فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

فرانسه . ایران . مسلمانان : فام

روابط میان فرانسه و مسلمانانِ جهان ؛ و فرانسه با ایران و ایرانیان

این سایت بیشتر به روابط اقتصادی و سیاسی ایران و فرانسه درسالهای 1394 ، 1395 ، 1396 و 1397هجری خورشیدی اختصاص یافته است . مسلما" مسؤولان گرامی ، مدیران آگاه ، و دانش پژوهان ارجمند توقع ندارند که ما تمام استعداد اطلاعاتی ، و تحلیل و تفسیر های خود را طی این نمایه گونه کروولوژیک بیاوریم ؛ گرچه اخباری مشروح تر و به تفصیل با مکمل هائی تحلیلی و تفسیری در سوابق دویست ساله ، و امور و مسائل موجود ، نزد ما محفوظ می باشند ؛ و در صورت ضرورت ، و نه به صورتی سوداگرانه و فروش اطلاعات خام ، به متقاضیان شایسته ی امر ارائه خواهند گردید .
Alireza Ayatollahiعلیرضا آیت اللهی با قریب به هشت سال تحصیلات عمرانی - اقتصادی - اجتماعی - فرهنگی در دوره های کارشناسی - کارشناسی ارشد - و دکتری در فرانسه ؛ پژوهشگر و استاد سابق دانشگاهها ، استاد سابق پژوهشهای بازرگانی ، و دبیرسابق پژوهشی در سازمان مدیریت ، با قریب به پنجاه سال مطالعه در باره فرانسه - ایران ؛ و روابط بین این دو کشور ؛ هم اکنون هفتاد و سه ساله ، و بازنشسته است .
پیوندها
يكشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۱۰ ب.ظ

بازار دو قطبی حمل و نقل ایران


تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹

احسان سلطانی

کارشناس اقتصادی

پس از برجام اولین دستاوردهای آن منجر به رفع بیش از سه دهه تحریم خرید هواپیما و عقد قرارداد خرید در حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای فرانسوی (اروپایی) و آمریکایی به ارزش نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار شد.

همزمان با تدارکات خرید هواپیماهای جدید،‌ قراردادهای محرمانه مونتاژ خودرو با دو شرکت فرانسوی پژو-سیتروئن (PSA) و رنو منعقد شد و در نتیجه بازار خودروسازی پس از برجام کشور به فرانسوی ها واگذار شد.

پس از فراغت مسئولین از عقد قراردادهای بزرگ و تاریخی هواپیما و خودرو، نوبت به بخش حمل و نقل ریلی رسید که با عقد چند میلیارد دلار قرارداد (در زمینه هایی مانند برقی سازی و تولید واگن) با چین و روسیه، سرنوشت بخش حمل و نقل ریلی ایران به این کشورها سپرده می شود.

در مجموع بالاترین سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل کشور به بخش حمل و نقل هوایی با فنآوری و امکانات درجه یک جهان،‌ پس از آن بخش حمل و نقل جاده ای با وسایل نقلیه درجه دو و در نهایت بخش حمل و نقل ریلی با تجهیزات و وسایل درجه سه جهانی (چینی و روسی)، اختصاص یافته است.

در نتیجه بخش بسیار مهم حمل و نقل ریلی کشور که با توجه به سطح درآمد اکثریت مردم،‌ نقش بسیار مهمی در حمل و نقل عمومی می تواند ایفا کند، کماکان در درجه سوم تخصیص منابع کشور باقی می ماند. حمل و نقل ریلی کارآمد و مدرن از الزامات و نیازهای راهبردی کشوری با اقتصاد، موقعیت و جغرافیای ایران به شمار می رود.

بازار حمل و نقل ایران کاملا دو قطبی شده است. هواپیماهای مدرن و خودروهای مونتاژ داخل فرانسوی یا لوکس وارداتی جهت ثروتمندان و خودروهای چینی مونتاژ داخل یا وارداتی بی کیفیت و ناایمن و قطارهای روسی و چینی برای استفاده عامه مردم اختصاص یافته است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۱۰
علیرضا آیت اللهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی