فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

۲۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۸:۰۰ ب.ظ

تصاویر.گزارش خبرگزاری فرانسه از انتخابات ایران

کد خبر: ۳۷۵۸۹
بازدید: ۱۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
فرادید| انتخابات ریاست جمهوری شوراهای شهر و روستا و همچنینی میان دوره ای مجلس شورای اسلامی ایران ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی آغاز شد. 

به گزارش فرادید، رای گیری تا ساعت 6 بعداز ظهر امروز ادامه می‌یابد. از شروع رای گیری حضور کم سابقه مردم برای  شرکت در انتخابات چشم گیر بوده است. در همین رابطه رییس ستاد انتخابات کشور نیر اعلام کرد، حضور مردم در انتخابات افزایش چشمگیری نسبت به دوره‌های گذشته دارد. خبرگزاری فرانسه گزارشی مصور از انتخابات ریاست جمهوری در ایران منتشر کرده است که در زیر می بینید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۰:۰۰
علیرضا آیت اللهی
پنجشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۵:۰۴ ب.ظ

مسلمانان فرانسه غایب صحنه سیاسی این کشور

مسلمانان فرانسه پنج تا هشت میلیون نفرند، امادر صحنه سیاسی این کشور حضور ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبربه نقل از خبرگزاری صداوسیما در حالی که رقابت انتخابات ریاست جمهوری میان نامزدها شدت یافته است، فعالان حزب اتحادیه دموکرات های مسلمانان فرانسه به دنبال تعریف حزب نوپای خود در این کشور هستند.
نجیب المغربی رئیس این حزب به دنبال متقاعد کردن مهاجران برای عضویت در حزب خود و حضور آنان در فعالیت های سیاسی است. وی گفته است به دنبال دفاع از حقوق مسلمانان فرانسه و فراهم کردن جای پایی برای آنان در مراکز قدرت تصمیم گیری در این کشور است و تا این زمان چنین فرصتی برای آنان فراهم نشده است. وارد شدن به صحنه سیاسی، مسئله آسانی نیست. برخی ها به تلاش های گسترده خود برای وزیر شدن در کابینه فرانسه به عنوان یک وزیر مسلمان خبر داده اند. از سوی دیگر در مرکز اسلامی در شهر لیون و دیگر شهرهای فرانسه بحث و جدل هایی درباره میزان مشارکت مسلمانان در انتخابات فرانسه و دلایل تحریم مطرح است که به دلایل اجتماعی، اقتصادی و دینی باز می گردد. این وضع باعث می شود که اعراب و مسلمانان گروه فشار قوی در فرانسه نداشته باشند.
حمزه القسطیطی مشاور سابق شهرداری لیون گفت: ما به دلیل این که سازمان دهی شده نیستیم یک گروه فشار قوی نداریم. ما همچنین نهادهای آموزشی برای تقویت فرهنگ سیاسی نداریم و همچنان درباره فایده مندی حضور در انتخابات اختلاف نظر داریم. 
میلیون ها مسلمان در فرانسه از قدرت تاثیرگذاری در صحنه سیاست فرانسه برخوردار نیستند. از مجموعه پانصد و هفتاد و هفت نماینده در پارلمان فرانسه تنها سه نماینده تبار عربی و اسلامی دارند.
برچسب ها: مسلمانان ، فرانسه ، غایب ، صحنه سیاسی ، کشور
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۷:۰۴
علیرضا آیت اللهی
پنجشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۴:۵۸ ب.ظ

مشاور لوپن به اتهام سخنان ضد اسلامی جریمه شد

چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 - 12:31
رابرت منارد، شهردار بوزیه و مشاور مارین لوپن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)
رابرت منارد، شهردار بوزیه و مشاور مارین لوپن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

مشاور مارین لوپن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به اتهام «تحریک نفرت و تبعیض» علیه مسلمانان گناهکار شناخته شد.

گزارش‌های منتشره حاکی است دادگاه قانون اساسی فرانسه رابرت منارد، شهردار بوزیه در جنوب فرانسه، را 2 هزار یورو جریمه کرده است. او پیش‌تر از تعداد زیاد کودکان مسلمانی که در مدارس شهرش ثبت نام کرده‌اند، انتقاد کرده بود.

منارد پیش‌تر در گفتگویی تلویزیونی گفته بود: «در یکی از کلاس‌های درس در شهر من، 91 درصد از کودکان مسلمان هستند. مشخصاً این یک مشکل است.»

وی همچنین تصویری را از یک مدرسه در دهۀ 1970 و تصویر دیگری مربوط به زمان حال که نشان می‌داد پناه‌جویان مسلمان جایگزین جمعیت سنتی فرانسه شدند، توییت کرده بود. منارد مدعی است توطئه‌ای در فرانسه در جریان است.

دادستان فرانسه رفتار منارد را توهین‌آمیز خوانده که موجب «نفرت و تبعیض» علیه جمعیت اقلیت مسلمان می‌شود.

منارد پس از صدور این حکم گفت وی مسلماً این حکم را به دادگاه تجدیدنظر می‌برد.

مارین لوپن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

این حکم پس از آن صادر شد که لوپن گفت وی موقتاً به منظور تمرکز بر انتخابات ریاست جمهوری، از سمت ریاست حزب جبهۀ ملی کناره‌گیری خواهد کرد.

لوپن برای کسب پست ریاست جمهوری در دور دوم انتخابات با امانوئل مکرون رقابت خواهد کرد. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز هفتم می برگزار خواهد شد.

برخی کارشناسان معتقدند کناره‌گیری لوپن از ریاست حزب جبهۀ ملی، تلاشی از سوی وی برای فاصله گرفتن از سیاست‌های ضداسلامی و ضدمهاجرتی در آستانۀ انتخابات است.

این در حالی است که محکومیت منارد بار دیگر چهرۀ ضد اسلامی و ضد مهاجرتی حزب راست‌گرای فرانسه را آشکار کرده است.

گفتنی است لوپن به خاطر مواضع سرسختانه‌اش علیه مسلمانان و پناه‌جویان شهرت دارد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی ‌وی فارسی» بلامانع است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۶:۵۸
علیرضا آیت اللهی




برتری امانوئل مکرون در اولین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

۲۱/۰۳/۲۰۱۷

پنج نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یعنی مارین لوپن نامزد راست افراطی، ژان لوک ملانشون نامزد چپ ها، امانوئل مکرون نامزد مستقل، فرانسوآ فیون از حزب محافظه کار جمهوریخواهان و بنوآ آمون نامزد سوسیالیست ها عصر دوشنبه در اولین مناظره تلویزیونی خود شرکت کردند.

بر اساس نظرسنجی ها در این مناظره سه ساعته، پاسخ های امانوئل مکرون برای حدود ۱۰ میلیون تماشاگر مناظره، بیش از دیگران قانع کننده بوده است.

یکی از مهمترین موضوعات مطرح در این مناظره، موضوع مهاجرت بود.

مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «جبهه ملی فرانسه» در این باره گفت: «بطور روشن اعلام کنم که می خواهم مهاجرت به فرانسه را متوقف کنم و سر حرفم می مانم؛ چه مهاجرت قانونی و چه مهاجرت غیرقانونی.»

خانم لوپن همچنین در سخنانش بر گسترش اسلام افراطی در فرانسه و خطرات امنیتی حاصل از آن تاکید کرد.

سخنان او واکنش امانوئل مکرون، نامزد مستقل و میانه روی فرانسه را به همراه داشت. او گفت: «خانم لوپن، دامی که شما در حال افتادن به درون آن هستید، چند دستگی در جامعه است که توسط تحریکات شما بوجود آمده است. آنهم با دشمن جمهوری خواندنِ بیش از چهار میلیون زن و مرد فرانسوی که مسلمان هستند. افرادی که اکثریت آنها زندگی قومی جداگانه ای ندارند و در جمهوری ما زندگی می کنند. من چنین کاری نمی کنم.»

بنوا آمون، نامزد سوسیالیستها نیز با اشاره به اینکه فرانسه در جریان بحران مهاجرت پذیرای مهاجران زیادی نبوده است، گفت: «نسبت خارجی های ساکن در فرانسه از دهه ۳۰ میلادی تا کنون همیشه ثابت بوده است. با این وجود هرساله مهاجرت یکی از موضوعات مورد بحث است. بحثی که با هدف بهره برداری از آن برای پیروزی در انتخابات انجام می شود.»

مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه یکشنبه ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) با حضور ۱۱ نامزد برگزار خواهد شد و بنا بر پیش بینی ها احتمالا مارین لوپن و امانوئل مکرون به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۷:۳۰
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۴:۲۷ ب.ظ

درهای مسجد الروضه پاریس باز می‌شوند


با چراغ سبز وزارت کشور فرانسه؛ 
درهای مسجد «الروضه» پاریس، باز می‌شوند
خبرگزاری شبستان: وزارت کشور فرانسه با بازگشایی مسجد الروضه در شمال پاریس موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شبکه خبری «عکس السیر» وزارت کشور فرانسه با بازگشایی مسجدالروضه در منطقه  «سن سن دنی» واقع در شمال پاریس موافقت کرد.

 

این مسجد به اتهام انتشار افراطگرایی و افکار جهادی از 6 ماه پیش به طور اجباری تعطیل شده بود.

 

وزارت کشور فرانسه در بیانیهای اعلام کرد: احتمال دارد درهای این مسجد روز جمعه آینده (29 اردیبهشتماه) به شرط گذاشتن دوربین در داخل و خارج آن بازگشایی شود.

 

پایگاه خبری «20 دقیقه» محلی به نقل از وزارت کشور، اعلام کرد: گذاشتن این دوربینها با هدف پیگری تجمعهای عناصر جهادی و مراقبتهای دینی آنان انجام میشود.

 

بنابر این گزارش، درهای این مسجد پس از مذاکرات موفقیتآمیز میان مسوولان رسمی و نمایندگان سازمانهای اسلامی در منطقه سن سن دنی، باز میشوند.

 

روزنامه «لیبراسیون» فرانسه نوشت: تصمیم بازگشایی این مسجد، همزمان با اعلام حالت فوقالعاده در این کشور و پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، گرفته شده است.

 

از یک سال و نیم قبل، دهها مسجد در فرانسه به اتهام انتشار افراط گرایی و تفکر جهادی تعطیل شدهاند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۶:۲۷
علیرضا آیت اللهی
چهارشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۹:۴۴ ق.ظ

نگرانی مسلمانان فرانسه از پیروزی کاندیدای اسلام هراس


همزمان با برگزاری دور دوم انتخابات؛ 
نگرانی مسلمانان فرانسه از پیروزی کاندیدای اسلام هراس
خبرگزاری شبستان: مسلمانان فرانسه با نگرانی اخبار امروز به عنوان روز انتخاباتی این کشور را دنبال می کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روزنامه لوکال فرانسه نوشت: «مارین لوپن» فردی است که می خواهد پوشش اسلامی را در فرانسه ممنوع کند. او می تواند با پیروزی خود در انتخابات همه را شوکه کند.

نام مارین لوپن به طور معمول کلمات «ضد اسلامی» را در اذهان تداعی می کند. حتی اگر او تلاش کرده باشد تصویر خود را در اذهان رای دهندگان مسلمان بهبود بخشد، باز هم درک این موضوع که او یک اسلام ستیز است، کار دشواری نیست.

او زمانی اقامه نماز توسط مسلمانان فرانسه در خیابان های شهرهای این کشور در اعتراض به کمبود فضای مسجد را به «اشغالگری نازی ها» تشبیه کرد، و به طور منظم شعارهایی را علیه غذای حلال، حجاب، لباس شنای اسلامی و جنبه های مختلف دیگری از فرهنگ اسلامی سر می دهد.

مسجد جامع پاریس هیچ شانسی برای پیروزی لوپن پیش بینی نکرده است و هفته گذشته از رای دهندگان خواست تا در انتخابات به شکل گسترده ای به «امانوئل ماکرون» رای بدهند.

در بیانیه این مسجد آمده است: «ستاد انتخاباتی ماکرون وعده داده است برای آینده فرانسه و اقلیت های مذهبی مفید باشد.»

اشتباه خواهد بود اگر که بگوییم جامعه مسلمانان فرانسه به هیچ وجه از قدرت گرفتن مارین لوپن نگران نیست. «سلیمان نادور» مسئول بخش روابط عمومی مسجد اعظم پاریس گفت که جامعه مسلمانان نگران این انتخابات و چشم انداز پیروزی احتمالی لوپن است.

او گفت: «در سراسر اروپا - به ویژه در فرانسه - فشارهایی به سمت راست افراطی و احزاب بیگانه هراس وجود دارد و بدیهی است که مسلمانان فرانسه نیز نگران باشند. لوپن می گوید اینجا (فرانسه) خانه ماست اما اینجا خانه ما هم هست و ما می خواهیم احساس کنیم که در خانه مان هستیم و بدون توجه به مذاهب و باورهای خود، با هم همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم.»

مسجد جامع پاریس پس از دور اول انتخابات به مسلمانان این کشور هشدار داده بود که به لوپن رای ندهند.

دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه امروز یکشنبه (۷ مه/ ۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌ شود. آخرین نظرسنجی موسسه ایپسوس پیش از انتخابات، که به سفارش رادیو فرانسه انجام شده نشان می ‌دهد که آراء ماکرون حدود دو نیم درصد افزایش یافته است.

در نظرسنجی دیگری که توسط موسسه Elabe انجام شده ماکرون 62 و مارین لوپن 38 درصد آرا را در انتخابات روز یکشنبه به دست خواهند آورد.

پایان پیام/467
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۹:۴۴
علیرضا آیت اللهی
کد خبر: ۱۶۰۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۹

فعال مسلمان فرانسوی: مسلمانان فرانسه باید از آرای خود استفاده کنند

مشاور رئیس اتحادیه سازمان های اسلامی در فرانسه گفت: مسلمانان فرانسه به خوبی از آرای خود استفاده نمی کنند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، التهامی ابریز در گفتگو با این شبکه در پاریس درباره حضور نداشتن مسلمانان فرانسه در صحنه سیاسی این کشور گفت: مسئله مهم این بوده که آرای مسلمانان فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و مسلمانان در هر دوره انتخاباتی به یک نامزد رای می دهند. پنجاه و هفت درصد از مسلمانان فرانسه در سال 2012 به فرانسوا اولاند رای داده بودند. ما سازمانی را تشکیل دادیم که رای دادن مسلمانان فرانسه هدفمند باشد تا آرای ما میان تندروها از بین نرود.
وی افزود: نباید مسلمانان فرانسه آرای خود را بی ارزش بدانند و باید به خوبی از رای خود استفاده کنند. تاکید ما این است که باید اعراب و مسلمانان فرانسه در انتخابات شرکت کنند و باید به خوبی از آرای آنان استفاده شود. در سال 2012 یک میلیون نفر از مسلمانان و اعراب فرانسه در انتخابات این کشور شرکت کرده بودند. نگرانی ما این است که نیروهای تندرو در انتخابات فرانسه پیروز شوند. این تندروها در هر دو گروه چپ و راست حضور دارند. در صورتی که این طرف ها در فرانسه به قدرت برسند این کشور را آشفته خواهند کرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۳:۳۴
علیرضا آیت اللهی



آغاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه. آیا مسلمانان در این انتخاب تاثیرگذارند؟
خبرگزاری شبستان: انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه از ساعات اولیه صبح امروز آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره،رای دهندگان فرانسوی امروز (یکشنبه سوم اردیبهشت) پای صندوق های رای رفتند تا رییس جمهوری جدید خود را انتخاب کنند.

این انتخابات که دور اول انتخابات دو مرحله ای است ،یک رقابت تنگاتنگ به ویژه میان چهار کاندیدا از 11 کاندیدایی است که در این رقابت شرکت دارند.

حضور 11 کاندیدا که موجب شکسته شدن آرا می شود،می تواند از پیروزی قاطع هر یک از نامزدهای انتخاباتی جلوگیری کند .

دور دوم انتخابات که رقابت میان دو کاندیدای پیروز در مرحله اول است روز هفتم می (یکشنبه 17 اردیبهشت) برگزار می شود.

همه پیش بینی ها حاکی از آن است که رقابت اصلی میان «مارین لو پن» رییس 48 ساله حزب راست گرای جبهه ملی و «امانوئل مکرون» کاندیدای مستقل 39 ساله خواهد بود.

اما رقابت چندان راحت نیست چرا که بر اساس پیش بینی ها ،دو کاندیدای دیگر ،یکی «فرانسوا فیلون» ،کاندیدای حزب محافظه کار و «ژان لوک ملانشن» ،رهبر حزب چپ فرانسه نیز در دور اول نتایج خوبی به دست خواهند آورد.

نتیجه پایانی دو اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ساعت 8 امشب اعلام خواهد شد.

نتایج نظرسنجی ها در فرانسه نشان می دهد که مشارکت در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بسیار پایین است.تنها حدود 65 درصد افراد واجد شرایط رای خواهند داد و حدود 50 در صد از 47 میلیون رای دهنده هنوز تصمیم قطعی در مورد رای خود نگرفته اند.

اما حضور و نقش مسلمانان در این انتخابات یکی از مهم ترین مسائلی است که در کانون توجه قرار گرفته است.

«علی سعد» ،جامعه شناس و منتقد فرانسوی در یادداشتی در پایگاه الجزیره در این باره پرسشی را مطرح کرد مبنی بر اینکه آیا مسلمانان می توانند این انتخابات را تحت تاثیر قرار دهند؟

وی در ادامه می گوید:اسلام در فرانسه همواره مرکز توجه عمومی در چند سال اخیر بوده است.

اما در فصل انتخاباتی 2017 ،توجه کمی به اینکه رای دهندگان مسلمان چه فکری می کنند،شده است.

اسلام دومین دین بزرگ در فرانسه است و مسلمانان حدود 5 در صد رای دهندگان فرانسوی و حدود 8 درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

تحقیقات موسسه ای در فرانسه حاکی از آن است که در سال 2012 میلادی، 86 درصد رای دهندگان مسلمان به فرانسوا اولاند رای دهند که با حدود 51 درصد آرای ملی در این انتخابات پیروز شد.

این نتیجه حرکتی در حومه های شهرهای اصلی فرانسه علیه نیکولاس سارکوزی،رقیب اصلی اولاند بود که موضع ضد اسلامی اتخاذ کرده بود و هیچ علاقه ای برای مقابله با اسلام هراسی نشان نمی داد.

اگرچه اسلام و اسلام هراسی این بار به طور موقت در اولین دور رقابت های انتخاباتی جای چندانی نداشت اما باز هم این سوال مطرح است که آیا اسلام می تواند به بحث اصلی میان دو کاندیدای اصلی تبدیل شود؟ به ویژه اگر مارین لو پن جبهه ملی به دور دوم راه پیدا کند.

به نظر می رسد که در رقابت میان لوپن و دیگر نامزد انتخاباتی،رای دهندگان مسلمان از رقیب وی حمایت کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که مکرون که رقیب اصلی لوپن است با کارت های چندفرهنگی گرایی،وحدت ملی،وعده های توسعه اقتصادی-اجتماعی و اجرایی کردن قوانین ضد نژادپرستی در این انتخاب شرکت کرده و رای مسلمانان را به خود اختصاص خواهد داد.

پایان پیام/7
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۳:۳۲
علیرضا آیت اللهی
  •  شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۵
  •  دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  •  
  •  

/گزارش خبرنگار ایسنا از پاریس/

همه آنچه که باید درباره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بدانیم

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سوم اردیبهشت برگزار می‌شود. در این انتخابات اگر یکی از کاندیداهای حاضر به آرای ۵۱ درصد دست پیدا نکند آنگاه مرحله دوم انتخابات بین دو نفر اول که حائز بیشترین آراء شده‌اند برگزار خواهد شد؛ حالتی که احتمال وقوع آن بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار ایسنا از پاریس، روند کنونی رقابت‌های انتخاباتی و نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد که هیچ یک از کاندیداهای حاضر نمی‌توانند به حد نصاب لازم برای پیروزی در مرحله اول دست پیدا کنند، از همین رو دو مرحله‌ای شدن انتخابات قطعی به نظر می‌رسد. بر اساس پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده همه گروه‌ها و جریانات سیاسی ضد نژادپرستی و ضد تبعیض نژادی در فرانسه در صورت رفتن انتخابات به مرحله دوم، علیه خانم مارین لوپن، نامزد راست افراطی متحد خواهند شد، حال رقیب لوپن هر کدام از بین فرانسوا فیون یا آمانوئل ماکرون یا ژان لوک ملانشان باشند.

شورای قانونگذاری (قانون اساسی) فرانسه پس از بررسی لیست کامل نامزدها، اسامی ۱۱ نامزد رسمی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را که قرار است ۳ اردیبهشت برگزار شود، اعلام کرده است. ریاست این شورا با لوران فابیوس می‌باشد. نامزدهای اصلی این انتخابات فرانسوا فیون، بنوا آمون، امانوئل ماکرون، نیکلا دوپون انیان، ژان لوک ملانشان، ناتالی آرتود، مارین لوپن و فرانسوا آسلینو هستند که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد از میان آنها چهار نامزد اصلی یعنی لوپن، ماکرون، فیون و ملانشان با هم برای راه یافتن به کاخ الیزه رقابت تنگاتنگی خواهند داشت.

در این انتخابات اگر هیچ‌کدام از نامزدها برندهٔ اکثریت آرا ( ۵۰ درصد + ۱ ) نشوند، دور دوم انتخابات بین دو نفر اول در ۱۷ اردیبهشت برگزار خواهد شد. فرانسوا اولاند، رئیس ‌جمهور کنونی فرانسه از حزب سوسیالیست به دلیل محبوبیت کم در نزد افکار عمومی فرانسه از حضور در رقابت‌ها صرف نظر کرد. او نخستین رئیس جمهور در مسند قدرت در جمهوری پنجم فرانسه است که برای دوره دوم نامزد نشده است، از نگاه کارشناسان فرانسوی این امر نشان می‌دهد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، منجر به تغییر و تحولات سیاسی مهم در این کشور  می‌شود.

در پی انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی برای انتخاب نمایندگان مجمع ملی (پارلمان فرانسه) در ۲۱ و ۲۸ خرداد ۹۶ برگزار خواهد شد که احتمالا با توجه به سنت سیاسی فرانسه، اکثریت پارلمانی با رویکرد سیاسی رییس جمهور جدید همراهی خواهد کرد.

تغییر جایگاه کاندیداها پس از اتهامات به فرانسوا فیون

فرانسوا فیون از حزب جمهوریخواه و مارین لوپن از جبهه ملی در نظرسنجی‌های دور اول انتخابات تا اواسط ژانویه پیشتاز بودند اما تا اوایل فوریه ۲۰۱۷ نظرسنجی‌ها به طرز قابل توجهی تغییر کرد و رتبه امانوئل ماکرون از جریان مدنی "آن مارش" (به پیش)  در نظرسنجی‌ها ارتقاء یافت و بنوا آمون از حزب سوسیالیست نیز پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی حزب در ۲۹ ژانویه نیز محبوبیت خود را افزایش داد و در رتبه چهارم بعد از لوپن، ماکرون و فیون قرار گرفت.

 پس از این که هفته‌نامه "لو کنرد" در اواخر ژانویه در خصوص پرداخت یک میلیون یورویی فرانسوا فیون به همسرش به عنوان دستیار پارلمانی (زمانی که عضو مجلس سنای فرانسه بود) در ازای کاری اندک و شغلی وهمی و غیر حقیقی دست به افشاگری زد، ماکرون از فیون در نظرسنجی‌ها جلو زد و به طور پیوسته در جایگاه دوم قرار گرفت. در ۱۴ مارس، فیون به اتهام اختلاس از بودجهٔ عمومی و بر اساس افشاگری مجله لوکنرد تحت تحقیقات رسمی قضایی قرار گرفت که حتما تاثیر زیادی بر روند انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بر جای می‌گذارد.

طارق وهبی

انتخابات مقدماتی درون حزبی فرانسه

خبرنگار ایسنا برای گفت‌وگو در باره انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در پاریس سراغ "طارق وهبی" عضو حزب جمهوری فرانسه رفته است. وی اصلیتی لبنانی دارد اما بیش از ۳۵ سال در فرانسه زندگی می‌کند و تابعیت فرانسه دارد. او فعالیت‌های سیاسی خود را در سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با حقوق بشر آغاز کرد و با موسسات تابعه سازمان ملل نیز همکاری نمود.

وی پس از پیوستن به حزب جمهوری در سال ۲۰۱۴ در انتخابات شوراهای شهر شرکت و در انتخابات شهر کولومب موفق شد به شورای این شهر راه یابد و اکنون در ستاد تبلیغاتی فرانسوا فیون در همین منطقه فعالیت سیاسی و اجتماعی دارد.

طارق وهبی، عضو حزب جمهوریخواه فرانسه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا در باره این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می‌گوید: همه احزاب راست گرا و چپ گرای فرانسه برای تعیین کاندیداهای نهایی خود انتخابات مقدماتی درون حزبی برگزار می‌کنند. در بین جمهوریخواهان ۷ کاندیدا از جمله سارکوزی، آلن ژوپه و فرانسوا فیون حضور یافتند که در این میان فیون و ژوپه به دور دوم انتخابات مقدماتی درون حزبی راه یافتند، در حالی که بسیاری از کارشناسان از کسب آرای ۴۵ درصدی فرانسوا فیون تعجب کردند، در مرحله اول این انتخابات حدود چهار و نیم میلیون نفر رای دهنده شرکت کردند، در این میان فرانسوا فیون در مرحله دوم موفق شد ۶۶ درصد از آراء را کسب کرده و به عنوان کاندیدای راست گرای میانه‌رو از حزب جمهوری انتخاب شد و در بین جناح چپ گرای فرانسه از حزب سوسیالیست فرانسه، بنوا آمون به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شد.

یک فرد چگونه کاندیدا می‌شود؟

وی می افزاید: در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه قانون و سنت بر این است که ابتدا هر کاندیدایی باید کاندیدای پانصد نفر از صف اول رای دهندگان متشکل از نمایندگان پارلمان، نمایندگان مجلس سنا، شهردارهای شهرهای فرانسه و شورای استان‌های کشور باشد به این شکل که ۵۰۰ نفر از این‌ها طی نامه‌ای رسمی اعلام می‌کنند که من خواهان کاندیداتوری فلانی برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هستم، این نامه‌ها سپس به شورای قانون اساسی فرانسه می‌رود که بر روند انتخابات ریاست جمهوری و همه انتخابات داخل کشور نظارت قانونی دارد، کسی که به این تعداد تاییدیه دست پیدا نکند نمی‌تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود، فرانسوا فیون به ۱۲۰۰ نامه از این دست از رای دهندگان صف اول دست یافته بود.

بدون شک این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در شرایط حساسی بر گزار می‌شود و تاثیرات شگرفی بر تحولات داخلی فرانسه می‌گذارد و این احتمال دارد که فردی مستقل و خارج از سنت‌های رایج انتخاباتی فرانسه به کاخ الیزه راه یابد.

اتهامات وارده به فیون ترتیب نظرسنجی‌ها را عوض کرد

شدت رقابت و جدال انتخاباتی امسال فرانسه را می‌توان در نوع و کیفیت تبلیغات انتخاباتی کاندیداها و احزاب و جریاتات سیاسی فرانسه جستجو کرد. طارق وهبی در این باره معتقد است: تبلیغات انتخاباتی این دوره فرانسه به نوعی تبادل اتهامات بین طرف‌های سیاسی شده است که مهمترین آن گرفتن انگشت اتهام به سوی فرانسوا فیون است، براساس این اتهام فرانسوا فیون در زمان عضویتش در مجلس سنا برای همسر و فرزندانش شغل‌های نمایشی و غیر حقیقی درست کرده بود تا بتواند به آنها حقوق پرداخت کند. وی این اتهام را رد می‌کند اما نکته جالب این است که این داستان مربوط به بیست سال پیش است و ما تاکنون نمی‌دانیم که چه کسی این اتهام را مطرح کرده و چگونه به اسناد آن دست یافته است، قدر مسلم این کار یک نبش قبر سیاسی برای به هم ریختن اوضاع انتخاباتی فرانسوا فیون بوده است. براساس این اتهام فیون همسرش را به عنوان معاون خودش تعیین کرده و ماهانه به او حقوق پرداخت می‌کرده. من اینجا نمی خواهم وارد مسائل قضایی و حقوقی شوم چون می‌دانم که فیون حتما تبرئه می‌شود اما نکته مهم این است که وقتی افکار عمومی فرانسه مقابل چنین جو تبلیغاتی قرار می‌گیرند به شدت تحت تاثیر واقع می‌شوند و کاندیدایی که مورد اتهام واقع شده به سرعت پایگاه اجتماعی‌اش را از دست می‌دهد، این در حالی است که همه نمایندگان مجلس سنا این حق را دارند که از افراد اصلی خانواده‌شان مثل همسر را به عنوان کارمند یا معاون خود انتخاب کنند، پس اگر این حق، حقی قانونی است پس چرا درباره فیون غیر قانونی است؟

ماکرون جای فیون را گرفت

طارق وهبی معتقد است این اتهامات به سرعت جایگاه کاندیداها را در نزد افکار عمومی تغییر داد. وی می‌گوید: تا پیش از ایراد این اتهام فیون در بین مردم ۲۵ درصد، خانم مارین لوپن ۲۴ درصد و ماکرون حدود ۱۷ درصد از آراء را براساس نظر سنجی‌ها در اختیار داشتند اما با اعلام این اتهام خانم لوپن ۲۴ درصد، ماکرون ۲۰ درصد و فیون ۱۹ درصد را از آن خود کردند و رتبه آنها در بین افکار عمومی کاملا جابجا شد.

اما آن چه که در نگاه رای دهندگان فرانسوی در این سال مهم است این است که آنها هیچ رویکرد مثبتی به حزب حاکم کنونی از حزب سوسیالیست و شخص رییس جمهور "فرانسوا اولاند" ندارند، از همین رو کارشناسان سیاسی فرانسوی معتقد هستند جناح چپ در این انتخابات شانسی برای پیروزی ندارد.

طارق وهبی عضو حزب جمهوری فرانسه در این باره می‌گوید: رای دهندگان و شهروندان فرانسوی رویکردی مثبت نسبت به رییس جمهور کنونی آقای فرانسوا اولاند ندارند زیرا آنها عملکرد پنج ساله اولاند را ارزیابی می‌کنند و معتقد هستند در اقتصاد و رشد اقتصادی فرانسه دارای رویکردی منفی بوده است و از نظر اجتماعی هم اوضاع مردم به خصوص در مناطقی چون اطراف پاریس که حجم بالایی از شهروندان را در خود جای داده است اوضاع سختی وجود دارد، به خصوص در منطقه ۹۳ پاریس که نسبت بیکاری بسیار بالا است و تلاش کابینه‌های مختلف فرانسوا اولاند نتوانسته این مشکلات اجتماعی را حل کند و حتی نتوانسته امید به حل را در بین ساکنین این مناطق ایجاد کند. این‌ها باعث شده تا رای دهنده فرانسوی به سوی کاندیدای چپ گرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تمایلی نشان ندهد.

شاخص‌های مهم در انتخابات: کار، امنیت و جهانی شدن

وی درباره شاخص‌های مهم تاثیر گذار در انتخابهای مردم فرانسه سه مورد مهم را بر می‌شمارد و ادامه می‌دهد: شاخص اول موضوع "کار" است چرا که موضوع بیکاری موضوع بسیار مهمی برای مردم فرانسه است و اکنون آمارها نسبت بیکاری را ۱۵ درصد ارزیابی می‌کنند. موضوع دوم " امنیت" است، همانطور که می‌دانید در سال گذشته فرانسه شاهد رخدادهای بسیار خطرناک امنیتی بود که منجر به وضع حالت‌های اضطراری در کشور شد و این حالت از سوی عناصر وابسته به داعش و نیروهای افراطی تکفیری صورت گرفته است که امنیت کشور را با خطر روبرو کرده، فرانسوا اولاند نیز پس از این حوادث نتوانست دولت اوباما را برای یک اقدام مشترک در سوریه قانع کند و حتی در خصوص گفتگوهای بین دولت سوریه و مخالفین نیز به جایی نرسیده است؛ از سویی دیگر دولت فرانسه هیچ ارتباطی با حاکمیت کنونی و دولت فعلی سوریه نیز ندارد تا بتواند چتر امنیتی برای خودش ایجاد کند، همین امور باعث شده است تا سوریه سرزمینی مناسب برای تروریست‌هایی شود که علاوه بر سوریه و منطقه حتی امنیت دیگر کشورها را نیز به خطر می‌اندازند.

طارق وهبی ادامه می‌دهد: موضوع سوم موضوع "جهانی شدن" است که براساس آن جهان امروز به دهکده‌ای جهانی تبدیل شده است و اکنون این موضوع در ابعاد اقتصادی برای فرانسه اهمیتی دو چندان یافته است و این سوال مطرح است که فرانسه جایگاهش در "جهانی شدن" چیست و در کجای آن قرار دارد و ارتباط آن با حاکمیت و سیادت ملی چیست چرا که برخی بر این اعتقاد هستند فرانسه با ورود به اتحادیه اروپا سیادت ملی و حاکمیت ملی خود را از دست داده است. از نگاه این گروه از کارشناسان، فرانسه حاکمیت ملی خویش در اقتصاد و سرمایه، امور نظامی و تعیین سرنوشت را از دست داده زیرا دیگر نمی‌تواند برای کشور خود سرنوشتی را تعیین کند مگر آن که با مجموعه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا پشت یک میز بنشیند و تصمیم بگیرند. آنها می‌گویند فرانسه در شورای امنیت حق وتو دارد اما در حق تعیین مسیر داخلی استقلال رای ندارد و باید با آلمان و دیگر کشورها ابتدا مشورت کند و سپس تصمیم بگیرد. پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که به بریگزیت شهرت یافته اکنون این موج در هلند و آلمان و فرانسه نیز گسترش یافته و الان جریاناتی هستند که خواستار خروج فرانسه از اتحادیه اروپا هستند تا به اصطلاح همان سیادت و حاکمیت ملی از دست رفته را اعاده کنند. از همین رو من معتقدم که چه بسا موضوع جهانی شدن حتی از موضوع امنیت و کار مهمتر باشد لذا خانم ماری لوپن روی همین موج سوار می‌شود و خواستار بازگرداندن فرانک فرانسه می‌شود که می‌تواند موجب عقب گرد فرانسه از نظر اقتصادی شود، این در حالی است که ما اکنون باید به شهروندان فرانسه بگوییم که خروج از اتحادیه اروپا به مصلحت فرانسه نیست.

رشد نژادپرستی در فرانسه پس از حوادث تروریستی

یکی از موضوعاتی که پس از عملیات تروریستی در فرانسه خودنمایی می‌کند موضوع مهاجرین یا شهروندان فرانسوی است که از ریشه غیر فرانسوی برخوردار هستند که بخش مهمی از آنها از کشورهای آفریقایی و کشورهای اسلامی هستند. این حالت زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که بدانیم تمام عملیات تروریستی در فرانسه با مشارکت همین گروه از شهروندان فرانسوی شکل گرفته است. این وضعیت این نگرانی را در بین مهاجران آفریقایی و دیگر کشورها ایجاد کرده است که ممکن است این امر به یکی از موضوعات مهم انتخاباتی در فرانسه تبدیل شود.

طارق وهبی در این باره می‌گوید: ما باید بدانیم که مهاجران قدیم از کشورهای پرتغال، ایتالیا، هلند و لهستان به فرانسه آمده‌اند و اکنون شهروندان فرانسوی با ماهیت فرهنگ فرانسه شده‌اند، بخشی دیگر از مهاجران از کشورهای آفریقایی و شمال آفریقا هستند یا از کشورهایی که به کشورهای فرانکفونی شهرت دارند، برخی از همین‌ها از کشورهایی آمده‌اند که از نظر تاریخی زیر قیمومیت یا سیطره فرانسه بوده‌اند که بخش اعظم آنها پس از جنگ جهانی دوم به فرانسه مهاجرت کرده‌اند و اکنون بافتی کاملا فرانسوی دارند، از این گروه اکنون نسل سومی‌ها در حال زندگی در فرانسه هستند که دیگر هیچ اطلاعی از هویت اصلی خود ندارند و کاملا فرانسوی هستند، مثل بسیاری از خانواده‌ها که از مغرب (مراکش) به فرانسه مهاجرت کرده‌اند و هویت اصلی خود را کاملا فراموش کرده و کاملا فرانسوی شده‌اند، متاسفانه در خلال سال‌هایی که گذشته است احزاب و سازمان و جریانات سیاسی فرانسوی این گروه از شهروندان فرانسوی را به شکل مناسب تحت پوشش فعالیت‌های سیاسی خود نگرفتند، مثلا در انتخابات پارلمانی حزب جمهوری که از جناح راست به شمار می‌رود از بین ۵۷۷ کاندیدا در کل فرانسه فقط ۹ نفر کاندیدا از اصلیت عربی بوده‌اند این در حالی است که این گروه از شهرمندان حدود ۲۵ درصد جمعیت کل فرانسه را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه اضافه می‌کند: ما در هر جایی و بین هر جامعه‌ای ممکن است تبعیض نژادی و یا نژادپرستی را ببینیم اما در فرانسه در چه زمان و مکانی نژادپرستی سرباز می‌کند؟ این حالت زمانی پیش می‌آید که مشکلات اقتصادی زیاد و فراگیر می‌شود و یک شهروند فرانسوی با ریشه اروپایی یا فرانسوی، خود را بدون کار می‌بیند. یک فرانسوی وقتی یک آفریقایی سیاه پوست را مشغول به کار می‌بیند می‌گوید چرا من فرانسوی اصیل باید بیکار باشم آما آن که ریشه فرانسوی ندارد باید مشغول کار باشد؟ این حالت یعنی این که او یک شغل را از دست او ربوده است. من یک مثالی بزنم، در فرانسه شرکت جمع آوری زباله در پاریس هست که اکثریت کارگرانش از کشور مالی هستند و فرانسوی‌های اصیل دنبال این کار نمی‌روند زیرا سخت و طاقت‌فرسا است، در صنوف تاکسی‌رانی نیز شاهدیم که اکثریت عاملین آن از اصول عربی یا همین کشورهای دیگر هستند یا در بخش رستوران‌ها همین حالت هست و کمتر فرانسوی‌های اصیل در آن کار می‌کنند. از سویی دیگر خیلی از شرکت‌های فرانسوی مهم برای فرار از مالیات در سایه قوانین اروپایی به کشورهایی مثل لهستان رفته‌اند و از کارکنان لهستانی یا ملیت‌های دیگر استفاده می‌کنند که مالیات کمتری بدهند، اینها عواملی است که می‌تواند در بیکاری در موثر باشند. من این مثال‌ها را زدم که به شما نشان بدهم که نشانه‌های نژادپرستی و رفتار تبعیض آمیز فقط به خاطر این نیست که مثلا آن شهروند دین اسلام دارد یا اصلیتش آفریقایی است بلکه ظهور این حالت‌ها به عوامل دیگری نیز ارتباط کامل دارد که موضوعات کار و بیکاری هم از همان نوع است.

واکنش جامعه فرانسه به حوداث تروریستی

اما به رغم اظهارات طارق وهبی پس از حوادثی نظیر حمله به روزنامه "شارلی ابدو" در پاریس و کشته شدن هفت روزنامه نگار، ما شاهد مخالفت با مسلمانان فرانسوی با اصلیت عربی بودیم که حتی تا مرز لغو تابعیت نیز پیش رفت. این موضوع را از وی سوال کردیم و وی پاسخ داد: بله پس از عملیات تروریستی شارلی ابدو که توسط برادران کواشی (سعید و شریف) و امیدی کولیبالی انجام گرفت، ما شاهد این مسائل بودیم و خیلی‌ها از جناح چپ و راست خواستار برخورد جدی و از جمله پس گرفتن تابعیت فرانسوی از آنها شدند اما در همان حال وزیر دادگستری فرانسه با آن مخالفت کرد زیرا معتقد بود در هیچ شرایطی ما حق لغو تابعیت فرانسوی برای کسی که شناسنامه فرانسوی دارد را نداریم، می‌خواهم بگویم حتی در چنین شرایطی چنین قوانینی در فرانسه تصویب نشد چرا که تصویب این قانون مصوبات مشترک پارلمان و مجلس سنا را می‌خواهد و آنها موافق نبودند به خصوص آن که لازمه چنین کاری تغییر قانون اساسی را نیاز داشت، البته این تفکر در فرانسه وجود دارد که اسلام عامل مشترک در جمع کردن واژه مسلمان برای مسلمان سوری، مغربی، برزیلی، آرژانتینی و ... است لذا این که مجموعه‌ای به نام داعش مرتکب جنایات می‌شوند دلیل بر آن نیست که همه مسلمانان افراطی و تروریست هستند بلکه فقط باید با همین گروه و مجموعه برخورد شود و ریشه آنها را در شهرهای سوریه مثل رقه زد نه این که با مسلمانان در فرانسه برخورد شود، البته ما نباید منکر شویم که عملیات تروریستی که قربانیان زیادی در فرانسه گرفت باعث نوعی دلزدگی نسبت به اسلام و مسلمانان در فرانسه شد زیرا آنهایی که عامل قتل بودند به نام اسلام این کار را کردند. من در اینجا باید به جمله‌ای از "ابن رشد" اشاره کنم که جهل باعث ترس می‌شود و ترس باعث تنفر و تنفر باعث خشونت می‌شود و این چیزی است که در برخی جوامع اسلامی مثل سوریه می‌شود و ممکن است در فرانسه نیز نشانه‌هایی داشته باشد، ما ترس شدید از عملیات تروریستی در اطراف شهرهای بزرگ و برخی روستاهای فرانسوی را شاهد بودیم، زمانی این حالت شدت گرفت که برخی خانواده‌های عراقی و سوری به این مناطق پناه آوردند، شما ببینید که ترس در مناطق کوچکتر بسیار بیشتر از شهرهای بزرگ بود، آنها نگران امنیت خود پس از این حوادث بودند که ما نمی‌توانیم منکر آن بشویم اما در مجموع در فرانسه این نگاه‌ها نمی‌تواند به قانون تبدیل شود یا جریانات و احزاب سیاسی را در بر بگیرد مگر آنهایی که اساسا از قدیم نگاه‌های نژادپرستانه داشته‌اند.

کاندیداهای ریاست جمهوری و توافق اتمی (برجام)

یکی از موضوعاتی که در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مورد توجه قرار گرفته است موضوع سیاست خارجی کاندیداهای حاضر از جمله فرانسوا فیون است. تجربه روی کارآمدن دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که در دوران تبلیغات انتخاباتیش حجم زیادی از آن را به سیاست خارجی و به خصوص ایران و موضوع برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و برجام اختصاص داد و پس از آن بسیاری از سیاست‌های ضد ایرانی‌اش را در کاخ سفید نیز عملی کرد، حالا این نگرانی را به وجود آورده که کاندیداهای حاضر در فرانسه همین سیاست را در پیش گیرند که یکی از معیارهای تشخیص این سیاست درک صحیح مواضع آنها در قبال توافق اتمی است. طارق وهبی در این باره توضیح می‌دهد: مواضع فراسنوا فیون را می‌توان از طریق "برینو رومر" به دست آورد، او پیشتر کاندیدای ریاست جمهوری بوده و مواضع او در حقیقت مواضع سیاست خارجی فیون است، وی از فیون حمایت می‌کرد و فیون او را به عنوان مسئول روابط با اروپا و امور بین‌الملل تعیین کرده بود، البته پس از اتهامات وارده به فیون او از کاروان تبلیغاتی فیون جدا شد، با این وجود در حقیقت دیدگاه‌های او دیدگاه‌های فیون را تشکیل می‌دهد. وی معتقد است توافق اتمی محصول تلاشی بین‌المللی با حضور ایران و ۵+۱ بوده است که نتیجه‌ای مطلوب برای همه طرف‌ها ایجاد کرده است و ایران را به کشوری تبدیل کرده است که در سایه تبعیت از قوانین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تکنولوژی اتمی صلح آمیز دارد و از آن برای علوم صلح آمیز و انرژی استفاده می‌کند. وی معتقد است تا زمانی که ایران دارای اهداف صلح آمیز و علمی از انرژی اتمی است، ما هیچگاه نمی‌توانیم از توافق اتمی روی گردان شویم و باید از آن حمایت کنیم. فراموش نکنیم که فرانسه پیش از انقلاب اسلامی ایران در نظر داشت تا دو راکتور اتمی برای تولید انرژی در ایران بنا کند، حالا پس از توافق اتمی، فرانسه به ایران بازگشته است و شرکت‌های پژو و رنو فعالیت‌های خود را در ایران از سر گرفته‌اند، توتال و بسیاری از دیگر شرکت‌های فرانسوی در ایران مشغول فعالیت هستند، این‌ها به منزله پل‌های اعتماد ساز بین ایران و فرانسه است که متاثر از منافع دو طرف است. دیگر این که فرانسه، آمریکا نیست، سیاست‌های فرانسه با آمریکا متفاوت است، آمریکا برای ایجاد سیطره دست به اقدامات یکجانبه می‌زند،به اعتقاد من فرانسه هیچگاه در خط ایجاد جنگ‌ها نیست و اگر مشارکتی در برخی جنگ‌ها مثل جنگ دوم در منطقه خلیج فارس در زمان فرانسوا میتران داشته پس از اشغال کویت توسط ارتش صدام بوده است. فرانسه تلاش می‌کند روابط دو جانبه با کشورها را بنا گذارد و به شکل کلی سیاست صلح آمیز داشته و این فرهنگ اصلی این کشور در سیاست خارجی است، لذا امکان ندارد اگر کسی مثل فیون به قدرت برسد در توافق اتمی تجدید نظر کند و هرگز مثل آمریکا و ترامپ عمل نمی‌کند بلکه بر ادامه آن اصرار خواهد ورزید و از آنجا که برنامه اتمی ایران کاملا صلح آمیز و با اهداف مسالمت جویانه و صلح آمیز است هرگز برنامه تجدید نظر در توافق اتمی در دستور کار فردی مثل فیون قرار نخواهد گرفت. روابط اقتصادی شکل گرفته بین ایران و فرانسه هم خود گویای این سیاست خواهد بود، همچنین ما همه می‌دانیم که توافق هسته‌ای با ایران یک اجماع و سند بین‌المللی است.

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا: علی منتظری

ادامه دارد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۳:۳۰
علیرضا آیت اللهی
کد خبر: 82429190 (5836204) | تاریخ خبر: 25/11/1395 | ساعت: 19:38|

نامزد تندرو انتخابات فرانسه: با بیرون کردن خارجی ها، وحدت را به فرانسه باز می گردانیم

تهران- ایرنا- رئیس حزب جبهه ملی فرانسه که اظهارات ضد مسلمانان وی در جامعه فرانسه شناخته شده است، تاکید کرد که برای حفظ وحدت ملی، باید خارجی ها را از فرانسه اخراج کنیم.

به گزارش خبرگزاری ای.پی.تی.ان از نیس، مارین لوپن رئیس حزب جبهه ملی فرانسه و نامزد جناح راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر نیس فرانسه گفت: 'برای ادای احترام به جان باختگان حادثه تروریستی سال گذشته به شهر نیس آمده ام. حادثه وحشتناکی که تروریست ها با استفاده از کامیونی به انبوه مردم که برای شرکت در جشن‌های روز ملی فرانسه حمله کرد. 
در این حمله تروریستی، تروریست ها 86 فرد بی پناه را کشتند. درباره حوادث تروریستی باید ما چاره ای بیندیشیم. تا آنجا که امکان دارد، باید در برابر خطرات تروریسم اسلامگرا که کشور را تهدید می کند، بویژه بیرون راندن خارجی ها از کشور، وحدت ملی خود را نشان بدهیم.'
مارین لوپن خاطر نشان کرد: ' شاید خیلی افراد فکر کنند که این صحبت های من احساسات شخصی است در صورتی که هرگز اینگونه نیست بلکه سخنانی قانونمند است. '
لوپن گفت: 'اگر من رئیس جمهور شوم، در نظر دارم برخی قوانین را تغییر دهم. ما همچنان شاهد حوادث تروریستی در کشور هستیم که در لحظه آخر خنثی شده است. به همین دلیل است که من می خواهم خطراتی که هم اکنون کشور را تهدید می کند، به حداقل ممکن برسد.'
نامزد حزب راست‌گرای افراطی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پیشتر گفته بود که اگر رئیس جمهور فرانسه شود، سیاست های ترامپ را قبال مهاجرت اتباع خارجی در پیش خواهد گرفت.
لوپن گفت: من همواره خواستار محدویت در مهاجرت اتباع خارجی به فرانسه بوده ام. در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شوم، مهاجرت قانونی را محدود خواهم کرد و سیاستی را برای ممنوع کردن ورود مسلمانان به خاک فرانسه مانند آنچه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صورت داد، اجرا خواهم کرد.
پیش از این نیز تیم انتخاباتی «مارین لوپن» در روزهای گذشته برنامه آینده خود برای فرانسه را منتشر کرد که در خصوص سیاستهای «حزب جبهه ملی» درباره مسئله مهاجران و پناهجویان آمده که دولت «مارین لوپن» به شدت مهاجرت به این کشور را محدود می‌کند، همه مهاجران غیرقانونی را اخراج و همه مزایای در دسترس پناهجویان از جمله تحصیل رایگان را قطع خواهد کرد.
اروپام**9041**1908 
مترجم: منوچهر جعفری ** انتشار دهنده : افشار دارابی

انتهای پیام /* 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۳:۲۶
علیرضا آیت اللهی