فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها

گزارش فرانس پرس از تلاش امارات برای اتمی شدن و هزار پرسش بی پاسخ

تهران-ایرنا- خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره تلاش های امارات برای پیوستن به باشگاه اتمی، نوشت: ابوظبی برای ورود به این باشگاه باید به هزار پرسش پاسخ دهد و در صورت کسب مجوز برای راه اندازی نیروگاه اتمی « براکه» به اولین کشور اتمی در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل می شود.

در گزارش روز گذشته(دوشنبه) خبرگزاری فرانسه به قلم محمدعلی حریصی درباره تلاش های امارات در خصوص تبدیل شدن به یک کشور اتمی آمده است: مهندسان و کارشناسان اتمی امارات درحال انجام اقدامات نهایی بر روی پروژه های بزرگی هستند که راه را برای ورود این کشور به باشگاه اتمی فراهم و جایگاهش را در جهان و در میان سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس تقویت می کند. 
در ادامه این گزارش آمده است: کارمندان اماراتی و غیر اماراتی در نیروگاه اتمی «براکه» واقع در منطقه «الظفره» در نزدیکی ابوظبی در تلاش برای پاسخگویی به صدها سوالی هستند که هیات نظارت بر تاسیسات اتمی برایشان مطرح کرده است، به این امید که بتوانند در سال 2018 مجوز راه اندازی نخستین نیروگاه اتمی را بگیرند.
«قرار بود که نخستین نیروگاه تولید انرژی در سال 2017 در امارات افتتاح شود تا این کشور به اولین کشور اتمی در میان سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تبدیل شود، اما موسسه انرژی اتمی امارات که متولی بخش انرژی هسته ای و راه اندازی نیروگاه است، اعلام کرد که راه اندازی این نیروگاه به دلایل فنی به سال 2018 موکول شده است.
«کریستر ویکترسن» مدیرکل فدرال نظارت بر تاسیسات اتمی در گفتگو با خبرگزاری فرانس برس، گفت: موسسه انرژی اتمی امارات درخواست مجوز برای راه اندازی نیروگاه را در مارس 2015 برای ما ارسال کرد.
وی افزود: تاکنون بیش از هزار پرسش درباره مسائل مربوط به برنامه های اتمی برای امارات ارسال کرده ایم و همچنان ارسال این سوالات ادامه دارد. مجوز احداث نیروگاه پس از پاسخگویی به این سوالات صادر می شود.
ویکترسن با بیان اینکه این مسئله به چند ماه زمان نیاز دارد، افزود : بدون شک نیروگاه امارات در سال 2018 راه اندازی خواهد شد. 
طبق اعلام موسسه انرژی اتمی امارت، این کشور چهار راکتور هسته ای در دست احداث دارد که مراحل احداث نخستین نیروگاه تا 95 درصد و سایر راکتورها نیز تا 85 درصد پیشرفت داشته است.
در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می رسد دستیابی به برنامه هسته ای مسالمت آمیز در مناطق دیگر جهان امری طبیعی باشد، تنها فرق آن با منطقه خلیج فارس در این است که امارات در حال تلاش برای دستیابی به این برنامه در منطقه ای است که دهه های متمادی درگیر بحران های سیاسی و امنیتی است. 
این واقعیت، مسئولان و مدیران امارات را بر آن داشته که بر ماهیت ایمنی این پروژه که از سال 2009 در ضمن یک برنامه وسیع با هزینه بیش از 25 میلیارد دلار ، کلید خورده است،تاکید کنند. 
امارات به دنبال آن است که با احداث این نیروگاه ها، بتواند در سال 2020، 25 درصد از برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.همچنین ابوظبی درصدد آن است که با دستیابی به برنامه اتمی بتواند جایگاهش را به عنوان کشوری موثر در منطقه و جهان، تحکیم ببخشد.
یک مسئول اماراتی در این باره گفت: کشور ما در برنامه اتمی پیشگام است و همچنان پیشگام باقی خواهد ماند.
خبرگزاری فرانسه نوشت: در سایه بحران بی اعتمادی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران و حوادث امنیتی و حملاتی که عربستان و کویت شاهد آن است، مسئولان اماراتی و متولیان برنامه هسته ای این کشور اعلام کردند: دستیابی به برنامه اتمی هرگز به افزایش تنش ها در منطقه منجر نخواهد شد و تنها هدف از آن بهره بردای مسالمت آمیز در حوزه انرژی است.
یک دیپلمات کره جنوبی مقیم در دبی که خواست نامش فاش نشود، گفت: پروژه نیروگاه اتمی «براکه» نقش بسزایی در اقتصاد امارات خواهد داشت. درعین حال الگوی خوبی برای ترغیب سایر کشورهای عربی جهت دستیابی به انرژی اتمی و استفاده مسالمت آمیز آن خواهد بود.
امارات قراردادی 20 میلیارد دلاری با یک کنسرسیوم کره جنوبی به امضا رسانده است تا چهار رآکتور هسته ‌ای تجاری،‌ با ظرفیت مجموع 5.6 گیگاوات، تا سال 2020در سایت برکه تأسیس کند.
پیشتر برخی کشورهای عربی از جمله عربستان نیز اعلام کرده بودند که درصدد احداث نیروگاه های اتمی مشابه هستند.
این دیپلمات کره جنوبی افزود: این نیروگاه های اتمی مشکلاتی برای منطقه به وجود نخواهد آورد. همکاری ما با امارات مبتنی بر توسعه و پیشرفت است و کشورهای عربی منطقه این موضوع را به خوبی درک خواهند کرد. 
این گزارش می افزاید: تاسیسات اتمی امارات در محدوده سیستم حفاظت ساحلی این کشور قرار دارد و شهروندانی که در فاصله 50 کیلومتری این تاسیسات زندگی می کنند، آموزش های لازم را برای برخورد با حوادث احتمالی دریافت کرده اند. 
مسئله ایمنی و امنیت هسته ای تنها محدود به کشور امارات نمی شود. نیروگاه براکه از غرب امارات در فاصله 50 کیلومتری عربستان از جنوب در فاصله 320 کیلومتری عمان، از در شمال در فاصله 350 کیلومتری ایران واقع شده است.
در همین راستا، کنفرانس های منطقه ای متعددی به منظور گرد هم آوردن کشورهای منطقه برگزار شده تا درباره مسئله ایمنی برنامه های اتمی با هم بحث و گفت و گو کنند. 
«کریستر ویکترسن» مدیر کل فدرال نظارت بر تاسیسات اتمی در این باره گفت: ایمنی و امنیت هسته ای مسئله بسیار مهمی است و قوانینی در این زمینه وضع کرده ایم.
ابوظبی که حدود 8 درصد از ذخایر نفتی جهان را دارا است، در خصوص رفع هر گونه شک و شبهه درباره ماهیت برنامه هسته اش، نیز تاکید کرده که برنامه ای برای غنی سازی اورانیوم در خاک کشورش ندارد.
خاورم**9329** 1064 مترجم: ندا بهبودی* انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده

انتهای پیام /* 
فام : مطبوعات کشورهای غربی سال به سال بیش از پیش سعی می کنند که از سایر کشورها ، بخصوص کشورهای اسلامی ، و در راس همه کشورهای نفتخیز و ثروتمند اسلامی حوزه خاورمیانه چهره ای ستیزه جو ، پرخاشگر و جنگ طلب بسازند و با کم توجهی کشورهای مسلمان ، بخصوص در حوزه خلیج فارس به خوبی موفق می شوند ....
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۰۲
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی