فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
شنبه 14 فروردین 1395 ساعت 19:39
شناسه خبر : 237825

طور ممکن است علی‌رغم تظاهرات پرتعداد منافقین در پاریس -مرکز تجمع منافقین در اروپا- سفر روحانی به فرانسه صورت بگیرد، ولی به فاصله دو ماه تجمع کمرنگ «بیست نفر از هواداران» عاملی برای به تعویق افتادن دیدار با رئیس جمهور اتریش باشد؟! حال آن که از سال 1360 که منافقین از کشور به خارج گریختند، پاریس همواره قلب تجمع و نفوذ منافقین بوده است
طور ممکن است علی‌رغم تظاهرات پرتعداد منافقین در پاریس -مرکز تجمع منافقین در اروپا- سفر روحانی به فرانسه صورت بگیرد، ولی به فاصله دو ماه تجمع کمرنگ «بیست نفر از هواداران» عاملی برای به تعویق افتادن دیدار با رئیس جمهور اتریش باشد؟! حال آن که از سال 1360 که منافقین از کشور به خارج گریختند، پاریس همواره قلب تجمع و نفوذ منافقین بوده است

گروه سیاسی - رجانیوز: پس از آن که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد سفر روحانی به اتریش «به دلایل امنیتی  و به منظور انجام هماهنگی‌های بیشتر با توافق طرفین در زمان مناسب انجام خواهد شد»، علی لاریجانی نیز برای سرپوش نهادن بر دلایل حقیقی لغو سفر، به کمک دولت شتافت.

به گزارش رجانیوز رئیس مجلس شورای اسلامی به بی‌توجهی دولت اتریش به درخواست تیم حفاظتی رئیس جمهوری مبنی بر لغو مجوز راهپیمایی گروهک تروریستی منافقین در جریان سفر روحانی به این کشور اشاره کرد و گفت:

«بنده قبل از سفر در جریان مسائل بودم. رئیس جمهوری به درستی تصمیم بر لغو سفر به اتریش گرفت، اما برخی رسانه‌ها با طرح مسائل ابهام‌آمیز و غیرشفاف موضوع را نوع دیگری جلوه دادند.»

اشاره رئیس مجلس به تجمع سازمان مجاهدین خلق است که برنامه‌اش پیش از سفر روحانی طراحی شده بود. علت این تجمع اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران و مسائلی همچون حمایت ایران از دولت بشار اسد و حمله موشکی به اردوگاه لیبرتی عنوان شده بود.

 

اگرچه ایران لغو این تجمع را از اتریش خواستار شد، لیکن دولت اتریش با این تقاضا موافقت نکرد و «تجمع بیست‌نفره» منافقین در وین برگزار شد.

این در حالی است که تجمعات چندده نفره منافقین، سلطنت‌طلبان و گروه‌های برانداز خارج‌نشین در سفرهای خارجی روسای جمهور سابق امری معمول و متداول بود. سفرهای خارجی سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، خصوصاً سفرهایی که به منظور شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل بوده است، همواره رنگ و بوی این تجمعات را به خود می‌دید. این تجمعات حتی در سفرهای وزرای خارجه همچون منوچهر متکی و علی‌اکبر صالحی نیز برگزار می‌شد و هیچ گاه سفری لغو نشد یا دیداری با مقامات خارجی به تعویق نیفتاد.

 

تجمع بیست نفره‌ی هواداران منافقین در اتریش که دولت آن را علت لغو سفر روحانی اعلام کرد

 

حتی در سفرهای خارجی حسن روحانی هم برگزاری تجمع و تظاهرات از جانب گروه‌های براندازی همچون منافقین مسبوق به سابقه بوده است که تظاهرات منافقین همزمان با سفر وی به پاریس در بهمن‌ماه 1394 یکی از نمونه‌های اخیر آن بود. سوال اصلی اینجاست که دلیل واقعی به تعویق افتادن این دیدار چه بوده است؟ چطور ممکن است علی‌رغم تظاهرات پرتعداد منافقین در پاریس -مرکز تجمع منافقین در اروپا- سفر روحانی به فرانسه صورت بگیرد، ولی به فاصله دو ماه تجمع کمرنگ «بیست نفر از هواداران» عاملی برای به تعویق افتادن دیدار با رئیس جمهور اتریش باشد؟! حال آن که از سال 1360 که منافقین از کشور به خارج گریختند، پاریس همواره قلب تجمع و نفوذ منافقین بوده است و هم‌اکنون هم سران عالی‌رتبه منافقین در پاریس مستقر هستند و اگر بنا به خطر امنیتی باشد، تهدیدات پاریس به‌مراتب گسترده‌تر است تا تجمع خرده‌سمپات‌های وین! بنابراین به نظر می‌رسد دلیل اصلی لغو این سفر، مسائلی مهم‌تر از تجمع چندده‌نفره سمپات‌های ضدانقلاب از جمله اعتراف رئیس‌جمهور اتریش به پابرجا ماندن تحریم سوئیفت باشد

 

هاینس فیشر، رئیس جمهور اتریش، پیش از فرارسیدن موعد سفر روحانی به اتریش، اعلام کرد که تأثیر تحریم سوئیفت همچنان پابرجا مانده و اتریش به تنهایی نمی‌تواند آن را رفع کند: «باید به این مسئله توجه داشت که هنوز همه تحریم‌های ضدایرانی برداشته نشده‌اند، چون گام‌ها و اقدامات مهمی وجود دارند که باید در مسیر لغو تحریم‌ها برداشته شوند، اما در مورد این مطلب آخرتان که به مسئله انجام تراکنش‌های مالی بین‌المللی از طریق سامانه سوئیفت مربوط می‌شد باید بگویم که اتریش به‌تنهایی نمی‌تواند این تحریم را بردارد و تا آنجا که من می‌دانم اروپا نیز به‌تنهایی نمی‌تواند چنین کند بلکه این جامعه بین‌المللی است که باید این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. در این زمینه آمریکا نیز نقش‌آفرین است. فرآیندی در مورد مسئله لغو تحریم‌ها تشکیل شده است و به همین خاطر من نمی‌توانم هیچ پیش‌بینی‌ای داشته باشم که این مسئله چقدر دیگر به طول می‌انجامد، اما امیدوارم که همه طرف‌ها به‌طور کامل به توافق (هسته‌ای) پایبند باشند تا در نهایت همه تحریم‌های ایران در موعدهای مقرر و تعیین‌شده نیز برچیده شوند. اختصاصاً در مورد سوئیفت باید بگویم که هنوز در این زمینه مذاکراتی در جریان است و در این میان اتریش، عضو بسیار کوچکی در شورای (سوئیفت) به شمار می‌رود و اصلاً عضو بزرگی از این مجموعه نیست.»

 

تجمع  منافقین در پاریس همزمان با سفر روحانی به پاریس که هیچ تهدید امنیتی را متوجه دولت نکرد

 

این که لغو سفر روحانی به اتریش به خاطر تجمع کم‌رنگ منافقین بوده است تنها از جانب دولتمردان ایران نقل شده و طرف اتریشی معتقد است دلیل آن را باید در جایی جز مسائل امنیتی جست. رئیس جمهور اتریش پس از لغو سفر روحانی اعلام کرد که برگزار نشدن این دیدار، دلایل امنیتی نداشته است و پلیس اتریش تمام اقدامات امنیتی لازم را در سطح حفاظت از روسای جمهور روسیه، چین و آمریکا تدارک دیده است: «من کارشناس امنیتی نیستم، اما پلیس اتریش به صراحت اعلام کرد که همه اقدامات لازم را با در نظر گرفتن تدابیر بسیار شدید امنیتی و استانداردهای مدنظر، مطابق دیدارهای روسای جمهور روسیه، چین و حتی چند سال قبل، کنفرانس اروپا و آمریکا که با شرکت جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا در اتریش برگزار شد، تدارک دیده شده بود. به همین خاطر برایم محرز است که شرایط امنیتی ممتاز و از بوته آزمون درآمده ای برای این سفر پیش بینی شده بود.»

 

لغو سفر روحانی با توجیه خطر منیتی ناشی از تجمع منافقین در اتریش آنقدر عجیب بود که سران سازمان منافقین نیز از آن ابراز تعجب کرده و گفتند تجمع می‌تواند تنها یکی از دلایل لغو دیدار حسن روحانی با  هاینس فیشر باشد. «دلیل دیگر می‌تواند اختلاف حزبی در ایران باشد. همچنین این واقعیت وجود دارد که رئیس‌جمهور اتریش قبل از سفر در یک مصاحبه گفته بود «تهران توقع نداشته باشد تحریم‌ها به زودی برداشته شود.»

 

از مجموع این شرایط به نظر می‌رسد دلیل واقعی لغو سفر روحانی به اتریش را نه تجمع محدود منافقین، که باید در مسائل جاری دیگر بین دو کشور جست‌وجو کرد. مهم‌ترین این مسائل را می‌توان پابرجا بودن تحریم سوئیفت -به معنای کاربردی نبودن استفاده از آن در عین وصل بودن- دانست. باید منتظر ماند تا دولتمردان با صراحت و شجاعت، دلایل حقیقی لغو این دیدار را اعلام نمایند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۱
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی