فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
  •  چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۸:۰۱
  •  دسته‌بندی: سیاست خارجی
  •  کد خبر: 95062415613
  •  خبرنگار : 71443

تحلیل خبرگزاری فرانسه از تاثیر تعامل غرب بر بانکداری ایران

خبرگزاری فرانسه گزارش داد:‌ با وجود امیدواری برای تحولی جدید در اقتصاد ایران پس از رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای، بانک‌های غربی کماکان به دلیل ترس از آمریکا نسبت به تعامل با ایران بی‌میل هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است که برای دستیابی به رشد هشت درصدی برای مدرن سازی بخش صنعتی و بازسازی اقتصاد کشور به سالانه حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد اما بدون بانک‌های بزرگ خارجی این اتفاق غیرممکن به نظر می‌آید.

رئیس بانک خاورمیانه در تهران گفت که بانک‌های اروپایی کوچک با ایران همکاری می‌کنند که شامل بانک‌هایی از ایتالیا، اتریش، سوئیس، آلمان و بلژیک هستند اما هنوز یک بانک بزرگ غربی هم برای تعامل با ایران موافقت نکرده است.  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک چالش بزرگ این است که اگر چه تحریم‌های مرتبط هسته‌ای علیه ایران در پی اجرای توافق هسته‌ای در ژانویه ۲۰۱۶ لغو شده است، آمریکا دیگر محدودیت‌های مرتبط با برنامه موشکی و موضوع حقوق بشر ایران را همچنان حفظ کرده است. حدود ۱۸۰ فردو شرکت ایرانی هنوز در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

امیر حسین زمانی نیا معاون وزیر نفت ایران، ‌اخیرا در گفت‌وگو با وب سایت میدل ایست آی گفت که آمریکایی‌ها نوعی ایران هراسی را ترویج می‌دهند که در عمل هیچکس با ایران همکاری نمی‌کند.

یک کارشناس بانکداری گفت که بانک‌های اروپایی کوچک متعددی با ایران داد و ستد می‌کنند، اما آن‌ها فاقد سرمایه کافی برای تامین مالی قرار دادهای بزرگ همچون قرراداد ایران با شرکت هواپیمایی ایرباس یا پروژه‌های توسعه صنعت نفت و گاز هستند.

بر اساس این گزارش، به گفته علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان ایران اصلی‌ترین مانع روابط بانکی وزارت خزانه داری آمریکا است که روی دیگر کشورها فشار می آورد و مانع از روابط میان بانکی و رفع تحریم‌ها می‌شود.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود آورده است: دفتر کنترل اموال خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا هنوز فروش حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای بویینگ را که سال گذشته بر سر آن توافق شده، امضا یا حتی قرارداد فروش ۱۱۸ هواپیمای ایرباس را که برخی قطعات آن‌ها در آمریکا تولید می‌شود، نکرده است. بانک‌ها برای تعامل با ایران با یک کوه مواجه هستند تا اطمینان یابند این داد و ستد در حیطه محدودیت های آمریکا نیست.

هنری اسمیت یک تحلیلگر حوزه ایران در موسسه مشاوره‌ای خطرات کنترل گفت:‌ با توجه به تحریم‌های باقیمانده آمریکا بانک‌ها باید ملیت شرکت و افراد طرف تعامل با آن را که می‌خواهند داد و ستدی خاص با آن انجام دهند و افراد ذی‌نفع در این معامله در ایران را بررسی کنند.

بر اساس این گزارش، برای آن‌هایی که امیدوار بودند توافق هسته‌ای ممکن است به بهبودی روابط میان ایران و غرب منجر شود، شرایط کمی مشکل ساز شده است.

به گفته هنری اسمیت، بی میلی بانک‌ها برای تجارت با ایران به روشنی موضع منتقدان توافق هسته‌ای را در ایران تقویت کرده است که می گفتند آمریکا و دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده قابل اعتماد نیستند.

وی افزود:‌ این شرایط به ویژه پتانسیل محدود کنونی برای هر گونه تعامل میان تهران و واشنگتن در آینده را ضعیف می‌کند.

انتهای پیام  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۷/۰۱
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی