فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

سفر رئیس مجلس ملی فرانسه به ایران و بازگشائی صفحه ای جدید در روابط دو کشور

۱۳۹۵٫۰۶٫۲۷ | ۲۱:۳۰:31

دکتر سید محمد ساداتی نژاد

١٨ شهریور ١٣٩٥

آقای کلود بارتلون، رئیس مجلس ملی فرانسه در یک سفر ٤ روزه از تاریخ ١٥ شهریور ( ٥ سپتامبر ) به کشورمان سفر نموده است. در جریان سفر آقای بارتلون  که رئیس گروه دوستی پارلمانی  فرانسه و ایران، نایب رییس کمیسیون امور خارجه مجلس ملی فرانسه و یکی از اعضای کمیته دفاعی- ملی مجلس نیز او را همراهی می کردند،  درباره روابط دوجانبه و رخدادهای منطقه و نقشی که دو کشور می توانند برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و حل مشکلات منطقه ایفا کنند،  رایزنی شده است.

آقای  لاریجانی، رئیس مجلس کشورمان  در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آقای بارتلون ابراز داشت بین پارلمان ایران و فرانسه از گذشته ارتباط خوبی برقرار بوده  و  سفر رئیس مجلس ملی فرانسه به ایران یک نقطه برجسته در روابط پارلمانی دو کشور است. وی ابراز داشت در نشست با آقای بارتلون درباره  توسعه اقتصادی و رفع بعضی موانع  صحبت شد. در زمینه بحران های منطقه و مبارزه با تروریسم نگاه‌های مشترکی بین دو پارلمان وجود داشت. در این ملاقات در مورد لبنان، عراق و سوریه نیز گفتگو شد. آقای  لاریجانی همچنین با گریز زدن به موضوع منافقین، در کنفرانس مطبوعاتی با آقای بارتلون ابراز کرد که فرانسه  نباید مقرّ تروریست‌هایی باشد که‌ حتی‌ ارزش‌ صحبت‌ ندارند. آقای بارتلون نیز تاکید کرد که  روابط دوستی پارلمان ایران و فرانسه، روابط خوب و موفقی است. وی ابراز امیدواری کرد این دیدارها موجب گسترش روابط اقتصادی دو کشور می‌شود. وی همچنین گفت چنین سفرها و دیدارهایی به نگارش‌ صفحه جدیدی در تاریخ ایران و فرانسه برای ارتقاء روابط بین دو کشور کمک می‌کند.

در ملاقات کلود بارتلون با آقای ظریف  وزیر امور خارجه، به تفصیل در خصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی تبادل نظر شد. آقای  ظریف با اشاره به نقش و جایگاه ایران به عنوان یک بازیگر مهم و تأثیر گذار در منطقه اظهار داشت ما فرانسه را یک کشور دوست و شریک مهم در روابط اقتصادی خود می دانیم و دیدگاههای مشترکی در بسیاری از مسایل منطقه ای با فرانسه داریم. وزیر امور خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد تبادل هیأت های سیاسی و اقتصادی میان دو کشور در سطوح عالی موجب گسترش هر چه بیشتر همکاری ها  و ایجاد درک مشترک بیشتر میان دو کشور شود. وزیر امور خارجه   اظهار داشت امروز خطر تروریسم، جهانی شده  و بدین منظور معتقد به همکاری جدی تر جامعه بین الملی برای رفع این خطر مشترک هستیم. وی اشاره کرد لازم است  اروپایی ها در مورد سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای حل بحران در این کشور بیش از پیش فعال شوند و ما نیز همچون گذشته آمادگی داریم با  اروپایی ها بویژه فرانسه پیرامون بحران سوریه رایزنی های بیشتری داشته باشیم. آقای بارتلون نیز تأکید کرد که اروپایی ها نمی پذیرند که مانعی در راه انجام تعهداتی که در برجام داده ایم به بهانه های مختلف از جمله انتخابات در کشورهای متعاهد( منظور آمریکا) کمرنگ شود . رییس مجلس فرانسه با اشاره به دیدگاههای مشترک زیادی که در مسایل منطقه ای بویژه در لبنان، عراق، سوریه و سایر کشورها با ایران وجود دارد،  تأکید کرد ، راه حل بحران سوریه صرفا سیاسی است.

آقای بارتلون در دیدار با آقای ولایتی نیز خواستار همکاری و تشریک مساعی جمهوری اسلامی ایران در موضوع مهاجرین به اروپا شد. وی در این دیدار خواستار بازگشت ایران به جایگاه و نقش منطقه ای و بین المللی خود شد. در این دیدار در خصوص تحولات یمن، عراق، سوریه و لبنان نیز گفتگو شد. آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در دیدار با رئیس مجلس ملی فرانسه ایران را خالص ترین کشور دنیا در مبارزه با تروریسم معرفی نمود.

در دیدار با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، وی با بیان این که برخی طرف‌های غربی به دنبال تعمیق و دائمی‌سازی بحران در منطقه هستند، گفت هر صحبتی که بیانگر تغییر نقشه سیاسی کشورها باشد موجب تشدید تنش ها خواهد شد. وی  با اشاره به نقش مهم تبادل هیات‌های سیاسی و پارلمانی در درک و شناخت متقابل و همکاری‌ها میان دو کشور تاکید کرد  همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی تاثیر مثبتی بر روابط ایران و فرانسه خواهد داشت. شمخانی گفت گسترش و طولانی شدن بحران سوریه به نفع منطقه و اروپا نیست و فرانسه به عنوان یکی از کشورهایی که آسیب تروریسم را احساس کرده بایستی اقدامات جدی‌تری را برای مسدودسازی روند کمک‌رسانی نظامی، اطلاعاتی و مالی به تروریست‌ها صورت دهد. وی همچنین پذیرفتن پناهجویان و بدرفتاری با آنان توسط کشورهای اروپایی را دارای فاصله با معیارهای حقوق بشری و انسانی قلمداد کرد و آن را  نشان دهنده مسئولیت‌پذیر نبودن در قبال مردم گرفتار در بحران تروریسم دانست. کلود بارتلون، رییس مجلس ملی فرانسه نیز در این دیدار با مثبت ارزیابی کردن گسترش روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور گفت شرایط همکاری‌های تجاری، اقتصادی و بانکی پس از برجام بسیار مناسب است و فرانسه مایل به حداکثر استفاده از این فرصت است و اینکه اجرای تعهدات غرب در برجام به عنوان الزامی حقوقی و قانونی می‌بایست بدون فوت وقت و با جدیت جامه عمل بپوشد. رییس مجلس ملی فرانسه با تاکید بر عزم برخی کشورها برای استفاده ابزاری ار حقوق بشر برای محدودسازی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد بسیاری از اشکالاتی که در این بخش مطرح می‌شود با گفت‌وگو و تبیین صحیح و دقیق قابل رفع است. وی گفت فرانسه با اعتقاد کامل به ضرورت مبارزه مستمر با تروریسم، کشورهای حامی داعش و مسیرهای جذب جوانان به این گروه را مورد رصد و ارزیابی قرار می‌دهد و با آن مقابله خواهد کرد.

در دیدار آقای بارتلون با رییس‌جمهور، آقای روحانی با اشاره به امضای سند نقشه راه تقویت همکاری‌ها و روابط مشترک، تاکید کرد که اجرای سریع و دقیق توافقات، فیمابین، تحولی ملموس در روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی تهران – پاریس ایجاد خواهد کرد. رئیس جمهور اشاره کرد شاهد پیشرفت در اجرای برخی از  تفاهمات امضاء شده در زمان سفر به پاریس هستم. اجرای کامل آنها می‌تواند تحولی در روابط تهران – پاریس ایجاد کند. وی نقش پارلمان های دو کشور را در توسعه همکاری ها و دستیابی به اهداف مشترک حائز اهمیت برشمرد و گفت فرانسه و ایران دارای توانمندی ها و امکانات فراوانی هستند که می تواند در مسیر توسعه همکاری‌های دو دولت و منافع دو ملت بکار گرفته شود.

رئیس جمهور بر ضرورت همکاری‌های مشترک ایران و فرانسه در زمینه مسایل منطقه‌ای و بویژه مبارزه با تروریسم نیز  تأکید کرد و اینکه گسترش همکاری‌ها و رایزنی‌های مشترک دو کشور می تواند به  حل و فصل مشکلات و مسایل منطقه‌ای کمک کند. آقای روحانی گفت بدون تردید امروز تروریسم خطری بزرگ برای همه کشورهای منطقه و جهان است و علاوه بر مبارزه هماهنگ، باید از لحاظ فرهنگی تلاش کنیم تا جوانان در دام گروه‌های تروریستی گرفتار نشوند. ثبات منطقه در گرو قطع حمایت‌ها از تروریسم است.

کلود بارتلون رییس مجلس ملی فرانسه نیز در این دیدار، گفت باید در راستای عملیاتی کردن تمام توافقات و تفاهمات میان دو کشور تلاش کنیم. وی با تأکید بر اهمیت تحقق هدف‌های اقتصادی در روابط دو کشور، گفت از تلاش بانک‌های بزرگ فرانسوی برای همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران حمایت می‌کنیم. رییس مجلس ملی فرانسه توافق برجام را شرایطی برد – برد برای طرفین مذاکره‌کننده برشمرد و  گفت ایران به تعهدات خود پایبند بوده و با توجه به تعهداتی که ایران و جامعه بین‌الملل نسبت به هم دارند، باید تلاش کنیم تا این توافق به درستی و به طور کامل اجرا شود.

بارتلون، جمهوری اسلامی ایران را عامل مهم ثبات و امنیت در منطقه دانست و با اشاره به نقش تأثیرگذار کشورمان بویژه در مبارزه با تروریسم، افزود نقطه نظرات نزدیک و مشترکی در زمینه بسیاری از مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی میان ایران و فرانسه وجود دارد و دو کشور می‌توانند با همکاری نزدیک با یکدیگر نقش بسزایی در حل و فصل مسایل و مشکلات منطقه و جهان ایفا کنند. وی گفت مطمئناً حضور ایران در این عرصه می‌تواند، نقش بسزایی در از بین بردن بی‌ثباتی‌ها در منطقه ایفا کند.

همزمان با سفر بارتلون به کشورمان، ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه نیز در پاریس با  یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ملاقات نمود و بر ضرورت ادامه نظارت بر اجرای برجام تاکید کرد. همچنین، همزمان با این سفر،  از خط تولید رنو جدید در ایران با نام  “رنو ساندرو استپ وی” پرده برداری شد.

در طول ماه های گذشته بعد از برجام، روابط دو کشور روز به روز روند افرایشی پیدا نمود. در سال گذشته،  بلافاصله بعد از انعقاد برجام، لوران فابیوس وزیر خارجه سابق فرانسه در تاریخ  ٧ مرداد ٩٥ به ایران سفر کرد  و در تاریخ ٣٠ شهریور نیز استفان لو فول وزیر کشاورزی فرانسه به همراه ماتیاس فکل وزیر مشاور در امور بازرگانی خارجی به همراه یک هیئت بزرگ بازرگانی به ایران سفر نمودند. در تاریخ ٥ مهرماه، روسای جمهور دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ملاقات نمودند و  در تاریخ ٢٢ مهر ١٣٩٤ ، آقای هاشمی وزیر بهداشت کشورمان به فرانسه سفر نمود. در تاریخ دوم آبان خانم الیزابت گیگو، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی فرانسه به تهران سفر کرد. در ادامه تبادل هیئتها میان دو کشور، آقای ژرار لارشه، رئیس مجلس سنای فرانسه در پایان آذرماه سال گذشته به ایران سفر کرد و در تاریخ ٧ اسفند ١٣٩٤ آقای روحانی رئیس جمهور در یک سفر رسمی به فرانسه سفر نمود.

در سالجاری نیز، در تاریخ ١ تیرماه ١٣٩٥ آقای ظریف وزیر امور خارجه  یک سفر رسمی دو روزه به پاریس داشت. پس از آن  در تاریخ ٨ شهریور خانم سگولن رویال، وزیر محیط زیست فرانسه در راستای توسعه همکاری های زیست محیطیربه کشورمان سفر نمود. به عنوان سومین سفر مقامات دو مشور در سالجاری، کلود بارتلون در تاریخ ١٦ شهریور به تهران سفر نمود.

گرچه این سفر به نسبت سفر خانم سگولن رویال، بازتاب خبری بسیار کمتری در مطبوعات فرانسه داشت، اما همانگونه که آقای بارتلون اشاره نمود، این سفر، با توجه به اهمیت آن، میتواند صفحه جدیدی را در تاریخ روابط دو کشور بگشاید و به شناخت و فهم بیشتر دو طرف از یکدیگر کمک  نموده و موجب توسعه بیشتر روابط چه از نظر سیاسی و خصوصا از نظر اقتصادی گردد.

بر خلاف مطبوعات فرانسه، آقای بارتلون در صفحه توئیتری خود، بسیار فعال بود و تصاویری از بازدید از شرکت رنو- پارس خودرو منتشر و اشاره کرد که رنو اولین سرمایه گذار فرانسوی در ایران است. او تصویری نیز از ملاقاتش با دکتر ولایتی منتشر و  مشاور دیپلماتیک بودن ایشان نسبت به مقام معظم رهبری را برجسته کرد.  وی اشاره کرد که در این ملاقات در مورد چالش های صلح و امنیت بین المللی سخن گفته اند. او ملاقاتی نیز با ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی داشت و دیدارهایی نیز با علی لاریجانی رئیس مجلس، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس،  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی و آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  داشت. آقای بارتلون که با آقای روحانی رئیس جمهور نیز ملاقات نمود، در صفحه توئیتری خود از این سفر به عنوان صفحه جدیدی در روابط دو کشور یاد کرد. وی در بخش پایانی سفر، به اصفهان سفر نموده است.

برنامه تبادل هیئت ها میان دو کشور، با تبادل چندین هیئت در ماه های آینده دنبال خواهد شد. سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران در راستای  تشکیل کمیسیون اقتصادی دو کشور و سفر رسمی آقای علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون روابط خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به فرانسه قرار است در ماه های آتی صورت گیرد.

میان دو کشور ایران و فرانسه، ظرفیت های مختلفی برای همکاری اقتصادی شامل  نفت و گاز، انرژی هسته ای، انرژی های تجدید پذیر، صنایع سنگین و سبک، صنعت اتومبیل، کشاورزی و شیلات، داروسازی، تجهیزات پزشکی ارتباطات حمل و نقل هوایی، ریلی و دریایی، توریسم و هتل داری، محیط زیست، مدیریت آب و فعالیت های دانش بنیان وجود دارد. در برخی از زمینه ها نیز تماس هایی از قبل برای همکاری برقرار شده است و سفر خانم رویال و آقای بارتلون میتواند به تسهیل و تسریع همکاری ها میان دو طرف و رفع مشکلات بانکی و غیر بانکی کمک نماید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۹
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی