فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها


مصاحبه روزنامه لوموند با آقای علاء الدین بروجردی 

مصاحبه روزنامه لوموند با آقای علاء الدین بروجردی ( منتشره در روز 8 آبان ماه 1395 )

بسمه تعالی

مصاحبه روزنامه لوموند با آقای علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی در روز سه آبان ماه 1395

( چاپ شده در روزنامه در روز 8 آبان ماه 1395 )

*******

خبرنگار : لویی امبر

*لوموند : از دید ایران، عاقلانه است که شبه نظامیان شیعی عراق از موصل دور نگه داشته شوند.

 علاء آلدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی در پارلمان ایران براین باور است که بغداد علاقمند است و نفع او در این است که تنش های آییینی و اعتقادی در کشور تشویق نشوند. وی در تاریخ سوم اوت 2016 در دمشق بوده است و به عنوان نماینده اصولگرا شناخته می شود در مصاحبه ای با لوموند دیگاه های تهران در باره نبردی که برای آزاد سازی موصل از دست سازمان دولت اسلامی در جریان است و از روز 16 اکتبر شروع شده است در مصاحبه ای در باره شانس های  ثبات و امنیت در کشور با ما سخن گفت. جاییکه ایران در آنجا از نفوذی عمیق برخوردار است.

مصاحبه :

*سوال اول : عملیاتی برای آزاد سازی موصل که از ژوئن 2014 در دست نیروهای دولت اسلامی بوده در جریان بوده است. سوال این است که در نهایت و در پایان این نبرد در دومین شهر بزرگ عراق  چگونه می توان ثبات این شهر را تامین کرد؟ آیا ساکنین این شهر که بیشترشان سنی هستند باید از بازگشت مقامات عراقی و رفتن زیر بار حکومت آنان که بیشرشان را شیعیان تشکیل می دهند هراسناک باشند؟  

بروجردی :

من متوجه این نگرانی در نزد مقامات سیاسی فرانسوی شدم ولی با آن موافق نیستم. عراقی ها می دانند که کشورشان چند اعتقادی ( چند مذهبی ) است. آنها نهادهایی را ایجاد کرده اند که به این موضوع احترام می گذارد. به شرطی که قدرتهای خارجی اتش این موضوع را شعله ور تر نکنند همان قواعد و قانونی که بر عراق حاکم است بر موصل نیز جاری خواهد بود. دولت مرکزی مقامات محلی سیاسی را برای این شهر منصوب خواهد کرد. عراقی ها می توانند کاملا راه حل های لازم برای سازی با همدیگر بیابند. با این حال عراقی دارای جمعیتی شیعی است. اصل یک دمکراسی در این است که اکثریت بتواند سهم مهمی در اجرا و اعمال قدرت داشته باشد .

*سوال دوم : شما بیشتر دخالت های کدام کشورها را تقبیح می کنید ؟

 

بروجردی:

عربستان سعودی اصلی ترین بازیگر در منبع این بحران های سیاسی و خشونت ها در عراق است. با این حال، تنها هم نیست. ترکیه نیز اخیرا تایید کرده است که موصل از لحاظ تاریخی متعلق به او است. بدون هماهنگی با دولت عراق، ترکیه نیروهایش را در داخل این استان نگه داشته است. این مصداق بارز دخالت و بی توجهی به حقوق بین المللی است. و این فقط به ایجاد بی ثباتی در کشور منتهی می شود. عراق به عزت و احترام خود نیاز دارد

سوال سوم : اراده ترکیه برای توسعه نفوذش در شمال عراق یا سوریه می تواند به طور طولانی مدت روابط اش با ایران را صدمه بزند؟

بروجردی : ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند. ما باید با همدیگر مشکلات منطق ای را حل کنیم و روابط بد هیچ حاصلی ندارد. لذا اجتناب ناپذیر است که این روابط مثبت و سازنده و خوب باشند. ولی ادامه این نوع سیاست ها از سوی ترکیه اثری منفی بر روابط با عراق و ایران خواهد داشت.

*سوال : آیا در نبرد موصل و مقابله با داعش ، نوعی همکاری نطامی بین ایران و ائتلاف بین الملی که از سوی آمریکا رهبری می شود وجود دارد ؟

بروجردی :

 آمریکایی ها خود را به عنوان رقیب داعش نشان میدهند ولی در واقع اینطور به نظر می شد که حمایت آنان از داعش بر مقابله با داعش غلبه کرده است. من فکر می کنم که آمریکایی ها می خواهند که داعش همچنان به حیات خود ادامه دهد تا اینکه عراق در بحران و بی ثبات باقی بماند. و کارخانه های تسلیحات آمریکایی نیز باید بچرخند !

 در مورد ایران، اگر ما زمانی که داعش به کردستان عراق نزدیک می شد یعنی در ژوئن 2014 مداخله نکرده بودیم، و مشاورین نظامی مان را با توافق دولت عراق نفرستاده بودیم کردستان و حتی بغداد در خطر افتاده بود. در آن زمان آمریکایی ها منفعل باقی مانده بودند. من فکر می کنم که روسیه نیز بشکل دیگری در مقابله با داعش جدی تر ظاهر شده است به این معنا که عملیات های روسیه در حوزه میدانی در سوریه بسیار ملموس تر هستند.

*سوال : براساس طرح های بغداد شبه نظامیان داوطلب شیعی از " بسیج مردمی" در مناطق موصل می جنگند ولی نه در داخل شهر جایی که ساکنین سنی از آنها واهمه دارند. آیا ایران قویا از این گروه ها حمایت می کند در باره دور نگه داشتن این نیروها چه فکر می کنید ؟

 بروجردی :

عاقلانه است. اکثریت مردم منطقه سنی هستند و نباید تنش ها را بی دلیل افزایش داد و به تبلیغات علیه بسیج مردمی هم دامن نزد. بسیج مردمی که در داخل آن بسیاری از نیروهای سنی هم وجود دارند.محور اصلی حمله باید در دستان ارتش و قبایل سنی منطقه باشد. اگر کمبود نیروی انسانی بوجود آمد آن وقت نیروهای بسیح مردمی نیز به نوبه خود می توانند کمبود ها را پر کنند.

* سوال : در باز پس گیری فلوجه در ژوئن، بسیج مردمی متهم شده بود که اقدامات وخیمی علیه غیر نظامیان انجام داده است. جای دارد که این ترس را برای تکرار همان اقدامات در منطقه موصل داشته باشیم ؟

بروجردی :

بین نیروهای داعش و نیروهای شیعه تفاوتی کاملا بزرگ وجود دارد. به این معنا که شیعیان هیچ وقت مرتکب کشتارهای جمعی نمی شوند و عملیات انتحاری تروریستی هم انجام نمی دهند.

 شیعیان و سنی ها در کنار هم علیه داعش مبارزه می کنند. ولی در جنگ، چیزهای فراوانی می تواند اتفاق بیفتد. و اگر همانطور که شما می گویید اشتباهاتی از سوی افرادی اتفاق افتاد بدون آنکه بتوان آن را به نظم خاصی منتسب کرد ولی این اطمینان هست که گزینه سیاسی این نبوده است که جنگی دینی و اعتقادی صورت گیرد.

به همین خاطر هم هست که دولت عراق کاملا خواهان آن است که از قبال سنی در موصل استفاده کند.

* سوال : حیدرالعبادی نخست وزیر عراق ضعیف شده است و گفته می شود که او خسته شده است .. آیا از سوی نوری المالکی نخست وزیر سابق و هادی العامری رئیس شبه نظامیان بدر رقابتی علیه العبادی دیده می شود ؟ نگاه ایران به این رقابت ها چیست ؟

 

بروجردی :

به رغم این رقابت ها العبادی نبرد علیه داعش را هدایت کرده است. من فکر نمی کنم که اگر ذهنیت ناامید و پراکنده ای که شما از آن صحبت می کنید وجود داشت العبادی نمی توانست این وضعیت تکمیل کند و من تردید داریم که او بتواند به این راحتی میدان را ترک کند.

سوال : آیا ایران به تلاش های نوری المالکی چهره جنجالی احزاب شیعه  و نامحبوب در میان مردم سنی عراق و برگشتن دو باره وی به خط مقدم صحنه با بد بینی نگاه می کند ؟

بروجردی : 

رهبران عراق به مردم این کشور تعلق دارد. ما سال ها با آقای نوری المالکی و سپس العبادی همکاری تنگاتنگ داشته ایم. و شما فکر می کنید که نظر واحدی در ایران وجود ندارد؟ آنچه مهم است و به حساب می آید این است که در عراق مشکلات نظامی راه حلی بیابند و نوعی از ثبات سیاسی بتواند بر این کشور حکمفرما شود.

 

 تهیه شده در بخش رسانه و دیپلماسی عمومی

 سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۵
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی