فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

جنجال بر سر حجاب کارکنان زن ایرفرانس در فرانسه لائیک

خرداد: روزنامه امریکایی “نیویورک” تایمز اشاره می کند که موضوع لزوم رعایت حجاب اسلامی و مقررات ایران از سوی مهمانداران زن هواپیمایی ایرفرانس به موضوعی جنجال آفرین میمن اتحادیه مهمانداران و شرکت ایرفرانس تبدیل شده است.

این روزنامه می نویسد:”ایرفرانس در 18 مارس بیانیه ای را صادر کرد که طبق آن گفته می شد مهمانداران زن آن شرکت برای سفر به ایران باید روسری به سر داشته بانشد و باید لباس های بلند بپوشند تا بدن شان معلوم نباشد. این در حالیست که اتحادیه مهمانداران این موضوع را نقض آزادی فردی مهمانداران قلمداد کرده بود. روز دوشنبه شرکت ایرفرانس از تصمیم پیشین خود عقب نشینی کرد و اعلام نمود که انتخاب این موضوع را به طور داوطلبانه به خود مهمانداران واگذار خواهد کرد”. 

به گزارش خرداد، این روزنامه امریکایی در ادامه اشاره می کند که بیانیه ایرفرانس سبب ایجاد موجی از بحث ها درباره نقش اسلام در زندگی اجتماعی در فرانسه شده است. این روزنامه می نویسد:”نگرانی های روزنامه نگاران و رسانه های فرانسوی در این باره بدان سبب بیش تر شده که این موضوع همزمان است با حملات تروریستی گروه داعش در پاریس و بروکسل بوده است. برخی از رسانه های فرانسوی باور دارند که پذیرش خواست ایرفرانس از سوی مهمانداران نوعی تسلیم آنان در قبال فرهنگ دیگر است”. 

نیویورک تایمز اما اشاره می کند که تنها دلیلی که ایرفرانس این خواسته را مطرح کرده آن است که طبق نظام حقوقی ایران قوانین خاصی برای پوشش زنان به خصوص پوشش مو و بدن وجود دارند. این خط هوایی در بیانیه ای که در نشریه لوموند منتشر شده اشاره کرده که پیش از این نیز کارکنان زن آن هواپیمایی سابقه پوشش اسلامی را به خصوص در عربستان سعودی داشته اند. ایرفرانس اشاره کرده است که آن شرکت و کارکنانش موظف به احترام گذاشتن به قوانین تمام کشورهای مقصد هستند”. 

این روزنامه امریکایی اشاره می کند که پوشش حجاب در فرانسه لائیک که در آن اصل لائیستیه یکی از اصول اساسی جمهوری فرانسه است همواره موضوعی بحث برانگیز قلمداد شده است. این روزنامه می نویسد:”پوشش حجاب در ادارات دولتی در فرانسه ممنوع است. هم چنین در مدراس دولتی نیز استفاده از هر نوع نماد مذهبی از حجاب اسلامی تا صلیب مسیحی تا کلاه های مذهبی یهودیان نیز ممنوع است”. 

این روزنامه اشاره می کند که جنجال بر سر این موضوع تا جایی پیش رفته است که برخی از سیاستمداران و کاربران اینترنتی وابسته به جریان راست افراطی که اسلام هراسی را ترویج می کنند در توئیتر پیام هایی با این ممضمون نوشته اند:”باید منتظر پوشش برقع مهمانداران مان نیز باشیم، شما ارزش های اروپایی را تسلیم کردید شما باید شرمنده باشید”. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۱
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۱)

اللهم عجل لولیک الفرج
پاسخ:
عجٌل

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی