فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
 | 

استفتای توماس پیکتی، اقتصاددان فرانسوی، از آیت الله نوری همدانی درباره احکام شرعی ربا

در پی انتشار گسترده فتوای آیت الله العظمی نوری همدانی، مرجع عالیقدر شیعه، در مطبوعات فرانسوی که در بخش فارسی رادیو فرانسه هم بازتاب داشت؛ توماس پیکتی، اقتصاددان فرانسوی، با بیان اینکه دانشمندان اسلامی برای همه مشکلات بشری راه حل هایی دارند، طی تماسی با دفتر معظم اله خواستار توضیحات بیشتر درباره حکم صادره شد.

در حکم فوق الذکر آیت الله العظمی نوری همدانی یک درهم ربا را معادل ۷۰ بار زنا با مادر در خانۀ کعبه معلوم کرده بود، که چون در بانک های ایران رایج است، متناوبا با مادر بانک ها در خانه کعبه اتفاق می فتد.

به گزارش فارس نیوز از دفتر معظم اله، پیکتی خواستار جایگزینسازی مفهوم ربا در دوران صدر اسلام با مفهوم اقتصادی نوین آن شده بود. از آنجایی که در اقتصاد نوین به جای ربا از وک (WACC) به عنوان میانگین هزینه سرمایه و در سیستم CAPM هزینه سرمایه از طریق فرمول زیر محاسبه می شود، پیکتی خواستار تعیین اندازه دقیق مادر هر بخش بر پایه خانه کعبه شده بود:

Risk-free rate + (Company’s Beta x Risk Premium)

در فرمول مدرن ربا، میزان پایه ربا بر پایه مبلغ بازدهی سرمایه بدون هیچ ریسک است؛ به تصحیح دفتر معظم اله، ایشان باور دارند این مبلغ همان است که وی آن را هفتاد بار زنا با مادر در خانه کعبه تعیین کرده. اما از آنجا که عوامل دیگری هم در اندازه گیری فرمول فوق تعیین کننده است فلذا تعداد زنا همان هفتاد بار است؛ اما میزان کل ربا در اقتصاد مدرن در حکم زنا با خاله و دایی و عمه به علاوه مادر در همان خانه کعبه است.

بتای یک شرکت یا ضریب ریسک پذیری یک شرکت عددی کمتر یا بیشتر از یک است که میزان ربا را معلوم می کند. عدد یک برابر با بتای بازار است بنابر این بتا معلوم می کند که یک شرکتی که استقراض کرده و ربا داده با چه شدتی با مادر خود در خانه کعبه زنا کرده است. اگر این عدد کمتر از یک باشد شدت این زنا کمتر از اندازه استاندارد است و اگر بیشتر از یک باشد بیش از استاندارد زنا در قوانین اسلامی است.

مبلغ ریسک پریمیوم (Risk Premium) که بتا در آن ضرب می گردد بر پایه نرخ بازار است که میزان زنا در کل جامعه اسلامی در خانه کعبه را نمایش می دهد.

همچنین به گزارش فارس نیوز، معظم اله با بیان اینکه اسلام مذهب علم است و همه چیز در اسلام قاعده مند است، از پیکتی برای پذیرش آیین حقه اسلام دعوت بعمل آوردند که هنوز از پاسخ وی در این زمینه آگاهی نداریم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۵
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی