فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
پنجشنبه 26 فروردین 1395 - 08:08
تصویری از دختران فرانسوی با داشتن حجاب در یک مدرسه اسلامی(عکس خبرگزاری فرانسه)
تصویری از دختران فرانسوی با داشتن حجاب در یک مدرسه اسلامی(عکس خبرگزاری فرانسه)

درخواست مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه برای منع داشتن حجاب اسلامی در دانشگاه‌های این کشور، جنجال‌های جدی را میان اعضای دولت موجب شده است.

مانوئل والس روز سه شنبه (24 فروردین) در گفت و گو با روزنامه لیبراسیون گفت: «ما باید این کار را انجام دهیم اما قوانینی در قانون اساسی (فرانسه) هست که چنین ممنوعیتی را دشوار می سازد.»

نخست وزیر فرانسه همچنین یادآور شد مقام‌های دولتی و دانشگاه باید در قبال قوانین سکولاریسم در آموزش عالی قاطعانه رفتار کنند.

ادعای والس همچنین درباره این که «اکثریت شهروندان فرانسوی» فکر می کنند که اسلام با ارزش‌های جمهوری فرانسه مغایرت دارد، جامعه مسلمانان فرانسه را شگفت زده کرده است.

اظهارات جنجال برانگیز نخست وزیر فرانسه با مخالفت‌های جدی اعضای دولت چپ میانه وی روبرو بوده است.

تییری ماندون، وزیر آموزش عالی فرانسه با تاکید بر این که نیازی به داشتن قانون درباره حجاب در دانشگاه نیست، افزود:«دانشجویان بالغ هستند وبنابراین کاملا حق داشتن حجاب را دارند و داشتن حجاب در جامعه فرانسه ممنوع نیست.»

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه
مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه

نجات فالو بلقاسم ، وزیر آموزش فرانسه نیز تصریح کرد وی با اعمال هر گونه منع قانونی علیه حجاب دردانشگاه‌های دولتی فرانسه مخالف است. وی خاطر نشان کرد:«بسیاری از دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ما تحصیل می کنند. آیا می خواهیم آنها را صرفا به دلیل داشتن نوعی از پوشش در فرهنگ‌شان از تحصیل محروم کنیم؟»

این مقام فرانسوی افزود دانشجویان دانشگاه جوانان بالغی هستند که از آزادی عقیده و مذهب برخوردار هستند.

پیشتر برخی از سیاستمداران جناح چپ از جمله نیکلاس سارکوزی ، رئیس جمهورسابق فرانسه  منع داشتن حجاب در نهادهای آموزش عالی را خواستارشده بودند. این در حالی است که مقام‌های دانشگاهی پافشاری می کنند دانشجویان باید آن‍‌طور که مایل هستند در این زمینه عمل کنند واعمال چنین ممنوعیتی غیر قانونی است.

فرانسه، سخت ترین قوانین را در رابطه با داشتن حجاب اسلامی در اماکن عمومی، در میان کشورهای اروپایی دارد. دولت فرانسه در سال 2004 میلادی نیز دانش‌آموزان مسلمان و حتی والدین آن‌ها را از ورود به مدارس و حضور در کلاس‎های درس با پوشش اسلامی، منع کرد.

این ممنوعیت که حجاب را نماد مذهبی «آشکار» تلقی می‌کند خشم جامعه مسلمانان فرانسه را برانگیخته است. فرانسه بیشترین شمار مسلمانان را در اروپا دارد.

در سال 2011 نیز، دولت فرانسه داشتن برقع (حجاب کامل) را در اماکن عمومی ممنوع اعلام کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۳
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی