فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

۱۰۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

۱۳۹۶/۰۶/۳۱ :: ۱۵:۰۵ ۴

 کشته و ۲۰ مفقود در پی غرق شدن قایق پناهجویان در دریای سیاه

خبرگزاری فارس: ۴ کشته و ۲۰ مفقود در پی غرق شدن قایق پناهجویان در دریای سیاه

غرق شدن یک فروند قایق در دریای سیاه که پناهجویان را حمل می‌کرد، باعث کشته شدن ۴ نفر و مفقود شدن ۲۰ نفر شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی غرق شدن یک فروند قایق ماهیگیری در سواحل ترکیه در دریای سیاه که پناهجویان را حمل می‌کرد، 4 نفر غرق و بیش از 20 نفر هم گم شدند.

بنابر گزارش ساندی‌تایمز، به دنبال این حادثه 38 نفر نجات پیدا کردند و  عملیات امداد و نجات برای پیدا کردن 15 تا 20 نفر دیگر همچنان در  سواحل شرق استانبول جریان است.

چندی پیش هم اشپیگل نوشت که یک کشتی جنگی ارتش آلمان در دریای مدیترانه که برای ماموریت ویژه‌ای به منطقه اعزام شده است،  158 پناهجو را از یک قایق نجات داد که در میان این افراد 4 کودک هم به چشم می‌خورد.

این افراد در قایقی سوار بودند که بیش از ظرفیت خود مسافر داشت و در فاصله 100 کیلومتری شمال شرقی تریپولی -پایتخت لیبی- پیدا شدند.

بحران پناهجویان مدت زمانی است که به یکی از مشکلات عمده کشورهای اروپایی تبدیل شده است از این رو مقامات اروپایی و آفریقایی در پاریس تشکیل جلسه دادند و برای جلوگیری از ورود سیل مهاجران از مسیر دریای مدیترانه به اروپا تبادل نظر کردند.

انتهای‌پیام/م

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۸:۴۰
علیرضا آیت اللهی

 

 

۱۳۹۶/۰۶/۳۱ :: ۱۴:۲۲

 یادداشت/

ترامپ، برجام و پیشنهاد تکمیلی فرانسوی‌ها، همسویی یا تقابل؟

خبرگزاری فارس: ترامپ، برجام و پیشنهاد تکمیلی فرانسوی‌ها، همسویی یا تقابل؟

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از مذاکره با ایران برای دوران پس از سال 2025 سخن گفت، این پیشنهاد را چگونه باید تعبیر کرد؟

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - سخنرانی دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و حملات او به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 جز در مورادی خاص استقبال چندانی را از سوی مقامات حاضر در نیویورک برنینگیخت و یکی از مقاماتی که در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد نسبت به گفته‌های رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بود.

به نوشته وبگاه رادیو بین‌المللی فرانسه، رئیس‌جمهوری فرانسه با اشاره به برجام و با کنایه به سخنان دونالد ترامپ گفت «امروز پشت کردن به [این توافق] بی‌آنکه در برابر آن پیشنهادی ارائه شود، یک اشتباه سنگین و عدم پایبندی به آن بی‌مسئولیتی خواهد بود زیرا این توافق مفید و برای صلح ضروری است

با این حال، سخنان آقای ماکرون نکته دیگری هم داشت که البته مسبوق به سابقه است و حدودا یک‌ماهی می‌شود از سوی فرانسوی‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرد، وی این خواسته را مطرح کرد که «این توافق از طریق تلاش برای نظام دادن به فعالیت‌های موشکی ایران و تعیین تکلیف فعالیت‌های اتمی این کشور پس از سال 2025 تکمیل شود

همان‌طور که ذکر شد، اظهار نظر فوق مسبوق به سابقه نیز هست. به عنوان نمونه، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز پیش از سخنرانی آقای ماکرون در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) را می‌توان برای بعد از سال 2025 تکمیل کرد.

مقامات فرانسوی جزئیات آنچه را از این توافق مکمل (به‌معنای توافق برای پس از 2025 نه تکمیل متن توافق فعلی) انتظار دارند، نگفته‌اند و تنها همان دو محوری که رئیس‌جمهور این کشور مطرح کرده مشخص است: «نظام دادن به فعالیت‌های موشکی ایران» و «تعیین تکلیف فعالیت‌های اتمی ایران برای پس از 2025». البته بعید نیست در آینده موارد دیگری هم به این طرح اضافه شود، مثل «فعالیت‌های ایران در منطقه».

بدیهی‌ست که این توافق اگر هم قرار بر شکل‌گیری آن باشد، مذاکره برای آن باید در سال‌های نزدیک به 2025 صورت گیرد، یعنی احتمالا سال 2023 به بعد. از این گذشته، هنوز دقیقا روشن نیست که پیشنهاد فرانسه تا چه حد جدی است و تا چه میزان مورد پذیرش دیگر اعضای 1+5 قرار دارد؟

با این وجود، سوال مهمی وجود دارد که باید به آن پاسخ داد: «پیشنهاد فرانسوی‌ها را چگونه باید تعبیر کرد؟»

* سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل متحد

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، 36 بار از ایران نام آورد. وی در بخشی که در خصوص «اصلاح توافق هسته‌ای» سخن می‌گفت، اظهار داشت: «اصلاح توافق چیزهای زیادی نیاز دارد، در میان آنها بازرسی از سایت‌های نظامی و سایتی که مشکوک است و تنبیه ایران به‌خاطر هرگونه نقض توافق قرار دارد. اما از همه مهمتر، اصلاح توافق به‌معنای خلاص شدن از دست "بندهای پایان‌دهنده به محدودیت‌های ایران" (Sunset Clause) است

کلیدی‌ترین جمله‌ای که نتانیاهو در سخنرانی خود گفت و البته پیش از این نیز گفته بود، همین بخش مربوط به Sunset Clause است. نتانیاهو به‌دنبال این است که محدودیت‌های هسته‌ای ایران در برجام را همیشگی کند.

بدون هیچ تردیدی دولت‌های آمریکا به‌صورت عام و دولت فعلی آمریکا به‌شکل خاص، در سیاست‌های خاورمیانه‌ای خود به‌شدت متاثر از مواضع اسرائیل هستند. بر همین اساس می‌توان تصور کرد که واشنگتن نیز آن‌گاه که از مذاکره مجدد و اصلاح توافق سخن می‌گوید، چیزی شبیه به همین مواضع نتانیاهو را در ذهن می‌پروراند.

فرانسوی‌ها اما از اصلاح توافق هسته‌ای فعلی سخن نمی‌گویند و تاکید دارند که برجام به همین شکل باید ادامه یافته و همه طرف‌ها بدان متعهد بمانند؛ اما برای پس از 2025 می‌توان گفت‌وگو کرد.

* تعبیر خوش‌بینانه

روزنامه آفتاب یزد پیش از هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در واکنش به اولین خبری که در رسانه‌های فارسی در خصوص طرح فرانسوی ها منتشر شد، گفت‌وگویی را با یک دیپلمات سابق به نام فریدون مجلسی صورت داد و از او پرسید: « اگر اینطور است پس ماجرای مذاکرات از سال 2025 و آورده‌شدن مفاد جدید به برنامه هسته‌ای از جمله موشک‌های هسته‌ای چیست؟ آیا این معنایی غیر از تجویر یک مکمل برای برجام دارد؟»

آقای مجلسی در پاسخ اظهار داشته بود: «تا 10 سال دیگر همه شرایط کشورهای مختلف متفاوت خواهد شد تا آن موقع ایران دیگر حسابی با دنیا نخواهد داشت

وی افزود: «اینکه رئیس‌جمهور فرانسه بگوید از سال 2025 می‌توانیم مذاکراتی درباره برجام داشته باشیم یک معنای دوطرفه دارد. ایران تا سال 2025 با 100 میلیون جمعیت و بزرگتر از فرانسه دارای حقوق متفاوتی خواهد بود

وی با تاکید بر اینکه این صحبت‌ها تاحدی ناشی از فشارهای ترامپ درباره برجام بوده است، گفت: «صحبت‌های رئیس‌جمهور فرانسه به‌نوعی گریز از زیربار فشارهای آمریکاست نه تهدید ایران، فرانسه موضوع مذاکره برجام را به آینده‌ای دور محول کرده است که در آن نه از آقای ترامپ و تهدیدهایش خبری هست و نه از موضع‌گیری‌های تند امروز آمریکا علیه برجام، نشان.» 

در این نگاه خوش‌بینانه، آقای ماکرون با طرح موضوع مذاکرات برای پس از سال 2025، عملا تلاش دارد ترامپ و دولت تندروی او را به آینده‌ای حواله بدهد که اصولا دولت ترامپ در آن زمان بر سر کار نیست.

* چه تعابیر دیگری می‌توان کرد؟

«ویلیام برنز» و «جیک سالیوان» دو دیپلمات ارشد سابق آمریکایی که آغازگر مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در عمان بوده و نقش عمده‌ای شکل‌گیری برجام داشته‌اند، در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز»، تصریح کرده‌اند: «اگر در یک دنیای ایده‌آل زندگی می‌کردیم، الان دانش ایجاد چرخه سوخت اتمی از ذهن ایرانیان پاک شده بود، زرادخانه موشکی این کشور نابود شده بود، استفاده خطرناک ایران از نیروهای نیابتی منطقه‌ای‌اش متوقف شده بود و در مجموع، این کشور به یک قدرت منطقه‌ای مهارپذیرتر تبدیل شده بود

ایده‌آل‌های مذاکره‌کنندگان آمریکایی همان‌گونه که خود اذعان دارند علی‌رغم امتیازاتی که ایران در برجام به طرف غربی داد، محقق نشده‌اند و البته بخش زیادی از این ایده‌آل‌ها اصولا مربوط به مسائل غیرهسته‌ای هستند که در مذاکرات منتهی به برجام، موضوعیت نداشته‌اند. اما نمی‌توان مطمئن بود که آمریکایی‌ها و متحدین غربی آن‌ها از ایده‌آل‌هایشان تنها به واسطه توافق هسته‌ای وین چشم پوشیده‌اند، بلکه می‌توان با قاطعیت بیشتری به عکس آن حکم داد.

اینکه گفته می‌شود آمریکا به دنبال خروج از برجام است، تنها بخشی از واقعیت را پوشش می‌دهد، بخش دیگر این است که واشنگتن هرگز نمی‌خواهد ایران از برجام خارج شده و رژیم سنگین بازرسی‌های ایجاد شده علیه این کشور از دست برود. ساده‌ترین چشم‌انداز دولت فعلی آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای این است که «ایران را در عین اینکه تحت کنترل‌های شدید آژانس قرار دارد، بار دیگر زیر بار تحریم‌های بیشتر ببرد تا ایران امتیازات بیشتری بدهد، این‌بار شاید امتیازاتی از جنس غیرهسته‌ای؛ و از سوی دیگر، بر گستره بازرسی‌های آژانس هم بیفزاید.» به عبارت ساده‌تر، واشنگتن ایرانی می‌خواهد تحت رژیم‌های بازرسی برجام اما همچنان تحت فشار تحریم‌ها، تا از آن امتیازات بیشتری بگیرد.

اروپایی‌ها در این بین، شاید تندی مواضع ترامپ و نتانیاهو را نداشته باشند اما در اصل سیاست تحدید ایران با آمریکایی‌ها اختلاف اساسی ندارند. آنها نیز نگران توسعه نفوذ ایران در منطقه و همچنین نگران توان نظامی بازدارنده ایران هستند. نگرانی اروپایی‌ها در خصوص مواضع ترامپ، از دست دادن برجام به‌خاطر تندروی‌های اوست. آن‌ها هم می‌خواهند ایران زیر رژیم بازرسی‌های برجام بماند اما از سوی دیگر به بازارهای ایران هم نیم‌نگاهی دارند.

شاید حتی اروپایی‌ها هم بدشان نیاید که بندهای پایان‌دهنده به محدودیت‌های هسته‌ای ایران در برجام کنار گذاشته شده و یا دست‌کم برای مدتی تمدید شوند. از سوی دیگر، اروپایی‌ها حتما تمایل دارند که در خصوص برنامه موشکی نیز ایران حاضر به پذیرش محدودیت‌هایی شود. اینها تمایلات پنهان نیستند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اخیرا در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفته بود: لازم است جامعه بین‌المللی به تدوین راهبردی جدید در خصوص برنامه موشکی ایران بپردازد. وی گفت: «من می‌خواهم درباره این راهبرد بیشتر بدانم. باید آن را کنترل کنیم، چون تهدیدی برای کل منطقه است. لازم است ما درباره دوران پس از سال 2025، مذاکراتی را باز کنیم.» موگرینی هم در این خصوص گفته است که به هر موضوعی در خصوص ایران می‌توان پرداخت، اما نه در برجام.

به‌نظر می‌رسد فرانسه با پیشنهادی که داده به دنبال راه‌حلی است که هم برجام را حفظ می‌کند و هم نگرانی‌های واشنگتن و بروکسل را در آینده مدنظر قرار می‌دهد. با چنین تعبیری، نمی‌توان گفت که هدف ماکرون صرفا حواله دادن ترامپ به آینده است.

* عضو عادی غیرهسته‌ای ان‌پی‌تی

آنچه قرار است با پایان یافتن محدودیت‌های برجام محقق شود، تبدیل شدن ایران به یک عضو عادی غیرهسته‌ای (عضوی که صاحب سلاح هسته‌ای نیست، اعضای هسته‌ای صرفا پنج عضو دائم شورای امنیت محسوب می‌شوند) است.  این قرار بوده علاوه بر رفع تحریم‌ها، اصلی‌ترین دست‌آورد در قبال تحمل محدودیت‌های برجام باشد.

باید دید با این پیشنهادی که فرانسوی‌ها داده‌اند و آن نگاهی که به Sunset Clause‌ها وجود دارد، این دست‌آورد همچنان قرار است محقق شود یا خیر؟

از سوی دیگر، در خصوص مساله موشکی که مورد تاکید مشخص آقای ماکرون بوده، باید گفت که مذاکره در این خصوص با مواضع روشن ایران مبنی بر غیرقابل مذاکره بودن توان دفاعی کشور، در تعارض جدی قرار می‌گیرد. شاید لازم باشد برای طرف فرانسوی بار دیگر روشن شود که توان موشکی ایران موضوع هیچ مذاکره‌ای نخواهد بود، نه اکنون و نه برای پس از سال 2025.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۳۶
علیرضا آیت اللهی

توسعه همکاری های فرهنگی درکنار مناسبات سیاسی محور سفر مطهری به پاریس

پاریس - ایرنا - 'علی مطهری' نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفری 2 روزه به پاریس و دیدار با مقامات پارلمانی این کشور بر لزوم توسعه روابط فرهنگی میان ایران و فرانسه در کنار گسترش روابط سیاسی و اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، مطهری که در راس هیاتی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی شامگاه دوشنبه وارد پاریس شده بود، در اولین ملاقات خود به دیدار 'فرانسوا دو روژی' رئیس مجلس ملی فرانسه رفت.
وی در این دیدار با اشاره به خلاء همکاری های فرهنگی میان دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای از سرگیری تعاملی سازنده و گسترش روابط فرهنگی در حوزه سینما، موسیقی، میراث فرهنگی و آموزش با کشور فرانسه، اعلام کرد.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، ایران را یکی از معدود کشورهای صاحب دمکراسی در خارومیانه برشمرد و گفت: این در حالی است که برخی دولت های اروپایی با کشورهایی که حتی فاقد پارلمان هستند روابط نزدیک تری دارند.
وی در همین رابطه معضل ایران ستیزی در غرب را مورد توجه قرار داد و پیشنهاد کرد که دو کشور قادر خواهند بود تا از طریق برگزاری هفته فرهنگ ایران در فرانسه و متقابلا هفته فرهنگ فرانسه در ایران، زمینه شناخت عمیق تر میان دو ملت را فراهم آورند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که این ملاقات و تداوم روابط دو کشور زمینه توسعه همکاری های فرهنگی را فراهم آورد.
علی مطهری همچنین در این سفر با 'برونو استوده' رییس کمیسیون آموزش و فرهنگ مجلس ملی فرانسه و 'کاترین موران دوسایی' رییس کمیسیون آموزش، فرهنگ و ارتباطات مجلس سنای فرانسه دیدار و در رابطه با توسعه روابط فرهنگی دو کشور رایزنی کرد.
وی در این سفر از موزه لوور پاریس و آثار تاریخی ایران که در این موزه نگهداری می شود نیز بازدید کرد.
مطهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سطح روابط ایران و فرانسه را حائز اهمیت توصیف کرد و گفت که از زمان روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید فرانسه این روابط ارتقا پیدا کرده است. 
وی ادامه داد: بین روسای جمهور و مجلس دو کشور ارتباط خوبی برقرار است؛ یادداشت های تفاهم خوبی امضا شده، سفرهای سیاسی بین دو کشور از جمله سفر وزیر امور خارجه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران به فرانسه و سفر رئیس مجلس ملی فرانسه به ایران، همچنین بستن قرارداد توتال باعث شده که فرانسه در بین کشورهای اروپایی از رتبه بالاتری از نظر ارتباط با ایران برخوردار باشد.
مطهری افزود: جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد تا در کنار روابط سیاسی و اقتصادی با فرانسه، روابط فرهنگی میان دو کشور نیز ارتقا پیدا کند.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که شامگاه دوشنبه وارد پاریس شده بود، پس از دو روز اقامت، فرانسه را به مقصد لهستان ترک کرد.
در این سفر شماری از نمایندگان مجلس از جمله جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی، محمدعلی وکیلی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی و خانم طیبه سیاوشی شاه عنایتی از اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وی را همراهی کردند.
اروپام ** هـ ن **1144
* انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۱۱
علیرضا آیت اللهی

 

 

۱۳۹۶/۰۶/۳۰ :: ۰۴:۰۸

 ماکرون: می‌خواهیم رابط میان ایران و آمریکا باشیم

 برجام برای مهار ایران کافی نیست

خبرگزاری فارس: ماکرون: می‌خواهیم رابط میان ایران و آمریکا باشیم/ برجام برای مهار ایران کافی نیست

رئیس‌جمهور فرانسه برجام را ناکافی دانست و در عین حال گفت پاریس می‌خواهد در موضوع سوریه رابط ایران و آمریکا باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چهارشنبه شب توافق هسته‌ای با ایران را ناکافی خواند و در عین حال گفت پاریس تلاش می‌کند تا دولت آمریکا را به ادامه حضور در برجام متقاعد کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با وجود تأکید بر لزوم پایبندی به توافق هسته‌ای، گفت: «آیا این توافق کافی است؟ نه، نیست

ماکرون افزود: «با توجه به تحولات وضعیت منطقه و فشار فزاینده‌ای که ایران به منطقه وارد می‌کند و با توجه به... فعالیت رو به گسترش ایران در زمینه موشک‌های بالستیک

رئیس‌جمهور فرانسه هرچند بارها گفته است که جایگزینی برای توافق سال 2015 ایران و گروه 1+5 وجود ندارد، اما باید برای محدود کردن فعالیت موشکی ایران و تمدید محدودیت‌های برجام بر غنی‌سازی ایران برای دوران پس از سال 2025، با ایران گفت‌وگو کرد.

ماکرون در بخش دیگری از صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش، به خبرنگاران گفت پاریس مایل به عنوان میانجی میان ایران و آمریکا برای حل بحران سوریه عمل کند.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، وی گفت: «اگر مسئله سوریه را گرد میز با ایران حل نکنیم، آن وقت پاسخ موثری نخواهیم داشت، چراکه امروز ایران جزو قدرت‌هایی است که در میدان نفوذ دارد

او با بیان اینکه مواضع ضدایرانی آمریکا موجب شده تا روند مذاکرات صلح سوریه مختل شود، گفت پاریس می‌خواهد با ایجاد یک گروه تماس، بین ایران و آمریکا میانجیگری کند.

ماکرون گفت: «خواستار این گروه تماس هستیم تا سازمان ملل و فرانسه بتوانند به رابط با ایران، عمل کنند

انتهای پیام/ق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۵۰
علیرضا آیت اللهی

۱۳۹۶/۰۶/۲۹ :: ۲۳:۵۳

 در نیویورک انجام شد

رایزنی ظریف و همتای فرانسوی و تاکید بر حفظ تمامیت ارضی عراق

خبرگزاری فارس: رایزنی ظریف و همتای فرانسوی و تاکید بر حفظ تمامیت ارضی عراق

وزرای امور خارجه ایران و فرانسه در نیویورک در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه بویژه همه پرسی در اقلیم کردستان گفتگو و بر حفظ تمامیت ارضی عراق و احترام به قانون اساسی این کشور تاکید کردند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف و و «ژان ایو لودریان» وزرای امور خارجه ایران و فرانسه که به منظور شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور دارند، امروز (چهارشنبه)  در حاشیه این نشست دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار در خصوص روابط دو جانبه و  مسائل منطقه بویژه همه پرسی در کردستان عراق گفتگو و بر حفظ تمامیت ارضی عراق و احترام به قانون اساسی این کشور تاکید شد.

ظریف همچنین امروز با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و درباره مسائل دوجانبه، تحولات ننطقه و برجام به رایزنی پرداخته بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۱۹:۴۰
علیرضا آیت اللهی

فرانس24: روحانی، ایران را یک بازیگر مهم در عرصه بین الملل معرفی کرد

تهران – ایرنا – شبکه تلویزیونی فرانس24 در تحلیلی پس از خاتمه سخنان رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: حسن روحانی، ایران را یک بازیگر مهم در عرصه بین الملل معرفی کرد.

'آرمن گرگن' ( Armen Georgian) سردبیر ارشد بخش بین الملل فرانس 24 در ادامه تحلیل خود گفت: سخنان رئیس جمهوری ایران دراین زمینه دقیقا مغایر با گفته های روز گذشته (سه شنبه) دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) در مقر سازمان ملل بود.
فرانس 24 درادامه افزود: حسن روحانی دراین نطق خود گفت که جامعه بین الملل باید به ایران اعتماد داشته باشد.
به گزارش ایرنا حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نطق خود در سازمان ملل گفت : جمهوری اسلامی ایران مبتکر اتحاد جهانی برای مقابله با خشونت و افراطی‌گری است و گفتگو و مذاکره بر مبنای برد-برد را تنها مسیر حل و فصل بحران‌های جهانی و منطقه‌ای می‌داند. تعمیق پیوندها با کشورهای همسایه و منطقه، و افزایش سطح همکاری با کشورهای دوست، انتخابِ آگاهانه ما است و عبور از تهدیدات خطرناک و تحولات پیچیده دوران گذار فعلی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات و نهادینه کردن گفتگو از سوی دولت‌ها و ملت‌ها امکان‌پذیر نیست.
سخنان سخیف و تهدید آمیز رییس جمهوری آمریکا علیه ایران و کره شمالی با انتقاد بسیاری از رهبران شرکت کننده در هفتادودومین نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل مواجه شد و در داخل آمریکا نیز بسیاری از شخصیت ها و مقام های سابق آن کشور بشدت از ترامپ انتقاد کرده و اظهارات او را مایه شرمساری خواندند.
اروپام **1302**1908 
مترجم: بهروز وفاداری ** ناشر : افشار دارابی

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۳۹
علیرضا آیت اللهی

فرانس24: ایران در سازمان ملل است تا پیامش در جهان شنیده شود

تهران – ایرنا – شبکه تلویزیونی فرانس 24 در آستانه سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران در سازمان ملل است تا پیامش در جهان شنیده شود.

'داگلاس هربرت' مفسر و سردبیر ارشد شبکه تلویزیونی فرانس 24 از مقر سازمان ملل واقع در نیویورک دراین باره گزارش داد: درپی اظهارات دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکا درمورد تهدید توافقه هسته ای در سازمان ملل اکنون این در کانون توجه جهانی قرار گرفته است.
سردبیر ارشد فرانس24 در پوشش خبری هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به این شبکه خبری گفت: حسن روحانی در نیویورک قرار نیست تنها با خبرنگاران گفت و گو کند بلکه تریبون سازمان ملل مکانی است که صدای ایران به تمامی جهانیان رسانده خواهد شد.
هربرت افزود: رئیس جمهوری ایران نیز پیام کوبنده ای خواهد داشت که این اشتباه بزرگی برای آمریکا خواهد بود و بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد.
اروپام **1302***1908 
مترجم: بهروز وفاداری ** ناشر : افشار دارابی

انتهای پیام /* 
+

پخش مستقیم سخنرانی دکتر روحانی در سازمان ملل از شبکه های مختلف خبری جهان

تهران – ایرنا – شبکه های تلویزیونی و خبری جهان با قطع برنامه های خود سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران دکتر حسن روحانی در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به طور مستقیم و کامل پخش کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رئیس جمهوری ایران در دومین روز از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد نطق کرد.
سخنرانی رئیس جمهوری ایران بطور زنده از سوی رسان های تصویری، فرانس24 انگلیسی و فرانسه ، سی ان ان ، الجزیره انگلیسی، بی بی سی انگلیسی، بی بی سی عربی و فارسی . شبکه العربیه پخش شد.
رئیس جمهوری ایران در نطق خود با اشاره به اینکه سازمان ملل بزرگترین تریبون بین المللی است از اعتدال سخن گفت و افزود: مشی ملت ایران عدالت و زبان ما زبان کرامت است و تهدید را از هیچ کس و قدرتی نمی پذیریم.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 پیشتر گزارش داد: در پی سخنان روز سه شنبه (روز گذشته) دونالد ترامپ درسازمان ملل و تهدید توافق هسته ای ایران، اکنون ایران و سخنان حسن روحانی در کانون توجه بین المللی قرار دارد.
این شبکه های مختلف خبری با اتمام سخنرانی رییس جمهوری اسلامی ایران با دعوت از کارشناسان، سخنان دکتر روحانی را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند و بار دیگر با انتقادها از سخنان روز گذشه ترامپ در مقر اصلی سازمان ملل، آن را در شان رییس جمهوری یک کشور ندانستند.
اروپام **1302**1908 
مترجم: بهروز وفاداری** ناشر : افشار دارابی

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۳۴
علیرضا آیت اللهی

علی مطهری با رئیس کمیسیون آموزش و فرهنگ مجلس سنا فرانسه دیدار کرد

پاریس - ایرنا - علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، عصر روز چهارشنبه با 'کاترین موران دوسایی' رئیس کمیسیون آموزش، فرهنگ و ارتباطات مجلس سنای فرانسه دیدار و بر لزوم گسترش روابط فرهنگی میان ایران و فرانسه تأکید کرد.

به گزارش ایرنا، مطهری در این نشست ابراز امیدواری کرد که این ملاقات زمینه توسعه همکاری‌های فرهنگی و آموزشی را فراهم آورد.
وی با اشاره توسعه روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و فرانسه خاطرنشان کرد که روابط فرهنگی در سطح مطلوبی قرار ندارد و در همین رابطه پیشنهاد کرد که از طریق برگزاری هفته فرهنگ ایران در فرانسه و هفته فرهنگ فرانسه در ایران، زمینه شناخت فرهنگی دو ملت مهیا می‌شود.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ایران را یکی از معدود کشورهای صاحب دمکراسی در خاورمیانه برشمرد و گفت: این در حالی است که برخی دولت‌های اروپایی با کشورهایی که حتی فاقد پارلمان هستند روابط نزدیک‌تری رادارند.
مطهری پیش‌ازاین با 'فرانسوا دو روژی' رئیس مجلس ملی و 'برونو استوده' رئیس کمیسیون آموزش و فرهنگ مجلس ملی فرانسه دیدار کرده بوده.
علی مطهری شامگاه دوشنبه گذشته به‌منظور توسعه روابط پارلمانی وارد پاریس شد.
در این سفر شماری از نمایندگان مجلس ازجمله جمشید جعفر پور رئیس کمیسیون فرهنگی، محمدعلی وکیلی، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مازنی و سرکار خانم طیبه سیاوشی شاه عنایتی اعضاء کمیسیون فرهنگی، حضور داشتند.
وی در رابطه با هدف از این سفر به ایرنا گفت که مراودات سیاسی و تجاری ایران و فرانسه طی دو سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و تهران تمایل دارد تا روابط خود را در همین راستا گسترش دهد. 
اروپام **1908 
خبرنگار: هادی نادری **ناشر : افشار دارابی

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۳۱
علیرضا آیت اللهی

دیدار علی مطهری با رییس کمیسیون آموزش و فرهنگ مجلس ملی فرانسه

پاریس - ایرنا - علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه با 'برونو استوده' رییس کمیسیون آموزش و فرهنگ مجلس ملی فرانسه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا، مطهری در این نشست بر لزوم گسترش روابط فرهنگی میان ایران و فرانسه تاکید و ابراز امیدواری کرد که این ملاقات زمینه توسعه همکاری های فرهنگی و آموزشی را گسترش دهد.
وی با اشاره به قدمت فرهنگی ایران و فرانسه بیان داشت دو کشور قادر خواهند بود تا در مجموعه ای از موضوعات سینمایی، موسیقی، میراث فرهنگی با یکدیگر همکاری کنند.
مطهری معضل ایران ستیزی در غرب را مورد توجه قرار داد و پیشنهاد کرد که دو کشور می توانند از طریق برگزاری هفته فرهنگ، زمینه شناخت فرهنگی دو ملت را فراهم آورند.
'برونو استوده' نیز ضمن استقبال پیشنهاد دکتر مطهری تاکید کرد که فرهنگ نقطه عطفی برای ایجاد مودت و همدلی میان کشور ها به شمار می رود.
وی گفت که در جریان سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران در سال آینده میلادی، به کشورمان سفر خواهد کرد.
در جریان این نشست شماری از اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس نیز سخنانی را در رابطه با فعالیت های این کمیسیون اظهار داشتند.
علی مطهری شامگاه دوشنبه گذشته به منظور توسعه روابط پارلمانی وارد پاریس شد.
وی روز گذشته با 'فرانسوا دو روژی' رئیس مجلس ملی فرانسه دیدار کرده بود.
بر اساس برنامه اعلام شده وی همچنین قرار است با رئیس کمیسیون فرهنگ، آموزش و ارتباطات مجلس سنا دیدار کند.
در این سفر شماری از نمایندگان مجلس از جمله جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی، محمدعلی وکیلی، احمد مازنی و طیبه سیاوشی شاه عنایتی اعضاء کمیسیون فرهنگی، حضور داشتند.
مطهری در رابطه با هدف از این سفر به ایرنا گفت که مراودات سیاسی و تجاری ایران و فرانسه طی دو سال گذشته پیشرفت خوبی داشته و تهران تمایل دارد تا روابط خود را در همین راستا گسترش دهد. 
اروپام **1908 
خبرنگار: هادی نادری **ناشر : افشار دارابی

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۲۹
علیرضا آیت اللهی
پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۲۶ ب.ظ

واکنش علی مطهری به اظهارات ترامپ در سازمان ملل

واکنش علی مطهری به اظهارات ترامپ در سازمان ملل

پاریس - ایرنا - علی مطهری نایب ‌رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهارات ضدایرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در نطق مجمع عمومی سازمان ملل متحد را 'سخیفانه' توصیف کرد و گفت 'واشنگتن قادر نیست جهان را در مسیر ایران ستیزی با خود همراه کند'.

به گزارش خبرنگار ایرنا از پاریس، علی مطهری در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: اظهارات ترامپ وزن رئیس‌جمهوری آمریکا را پایین می‌آورد. به نظر می‌رسد که بیشترین ناراحتی واشنگتن، نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه است و اینکه ما توانسته‌ایم نیروی مقاومتی را در منطقه در مقابل آمریکا و رژیم اسرائیل ایجاد کنیم؛ لذا به نظر من سایر حرف‌های آن‌ها بهانه است.
وی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم ترامپ بتواند اروپا و جهان را با خودش در مسیر ایران ستیزی همراه بکند.
مطهری در پاسخ به سؤالی در رابطه با میزان پایبندی اروپایی‌ها به برجام گفت: درمجموع تعهد اروپایی‌ها و عملکردشان در ارتباط با برجام خوب بوده است. آن‌ها در همه‌جا از برجام حمایت و در خیلی از موارد عدم همکاری خودشان را با آمریکا اعلام کرده‌اند. 
وی افزود: البته انتظار ما بیش از این است و معتقد هستیم اروپا باید بیشتر از ما دفاع کند و استقلال خودش را از آمریکا نشان دهد. همان‌طور که می‌دانید برجام نتیجه تلاش ایران و گروه پنج به‌علاوه یک است و در حین تلاش زیادی که برای آن شد، در ایران و آمریکا مخالفان زیادی داشت. 
مطهری ادامه داد: مجلس ایران برای به سامان نشاندن آن تلاش زیادی کرد آن‌هم در دوره‌ای که فضای مجلس مخالف برجام بود. لذا اروپایی‌ها به ویژه فرانسه که یکی از امضاکنندگان این توافق است باید قدر این دستاورد را بدانند و آثاری که در دنیا داشته را در نظر بگیرند. ما انتظار داریم آن‌ها بیشتر از برجام حمایت کنند و به آمریکا اجازه ندهند که خواسته خودش را تحقق بخشد. 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه 'آمریکا در تلاش است ایران را تحت‌فشار قرار دهد تا ایران آغازکننده نقض برجام باشد و به این بهانه برجام را منتفی کند' بیان داشت: البته مسئولان ما هوشیار هستند و در این دام نخواهند افتاد و اگر بنا هست که برجام نقض شود باید آغازکننده این نقض ما نباشیم و خود آمریکا باشد و حتی درصورتی‌که آمریکا هم برجام را نقض کند این مساله قابل‌بحث خواهد بود و بیشتر به ضرر خود آمریکا خواهد بود.
وی گفت: به‌هرحال بازگشت به شرایط قبل از برجام برای ایران خیلی سخت و بعید است. اروپا هم قطعاً همراهی کافی با آمریکا نخواهد کرد و به نظر من بیشتر خود آمریکا در انزوا قرار خواهد گرفت. ایران بخشی از راه را آمده است و نقطه منفی برای ایران نخواهد بود؛ ایران اعلام می‌کند که ما اتمام‌حجت کردیم و آمادگی خود برای ایجاد صلح و امنیت در جهان را اعلام کردیم و بر این پیمان پایبند بودیم. 
مطهری بیان داشت: در چنین شرایطی ایران دست بالا را دارد و من بعید می‌دانم آمریکا هم بتواند به اهدافش برسد. آمریکا دیگر آن قدرت را ندارد که قدرت‌های بزرگ دنیا را با خودش همراه کند. البته ممکن است که مشکلاتی را برای ما ایجاد کنند ولی ما هم توانایی‌هایی داریم. 
وی دراین‌باره توضیح داد: ما به‌راحتی قادر هستیم تا به شرایط گذشته برگردیم و حتی غنی‌سازی ٢٠ درصد را از سر بگیریم. در ثانی توانایی علمی و سیاسی ما نسبت به چند سال قبل افزایش پیداکرده، روابط سیاسی ما گسترده و جایگاه ما در دنیا عوض ‌شده است.
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که 'راهبرد ایران در صورت عدم نقض برجام توسط امریکا چیست' گفت: البته این سوال را باید شورای نظارت بر اجرای برجام اعلام کنند ولی نظر شخصی من این است که ما نباید نقض‌کننده برجام باشیم و تا زمانی که همه طرف‌های توافق از برجام خارج نشدند ما نباید خارج شویم.
وی افزود: اگر آمریکا از برجام خارج شود ولی اروپا پایبند باشد، بایستی نسبت به شرایط آن روز تصمیم بگیریم و رفتار اروپایی‌ها را بعد از خارج شدن آمریکا بسنجیم که آیا آن‌ها مستحکم در مقابل آمریکا می‌ایستند یا آن‌ها هم سست می‌شوند؛ همه این‌ها را باید بررسی کرد تا تصمیم درست گرفته شود.
مطهری در پاسخ به این سؤال که آیا شرایطی را پیش‌بینی می‌کنید که ایران از برجام خارج شود یا خیر گفت: خیلی بستگی به رفتار اروپایی‌ها دارد و اگر نقض برجام به‌صورت آشکار انجام بگیرد، هم عقلا و هم شرعاً ما مجاز به نقض برجام هستیم. ولی همان‌طور که گفتم ما عجله‌ای برای نقض برجام نداریم و دنیا هم حق را به ما می‌دهد اگر طرف مقابل نقض برجام کند.
وی در رابطه با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران توسط آمریکا گفت: خود همین مساله نشان می‌دهد که آمریکا تصمیم راسخ در این رابطه نگرفته است، مخالفت‌هایی درون هیئت امریکا حاکم هست و ترامپ در اجرای سیاست‌های ضد ایرانی‌اش تا حدودی تنها است.
علی مطهری شامگاه دوشنبه گذشته به منظور توسعه روابط پارلمانی وارد پاریس شد.
در این سفر شماری از نمایندگان مجلس از جمله جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی، محمدعلی وکیلی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی و طیبه سیاوشی شاه عنایتی اعضاء کمیسیون فرهنگی، حضور داشتند.
وی در جریان این سفر با رئیس مجلس ملی فرانسه و تعدادی از نمایندگان پارلمانی این کشور دیدار کرد.
اروپام** 1908 
گفت وگو از: هادی نادری ** ناشر : افشار دارابی

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۲۶
علیرضا آیت اللهی