فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴ ق.ظ

نشان شوالیه فرانسه به ژاله آموزگار اهدا شد

نشان شوالیه فرانسه به ژاله آموزگار اهدا شد

 جمعه 11 تیر 1395 - 14:12   

دیروز بعد از ظهر پنجشنبه دهم تیر ماه 1395 در محل سفارت فرانسه نشان شوالیه (لژیون دونور) به دکتر ژاله آموزگار از سوی سفیر فرانسه در تهران اهدا شد.

اخبار مرتبط

 آیدین آغداشلو «شوالیه» شد

 حسین علیزاده دست رد به سینه شوالیه‌ فرانسه زد

یه گزارش ایسکانیوز، در این مراسم شخصیت هایی چون دکتر داریوش شایگان، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر حامد فولادوند، علی دهباشی، حمید امجد، نیر طهوری، علی اصغر سعیدی، آذرتاش آذرنوش پری صابری، منصوره اتحادیه، پرینوش گنجی، امیرسعید الهی و عده ای دیگر از استادان و دانشجویان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم ابتدا سفیر فرانسه طی سخنرانی کوتاهی از جایگاه علمی دکتر ژاله آموزگار گفت و سپس نشان شوالیه به او اهدا شد.

در ادامه دکتر آموزگار در بخشی از سخنرانی اش چنین گفت: امروز روز بزرگی برای من است، و من عمق این افتخار را احساس می کنم. من به نسل «ممکن ها» تعلق دارم. نسلی که در زندگی اش هدف داشت.

او سپس به زادگاه خود شهر خوی اشاره کرد و گفت: من برکشیده آن شهر هستم. او سپس به دوران تحصیل خود در دانشگاه تبریز و سوربن اشاره کرد.

دکتر آموزگار همچنین از استادان خود بنونیست، ژیل برت لازارت و ژان دومناژ یاد کرد و از سفیر فرانسه برای برگزاری این مراسم تشکر کرد.

آنگاه دکتر شایگان در جایگاه سخنرانی حاضر شد و چنین گفت: برای بخش بزرگی از ایرانیان دکتر ژاله آموزگار «بزرگ بانوی مطالعات ایران باستان» است و غرض از این رشته همان چیزی است که آلمان ها آن را ایرانیستیک می نامند یعنی مطالعه فرهنگ و زبان های باستانی ایران پیش از اسلام.

شایگان افزود: این را نیز تاکید کنم که طی دهه های گذشته این رشته فرزند یتیم حوزه مطالعات کلاسیک بوده است. فی المثل در آمریکا کرسی زبان های باستانی ایران به تدیج از دانشگاه کلمبیا و هاروارد حذف شد.

دکتر شایگان در بخش دیگری از سخنرانی گفت: در این وانفسا که در مراکز آکادمیک دانشگاه های بزرگ و معتبر دنیا مطالعات ایران باستان چنین وضعیتی پیدا کرده، هستند و بودند محققان ایرانی که در این زمینه تلاش کردند و در میان آنها می توان از زنده یاد احمد تفضلی و ژاله آموزگار یاد کرد که کوشیدند، این میراث گرانبهایی که در شرف نابودی است را به هر قیمتی محافظت کنند .

وی ادامه داد: ژاله آموزگار تمام زندگی اش را وقف این امر خطیر کرد و تمام دانش، سماجت خستگی ناپذیر و عزم راسخش را مصروف زنده نگاه داشتن مشعل ایران باستان کرد. هیچ کس به اندازه خانم آموزگار سزاوار این افتخار نیست که وزارت فرهنگ فرانسه به حق به او اعطا می کند. خوشحالم که امشب در این مراسم حضور دارم و شاهد قدرشناسی و زحمات این زندگی پرثمر هستم.

502502

+

نگاه کنید به :

تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳ 

گزارش ویژه؛

نشان «شوالیه» چیست و به چه کسانی اهدا می‌شود + تصاویر و فیلم

نشان هنر و ادب دولتی فرانسه موسوم به «نشان شوالیه» چگونه پایه‌گذاری شد؟ دولت فرانسه این نشان را به چه رویکردهای فرهنگی و هنری اهدا می‌کند؟ کدام شخصیت‌های ایرانی تا کنون این نشان را دریافت کرده‌اند؟ گزارش ویژه مشرق به این سوالات پاسخ خواهد داد...

......

و نیز :

۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸

داستان نشان شوالیه چیست؟

نشان هنر و ادب شوالیه که از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان و نویسندگان اعطا می‌شود، بیش از 50 سال سابقه دارد و تاکنون تعدادی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی این جایزه را از آن خود کرده‌اند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۰
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی