فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ اماکن باستانی عراق که قبلا هدف عملیات تخریب و غارت گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش قرار گرفته بود با آغاز عملیات بیرون راندن این گروه تروریستی از آخرین پایگاه خود در شمال عراق، بار دیگر در معرض خطر قرار گرفته است. 
گروه داعش بعد از ورود به شهر موصل در سال 2014 موزه این شهر را تخریب و به چند منطقه باستانی از جمله شهرهای الحضر و نمرود حمله کرد و با انتشار تصاویر ویدئویی در اینترنت به تخریب آثار در این مناطق افتخار کرد. اکنون نیروهای عراقی شهر موصل را که آخرین پایگاه عناصر داعش و دیگر تروریست ها در عراق است محاصره کرده اند ولی مقامات عراقی می گویند گروه داعش افراد مسلح خود را در داخل یا نزدیک اماکن باستانی مستقر کرده است بنابراین ممکن است این اماکن در نبردهای آینده آسیب بیشتری متحمل شوند. 
احمد الأسدی سخنگوی نیروی بسیج مردمی گفت: داعش در اماکن باستانی حضور دارد و از این اماکن به عنوان محل استقرار عناصر خود استفاده می کند.
الاسدی افزود: نیروی بسیج مردمی با احتیاط به سمت مناطق باستانی پیشروی خواهد کرد تا این ثروت عظیم که میراث انسانی محسوب می شود حفظ شود. 
زمانی که عملیات بازپس گیری موصل روز هفدهم اکتبر آغاز شد، رئیس یونسکو (سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد) از همه طرف های مناقشه خواست از اماکن باستانی محافظت کند.
ایرینا بوکووا گفت: از همه طرف های شرکت کننده در عملیات نظامی می خواهم از این میراث فرهنگی محافظت کنند و از هرگونه استفاده نظامی از اماکن فرهنگی و باستانی یا هدف قرار دادن آن پرهیز کنند.
یونسکو و وزارت فرهنگ عراق اعلام کردند فهرست اماکن باستانی و مشخصات جغرافیایی آنها را در اختیار طرف های اصلی این مناقشه قرار داده اند. 
شهرهای الحضر و نمرود به همراه بیش از 70 مکان دیگر در استان نینوا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند.
قیس حسین رشید معاون وزیر فرهنگ عراق در امور آثار باستانی به خبرگزاری فرانسه گفت فهرستی که وزارت فرهنگ عراق منتشر کرده، مناطقی را مشخص می کند که اعضای داعش در آن حضور دارند.
وی افزود: داعش برخی مواقع از مناطق باستانی به عنوان میدان آموزش نیروهایش استفاده می کند. 
انتشار این فهرست ممکن است به کاهش حملات هوایی به مناطق حساس کمک کند و نیروهای زمینی را به خویشتنداری تشویق کند ولی نمی تواند داعش را مهار کند. 
داعش از زمان سیطره بر مناطقی از عراق در سال 2014 تخریب برنامه ریزی شده و وحشتناک آثار را با این بهانه که این آثار بت هستند و وجود آنها مغایر با شریعت اسلامی است، آغاز کرد. 
اما بسیاری از کارشناسان می گویند داعش از حمله به میراث فرهنگی عراق بهره برداری تبلیغاتی کرده است. به گفته آنها داعش برخی آثار را به سرقت برده و در بازار فروخته است. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۱۷
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی