایش ۳۰۰ هزار تا ۵ میلیون تومانی قیمت این خودروها در بازار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد محدودیت عرضه این محصولات از سوی شرکت‌های خودروساز عامل اصلی افزایش قیمت در بازار بوده است. درعین‌حال نباید بخشنامه‌های جدید خودروسازان برای افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولاتشان را نیز نادیده گرفت. در این شرایط قیمت پژو۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی در بازار به ۳۴ میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت سمند EF7 نیز در بازار ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته و به ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. در مورد رنوکپچر نیز باید به افزایش ۳ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کرد که هم‌اکنون با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

طی روزهای جاری قیمت سوزوکی ویتارا نیز در بازار ۵ میلیون تومان افزایش یافت و به ۱۴۵ میلیون تومان رسید. در مورد مزدا۳ نیز باید به رشد ۳ میلیون تومانی قیمت این خودرو اشاره کنیم که هم‌اکنون با قیمت ۱۳۳ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد قیمت ساندرو اتومات نیز افزایش ۳۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و به ۵۴.۵ میلیون تومان رسیده است. درعین‌حال قیمت پژو۲۰۷ اتومات برخلاف خودروهای دیگر با کاهش قیمت روبرو شده و افت ۸۰۰ هزار تومانی را شاهد بوده است. در حال حاضر این خودرو با قیمت ۵۳ میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شود.

جدول قیمت خودروهای داخلی به شرح زیر است با این توضیح که جدول چهارم متعلق به خودروهای خارجی است:

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۲۱:۴۲
علیرضا آیت اللهی

 

در نشست شورای امنیت

انگلیس، آلمان و فرانسه بار دیگر لفاظی‌ها علیه برنامه موشکی ایران را تکرار کردند


 ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶

آلمان انگلیس و فرانسه ترزا می ماکرون

نمایندگان سه کشور موسوم به تروئیکای اروپایی در نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، به تکرار ادعاها علیه برنامه موشکی ایران پرداختند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نمایندگان آلمان، فرانسه، انگلیس و اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت با موضوع اجرای قطعنامه 2231 در تأیید برجام، نیکی هیلی، نماینده آمریکا را در انتقاد از برنامه موشکی ایران همراهی کردند.

هیلی در این نشست با متهم کردن ایران به «رفتارهای بی‌ثبات‌کننده» از اعضای شورای امنیت خواست ایران را بابت فعالیت‌های موشکی هدف تحریم قرار دهد. او همچنین خواستار تصویب قطعنامه‌ای برای ممنوع کردن تمامی فعالیت‌های موشک‌های بالستیک ایران شد.

«فرانسوا دلاتره»، نماینده فرانسه، فعالیت‌های موشکی ایران را منشأ «نگرانی‌های فزاینده» خواند و مدعی شد آزمایش‌های موشکی اخیر ایران و پرتاب ماهواره‌بر سمیرغ با قطعنامه 2231 شورای امنیت مغایرت دارند.

«دلاتره» علی‌رغم این ضمن اعلام حمایت کشورش از توافق هسته‌ای برجام از اقدام اخیر دولت آمریکا در عدم تأیید آن انتقاد کرد. او گفت: «برجام بایستی اجرا شود و تصمیم ایالات متحده باعث ایجاد سردرگمی‌هایی پیرامون این توافق شده‌اند

«ماتیو جان ریکفرات»، نماینده انگلیس ایران را به انتقال موشک به ارتش یمن برای حمله به ریاض متهم کرد و گفت که این اقدام خطر افزایش تنش‌ها و تهدید ثبات در منطقه را به همراه دارد. او همچنین از آزمایش‌های موشکی ایران هم انتقاد کرد و آن را با قطعنامه 2231، ناسازگار دانست.

«کریستوف هیوسگن»، نماینده آلمان، توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را «موفقیتی برجسته» برای دیپلماسی خواند و بر عزم کشورش برای حفظ آن تأکید کرد. او ضمن تأکید بر پایبندی تمامی طرف‌ها به تعهداتشان ذیل این توافق خواستار اجرای کامل و موثر قطعنامه 2231 شد.

«هیوسگن» نیز با متهم کردن ایران به انتقال سلاح برای ارتش یمن، آن را منشأ نگرانی خواند و خواستار تحقیقات مقتضی درباره آن شد. نماینده آلمان همچنین با اعلام نگرانی از فعالیت‌های موشکی ایران از این کشور خواست از انجام اقداماتی که باعث «تشدید تنش‌ها، وخاومت درگیری‌ها و تعمیق بی‌اعتمادی» می‌شود خودداری کند.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۱۹:۰۸
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۰۵:۱۲ ب.ظ

موضع وزارت خارجه فرانسه درباره یمن و عربستان

موضع وزارت خارجه فرانسه درباره یمن و عربستان

موضع وزارت خارجه فرانسه درباره یمن و عربستان

 سه شنبه 28 آذر 1396 - 00:36

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در نشست خبری این وزارتخانه به سوالی درباره موضع فرانسه در قبال عربستان سعودی پاسخ گفت.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه فرانسه ( فرانس دیپلماسی)، خبرنگاری از سخنگو پرسید: آیا شما در جریان این موضوع هستید که محمد بن سلمان ساختمان نوساز"شاتو سز" ( قصر لویی شانزده) را به ارزش سیصد میلیون دلار خریداری کرده است؟ آیا شما درباره پویش ضد فساد ولیعهد عربستان با توجه به خریدهایش در فرانسه (کشتی تفریحی، اموال غیر منقول) نظری دارید؟ سوال دیگر این که تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا لحنش را علیه عربستان سعودی درباره یمن و لبنان و غیره بالا برده است. آیا شما با تحلیل او موافقید؟ آیا شما نیز همین تحلیل را در محافل خصوصی مطرح می کنید؟ 
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در پاسخ گفت: بسیاری از شخصیت های خارجی اموالی را در فرانسه دارند. اینها خریدهای خصوصی است که در این موارد نظر دولت را نمی خواهند. عربستان سعودی یک شریک مهم فرانسه است که ما به اخبار آن با دقت توجه می کنیم. 
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه درباره موضع تیلرسون درباره یمن گفت: درباره یمن، موضع فرانسه مشخص است: تنها یک راه حل سیاسی می تواند به مناقشه این کشور پایان دهد و به شکل پایدار مسایل انسانی آن را حل و فصل کند. به همین دلیل است که ما از تلاش های میانجی گرانه فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل، اسماعیل ولد شیخ احمد برای از سر گیری مذاکرات حمایت می کنیم. دسترسی کامل و بدون قید و شرط و بدون مانع به کمک های بشردوستانه، الزامی برای تمام طرف های مناقشه است. این الزام در جریان بازدید ژان - ایو لودریان وزیر  امور خارجه فرانسه از ریاض با مقامات عربستان سعودی به طور مفصل مطرح شده است. در مورد لبنان، گروه بین المللی حمایت از لبنان در 8 دسامبر گذشته از ثبات، امنیت و حاکمیت ملی کشور و ضرورت دوری جویی از بحران های بی ثبات کننده خاورمیانه ( غرب آسیا) حمایت کرده است. شیوه ما این است که با همه طرف ها صحبت کنیم. هدف ما این است که با کاهش تنش ها در منطقه زمینه را برای حل و فصل بحران ها فراهم کنیم.

دسته بندی ها : 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۱۷:۱۲
علیرضا آیت اللهی

 

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ :: ۱۲:۳۹

 سازمان گسترش به گزارش فارس واکنش نشان داد :

 تأخیر خودروسازان در تولید خودروهای فرانسوی تحت کنترل است+توضیح فارس

خبرگزاری فارس: تأخیر خودروسازان در تولید خودروهای فرانسوی تحت کنترل است+توضیح فارس

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ضمن تأئید تأخیر خودروسازان ایرانی در تولید محصولات مشترک فرانسوی، اعلام کرد این تأخیرها تحت کنترل است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سازمان گسترش در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان "دستپاچگی خودروسازان ایرانی برای تولید مشترک با فرانسوی‌ها، تب تندی که زود فروکش کرد" اعلام کرد که این تأخیرها تحت کنترل ایدرو است و برای آن برنامه جبرانی در نظر گرفته شده است.

در توضیح ایدرو آمده است: تفاوت عمده قراردادهای اخیر صنعت خودرو با شرکت‌های معتبر بین‌المللی (فرانسوی، آلمانی و...) مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های خارجی و مشارکت با شرکت‌های خودروساز و قطعه سازان داخلی است، لذا مقایسه فنی، اقتصادی و حتی برنامه زمان بندی اجرای این گونه طرح‌ها با قراردادهای سال‌های قبل که عمدتاً صرفاً قرارداد تحت لیسانس بوده است، چندان معتبر و صحیح به نظر نمی‌رسد.

در قراردادهای اخیر علاوه بر سرمایه‌گذاری شریک خارجی آن هم به میزان ۵۰ درصد و حتی بیشتر در احداث خطوط جدید و ارتقای خطوط موجود ولی با ظرفیت‌های پایین، مقرر است حجم ساخت داخل و پیش‌بینی‌های لازم برای صادرات محور بودن محصولات در اولویت باشد.

علی‌ایحال در رابطه با تأخیرهای به وجود آمده در قراردادهای مشارکت اخیر در صنعت خودرو چه با شرکت‌های بزرگ و چه با شرکت‌هایی که به طور کامل خصوصی هستند، تحت کنترل بوده و برنامه‌های جبرانی برای آن تهیه شده و یا در دست تهیه است.

محصولات تولیدی مشارکت ایران خودرو و پژو وارد بازار شده و ان‌شاءالله با تلاش بیشتری سعی خواهد شد که تعهدات مردم با فاصله زمانی تولید انجام شود و یا در مورد قرارداد سیتروئن با سایپا، کار طبق روال در حال انجام است و امیدواریم که اواسط نیمه اول سال آینده محصولات تولیدی به بازار عرضه شود.

انشاالله اقدامات انجام‌شده نویدبخش رضایتمندی بیشتر مردم خواهد بود.

توضیح فارس:

سازمان گسترش در حالی تأکید کرده که قراردادهای جدید خودروسازان نباید با قراردادهای قبلی مورد مقایسه قرار گیرد که اصولا مقایسه ای قراردادهای قبل و بعد موضوع گزارش فارس نبوده، بلکه در مورد تأخیرهای موجود در اجرایی شدن قراردادهای جدید و برنامه زمان بندی اعلام شده برای تولید محصولات مشترک صحبت شده است.

ضمن آنکه سازمان گسترش تأخیر موجود در اجرای قراردادهای جدید را پذیرفته و با این حساب، گزارش فارس مورد تأیید این سازمان است.

در عین حال این سوال مطرح است که با توجه به نقش نظارتی سازمان گسترش و وزارت صنعت، اصولا چرا قراردادها باید طوری زمانبندی  تنظیم شوند که تأخیر در اجرای آنها قابل پذیرش باشد؟ مگر در زمان عقد قرارداد، شرایط موجود مورد توجه قرار نگرفته است؟

همچنین در توضیح سازمان گسترش از سرمایه گذاری ۵۰ درصدی خودروسازان خارجی در ایران صحبت شده است، این در حالی است که تاکنون هیچ رقمی از میزان سرمایه گذاری محقق شده این شرکتها اعلام نشده و برخی از عدم ورود سرمایه خودروسازان خارجی به ایران سخن می گویند.

از سویی، ایدرو از مشارکت قطعه سازان داخلی در تولیدات مشترک خودروسازان ایرانی با فرانسوی ها صحبت کرده که در این مورد هم قبلا شاهد اعتراضاتی از سوی قطعه سازان ایرانی نسبت به عدم توجه فرانسوی ها و همچنین خودروسازان ایرانی به استفاده از ظرفیت قطعه سازی داخل بوده ایم.

انتهای پیام/م

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۱۳:۴۳
علیرضا آیت اللهی

موگرینی:سرنوشت آوارگان سوری به مذاکرات ژنو گره خورده است

موضعمان درباره قدس با لبنان یکی است

موگرینی و حریری



مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان سفر به لبنان تأکید کرد که بازگشت آوارگان سوری به حل و فصل سیاسی در ژنو بستگی دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی النشره، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در بیروت گفت: اتحادیه اروپا امیدوار است که سوریه به مرحله دیگری برای برنامه‌ریزی برای آینده و بازسازی کشور براساس حل و فصل سیاسی منتقل شود.

وی گفت: هنوز زمان آن نرسیده که آوارگان سوری به کشورشان بازگردند. اوضاع در سوریه هنوز ناآرام است اما ما در کنفرانس بروکسل که ماه آوریل برگزار می‌شود با همکاری جامعه بین‌الملل برای یافتن راه‌حل‌هایی جهت آینده سوریه تلاش خواهیم کرد و این باید به حل سیاسی در ژنو مرتبط باشد.

موگرینی تأکید کرد: ما باید نسبت به این مساله اطمینان حاصل کنیم که هر سوری خارج از وطن خود از حمایت برخودار است و احساس امنیت می‌کند. حل بحران تنها از نظر نظامی نیست بلکه باید شرایط سیاسی را برای حمایت از حقوق و جان شهروندان در خارج از کشور فراهم آورد.

وی تأکید کرد: لبنان و ثبات و وحدت آن برای اروپا بسیار مهم است. در نتیجه باید بگویم که سیاست خویشتن‌داری در لبنان بسیار مهم است.

موگرینی از بازگشت حریری به لبنان و ازسرگیری فعالیتش استقبال کرد و گفت: لبنان دوست نزدیک اتحادیه اروپاست و ما به حمایت از لبنان ادامه خواهیم داد. کنفرانسی نیز برای حمایت از ارتش لبنان وجود دارد.

وی درباره موضوع قدس نیز گفت: موضع ما درباره قدس با لبنان یکی است و ما بر حل بحران و لزوم اینکه قدس باید پایتخت فلسطین و اسرائیل هر دو باشد، تأکید داریم.

موگرینی با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز دیدار و درباره اوضاع این کشور گفت‌وگو کرد.

وی گفت: ما می‌خواهیم این سفر تأکیدی بر حمایت اتحادیه اروپا از لبنان و ثبات و امنیت آن باشد. گام‌های پی در پی زیادی از پاریس 4 گرفته تا رم و بروکسل برای اعلام این موضع برداشته شد.

موگرینی از تلاش‌های بری درباره بحران اخیر لبنان و وحدت ملی این کشور قدردانی کرد.

بری نیز موضع اتحادیه اروپا در قبال لبنان و مساله فلسطین را ستود.

انتهای پیام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۱۱:۵۱
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵ ق.ظ

ماکرون محبوب‌تر شده است

ماکرون محبوب‌تر شده است

ماکرون



نتایج یک نظرسنجی امروز چهارشنبه نشان می‌دهد، محبوبیت امانوئل ماکرون بار دیگر به بالای ۵۰ درصد رسید که بخشی از علت آن، تقویت جبهه هواداران او در میان جوانان و طبقه کارگر است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، محبوبیت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اندکی پس از پیروزی انتخاباتی او در ماه مه و پایان دادن به سیستم دو حزبی دیرینه در فرانسه به شدت سقوط کرد.  

اما همزمان با تلاش این بانکدار سرمایه‌گذار سابق برای حذف برچسب "رئیس‌جمهور اغنیا"، تلاش‌های ماکرون برای دفاع از منافع فرانسه در خارج موجب افزایش محبوبیت داخلی او شد.

محبوبیت او برای اولین بار از زمان انتخاب او به بالای پنجاه درصد رسیده است و این نظرسنجی جدید امروز نشان می‌دهد میزان محبوبیت او ۵۲ درصدی است. براساس نظرسنجی بی‌وی‌ای، این آمارها در آستانه تولد چهل سالگی ماکرون، در مقایسه با نوامبر شش درصد جهش نشان می‌دهد.

شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مذکور علاوه بر قدردانی از تلاش‌های بین‌المللی ماکرون، همچنین تاکید داشتند که او به وعده‌های انتخاباتی خود عمل می‌کند. با این وجود برخی از سیاست‌های او مانند اصلاحات کارگری که به کارفرمایان آزادی بیشتری در استخدام و اخراج نیروها می‌دهد، مورد رضایت مردم نیست.

براساس نظرسنجی بی‌وی‌ای، رئیس‌جمهوری فرانسه محبوب‌ترین میان رای‌دهندگان کهنسال و افرادی با درآمد بالاست اما پیشرفت چشمگیر اخیر او در این نظرسنجی مدیون  حمایت قشر جوان است.

انتهای پیام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۱۰:۳۵
علیرضا آیت اللهی