فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها



آغاز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه. آیا مسلمانان در این انتخاب تاثیرگذارند؟
خبرگزاری شبستان: انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه از ساعات اولیه صبح امروز آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره،رای دهندگان فرانسوی امروز (یکشنبه سوم اردیبهشت) پای صندوق های رای رفتند تا رییس جمهوری جدید خود را انتخاب کنند.

این انتخابات که دور اول انتخابات دو مرحله ای است ،یک رقابت تنگاتنگ به ویژه میان چهار کاندیدا از 11 کاندیدایی است که در این رقابت شرکت دارند.

حضور 11 کاندیدا که موجب شکسته شدن آرا می شود،می تواند از پیروزی قاطع هر یک از نامزدهای انتخاباتی جلوگیری کند .

دور دوم انتخابات که رقابت میان دو کاندیدای پیروز در مرحله اول است روز هفتم می (یکشنبه 17 اردیبهشت) برگزار می شود.

همه پیش بینی ها حاکی از آن است که رقابت اصلی میان «مارین لو پن» رییس 48 ساله حزب راست گرای جبهه ملی و «امانوئل مکرون» کاندیدای مستقل 39 ساله خواهد بود.

اما رقابت چندان راحت نیست چرا که بر اساس پیش بینی ها ،دو کاندیدای دیگر ،یکی «فرانسوا فیلون» ،کاندیدای حزب محافظه کار و «ژان لوک ملانشن» ،رهبر حزب چپ فرانسه نیز در دور اول نتایج خوبی به دست خواهند آورد.

نتیجه پایانی دو اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه ساعت 8 امشب اعلام خواهد شد.

نتایج نظرسنجی ها در فرانسه نشان می دهد که مشارکت در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بسیار پایین است.تنها حدود 65 درصد افراد واجد شرایط رای خواهند داد و حدود 50 در صد از 47 میلیون رای دهنده هنوز تصمیم قطعی در مورد رای خود نگرفته اند.

اما حضور و نقش مسلمانان در این انتخابات یکی از مهم ترین مسائلی است که در کانون توجه قرار گرفته است.

«علی سعد» ،جامعه شناس و منتقد فرانسوی در یادداشتی در پایگاه الجزیره در این باره پرسشی را مطرح کرد مبنی بر اینکه آیا مسلمانان می توانند این انتخابات را تحت تاثیر قرار دهند؟

وی در ادامه می گوید:اسلام در فرانسه همواره مرکز توجه عمومی در چند سال اخیر بوده است.

اما در فصل انتخاباتی 2017 ،توجه کمی به اینکه رای دهندگان مسلمان چه فکری می کنند،شده است.

اسلام دومین دین بزرگ در فرانسه است و مسلمانان حدود 5 در صد رای دهندگان فرانسوی و حدود 8 درصد کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

تحقیقات موسسه ای در فرانسه حاکی از آن است که در سال 2012 میلادی، 86 درصد رای دهندگان مسلمان به فرانسوا اولاند رای دهند که با حدود 51 درصد آرای ملی در این انتخابات پیروز شد.

این نتیجه حرکتی در حومه های شهرهای اصلی فرانسه علیه نیکولاس سارکوزی،رقیب اصلی اولاند بود که موضع ضد اسلامی اتخاذ کرده بود و هیچ علاقه ای برای مقابله با اسلام هراسی نشان نمی داد.

اگرچه اسلام و اسلام هراسی این بار به طور موقت در اولین دور رقابت های انتخاباتی جای چندانی نداشت اما باز هم این سوال مطرح است که آیا اسلام می تواند به بحث اصلی میان دو کاندیدای اصلی تبدیل شود؟ به ویژه اگر مارین لو پن جبهه ملی به دور دوم راه پیدا کند.

به نظر می رسد که در رقابت میان لوپن و دیگر نامزد انتخاباتی،رای دهندگان مسلمان از رقیب وی حمایت کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که مکرون که رقیب اصلی لوپن است با کارت های چندفرهنگی گرایی،وحدت ملی،وعده های توسعه اقتصادی-اجتماعی و اجرایی کردن قوانین ضد نژادپرستی در این انتخاب شرکت کرده و رای مسلمانان را به خود اختصاص خواهد داد.

پایان پیام/7
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۲۶
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی