فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
جمعه, ۱۹ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۳۴ ب.ظ

رشد صادرات طلای سیاه به اروپا

رشد صادرات طلای سیاه به اروپا

نشریه آرگوس که از دی ماه پارسال منبع اطلاعات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شده است، اعلام کرد هند با وارد کردن روزانه ٦٦١ هزار بشکه نفت در ماه اکتبر (مهر-آبان)، چین را پشت سر گذاشت و در جایگاه بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران قرار گرفت.چین در دوران تحریم و ماه‌های پس از اجرای برجام، همواره در جایگاه بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران قرار داشت؛ به طوری که در زمان تحریم به تنهایی 40 درصد نفت ایران را خریداری می‌کرد. نشریه «آرگوس» شانزدهم آبان ماه نیز اعلام کرده بود در ماه اوت (مرداد-شهریور) چین با دریافت ٧٤٤ هزار بشکه نفت خام، بزرگ ترین مشتری برای ایران بود.اینک بر اساس گزارش برخی منابع ثانویه (غیررسمی) هند توانست در ماه اکتبر (مهر- آبان) جایگاه نخست خرید نفت از ایران را از آن خود کند.به گزارش وزارت نفت، نشریه آرگوس در گزارشی اعلام کرد صادرات نفت‌خام ایران در ماه اکتبر (مهر- آبان) نسبت به ماه سپتامبر (شهریور- مهر) ١٣٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ٢ میلیون و ٤٤٠ هزار بشکه در روز رسید.واردات نفت‌خام چین از ایران با ٦١ هزار بشکه در روز کاهش به ٦٠٦ هزار بشکه رسید اما واردات نفت‌خام هند از ایران ٥٣ هزار بشکه در روز زیاد شد و به رکورد ٦٦١ هزار بشکه در روز دست یافت. بدین ترتیب، هند در ماه اکتبر به بزرگ‌ترین واردکننده نفت از ایران بدل شد و چین به جایگاه دوم رفت. همچنین واردات نفت‌خام ژاپن از ایران در این ماه روزانه ١٧ هزار بشکه کاهش یافت و به ١٨٠ هزار بشکه در روز رسید. میزان صادرات نفت ایران به اروپا نیز ١٩٥ هزار بشکه افزایش یافت؛ به طوری که صادرات نفت‌خام ایران به اروپا در این ماه به ٥١٦ هزار بشکه در روز رسید. واردات نفت‌خام ترکیه از ایران در ماه اکتبر نیز با کاهش ٦ هزار بشکه به ١٩٤ هزار بشکه در روز رسید. هند با ٢٧، چین با ٢٥ و اروپا با ٢١ درصد سهم از صادرات مهمترین واردکنندگان نفت از ایران به شمار می‌روند. صادرات نفت ایران در زمان تحریم روزانه یک میلیون بشکه در روز بود که پس از اجرای برجام و رفع محدودیت‌ها روندی افزایش یافت.میزان تولید نفت ایران نیز در زمان تحریم نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار بشکه در روز بود که قرار است تا پایان امسال این میزان به چهار میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
ایران بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام
 به فرانسه 
ایران در سپتامبر برای نخستین بار از زمانی که با لغو تحریمهای غربی، صادرات نفت به فرانسه را آغاز کرد، به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به این کشور اروپایی تبدیل شد.بر اساس گزارش پایگاه خبری آرگوس، صادرات نفت ایران به فرانسه در سپتامبر به بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید و میزان صادرات ایران بالاتر از رقیبانی شامل نیجریه با ۱۸۵ هزار بشکه در روز و روسیه و قزاقستان بود.ایران تا آوریل امسال به دلیل تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا، صادرات نفت به فرانسه نداشت. این کشور همچنین از زمان پایان تحریم‌ها تولیدش را بیش از ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به ۳.۶۸ میلیون بشکه در اکتبر رساند. ایران در زمانی به بازارهای جهانی نفت بازگشت که سایر تولیدکنندگان در رقابت دشوار برای سهم بازار قرار دارند و پیشرفت قابل توجهی برای تامین نفت فرانسه داشته است.در حالیکه صادرات نفت ایران به فرانسه افزایش یافت، صادرات رقیبان این کشور با کاهش روبه‌رو شد. صادرات نفت عربستان به فرانسه به ۸۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر کاهش یافت که پایین‌ترین میزان صادرات این کشور از دسامبر سال ۲۰۱۲ بود. همچنین میزان صادرات عربستان به فرانسه پایین‌ترین میزان صادرات ماهانه از ژانویه سال ۲۰۱۲ به این سو بود.در شرایطی که صادرات بالایی به اروپا انجام شود رقابت صادرکنندگان به این منطقه دشوارتر می‌شود. صادرات نفت عراق به فرانسه در سپتامبر به ۱۰۰۰ بشکه در مقایسه با ۱۱۰ بشکه در مدت مشابه سال گذشته رسید. اگرچه عربستان سعودی  با صادرات‌ ۱۶۰ هزار بشکه در روز، همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به فرانسه در ۹ ماه نخست سال جاری بوده است اما صادراتش همچنان ۲۹ درصد نسبت به ۲۲۵ هزار بشکه در مدت مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد با اینهمه این کشور بالاتر از قزاقستان قرار دارد که صادراتش با ۱۴ درصد کاهش در سال جاری، به ۱۴۰ هزار بشکه در روز رسیده است.
 صادرات روسیه با ۲۷ درصد افزایش، به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده اما صادرات نفت نیجریه با ۱۲ درصد کاهش، به ۱۱۵ هزار بشکه در روز بالغ شده‌است.فرانسه همچنین شاهد افزایش حجم واردات نفت خام آمریکا بوده است. اگرچه واردات از این کشور نسبتا اندک مانده اما در سپتامبر به بالاترین سطح از زمان آغاز صادرات نفت آمریکا به اروپا رسید. فرانسه در سپتامبر ۳۵ هزار بشکه در روز نفت خام آمریکا را وارد کرد.واردات نفت خام توتال فرانسه در سپتامبر به بیش‌از 1/1 میلیون بشکه در روز رسید که ۱۰ درصد در مقایسه با سپتامبر سال گذشته کاهش داشت.بر اساس این گزارش،واردات نفت خام فرانسه در ۹ ماه نخست سال جاری حدود 1/1 میلیون بشکه در روز بود که سه درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۵ کاهش داشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۱۹
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی