فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۵ ق.ظ

صدرنشینی چینی‌ها در تجارت با ایران

صدرنشینی چینی‌ها در تجارت با ایران

در حالی که در نیمه نخست سال، چینی‌ها بیشترین میزان تجارت با ایران را در بخش صادرات و واردات به خود اختصاص داده‌ بودند، این روند کماکان در ماه‌های بعد هم ادامه یافت تا چینی‌ها به صورت بلامنازع در سال ۱۳۹۵ در صدر جدول تجارت خارجی با ایران قرار گیرند.

در هفت‌ماهه نخست سال جاری چهار میلیارد و ۴۳۸ میلیون دلار صادرات از ایران به چین انجام شده در حالی که میزان واردات از این کشور رقمی معادل پنج میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار بوده است.

به ترتیب چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، جمهوری کره، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان و عمان ۱۰ کشور عمده مقصد صادراتی به ایران طی هفت‌ ماهه نخست سال جاری بوده‌اند و در آن سو چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، آلمان، هند، فدراسیون روسیه، سوئیس، ایتالیا و فرانسه به ترتیب کشورهای عمده طرف معامله در واردات با ایران طی مدت اشاره شده هستند.

نکته قابل توجه اینکه طی شش ماه نخست سال جاری برزیلی‌ها در رتبه نهم کشورهای عمده طرف معامله در واردات با ایران بوده‌اند که در زمان هفت‌ ماهه از میان ۱۰ کشور عمده خارج شده و در رتبه یازدهم قرار گرفته‌اند تا به این ترتیب فرانسه جای خود را در میان ۱۰ کشور عمده طرف معامله با ایران باز کند و در رتبه ۱۰ قرار گیردو به این ترتیب ایتالیایی‌هایی که در شش ماهه نخست سال جاری در رتبه دهم کشورهای عمده طرف معامله در واردات با ایران قرار گرفته‌ بودند در هفت ماهه نخست سال جاری در رتبه نهم جای خود را باز کردند.

میزان تجارت انجام شده با امارات متحده عربی در بخش صادرات معادل سه میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار، عراق سه میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار، ترکیه دو میلیارد و ۵۰۴ میلیون دلار، جمهوری کره یک میلیارد و ۹۵۷ میلیون دلار، هند یک میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار، افغانستان یک میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار، ژاپن ۶۶۹ میلیون دلار، پاکستان ۴۲۸ میلیون دلار و عمان ۳۹۱ میلیون دلار بوده است.

در بخش واردات نیز امارات متحده عربی رقمی معادل چهار میلیارد و ۹۷ میلیون دلار، جمهوری کره یک میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار، ترکیه یک میلیارد و ۵۹۵ میلیون دلار، آلمان یک میلیارد و ۲۷۴ میلیون دلار، هند یک میلیارد و ۱۸۸ میلیون دلار، فدراسیون روسیه یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون دلار، سوئیس ۸۱۴ میلیون دلار، ایتالیا ۵۹۹ میلیون دلار و فرانسه ۵۸۳ میلیون دلار را به خود اختصاص دادند.

نکته قابل اشاره دیگر حضور مشترک کشورهای چین، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه و هند در بین ۱۰ کشور اول تجارت با ایران چه در بخش صادرات و چه در بخش واردات است.

میزان کالاهای سرمایه‌ای وارداتی به ایران طی شش ماهه نخست سال جاری وزنی معادل ۳۷۰ هزار تن به ارزش ۳۹۵۱ میلیون دلار داشته است که سهمی معادل ۲۰.۹ درصد به خود اختصاص می‌دهد. کالاهای واسطه‌ای با وزن معادل ۱۲۱۹۰ هزار تن به ارزش ۱۱۹۰۱ میلیون دلار سهمی معادل ۶۳.۱ و کالاهای مصرفی با وزن ۱۱۶۰ هزار تن به ارزش ۳۰۱۴ میلیون دلار سهم ۱۶ درصدی را به خود اختصاص دادند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۸
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی